Wielerseizoen 2021

Status
Niet open voor verdere reacties.
De klimtijden heb ik niet nagemeten.

Reddit

Dit is het eerste snelle resultaat, maar dit is niet het enige wat ik toendertijd gelezen heb.

Zelf denk ik nog steeds dat dit deels bullshit is. De eerste comment zegt ook dat we moeten kijken naar wat Hindley, Geoghegan Hart e.a. presteren dit jaar. Dat vind ik ook. Voorlopig is dat nog niet geweldig. Peter Velits werd ook ooit derde in een onthoofde Vuelta waarin de beste renner uitviel en presteerde nadien niets meer.

Reddit

Dit is het eerste snelle resultaat, maar dit is niet het enige wat ik toendertijd gelezen heb.

Zelf denk ik nog steeds dat dit deels bullshit is. De eerste comment zegt ook dat we moeten kijken naar wat Hindley, Geoghegan Hart e.a. presteren dit jaar. Dat vind ik ook. Voorlopig is dat nog niet geweldig. Peter Velits werd ook ooit derde in een onthoofde Vuelta waarin de beste renner uitviel en presteerde nadien niets meer.
Vorig jaar kan je ook moeilijk als referentie nemen. Time will tell maar er gaan er daar een paar zeer goed geweest zijn die in normale omstandigheden nooit zo goed geweest zouden zijn (beter kunnen omgaan met de lockdown, tegenstanders die minder bewegingsvrijheid hadden, dat soort dingen).

Je ziet de trend trouwens wel verderlopen dit jaar, er wordt precies elke koers gereden alsof het de laatste is (alhoewel het nu wel wat aan het wegebben is). Ze beginnen er al aan op 150km van de meet ipv in de laatste 50. Mooie koersen dat wel!

Hart, heeft zelf gemeld dat de rit dat hij won waarbij hindley nog op kop aan het sleuren was
de volledige klim (40 minuten ) +400 watt met (waarbij 20 minuten aan 440 watt) (hart weegt 65 kg ofzo)
Volgens ineos-sky hoofd trainer het beste wat ooit is neergezet over de volledige sky-ineos periode.

In de tijdrit had hij ook nog eens gemiddeld 430watt voor 18 minuutjes .

Ze kunnen het op papier , nu nog eens ergens anders gaan herhalen.
Ik denk dat Hart er wel zal komen (maar dat het nu een jaartje minder zal zijn ).

Reddit

Thanks, leuke post om eens door te lezen.

Echter, net zoals bij u gaat hier bij een aantal aannames en veronderstellingen toch wel een rood lampje branden. De term bullshit wil ik misschien niet gebruiken maar er worden hier een aantal zaken 1 op 1 vergeleken die eigenlijk niet 1 op 1 te vergelijken zijn. Piancavallo 2017 vs Piancavallo 2020 bv in pure klimtijd... gelukkig haalt hij er in tweede instantie wel (veronderstelde) power data bij. Hij heeft wel een gelijk dat de (veronderstelde) 6.3w/kg impressive is, zeker aan het begin van week 3. Maar zoals ik in mijn vorige post al aangaf was dit als we echt eerlijk zijn ook gewoon het eerste echte wapenfeit van de Giro tussen die 3. Roglic en Pogacar hebben al een stevige 2 weken achter de kiezen als de Col de la Loze aansnijden.

De vergelijking tussen de Stelvio en de Col de la Loze vind ik dan helemaal scheefgetrokken. Zoals je inderdaad zegt, de eerste comment is spot on. Als die mannen in de toekomst dat resultaat bevestigen kunnen we die "minder bezette Giro" corrigeren als grote ontdekking maar zeker van Hindley heb ik tot hiertoe geen enkel teken gezien dat daarop wijst. TGH is wat koffiedik kijken, maybe yes, maybe no.

Wie pakt de eerste roze trui?

Als ik de recente beelden en interviews zie (check de korte docu "Ik ben Remco"op hln.be, te bekijken met een gratis account) ben ik er toch stilaan van overtuigd dat Evenepoel niet minder dan top zal zijn, morgen. Voor zo'n korte krachtinspanning op de eerste dag moet je ook niet per sé een brede basis hebben dus zijn lange afwezigheid zal daar minder een rol spelen dan in de rest van de Giro. De korte afstand zonder hoogteverschil speelt echter in het voordeel van patsers als Cavagna en Ganna. Dat zijn voor mij de drie topfavorieten. In die volgorde.

Verder denk ik dat Jan Tratnik hoog zal eindigen. Idem met Almeida en Foss, vorig jaar op 2 en 5 in de openingstijdrit. Daarnaast benieuwd of thuisrijders Bettiol en Affini nog eens kunnen uitpakken.

Cavagna lijkt me toch een van de favorieten, Ganna uiteraard ook als hem zijn benen van vorig jaar terug heeft
Benieuwd ook wat Campenaerts kan, net als Remco.

Cavagna uitgesproken favoriet imo. Is naast Van Aert, Bissegger en Ganna toch de man die al het meest indruk heeft gemaakt in tijdritten dit seizoen. De eerste 2 zijn er niet bij, Ganna was begin dit seizoen nog/terug goed maar is dan wat weggezakt. Naweeën van Covid zoals hier een paar pagina's terug werd suggereert? Evenepoel is een beetje een wildcard maar ik zou er niet van verschieten als die morgen alles en iedereen weg blaast. Tenzij Ganna zijn benen van oktober terug vindt, dan gaat hij de verzamelde tegenstand gewoon vermorzelen.

Ik verwacht toch vooral Quick-Step sterk in blok. Naast Cavagna en Evenepoel moet ook Almeida hier vrij dicht kunnen eindigen. Die werd vorig jaar wel mee geholpen door een goed startuur ten opzichte van een aantal andere mannen die daarvoor veel meer tijd verloren dan nodig maar los daarvan moet die zeker top 10, misschien top 5 kunnen rijden. Ik denk dat de vraag bij Almeida vooral zal zijn hoe goed hij met de druk om kan van daar zo'n Evenepoel in zijn nek te voelen hijgen. Almeida zal maar al te goed beseffen dat als hij ergens een steekje laat vallen dat hij wel eens héél snel van kopman naar superknecht gedegradeerd kan worden...

Ze waren over de Strade aan het babbelen en speculeerden dat het op dat moment wel ongeveer hetzelfde zou kunnen zijn, dacht ik.

Ja, de shorttrack is vooral om de startpositie te bepalen en je krijgt er 1/2 punten voor, dus als je ambities hebt voor de eindzege, moet je die zeker meepakken. Zondag is inderdaad helemaal anders, 1,5u lang en snel gerekend 1300 hm.

Ja, de trend is steeds technischer en dan brengt een fully meer op. Nino rijdt vanaf dit jaar ook met een dropper, zag ik. En 't is nu niet dat die niet met de MTB kan rijden.
Een dropper, dan wordt de grens tussen xc en trail/all mountain wel dun. Met hoeveel veerweg rijden die daar rond, 140/120 ?

"Waarom hebben we een aparte Giro thread nodig er is verder toch geen koers?" :unsure:

De uitslag van vandaag is toch de startopstelling voor zondag?
De startopstelling voor shortrack is wel op basis van UCI punten.

Of ben ik fout?
De uitslag van vandaag is voor de eerste 24 of de eerste 3 rijen, het zijn dus 8 per rij (ik moet leren rekenen :thinking:), alles daarachter op UCI punten.

If a rider finishes in the top 24 of the XCC race their finishing position means they occupy the front three starting rows of the XCO race, the top eight finishers being on the front row and so on. Spots after the top 24 are determined by UCI XCO individual rankings and for the unclassified riders by drawing lots.

Is er geen aparte MTB-thread hier of anders mss beter een aparte Giro-thread aanmaken best? 👍

Remco start morgen trouwens om 16u52!! 💪

Volledige startlijst:

Op dat vlak ben ik wel benieuwd hoe dat de rest van zijn seizoen gaat impacteren. 10 dagen niet fietsen op dit.momznt in het seizoen is toch veel?
De dauphine is pas eind deze maand eh, en de tour pas eind juni. Daarbij is 10 dagen nu ook niet zo gigantisch hoor.

Op dat vlak ben ik wel benieuwd hoe dat de rest van zijn seizoen gaat impacteren. 10 dagen niet fietsen op dit.momznt in het seizoen is toch veel?
10 dagen is echt niks. Als hij het nadien niet te zot aanpakt om te compenseren of zichzelf nu te dik maakt, is het volgens mij zelfs goed dat die eens een week (gedwongen) platte rust neemt.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan