Wielerseizoen 2021

Status
Niet open voor verdere reacties.
Als ik zelf ploegleider was bij DQS Zou ik toch proberen de kaart Bennett/Ballerini te trekken (dus zo traag mogelijk de poggio op)?
Waarbij Alaphilippe de aanval van MVDP en wout gewoon volgt, maar dan gewoon in het wiel blijft plakken in de hoop dat er 1 van de 2 topsprinters terugkomt. Komen ze niet terug zit alaphilippe in een gouden positie om te sprinten of nog een solo aanval te plegen.
Want gewoon meerijden of met beperkte voorsprong boven met MVDP of Wout zie ik Alaphilipe iedere keer lik op stuk krijgen

En nu worden ze plots allemaal in snelheid gepakt door de nieuwe lichting. Vooral bij de Belgen heb je eigenlijk geen veelwinners tussen de generatie Boonen-Gilbert en Wout nu. Renners zoals een Naesen, Roelandts, Van Marcke, Stuyven, ... eigenlijk toch allemaal veel te licht.

Langs de ene kant levert het fenomenale koersen op, langs de andere kant is het wel jammer voor mannen als Naesen, Van Marcke, Lampaert want die zien hun kansen toch wel extreem slinken.

Als ik zelf ploegleider was bij DQS Zou ik toch proberen de kaart Bennett/Ballerini te trekken (dus zo traag mogelijk de poggio op)?
Waarbij Alaphilippe de aanval van MVDP en wout gewoon volgt, maar dan gewoon in het wiel blijft plakken in de hoop dat er 1 van de 2 topsprinters terugkomt. Komen ze niet terug zit alaphilippe in een gouden positie om te sprinten of nog een solo aanval te plegen.
Want gewoon meerijden of met beperkte voorsprong boven met MVDP of Wout zie ik Alaphilipe iedere keer lik op stuk krijgen
Ballerini lijkt me idd nog de beste optie. Is Bennett al ooit goed over de Poggio geraakt?

Alaphilippe gaat Van der Poel er nergens afrijden. Niet bergop, niet bergaf en in de sprint... kan altijd, maar die kans acht ik redelijk klein.

Eigenlijk wel gek dat op een tweetal jaar tijd het hele peloton gereduceerd is tot een handvol renners die de prijzen onder elkaar verdelen. Na de hegemonie in het tijdperk Boonen-Cancellara hebben de opvolgers eigenlijk nooit die leemte kunnen vullen, niemand is nooit op dat niveau geraakt (oké je had een Sagan). En nu worden ze plots allemaal in snelheid gepakt door de nieuwe lichting. Vooral bij de Belgen heb je eigenlijk geen veelwinners tussen de generatie Boonen-Gilbert en Wout nu. Renners zoals een Naesen, Roelandts, Van Marcke, Stuyven, ... eigenlijk toch allemaal veel te licht.
Niet iedereen kan een supertalent zijn.

Maar je gaat volgens mij iets te snel aan Sagan voorbij. Een man met zo een talent, die in elk koersje waar hij startte wel een rit pakte en de puntentrui. 3 keer wereldkampioen, 7 keer de groene trui in de TdF.
Gemaakt voor het klassieke voorjaar, en nu hij zijn piek voorbij lijkt, blijkt dat hij "amper" 2 monumenten gewonnen heeft (1 RVV, 1 PR). Naar mijn mening valt dat magertjes uit voor misschien wel de meest talentvolle renner van de laatste 20 jaar. En daar gaat niet meer veel bijkomen als je de ontwikkelingen van het laatste jaar bij neemt.

Ballerini lijkt me idd nog de beste optie. Is Bennett al ooit goed over de Poggio geraakt?

Alaphilippe gaat Van der Poel er nergens afrijden. Niet bergop, niet bergaf en in de sprint... kan altijd, maar die kans acht ik redelijk klein.
Als de 290km daar voor niet te zwaar zijn geweest moet Bennett wel een poggio over raken in het peleton, is toch één van de beter klimmende sprinters. Maar in de huidige omstandigheden zie ik het niet gebeuren, er gaat gewoon te hard gekoerst worden op de poggio en in de afdaling. Er zal sowieso een elitegroepje naar de meet gaan denk ik.
Ballerini is denk ik toch net te plat voor MSR op dit moment. Niet snel genoeg in een peletonsprint tegen de echte kanjers en (nog) niet sterk genoeg om mee te zijn in het elitegroepje op de poggio.

Zou me ook een rare keuze lijken. Hij zal de editie van vorig jaar ook wel gezien hebben. Als hij vol aangaat, gaat haast niemand hem kunnen volgen op de Poggio. Alaphilippe lijkt me de enige die daar toe in staat is, Van Aert kan het verschil waarschijnlijk beperkt genoeg houden.

Als hij alleen wegraakt, zie ik niet in wie hem nog gaat terugpakken. Ze gaan daarachter al heel goed moeten samenwerken dan. Als hij met een groepje wegrijdt, is hij ook met deze vorm de favoriet om het af te maken in de sprint. In MSR is het nooit een uitgemaakte zaak vooraf, maar hij is duidelijk wel de topfavoriet uiteraard.
als VDP daar alleen weg is, dan is het QS en Jumbo visma die er vol achter gaan, vooral QS heeft goede mensen om zo iets binnen de perken te houden.

Meestal is het een QS'er die weg is en de anderen zijn dan stoorzenders, ik weet niet of er nog veel van VDP z'n ploeg gaan zitten dan die dat kunnen doen.

Maar het kan wel eens een interessantere Milaan- San remo worden dan vroeger ja :)

Carlton Kirby op de Engelstalige Eurosport is wel echt DEGOUTANT verschrikkelijk slecht :cry:
Dat is een feit. Die deed de uae tour, wat hij daar allemaal verkondigde. Een vlakke rit met 1 klim op het einde en hij vertelde dat dit de grote test was voor uae om te bewijzen dat ze Pogacar wel goed kunnen ondersteunen. Hij begon dat te vergelijken met een bergrit in de tour. Gelukkig hebben ze ook betere commentatoren, José in het Engels was zelfs meer dan behapbaar.

Maar bij mij staat het dus ook op Engels. Kroon vind ik wel goed als co maar Jeroen heeft van die irritante tikjes. Is het niet "meneer Sagan", "meneer Vdp", dat hij op 30x op een uur boven haalt?

Het gaat hier puur op hypothetische tactieken en daarom dat PCM zo een tof spel is , kan zijn dat er geen tactieken nodig zijn en dat MVDP gewoon alles in de vernieling rijdt. :LOL:

Meestal strand het peloton maar op een handvol secondjes - zeker als vooraan naar elkaar gekeken wordt.
De laatste 5 jaar zijn we verwend geweest door altijd een groepje die is weggeraakt en bijna altijd was alaphilippe de aanstoker (met uitzondering van Nibali solo). Dus als deze zijn benen nu eens leert stilhouden. Wout zie ik enkel volgen en vetrouwen op zijn sprint.

Dan blijft er enkel MVDP over (en we hebben toch al enkele ritten gezien dat hij toch soms moeite heeft met zich in positie te nestelen als er nog veel volk in het peleton is (dus is het mogelijk dat hij de voet van de poggio te ver zal zitten, waardoor het tempo op de poggio mss zal mee vallen).

Nu inderdaad Bennett zit vaak iets te ver voor MSR te winnen (maar meestal zitten ze dan ook met het plan alaphilippe in het hoofd.).
Ballerini is mss inderdaad nog net iets te plat (jong) om dit succesvol af te werken.

Als DCQS is dit toch de tactiek dit ik zou proberen te spelen.
De wolfpack wint nu eenmaal vaak net doordat ze spelen op meerdere wolven

DQS zijnde, zou ik iemand (niet Alaphilippe) laten aanvallen op Cipressa. Als iedereen naar elkaar blijft kijken, is die weg. En als die ingehaald wordt net voor de Poggio, zit je in exact dezelfde situatie dan als je het niet probeerde.

Niet iedereen kan een supertalent zijn.

Maar je gaat volgens mij iets te snel aan Sagan voorbij. Een man met zo een talent, die in elk koersje waar hij startte wel een rit pakte en de puntentrui. 3 keer wereldkampioen, 7 keer de groene trui in de TdF.
Gemaakt voor het klassieke voorjaar, en nu hij zijn piek voorbij lijkt, blijkt dat hij "amper" 2 monumenten gewonnen heeft (1 RVV, 1 PR). Naar mijn mening valt dat magertjes uit voor misschien wel de meest talentvolle renner van de laatste 20 jaar. En daar gaat niet meer veel bijkomen als je de ontwikkelingen van het laatste jaar bij neemt.
Valverde > Sagan, en nog geen klein beetje.
Los van zijn schorsing en de bijbehorende smet op zijn naam (we weten niets wat erop wijst dat die iets anders deed dan de rest van het peloton) heeft die waanzinnige dingen gedaan. Als je alleen al kijkt naar de jaarlijkse PCS ranking, staat die tussen 2008 en 2018, de periode van zijn schorsing dan nog, vijf keer op 1. Daar komen over zijn hele carrière nog drie 2de, twee 3de, één 4de en twee 5de plekken bij. Zeven (!!!!) wk medailles, vijf keer de Waalse Pijl, dominantie in rondes van een week, vier keer LBL, doet op zijn 38 en al op retour eens mee aan de Ronde en rijdt als klimmertje plotsklaps met de besten mee tussen allemaal renners die 10 kilo meer wegen dan hij.

Het verhaal gaat dat hij als jeugdrenner 147 koersen na mekaar won. Ik zet hem qua talent naast vdp. Hij had imo enkel de pech in een tijdperk te rijden waarin een apotheker van een olifant een racepaard kon maken waardoor er altijd en overal tegenstand was die top was.

Nu ja wij spreken hier in Belgie altijd van Evenepoel :smurf:. Qua talent mss even goed, maar Evenepoel zijn huidig palmares tov Pogacar? Die eerste moet het allemaal nog bewijzen eigenlijk.
Ook niet vergeten dat Evenepoel maanden in de lappenmand lag na zijn val.. ook bijna 2 jaar jonger is dan Pogacar.. Zijn palamares is nu al indrukwekkend als je kijkt op welke korte tijdspanne hij dat allemaal heeft verwezenlijkt.

Coach zijn van MVDP moet toch ook geen simpele job zijn. Hoe die elke rit tekeer gaat. :unsure:
Ik vraag mij af of dat wel gezond is en geen averechts effect heeft op den duur.. telkens zo diep gaan tot ver over de limiet.. Lijkt me zelfs roofbouw op je lichaam. Is ook maar een mens en geen robot

Zo'n droogstoppel dat dat is. Een beetje passie mag toch wel? En ze zaten dan nog vaak door elkaar te praten. Inhoudelijk met momenten ok maar komt nog niet aan de enkels van een Wuyts of Renaat Schotte.

Ik was vrij laat thuis dus heb enkel de laatste 12km gezien maar moest het veel langer geduurd hebben, stond die zeker op mute.
Idd.. die 2 commentatoren van Eurosport zijn meestal zeer slaapverwekkend.. als je dat vergelijkt met José en Renaat Schotte een wereld van verschil.

Valverde > Sagan, en nog geen klein beetje.
Los van zijn schorsing en de bijbehorende smet op zijn naam (we weten niets wat erop wijst dat die iets anders deed dan de rest van het peloton) heeft die waanzinnige dingen gedaan. Als je alleen al kijkt naar de jaarlijkse PCS ranking, staat die tussen 2008 en 2018, de periode van zijn schorsing dan nog, vijf keer op 1. Daar komen over zijn hele carrière nog drie 2de, twee 3de, één 4de en twee 5de plekken bij. Zeven (!!!!) wk medailles, vijf keer de Waalse Pijl, dominantie in rondes van een week, vier keer LBL, doet op zijn 38 en al op retour eens mee aan de Ronde en rijdt als klimmertje plotsklaps met de besten mee tussen allemaal renners die 10 kilo meer wegen dan hij.

Het verhaal gaat dat hij als jeugdrenner 147 koersen na mekaar won. Ik zet hem qua talent naast vdp. Hij had imo enkel de pech in een tijdperk te rijden waarin een apotheker van een olifant een racepaard kon maken waardoor er altijd en overal tegenstand was die top was.
Zeg je nu dat Valverde veel 'pech' had, omdat er doping werd genomen in zijn tijd? :unsure:

Het zijn twee andere types, dus moeilijk te vergelijken. Ik vind wel dat de ereplaatsen er minder toe doen als je twee toprenners vergelijkt. Die mannen koersen niet voor een 3e plek op een WK.

Van een Sagan kon je 10 jaar geleden idd verwachten dat hij meer monumenten zou winnen. MSR is toch een gat op zijn palmares en meer dan 1xRVV en 1xP-R had eigenlijk ook wel gemoeten.

Valverde heeft dat ook natuurlijk. LBL en Waalse Pijl waren wel zijn koersen, maar nooit AGR gewonnen, nooit Lombardije en nooit MSR. Op papier had hij RVV ook kunnen winnen als hij er zich op toegelegd had. Gelukkig is hij op het einde van zijn carrière nog WK geworden.

Geen afbreuk aan het palmares van Valverde, zeker niet. Ben nooit echt fan van hem geweest en zal ook weinig concrete herinneringen aan hem overhouden. De manier waarop was vaak toch niet echt bijzonder. Ja ok, dat klinkt nu heel 'makkelijk'.

Lang verhaal kort is dat het mij lijkt dat renners die een heel seizoen op basisniveau goed kunnen zijn, baat lijken te hebben bij het biologisch paspoort.

Daarbij hebben Valverde en Sagan heel vaak koersen verloren terwijl ze overduidelijk de sterkste waren. In die zin is hun palmares inderdaad veel minder dan wat het had moeten zijn. De allerbeste illustratie hiervan is de Amstel van 2018, waar ze beiden door extreem tactisch onbenul het podium lieten aan Valgren, Gasparotto en Kreuziger terwijl ze met voorsprong de twee sterkste renners in koers waren. Nog mooier wordt het wanneer je beseft dat deze drie renners allemaal de Gold Race gewonnen hebben terwijl er telkens betere renners in koers waren. Gasparotto heeft het zelfs tweemaal geflikt.

Lang verhaal kort is dat het mij lijkt dat renners die een heel seizoen op basisniveau goed kunnen zijn, baat lijken te hebben bij het biologisch paspoort.

Daarbij hebben Valverde en Sagan heel vaak koersen verloren terwijl ze overduidelijk de sterkste waren. In die zin is hun palmares inderdaad veel minder dan wat het had moeten zijn. De allerbeste illustratie hiervan is de Amstel van 2018, waar ze beiden door extreem tactisch onbenul het podium lieten aan Valgren, Gasparotto en Kreuziger terwijl ze met voorsprong de twee sterkste renners in koers waren. Nog mooier wordt het wanneer je beseft dat deze drie renners allemaal de Gold Race gewonnen hebben terwijl er telkens betere renners in koers waren. Gasparotto heeft het zelfs tweemaal geflikt.
De Gold Race was vroeger ook gewoon een kut koers. Dat had niks met de sterkste man in koers te maken... dat was gewoon een hele koers wachten en dan kijken wie er de hoogste 2 minute w/kg kon stoempen... ze hebben dat dan proberen oplossen door de streep anderhalve kilometer verder te leggen... dat leverde dan wel andere winnaars op, maar met alle respect, een vrij flets pallet aan winnaars voor de klassieker van het niveau dat de Amstel ambieert te zijn. Zeker als je kijkt naar wie er altijd allemaal aan de start stond. De laatste jaren is het toch weer een andere koers geworden door die andere aankomst en dat is zeker niet verkeerd.

Je kan overigens wel argumenteren dat Milaan-San Remo ook wachten is tot de Poggio, en das waar, maar het mooie van San Remo is die ene langgerekte geeuw om dan uit te monden in een gigantische nagelbijter. Zeker de laatste jaren heb je allerhande scenario's: solo vlucht vanop de Poggio, sprint met 2, sprint met 3, sprint met klein groepje...

Als tip voor Sam Bennet kan ik hem alvast een Franse bidon aanraden voor zaterdag. 2016 heeft uitgewezen dat die écht sticky zijn. Of was dat een Franse deurklink :confused: :unsure:

Allé, op Landa wachten ze dan wel en zo gaan de vluchters wellicht vooruit blijven.
Wat zitten die onnozelaars nu constant aan te vallen in dat peloton? Eerst Kung nu Geniets... tis alsof die mannen van FDJ niet snappen dat er nog een groep voor rijdt...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan