Ik weet het, bepaalde fietsers (en niet alleen fietsers: voetgangers, autobestuurders, etc.) zouden ook keer wat meer moeten inzetten op hun veiligheid en qua rijgedrag. Alleen, ik ben absoluut geen voorstander van dan torenhoge boetes voor jonge studenten te gaan toepassen, want uiteindelijk ... zien we dat het niets oplost, en dat het alleen lukraak een aantal studenten eruit neemt, die niet anders zijn tov hun medestudenten. Idem dito voor die mondmaskers, wat was dat voor belachelijk iets.
Ze zouden beter een keer in de aula's zelf of in de hoge scholen een keer een moment organiseren rond verkeersveiligheid, en meerdere herhalingssessies inplannen, ook op de middelbare scholen. Maar daarnaast moet men er ook voor zorgen dat de veiligheid ook daarnaast verhoogt (zoals bvb. die rails aanpakken, meer fietsvriendelijkheid in het land). En ben ik ook voorstander van een rijbewijs dat elke 10 jaar opnieuw gehaald moet worden + background checks.
Probleem is ook, je kan dat 99% van de tijd doen, maar 1% onoplettendheid of een dag niet in huw haak zijn kan ook al fataal zijn.