Wielerseizoen 2021

Status
Niet open voor verdere reacties.
Maar dat van dat gewicht is toch wel een rare opmerking? MVDP en Asgreen wegen toch amper minder? Of mag je dat verschil niet onderschatten?

Tempo rijden op een gelijkmatige col is iets heel anders ja, maar goed het gaat hier nog altijd niet over Magnus Bäckstedt.

Dat gewicht zou dan toch een veel groter probleem moeten zijn voor bv een klassement in de Tirreno te rijden dan de klimmetjes in de Ronde. Slaat nergens op, raar dat z'n trainer zoiets zou zeggen.
Nah, zijn absoluut threshold vermogen is zo hoog dat hij (deels) compenseert voor dat hogere gewicht, echter in piekinspanningen nog eens zoveel extra vermogen gaan leveren om toch aan diezelfde relatieve vermogens te geraken is nog iets anders.

Daarnaast is het ook zo dat gewicht véél meer door weegt op steile hellingen. Gewicht is altijd nefast bergop maar het is minder problematisch op een alpencol van 10km aan 7% dan op een puist van boven de 15% en zo liggen er in de Vlaamse Ardennen nogal veel, zeker in de diepe finale.

Los van dat alles is het een beetje een flauw excuus als de beste 2 mannen in koers Mathieu en Asgreen zijn want die mannen wegen hooguit een kilo of 3-4 minder. Daar mag het niet aan gelegen hebben.

In een jaar met de OS én een WK in eigen land, is een extra focus op het tijdrijden niet onlogisch lijkt me. Dat zijn toch twee unieke kansen op een medaille.

Hoe dan ook gaat die de RVV niet zomaar laten schieten. Hij bevestigde toch dat dit het grote doel van het voorjaar was.

Goh ja zo kan je het ook bekijken maar ik zou het als ik van hem was toch niet per se doen. Maar het kan. Hij zal dat zelf moeten beslissen.
De Ronde & Roubaix komen elk jaar terug, een niet eens zo onrealistische kans op Olympisch goud laat je gewoon niet liggen. Je kan je natuurlijk wel de vraag stellen hoeveel focus je legt op zo'n OS als je verre van zeker bent dat ze überhaupt door gaan. Dat gezegd zijnde zou ik Wout zijnde mijn 2021 piek sowieso vol eind september leggen. Wereldkampioen worden in eigen land... dat is letterlijk 1 kans op een hele carrière.

Ik denk trouwens niet dat het van té veel te willen doen is of toch niet alleen dat. Ik ben toch meer aanhanger van de Tirreno theorie: die was gewoon gruwelijk zwaar was (zeker die 5de etappe) en dat dat er zéér zwaar heeft ingehakt. Zowel bij van der Poel als Alaphilippe valt dat zeer hard op. Die 2 waren in de Strade nog flitsend, zeker Mathieu. Maar in San-Remo was het voor beiden redelijk plattekes (vergeleken met de Strade). Alaphilippe is zondag dan toch heel duidelijk een stuk minder dan in oktober en Mathieu klaagt al weken over gebrek aan frisheid... en die mannen hebben dan nog snipper dagen genomen. Bij Alaphilippe kan het nog liggen aan het feit dat zijn piek toch nog iets later ligt zodat hij in Luik eens echt kan uitpakken dit jaar.

Pogacar gaf gisteren trouwens ook onkarakteristiek veel tijd prijs op Roglic. In de Tirreno rijdt hij even snel als Ganna, 6s trager dan Kung op een biljartvlakke omloop... en gisteren op een parcours dat hem eigenlijk moet liggen geeft hij een halve minuut weg. Roglic reed een goeie tijd op basis van de andere uitslagen maar geen kanontijd naar mijn gevoel, Pogacar zou toch beter moeten kunnen dan bv Adam Yates...
Wat natuurlijk ook kan is dat Pogacar zijn 1ste kleine piek (UAE + Tirreno) al achter zich heeft en dat hij momenteel een beetje in een "dipje" zit en nu ongeveer begint op te bouwen richting de Tour. Van Roglic zou je hetzelfde verwachten maar we weten van Roglic al langer dat hij de Greg van de ronderenners is (m.b.t. regelmaat :unsure: )

Voor Fenix toch een versterking in de breedte lijkt mij. Toch als die zich terug wil schikken in een dienende rol ipv die kopman shenanigans. Man voor de Tour lijkt mij toch, misschien zijn ze wel overeen gekomen dat hij niet de eerste is die alle dagen moet beginnen rijden :unsure: . Er zal alleszins een serieus stuk van zijn salariseisen gegaan zijn na zoveel maanden zonder werkgever. Dat zal ook zijn rol spelen...
Nee uiteraard die kans laten liggen moet je zeker niet doen, maar om daar dan speciaal op te gaan focussen op de tijdrit en daardoor andere koersen wel "te laten schieten" (ik overdrijf uiteraard), dat vind ik dan ook weer niet de juiste manier als dit zo zou zijn natuurlijk. Wel akkoord dat de piek beter richting WK ligt maar is er dan geen piek geweest nu al? Strade en Tirreno waren bv toch (zeer) goed?

Over de Tirreno meh ik vind het raar dat zo'n klasbakken die Tirreno nu al zo lang zouden voelen zeker dan een Mathieu bv die zich nog spaarde hier en daar, bij een Wout ja misschien al kon hij een zware Tour dan bv wel perfect hebben vorig jaar om nadien te schitteren dus ook daar weet ik het zo niet. Pas op de Tirreno zal wel zwaar geweest zijn maar toch.

Leuk voor Vermote! Heeft daar ongetwijfeld zijn plek nog in die ploeg.

Denken jullie nu echt dat een helling in een voorjaarskoers gewoon een korte col is? Want daar lijkt die redenering wel op neer te komen :laugh:

Het verschil tussen helling en col niet begrijpen maar wel zeggen dat de uitleg op niks slaat,...

Hellingen zijn korte inspanningen, zijn verhouding van gewicht en max vermogen zal slechter liggen dan dat van de echte puncheurs als mvdp en Julian he. Een col is een langere inspanning aan lager vermogen. Wout heeft geluk dat die gewoon zeer lang een hoog wattage kan trappen wat zijn gewicht compenseert.
Oké maar je gaat toch niet beweren dat een van Aert te zwaar staat om een Ronde van Vlaanderen te winnen?

Denken jullie nu echt dat een helling in een voorjaarskoers gewoon een korte col is? Want daar lijkt die redenering wel op neer te komen :laugh:

Het verschil tussen helling en col niet begrijpen maar wel zeggen dat de uitleg op niks slaat,...

Hellingen zijn korte inspanningen, zijn verhouding van gewicht en max vermogen zal slechter liggen dan dat van de echte puncheurs als mvdp en Julian he. Een col is een langere inspanning aan lager vermogen. Wout heeft geluk dat die gewoon zeer lang een hoog wattage kan trappen wat zijn gewicht compenseert.
Vandaar dat colombiaantjes van 55kg al jaren het voorjaar domineren en er in grote rondes niet aan te pas komen!

Ok de ronde had vroeger minder hoogtemeters maar om te zeggen dat Wout te zwaar is...
Merendeel van die mannen is +70kg en +1m80

Kasper ASGREEN: 75
Mathieu VAN DER POEL: 75
Greg VAN AVERMAET: 74
Jasper STUYVEN: 78
Sep VANMARCKE: 77
Wout VAN AERT: 78
Gianni VERMEERSCH: 65
Anthony TURGIS: 69
Florian SENECHAL: 76
Dylan VAN BAARLE: 78

Laatst bewerkt:
Over de Tirreno meh ik vind het raar dat zo'n klasbakken die Tirreno nu al zo lang zouden voelen zeker dan een Mathieu bv die zich nog spaarde hier en daar, bij een Wout ja misschien al kon hij een zware Tour dan bv wel perfect hebben vorig jaar om nadien te schitteren dus ook daar weet ik het zo niet. Pas op de Tirreno zal wel zwaar geweest zijn maar toch.
Het is misschien een scheve vergelijking maar mensen die gedurende langere periodes (of korte heel intense periodes) aan overmatige stress worden blootgesteld en die dan plots crashen kunnen daar soms maanden nadien nog hinder van ondervinden... weken na elkaar 14-15u per dag slapen.

Als dat kan is het imo niet zo ondenkbaar dat je ook bij een topsporter een soortgelijke, hetzij minder extreme, reactie krijgt soms. Elk lichaam heeft wel ergens een grens en als je over die grens duwt gaat dat lichaam in een soort van zelfbeschermingsmodus en blokt het bepaalde impulsen gewoon af. Zeker Mathieu heeft zichzelf in die 5de rit echt wel binnenstebuiten gedraaid... kon zelfs geen vuistje meer van af aan de finish. Ik volg Mathieu ook wel als hij zegt dat hij nog nooit komedie gespeeld heeft in zen leven en daar nu ook niet meer mee gaat beginnen, als hij zegt dat hij precies wat frisheid mist dan ga ik er toch wel van uit dat dat zo is.

Als jonge vader denk ik gewoon dat het aan z'n kind ligt. Ik weet niet hoe hij en z'n vrouw het regelen met de kleine 's nachts. Maar ik werd elke keer mee wakker als m'n vrouw de baby borstvoeding gaf. Ook al viel ik dan wel onmiddellijk terug in slaap.
Als ge voor't eerst vader zijt, is dat echt wel een serieuze aanpassing voor uw dag/nachtritme. Dus tenzij Woutje 's nachts ergens in een andere kamer slaapt dan zijn vrouw/baby, lijkt me de frisheid daar zeker ook wel aan te liggen.

Het is misschien een scheve vergelijking maar mensen die gedurende langere periodes (of korte heel intense periodes) aan overmatige stress worden blootgesteld en die dan plots crashen kunnen daar soms maanden nadien nog hinder van ondervinden... weken na elkaar 14-15u per dag slapen.

Als dat kan is het imo niet zo ondenkbaar dat je ook bij een topsporter een soortgelijke, hetzij minder extreme, reactie krijgt soms. Elk lichaam heeft wel ergens een grens en als je over die grens duwt gaat dat lichaam in een soort van zelfbeschermingsmodus en blokt het bepaalde impulsen gewoon af. Zeker Mathieu heeft zichzelf in die 5de rit echt wel binnenstebuiten gedraaid... kon zelfs geen vuistje meer van af aan de finish. Ik volg Mathieu ook wel als hij zegt dat hij nog nooit komedie gespeeld heeft in zen leven en daar nu ook niet meer mee gaat beginnen, als hij zegt dat hij precies wat frisheid mist dan ga ik er toch wel van uit dat dat zo is.
Ja pas op dat die frisheid missen is volgens mij overduidelijk, alleen of dat dan komt door de Tirreno daar ben ik niet zo zeker van.

Nu ja ik vind ook niet dat Bouhanni nog in het peloton thuishoort. Hij is gewoon te aggressief in de sprint.
Maar dreigberichten sturen en racisme keur ik natuurlijk ook niet goed. Maar ja, dat kan je dan natuurlijk wel verwachten. Mensen zijn helaas zo.

Probleem bij dit voorval is dat er geen deftige regelgeving is bij de UCI voor dit soort voorvallen en dat ze altijd werken met 2 maten en 2 gewichten.

Er zou toch een systeem moeten komen met 2 waarschuwingen en daarna een schorsing van 9 maanden.
Zo zou ackermann , bauhaus en ballerini nu toch ook 9 maanden geschorst moeten zijn als we bouhanni nu schorsen voor dit voorval met stewart.

Daarnaast is het ook zo dat gewicht véél meer door weegt op steile hellingen. Gewicht is altijd nefast bergop maar het is minder problematisch op een alpencol van 10km aan 7% dan op een puist van boven de 15% en zo liggen er in de Vlaamse Ardennen nogal veel, zeker in de diepe finale.

Daar ben ik het wel volledig mee oneens. De Vlaamse Ardennen zijn het mekka voor de punchers, en die staan er niet om gekend om licht te zijn, integendeel. Watt/kilo maakt geen fluit uit op puisten van minder dan een minuut, pure rauwe power.

Alpencols worden gedomineerd door gastjes van 50kilo, die worden compleet in de vernieling gereden op een Paterberg.

Alpencols worden gedomineerd door gastjes van 50kilo, die worden compleet in de vernieling gereden op een Paterberg.
Dat heeft met de kasseien te maken. Die fiets van die gasten van 50-60kg botst alle richtingen op, iemand van 80kg zit in principe veel vaster op zijn fiets. Het is echter niet toevallig dat Alaphilippe met zijn ~62kg betrekkelijk goed voor de dag komt, zeker als hij in het gootje kan rijden. Alaphilippe moet echter niet beginnen aan Parijs-Roubaix.
Meestal richten punchy renners van 60kg zich echter gewoon op de Waalse klassiekers en laten ze het Vlaamse werk daardoor links liggen. Ik zeg niet dat ze anders zouden domineren, zeker niet. Maar ze zouden best wel uitslagen kunnen rijden volgens mij.

Het is wel effectief zo dat hoe steiler de helling is hoe zwaarder de factor gewicht telt. Op een helling van 6-7% is aerodynamica nog steeds van groot belang, zeker aan de snelheden waarmee profs zo'n helling oprijden, op een helling van 15% gaat de impact van de factor aero naar quasi nihil.

Daar ben ik het wel volledig mee oneens. De Vlaamse Ardennen zijn het mekka voor de punchers, en die staan er niet om gekend om licht te zijn, integendeel. Watt/kilo maakt geen fluit uit op puisten van minder dan een minuut, pure rauwe power.

Dat ligt aan de kasseien, daar is een 'dik gat' hebben belangrijker :p

Dat heeft met de kasseien te maken. Die fiets van die gasten van 50-60kg botst alle richtingen op, iemand van 80kg zit in principe veel vaster op zijn fiets. Het is echter niet toevallig dat Alaphilippe met zijn ~62kg betrekkelijk goed voor de dag komt, zeker als hij in het gootje kan rijden. Alaphilippe moet echter niet beginnen aan Parijs-Roubaix.

Het is wel effectief zo dat hoe steiler de helling is hoe zwaarder de factor gewicht telt. Op een helling van 6-7% is aerodynamica nog steeds van groot belang, zeker aan de snelheden waarmee profs zo'n helling oprijden, op een helling van 15% gaat de impact van de factor aero naar quasi nihil.
In theorie is dat uiteraard zo, dat hoe steiler hoe groter het nadeel is voor zwaardere rijders.

Maar het gaat hem om de lengte van de klimmetjes. Zware gasten hebben vaak ook gewoon bijzonder veel meer kracht en aangezien we spreken over een inspanning die vaak maar 1 minuut duurt, primeert dat absoluut tov het gewicht.

Een puncher versus een klimmer. Er is zelfs een woord voor.
Iemand van 75kilo met 4w/kg vernietigt een pluim van 60kilo met 4w/kg op élke helling in de Vlaamse Ardennen. Dat is gewoon een “lange” sprint. Kasseien of niet.
Op een alpencol is het compleet omgekeerd.

In theorie is dat uiteraard zo, dat hoe steiler hoe groter het nadeel is voor zwaardere rijders.

Maar het gaat hem om de lengte van de klimmetjes. Zware gasten hebben vaak ook gewoon bijzonder veel meer kracht en aangezien we spreken over een inspanning die vaak maar 1 minuut duurt, primeert dat absoluut tov het gewicht.

Een puncher versus een klimmer. Er is zelfs een woord voor.
Iemand van 75kilo met 4w/kg vernietigt een pluim van 60kilo met 4w/kg op élke helling in de Vlaamse Ardennen. Dat is gewoon een “lange” sprint. Kasseien of niet.
Op een alpencol is het compleet omgekeerd.
Klopt niet he, VA rijdt alaphilippe er nergens af hoor (tenzij op kasseien) als beide in topvorm zijn. Is nochtans uw 60 vs 75kg

Ik heb uw post even gecorrigeerd (vetgedrukt).

OK, maar de ritten waarin hij wel voluit ging, reed hij zichzelf helemaal choco. ;)
1.5 miljoen tegenover 100k? :shutup:
Daarvoor mogen ze mij gerust ook uitpersen.
Dan mag je extra hooi op je vork nemen, maar beter omringd worden in de koers mag best wel.

Klopt niet he, VA rijdt alaphilippe er nergens af hoor (tenzij op kasseien) als beide in topvorm zijn. Is nochtans uw 60 vs 75kg
VA heeft dan ook niet de "punch" - dat is net zijn grote probleem. Hij heeft wel een bijzonder hoog treshold vermogen, waardoor hij mee kan in lange klimmen. MVDP rijdt in goeie dagen absoluut wel weg van Alaphil, beiden punchers met waarschijnlijk een vergelijkbaar w/kg FTP.

Een Vlaamse Ardennenklim win je door de beste W/kg te hebben, voor 1 min power. En het verschil in kracht verschilt véél meer dan het verschil in gewicht. Een beetje puncher kan een minuut lang +1000W geven, terwijl de kracht die een gemiddelde klimmer een minuut lang kan leveren misschien 600W is. En dan is de helling voorbij. Op een col ben je daar niks mee, want na die minuut heb je nog een uur klimmen voor de boeg, en moet je ook een uur lang een dood gewicht meesleuren.

De zware mannen in mijn directe omgeving hebben ook geen enkel probleem met de Vlaamse Ardennen, maar eens we naar Frankrijk of Duitsland gaan is het huilen met de pet op.

Kijk ook eens naar de toptijden van de Ventoux: pantani, froome, Virenque, contador,...
Kijk dan eens naar de beste tijden van de klimmetjes in de Vlaamse Ardennen... Kasseien of niet, pluimpjes zitten daar écht niet tussen hoor

Laatst bewerkt:
Je bent appels en peren aan het vergelijken. Iemand van 60kg met punch ga je er niet afrijden omdat je 80 weegt...

Gaat hem allemaal om wat voor type inspanning je het beste kan.
Of gaan we Caleb Ewan als klimmer aanzien omdat die onder de 70 weegt?

Eli Iserbyt staat hoog in Strava op Koppenberg en weegt nog geen 60kg.

Je bent appels en peren aan het vergelijken. Iemand van 60kg met punch ga je er niet afrijden omdat je 80 weegt...

Gaat hem allemaal om wat voor type inspanning je het beste kan.
Of gaan we Caleb Ewan als klimmer aanzien omdat die onder de 70 weegt?
Nee, maar dat hangt wel heel vaak samen. Iemand van 80kilo zal nooit een goeie klimmer zijn, omdat hij dat gewicht gedurende een lange periode mee moet slepen. Iemand van 80kilo kan perfect meekunnen in de Vlaamse Ardennen. De inspanningen zijn daar zó kort dat ze meer weg hebben van een sprint dan van een klim/col.

Dus zoals ik initieel al zei is gewicht van ondergeschikt belang in de korte klimmetjes. Daar is pure 1-minute power belangrijker.

Reverz zei dat gewicht nog zwaarder doorweegt in de Vlaamse Ardennen dan op Alpencols, en dat is pertinent onwaar.

En dat is heel makkelijk te staven met de ereplaatsen van dergelijke wedstrijden

EDIT: ja, Indurain, klopt. Anecdotal evidence. Er was eens! Moet je dan ook 1m95 om goed te kunnen tijdrijden? #Ganna? Nee, integendeel. Kleiner en smaller = beter

Er was ook eens een zebra die sneller was dan renpaarden op de piste. Eens. Alle andere zebra’s geraken niet aan de hoeven van een renpaard

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan