EPB/Stabilisatiestudies/Veiligheidscoördinator/Ventilatieverslaggeving.
Iedereen die een bouwvergunning aanvraagt is verplicht beroep te doen op die diensten. En sommigen die wat geroutineerd zijn verdienen vlotjes veel geld met minimum aan inspanning.
Totaal niet.
Ik ben zelf EPB-verslaggever en ik twijfel heel hard om er in bijberoep mee te beginnen omdat de verdiensten echt niet hoog liggen. Hoeveel kost een standaard EPB-verslag tegenwoordig? € 800? Ruwweg het equivalent van nauwelijks 1 werkdag. Dat is om een ingenieursprofiel te betalen die:
- Van bij de ontwerpfase al vragen zal krijgen van bouwheer en architect om te bekijken wat haalbaar is qua E-peil, S-peil, etc. en wat niet
- Het tekenen van uw huis in SketchUp om met het 3D-model de volumes te bepalen, de oppervlaktes te bepalen van elk verliesoppervlak, om overstekhoeken van elk raam te gaan bepalen, enzovoort.
- Startverklaring opstellen
- Startverklaring indienen op de energieprestatiedatabank, laten ondertekenen door alle partijen, achteraan zitten, ... ken je dat
- Als je al spontaan alle stavingsstukken binnenkrijgt van de bouwheer en er niet achteraan moet zitten, dan moet je ze minstens allemaal controleren. Dus foto's, facturen, technische fiches, ... verifiëren.
- Overleg met ventilatieverslaggever
- Opstellen eindaangifte
- Indienen eindaangifte, opnieuw met wat administratie
- En dan heb ik het nog niet over een werfbezoek die strikt genomen niet verplicht is maar die je beter wel doet
- En dan heb ik het nog niet over de overheadkosten zoals een verzekering afsluiten om u in te dekken tegen beroepsrisico's en schadeclaims, de jaarlijkse verplichte bijscholing, enzovoort.
Neen, rijk zal je er niet van worden. Hoogstens een matige bijverdienste voor heel veel extra kopzorgen. Alleen al de gigantische hoeveelheid input die je moet verkrijgen van architect en bouwheer, waarvan die laatsten totale leken zijn en die bovendien door hun (ver)bouw(ing) al tot over hun oren in het werk zitten. Daar zie ik al tegenop qua kopzorgen en frustraties.