Wie of wat verdient er nog schoon geld?

Even een vraag: quasi iedereen neemt snel het woord risico in de mond wanneer het gaat over veel geld verdienen, ondernemen, …

Mijn vraag is dan: welk risico? Welke gevolgen? Wat is het ergste dat kan gebeuren en wie gaat daar voor opdraaien?

Edit: graag onderscheid tussen een start up, en iets dat al +20 jaar bestaat.
Als je al +20 jaar bestaat en een jaarlijkse winst van 1 Mio. EUR kan boeken heb je allicht je risico-periode al achter de rug. Dit wil niet zeggen dat je al die jaren niet fameuze risico's genomen hebt en jezelf niet krom hebt gewerkt. Het feit dat er nu een serieuze payout is, is allicht het resultaat van de risico's en het harde werk van destijds (en het goede beheer van nu).

Evident dat er serieuze verschillen zijn met startups maar begrijp niet goed waar je naartoe wil.

Je bouwt een zekere reputatie op - die kan je niet vervangen, daar staat ook service tegenover - je zou dus heel de boel moeten overnemen en ik heb helaas geen miljoenen euro’s klaarliggen.
Als je dan zo uniek bent voor je onderneming, stap dan naar je baas en zeg dat je je mee wil inkopen in het bedrijf.

Opgepast, zelfs al wil je baas dat (omdat deze het risico niet wil je kwijt te spelen) zal dat reteduur zijn en zal je zelf torenhoge leningen moeten aangaan... Goed nadenken.

Hoe meer winst, hoe groter de kans op betere voorwaarden, de logica zelf voor mij. Maar ik merk dat niet iedereen dat zo ziet. En het is geen zekerheid.
Tgoch, vergeef me mijn cynische insteek, maar hoe minder ze aan u moeten geven hoe meer winst voor hunzelf... En als ze iemand vinden die kan wat jij kan (moet niet even goed zijn) voor fractie van wat jij hun kost is de keuze rap gemaakt.

Je bouwt een zekere reputatie op - die kan je niet vervangen, daar staat ook service tegenover - je zou dus heel de boel moeten overnemen en ik heb helaas geen miljoenen euro’s klaarliggen.
Je beantwoord hiermee inderdaad al je eigen vraag eigenlijk, maar het antwoord van Vega vult dat goed aan.
Die reputatie en service komt er niet op zomaar, laat staan hoeveel jaar die mens al bezig is en misschien niets van loon of winst heeft getrokken.
Dat is het risico dat je neemt om iets op te bouwen en groot te maken om dan later (hopelijk) de vruchten er van te trekken, wat die mens nu dus kan doen.

Tgoch, wat is uw incentive voor meer winst te halen voor het bedrijf dan er nu al is?

Stel dat idd je zoals hier aangehaald in een KMO werkt met 1.2 miljoen winst. Welke werkelijke motivatie heb jij er bij als werknemer dat het 2.2 miljoen wordt?
Als je er als werknemer beter bij vaart zal je beter uw best doen. (Zo zat/zit ik toch ineen) beter loon, betere voorwaarden, mooiere extra´s... in een KMO is de verloning vaak ´met de natte vinger´ en kan er al is iets extra volgen (nee geen zwart geld).
Even een vraag: quasi iedereen neemt snel het woord risico in de mond wanneer het gaat over veel geld verdienen, ondernemen, …

Mijn vraag is dan: welk risico? Welke gevolgen? Wat is het ergste dat kan gebeuren en wie gaat daar voor opdraaien?

Klein voorbeeld. Zaakvoerder hier gaat lening aan van 2M om een nieuwe zaak te openen, hopend om zo meer klanten te lokken. Na 10 jaar ziet hij hier pas echt resultaat van. Dus 10 jaar lang pover loon, beetje leven op de kap van de vrouw haar inkomen met de hoop dat de zaak van de grond raakt en degelijk begint te renderen.

Ik stap in, met serieuze lening, en we openen een 2e vestiging met de hoop mijn instap te zien renderen. Voor hetzelfde geldt komt er morgen een concurrent die onder de prijs werkt en Steven we af op een faillissement.

Dus ik loop risico mijn lening niet te kunnen aflossen met alle gevolgen privé.

Ondernemen is nu eenmaal risico nemen in bepaalde mate. In mijn ervaring is het iets wat je met hart en ziel moet willen doen, of je begint er niet aan.

Het ergste dat er kan gebeuren dat je eindigt met niets, of zelfs met niets én een berg schulden er bovenop.
Waar doel je op met deze vraag? Niet elke zelfstandige is een freelancer met quasi nul risico.

Als je dan zo uniek bent voor je onderneming, stap dan naar je baas en zeg dat je je mee wil inkopen in het bedrijf.

Opgepast, zelfs al wil je baas dat (omdat deze het risico niet wil je kwijt te spelen) zal dat reteduur zijn en zal je zelf torenhoge leningen moeten aangaan... Goed nadenken.
Zeker niet uniek, er zijn er miljoenen zoals ik - en veel beter, maar ook slechtere. Wie weet stel ik ooit die vraag wel eens.
Tgoch, vergeef me mijn cynische insteek, maar hoe minder ze aan u moeten geven hoe meer winst voor hunzelf... En als ze iemand vinden die kan wat jij kan (moet niet even goed zijn) voor fractie van wat jij hun kost is de keuze rap gemaakt.
Dat is idd, de theorie- maar ook niet zonder risico- je weet nooit wie in de plaats komt natuurlijk- vandaar dat ik echt denk dat. In een kleine KMO de werknemers er alle baat bij hebben zich oprecht in te zetten en moeten streven naar een goede business .. goed werk associeer ik met grotere kans op meer loon, voordelen, promotie - maar ben daar mss naïef in.

Laatst bewerkt:
Uit nieuwsgierigheid een offerte gevraagd voor het vervangen van een gaswandketel (letterlijk 2-3 uur werk) - 950 €/dag + 80% winst op de ketel tov online prijs. Die werkt dus aan een kleine 2000 €/dag. Daar staat wat garantie tegenover - al weet ik niet hoe dat geregeld is tussen installateur en verdeler vermits ik ook gewoon garantie heb als ik de ketel gewoon koop en zelf monteer.

Uit nieuwsgierigheid een offerte gevraagd voor het vervangen van een gaswandketel (letterlijk 2-3 uur werk) - 950 €/dag + 80% winst op de ketel tov online prijs. Die werkt dus aan een kleine 2000 €/dag. Daar staat wat garantie tegenover - al weet ik niet hoe dat geregeld is tussen installateur en verdeler vermits ik ook gewoon garantie heb als ik de ketel gewoon koop en zelf monteer.
Je hebt consumentengarantie.

Dat wil zeggen je vijst die ketel er dan zelf vanaf en je stuurt die terug. Waarna geverifieerd wordt of dit voor u van toepassing is.

bij een installateur komt die installateur langs, die kijkt dat daar na en in principe vervangt die het toestel direct in garantie. Daar zit het verschil zich, in de dienstverlening en het feit dat jij uw handen niet uit de mouwen moet steken om de nieuwe te monteren.

Met daarnaast het risico dat men een stuk van de factuur niet krijgt.

Buurman is compleet het noorden kwijt vrees ik - zijn business is ontploft het laatste jaar: verleden jaar werkte hij met 3-4 man personeel, op minder dan 1 jaar zijn dat er 15 vast in dienst + 15 zelfstandigen die in onder aanneming werken, heeft maar 2 deftige klanten maar die ene klant vraagt om nog 50 man te sturen - vrij zotte situatie.

Buurman is compleet het noorden kwijt vrees ik - zijn business is ontploft het laatste jaar: verleden jaar werkte hij met 3-4 man personeel, op minder dan 1 jaar zijn dat er 15 vast in dienst + 15 zelfstandigen die in onder aanneming werken, heeft maar 2 deftige klanten maar die ene klant vraagt om nog 50 man te sturen - vrij zotte situatie.
Pure nieuwsgierigheid: over wat voor sector spreken we dan?

Politiekers.

Burgemeester van een gemeente van 34k inwoners draait rond de 100k bruto.
En ondanks is dit geen fulltime job, cumul mét parlementslid (ook geen fulltime voor velen want ernaast nog vaak advocaat etc…).

Geen fulltime jobs blijkbaar, maar wel fulltime betaald.

Doorsnee loonslaaf is vaak blij dat werkweek gedaan is, zij echter?
Iets met work smarter, not harder zeker?

Politiekers.

En ondanks is dit geen fulltime job, cumul mét parlementslid (ook geen fulltime voor velen want ernaast nog vaak advocaat etc…).
Sorry hoor, maar burgemeester zijn van een stad zoals Menen of Geraardsbergen, voor mij geen discussie dat die betaald mogen worden, de 100kEUR is toch niet overdreven veel voor zo'n verantwoordelijkheid?

Politiekers.

Nu niet voor het een of ander maar de gemiddelde politicus draait wel geen 40 (of zelfs 50) urenweken... Voor het uren dat ze draaien mogen ze van mij gerust 100K of meer bruto verdienen. Om nog maar te zwijgen van de verantwoordelijkheid (en bijkomend, hoeveelheid shit) dat erbij komt kijken.

Nu niet voor het een of ander maar de gemiddelde politicus draait wel geen 40 (of zelfs 50) urenweken... Voor het uren dat ze draaien mogen ze van mij gerust 100K of meer bruto verdienen. Om nog maar te zwijgen van de verantwoordelijkheid (en bijkomend, hoeveelheid shit) dat erbij komt kijken.
En dat je elk uur van de nacht uit uw bed kan gebeld worden.. Bij een nachtelijke brand in het restaurant van vrienden stond de burgemeester er bijna even snel als de brandweer.
Een burgemeester heeft geen weekend, die moet op elk evenement aanwezig zijn.

Politiekers.

Lijkt mij lang niet overdreven voor zo'n job + parcours ernaar toe is pad van vele jaren je vrije tijd in politiek steken zonder zekerheid

Terug
Bovenaan