Wie of wat verdient er nog schoon geld?

Ik heb zo ooit de jaarrekeningen in kunnen kijken van een groot bedrijf, +-10 jaar geleden. Dat bedrijf had sinds het ontstaan welgeteld 0 jaren winst gemaakt. Ze hadden altijd al verlies geleden. Géén idee hoe ze daarin slagen zonder op de vingers getikt te worden ???

Nochtans bestaan ze nu al 54 jaar en ze zijn nog altijd niet bankroet. Géén winst = géén belastingen betalen zeker? :unsure:
Een bedrijf hoeft helemaal geen winst te maken. Zolang men alle lonen kan betalen en er kan blijven geïnvesteerd worden is dat gewoon keurig in orde.

Omdat de jaarrekening verlies zegt wilt daarom niet zeggen dat het bedrijf geen winst maakt. Dat bedrijf kan niet afschuwelijk veel winst maken maar zodanig veel kosten hebben dat ze op het einde van de rit verlies hebben.

Een bedrijf hoeft helemaal geen winst te maken. Zolang men alle lonen kan betalen en er kan blijven geïnvesteerd worden is dat gewoon keurig in orde.

Omdat de jaarrekening verlies zegt wilt daarom niet zeggen dat het bedrijf geen winst maakt. Dat bedrijf kan niet afschuwelijk veel winst maken maar zodanig veel kosten hebben dat ze op het einde van de rit verlies hebben.
Dat wil het nu eigenlijk net wel zeggen :p.

Heel simplistisch voorgesteld: Als een bedrijf jaarlijks alle overschotten van het jaar investeert (bv. in vastgoed of uitbreiding) en zogezegd zo goed als alle jaren heel licht verlies maakt volgens de jaarrekening, is het niet per se een verlieslatend bedrijf.

Als je een bedrijf wil laten groeien, heeft het weinig zin om cash op te potten.

Advocatenkantoor Tiberghien BE0417.899.754 maakt volgens hun jaarrekening geen winst.
Het bedrijf is nochtans zéér winstgevend :)
Omdat elke vennoot zijn eigen BV heeft en alles gewoon doorfactureert. De eerste vennoot die ik tegenkwam had vorig jaar een brutowinst van €700 000.

Heel simplistisch voorgesteld: Als een bedrijf jaarlijks alle overschotten van het jaar investeert (bv. in vastgoed of uitbreiding) en zogezegd zo goed als alle jaren heel licht verlies maakt volgens de jaarrekening, is het niet per se een verlieslatend bedrijf.

Als je een bedrijf wil laten groeien, heeft het weinig zin om cash op te potten.
Er is een verschil tussen cashflow en winst. Als een bedrijf €100 000 winst maakt en beslist om een machine van €100 000 te kopen, is de winst niet plotseling €0. Hun bankrekening en cashflow zakt wel met €100 000, maar de winst niet. Een investering wordt immers afgeschreven, dus bijvoorbeeld €100 000 / 5jaar = €20 000 extra kosten. In dat geval zal die onderneming dus nog steeds €80 000 winst maken. Daar moeten ze overigens ook winstbelasting op betalen.

Dat maakt dat groeibedrijven die veel investeren vaak wel winsten kunnen tonen, maar dat de bankrekeningen zeer krap blijven.

Uiteraard, ik neem extreme voorbeelden.
Slagerij Vandycke op de Lippenslaan doet het ook niet slecht ; 0458.660.243

Die slager is niet normaal. Elke dag staan ze daar tot buiten, te weten dat ze continu met een stuk of 6 staan te bedienen (en aan hun FTE's te zien waarschijnlijk vaak met nog meer). Die hebben ook een leuk optrekje in de buurt.

26 FTE's in dienst, bedrijfswinst van meer dan een miljoen per jaar.

Die slager is niet normaal. Elke dag staan ze daar tot buiten, te weten dat ze continu met een stuk of 6 staan te bedienen (en aan hun FTE's te zien waarschijnlijk vaak met nog meer). Die hebben ook een leuk optrekje in de buurt.

26 FTE's in dienst, bedrijfswinst van meer dan een miljoen per jaar.
Dat snap ik ook niet, bij elke slager die ik ken is dit hetzelfde verhaal. Nochtans stoppen ze er massaal mee, in de gemeente waar ik vroeger ben opgegroeid zaten er 8. Dan na een paar jaar nog 5, dan nog 2 en nu nog 1. Die laatste heeft ook altijd volk tot buiten staan, maar ik weet niet of die zaak gaat blijven.

Er is een verschil tussen cashflow en winst. Als een bedrijf €100 000 winst maakt en beslist om een machine van €100 000 te kopen, is de winst niet plotseling €0. Hun bankrekening en cashflow zakt wel met €100 000, maar de winst niet. Een investering wordt immers afgeschreven, dus bijvoorbeeld €100 000 / 5jaar = €20 000 extra kosten. In dat geval zal die onderneming dus nog steeds €80 000 winst maken. Daar moeten ze overigens ook winstbelasting op betalen.

Dat maakt dat groeibedrijven die veel investeren vaak wel winsten kunnen tonen, maar dat de bankrekeningen zeer krap blijven.
Ik gok dat gij boekhouder zijt :D

Als werknemer:
- Air traffic controller => 6200-12000 bruto per maand.
- SAAS sales: verdienen blijkbaar ook goed hun boterham.

Maar voor echt goed geld te verdienen zal je zelf een bedrijf moeten starten. Iets dat schaalbaar is, waar je uiteindelijk jouw tijd kan loskoppelen zodanig het ook werkt zonder dat jij er zelf bent, iets dat een probleem oplost voor veel mensen, wat een barrière heeft zodanig niet iedereen op straat het zo maar kan opstarten en ten slotte iets waar jij controle over hebt (en niet afhankelijk bent van 1 schakel). Ga er nog wat video's over maken, hier is al een intro voor degene die interesse hebben. (vergeet je hoedje van zilverpapier niet, hij is ietsje te complot 'achtig eruit gekomen)

- Air traffic controller => 6200-12000 bruto per maand.

Het kan nog beter. Een ex-collega van mij was air traffic controller. En daarnaast was hij ook nog eens voltijds freelance IT-consultant in een management functie.
Dat gaat dan over 12000€ bruto + een bvba met een omzet van een kleine 200k€...

Of het nu verantwoord is dat iemand die net al een hele shift gewerkt heeft, dan nog een shift in de verkeerstoren moet gaan doen...

Het kan nog beter. Een ex-collega van mij was air traffic controller. En daarnaast was hij ook nog eens voltijds freelance IT-consultant in een management functie.

Of het nu verantwoord is dat iemand die net al een hele shift gewerkt heeft, dan nog een shift in de verkeerstoren moet gaan doen...

Zo kan iedere zelfstandige natuurlijk de klok rond werken en factureren.
Bijzonder zou zijn als hij het werk als traffic controller op hetzelfde moment uitvoerde als zijn freelance IT-consultancy.
Ik denk dat er toch veel jobs moeten zijn waarbij je tijdens de diensturen eigenlijk perfect ander pc-werk kan uitvoeren?

Is air traffic controller niet net een van de meest stresserende jobs?

Lijkt mij niet zo ok voor uw mentaal welzijn om dan geen rust te pakken na de uren.

Lijkt mij niet zo ok voor uw mentaal welzijn om dan geen rust te pakken na de uren.
Hangt er vanaf hoe je er mee om gaat waarschijnlijk.
Oud collega heeft daar ooit voor gesolliciteerd. 2de rond lag hem er uit. Terwijl het toch een verstandige kerel is/was :p

Lijkt me ook bizar dat je een job als Air Traffic controller kan combineren met een full-time bijverdienste. Hoe gaat dat dan? Die kerel doet de nachtshift achter zijn radarscherm en vertrekt dan 's morgens naar zijn IT job?

12K trekken als ATC kan ik best aannemen, al zal die daarmee wel al in de hogere regionen zitten en zeker niet deeltijds werken. Daarnaast nog's 200.000 factureren op een jaar zou betekenen dat die voltijds aan een day-rate van om en bij de 900 euro werkt.

Het zou me overigens niet verbazen dat ATC volgens hun AO niet mogen bijverdienen via een activiteit in bijberoep of als flexi... Net om te vermijden dat die zitten te knikkebollen in de verkeerstoren.

Lijkt me ook bizar dat je een job als Air Traffic controller kan combineren met een full-time bijverdienste. Hoe gaat dat dan? Die kerel doet de nachtshift achter zijn radarscherm en vertrekt dan 's morgens naar zijn IT job?

12K trekken als ATC kan ik best aannemen, al zal die daarmee wel al in de hogere regionen zitten en zeker niet deeltijds werken. Daarnaast nog's 200.000 factureren op een jaar zou betekenen dat die voltijds aan een day-rate van om en bij de 900 euro werkt.

Het zou me overigens niet verbazen dat ATC volgens hun AO niet mogen bijverdienen via een activiteit in bijberoep of als flexi... Net om te vermijden dat die zitten te knikkebollen in de verkeerstoren.
Nacht en weekendshiften als ATC en na de nachtshiften inderdaad nog naar zijn IT-job (was ook op de luchthaven he, dus hij moest niet bepaald ver rijden :p). Ik weet niet of hij nu nog steeds 2 jobs combineert, want het lijkt me toch iets dat niet zomaar te regelen valt bij elke klant...

Ik heb zijn boekhouding eens geopend en meer dan 100k "brutomarge" per jaar. Dus ik vermoed toch dat hij boven de 200k omzet zal zitten.

Nacht en weekendshiften als ATC en na de nachtshiften inderdaad nog naar zijn IT-job (was ook op de luchthaven he, dus hij moest niet bepaald ver rijden :p). Ik weet niet of hij nu nog steeds 2 jobs combineert, want het lijkt me toch iets dat niet zomaar te regelen valt bij elke klant...

Ik heb zijn boekhouding eens geopend en meer dan 100k "brutomarge" per jaar. Dus ik vermoed toch dat hij boven de 200k omzet zal zitten.
Maar zou dat dan niet zijn ATC + consultancy job samen zijn? (maw ATC ook als freelance)

Want nog voltijds op hoger niveau consultancy doen naast een ATC job lijkt mij zeer onwaarschijnlijk?

Terug
Bovenaan