Wie of wat verdient er nog schoon geld?

Ik ben landbouwer in bijberoep en ik ben blij dat het slechts in bijberoep is want da's geen inkomen waar je wil van afhangen. Veel van de landbouwers in de buurt pakken een extra job om rond te komen bvb als loonwerker bij andere landbouwers, als arbeider in de groenteverwerkende bedrijven waar ze ook aan leveren of ze hebben hun boerderij verkocht aan de voederbedrijven om hun schulden af te betalen en kweken dan varkens op hun voormalige boerderij als werknemer van die voederbedrijven.

Er zijn wel jaren waar je best wat verdient maar afhankelijk van wat je precies kweekt, zijn er ook jaren waarin je gewoon break even draait of verlies draait. De prijsschommelingen bij sommige producten zijn een pak hoger dan bij andere, bij bv maïs is dat redelijk stabiel, bij aardappelen kan dat van jaar op jaar variëren van 1 tot 20 euro per 100 kilo en zelfs meer, daar kan je in situaties komen waar het zelfs de kost van het oogsten niet meer waard is. Mijn winst varieert van enkele tienduizend per jaar tot een paar duizend in de slechte jaren.

Ik heb de indruk dat de meeste landbouwers hier in de buurt ook niet al te veel grond in eigen bezit hebben. Boerderijen waren een pak kleiner vroeger en de gemiddelde grootte van een boerderij stijgt nog steeds jaarlijks maar da's meestal niet door aankopen maar door pacht (heb ik geen cijfers van ofzo, is op basis van de situatie in onze buurt). Erfenissen zijn het moment waarop de grond van het landbouwbedrijf verdeeld wordt en het kind dat het bedrijf verderzet heeft meestal niet de financiële slagkracht om de andere erfgenamen uit te kopen. Ook op termijn brengt landbouw meestal niet genoeg op om zelf de grond te kunnen kopen. Da's economisch ook geen rendabele beslissing meer, de prijs van landbouwgrond is niet meer direct gelieerd aan het rendement ervan (of toch niet aan het rendement van de landbouwactiviteiten, wel van de verwachte meerwaarde).

Er is ook best wel wat verborgen armoede bij landbouwers, hun ouders en grootouders hebben de tijd nog meegemaakt waar dat wel hard(er) werken was maar waar het financieel ook wel best interessant was en er zijn er veel die niet graag tonen dat het nu niet meer zo goed gaat. Redelijk wat zelfmoorden ook.

Klopt volledig, stuk voor stuk beschrijf je zaken die ik in mijn omgeving al heb gezien:
- Boeren die hun boerderij verkopen aan de voerderbedrijven en dan als werknemer gaan werken op hun voormalig bedrijf. Best triest eigenlijk.
- Boeren die hun oogst (in een sowieso al slecht jaar qua weersomstandigheden) nog liever onderploegen dan te oogsten omdat ze sowieso verlies draaien, en het oogsten en bewaren van het oogstgoed meer geld zou kosten dan de opbrengst die ze er nog voor zouden krijgen.
- Gebrek aan financiële slagkracht bij de volgende generatie om over te nemen. Zie onder (*).
- (Te?) veel eergevoel, (blinde) liefde voor het vak, ... zorgen voor heel wat verborgen armoede en hoge zelfmoordcijfers. Boeren op een kruispunt is daar zelfs voor opgericht.
-Zoals de huizenmarkt onbetaalbaar is geworden voor gewone jonge starters, zo is dat net hetzelfde met de markt voor landbouwgrond. In beide gevallen wordt de markt kapot gemaakt door grote investeerders die wanhopig op zoek zijn naar rendement omdat de ECB de geldkranen maar blijft opendraaien. Die investeerders verstoren de markt compleet, zodat een gezonde link tussen de prijs van de landbouwgrond en het landbouwkundig rendement die je erop kan halen compleet uit elkaar is gespat. Het draait allemaal om speculatie. Speculatie op stijgende prijzen of speculatie op verkaveling. Dat laatste vrolijk in de hand gewerkt door onze overheden en hun slechte en willekeurige ruimtelijke ordening. En hier komen we bij bovenstaand puntje (*) waarom de volgende generatie de financiële slagkracht niet langer heeft om over te nemen.

Wat is een typische pachtprijs ? KWestie van een idee te hebben? Hier gaat de landbouwgrond aan ~7 euro/m2. 70k voor een hectare dus. Lijkt me duur. Als je moet pachten aan vb 5k per hectare, hoeveel schiet er dan nog over na een hectare patatten te oogsten?

Weet iemand waarom veel boeren met een grote oude Mercedes rijden? Is dat een soort statussymbool in dat milieu?

Weet iemand waarom veel boeren met een grote oude Mercedes rijden? Is dat een soort statussymbool in dat milieu?

Haha, een cliché maar eentje die klopt.
Vermoedelijk uit appreciatie voor degelijk materiaal die niet kapot te krijgen is. Die bakken rijden honderdduizenden kilometers.

Welke omgeving?
Niet ver van waar ik woon wordt er af en toe zwaar landbouwmaterieel geveild.
En op de kijkdagen zie ik toch weinig oude Mercedessen op die parking staan.
Zo uit m'n hoofd zou ik zeggen dat het meest voorkomende merk Land Rover is. Van alle bouwjaren en alle types.

Dat zijn de gewone pachtprijzen vermoed ik maar da's eigenlijk maar een klein deel van de verhuurmarkt van landbouwgronden. Pachten wordt niet veel gedaan omdat je een landbouwer er heel erg moeilijk afkrijgt en omdat de wet lage maximumprijzen oplegt. Meeste gronden worden verhuurd via seizoenspacht, dat kan enkel tussen landbouwers onderling en daar liggen de prijzen een pak hoger, ze hangen af van onder meer het gewas dat er opgezet gaat worden maar varieert eerder tussen de 1000 en 2000 euro per ha per jaar.

Laatst bewerkt:
In hoeverre zijn zo'n verkaveling cowboyverhalen eigenlijk correct?
Ik kan u in elk geval bevestigen dat de verkaveling van ons huis gekocht is van een familie die hier vroeger een boomgaard hadden staan. En die boomgaard is dan verkaveld in 56 bouwgronden. Die allemaal tussen de 120k en 170k zijn gegaan.
Dus dat is een totaal van 8 miljoen euro he...

Ik kan u in elk geval bevestigen dat de verkaveling van ons huis gekocht is van een familie die hier vroeger een boomgaard hadden staan. En die boomgaard is dan verkaveld in 56 bouwgronden. Die allemaal tussen de 120k en 170k zijn gegaan.
Holy moly, insane. Waarom betaalt de staat eig niet gwn een gangbare prijs voor de landbouwgrond om die vervolgens te verkavelen? Ipv het speculatieve gedoe dat het nu is...

Met de betonstop zou het er uiteindelijk uitgaan het, maar er zijn wel zo veel verhalen. Grond was ook gewoon veel goedkoper toen. Plus de juiste politieker kennen...

Dat is zeker niet hetgeen die landbouwers ontvangen hebben.

Ze hebben het zelf verkaveld he. Ze hadden een lening lopen van een miljoen euro om de verkaveling te leggen. Maar ik zou niet weten waar dat geld anders naartoe zou zijn?
normaal is er ook een serieus bedrag dat naar de gemeente moet, ik dacht 30 procent van de waardestijging

Moest ik ooit in de landbouw stappen zou ik loonwerker worden en de akkers gaan bewerken en oogsten in opdracht van andere boeren. De aankoop van die grote machines is voor veel boeren onbetaalbaar.
Die markt is ook al lang verzadigd en sommigen rijden ook serieus onder de prijs om toch maar werk binnen te halen (beetje zelfde verhaal als de transportsector).
Vergeet niet dat die machines pokkeduur zijn. Enkel voor de mais bv. heb je al een serieus kapitaal nodig.

Die markt is ook al lang verzadigd en sommigen rijden ook serieus onder de prijs om toch maar werk binnen te halen (beetje zelfde verhaal als de transportsector).
Vergeet niet dat die machines pokkeduur zijn. Enkel voor de mais bv. heb je al een serieus kapitaal nodig.
als je weet dat een tractor en 3asser aanhangwagen van banden vernieuwen u een kleine 30000 euro kosten weet je normaal meer dan genoeg, afblijven.

als je weet dat een tractor en 3asser aanhangwagen van banden vernieuwen u een kleine 30000 euro kosten weet je normaal meer dan genoeg, afblijven.
Ja inderdaad en je als je weet dat bij sommigen meerdere 3assers in de hakseltrein zitten zijn dat enorme kapitalen die rondrijden.
De terugverdientijd is ook niet enorm.
Zo'n hakselaar bv. wordt deze periode een kleine 2 maanden gebruikt en in de mais een dikke 2 maanden.

Terug
Bovenaan