Wie of wat verdient er nog schoon geld?

Ik begrijp uw punt. Dat de overheid duizenden taken heeft.
Maar net daarom zijn er toch ook duizenden ministeries, agentschappen, departementen, gemeentes met hun eigen diensten, etc. Zodat elk zich kan focussen op zijn eigen kerntaken?

Dus als je daaruit dan specifiek "De groendienst van gemeente x" selecteert, dan kun je toch wél spreken van bermen maaien als een kerntaak? Er moet niemand zoveel bermen maaien in dit land als een overheid. En tóch kunnen ze dat zogezegd niet efficiënt doen? Sorry, maan dan scheelt er iets. Mismanagement bijvoorbeeld.
Of gewoon te veel versnippering.

Steek dat bij 1 organisatie die dit voor volledig België doet. En waar zij in functie van efficiëntie dan ook bepalen waar ze maaien. Al blijft de flexibiliteit van een bedrijf nog altijd wel gemakkelijker. Flexibiliteit in functie van aannemen en vinden van personeel, voorzien van materiaal (geen aanbestedingen), ...

Is het nu zo raar om te denken dat als elke gemeente een eigen dienst heeft dat dit minder efficiënt draait dan een bedrijf dat enkel kiest om een prijs te geven voor de stukken waar die door geïnteresseerd is om te onderhouden. Terwijl die degene waar die niet verwacht winst te draaien dit door de entiteit/overheid laat blijven doen.

Of anders gezegd we cherry picken de locaties om te maaien waar men stinkend rijk van wordt en vergelijken die met de efficiëntie van de totale zones (en kloppen ons op de borst dat het toch allemaal zo efficiënt is) en waarvoor je gewoon geen geïnteresseerden krijgt omdat die liever de zaken doen waar ze schatrijk van worden. En dus de rest gewoon ongemaaid achter blijft.

Efficiëntie behaal je met zo weinig mogelijk mensen die iets wensen te zeggen te hebben over iets. Zodra je begint met een werkcommissie op een commissie op een commissie is het hek van de dam.

Nog zo'n artikel: Groot deel van opbrengst van gemeentelijke trajectcontroles gaat naar privébedrijven

"Bij VVSG horen we dat er 24 euro (exclusief btw, red.) per flitsboete gaat naar het bedrijf dat de trajectcontrole beheert. De gemeenten zelf moeten wel zelf nog de nummerplaten controleren in een verwerkingscentrum van de lokale politie. Daar komen soms nog 15 à 20 euro per dossier bij voor de bezoldiging van een sanctionerend ambtenaar. Gezien de gemiddelde boete 53 euro bedraagt, blijft er dus niet veel meer over."

Met andere woorden, de gemeenten hebben chance, want mocht Trafiroad nog meer gevraagd hebben en/of de ambtenaar nog trager werken, dan zouden ze nog geld moeten opleggen. 😂

Idd, zou niet zo moeilijk moeten zijn om daar op gewestelijk niveau een eigen dienst voor op te richten en dan te profiteren van gecentraliseerde 'knowhow' en schaalvoordelen. Zelfs dan zal Trafiroad nog steeds economisch efficiënter werken (want overheidsdiensten zijn altijd bureaucratieën), maar je gaat mij toch niet zeggen dat je voor bijna de helft van de opbrengst van zo'n boete dat niet in eigen beheer kan nemen.

Wrs zullen er wel al gemeenten zijn die zich in de zak hebben laten door een contract te ondertekenen waar er in stond dat ze geen snelheidsverlagende maatregelen mochten nemen. We spreken hier over iemand die al veroordeeld (enfin, hij heeft z'n zaak kunnen afkopen) voor fraude en omkoping van ambtenaren eh. Een oude vos verliest zijn streken niet.

Daarom dat je zoiets op 'grotere' schaal, e.g. gewestelijk of zelfs federaal, in handen moet nemen, met geld dat direct van dat niveau komt. Zo kost het de gemeenten ook niks en wordt tegelijk de verkeersveiligheid verbetert. Maar nee, ieder voor zich is dan beter eh.

Ook weer ferm bij de haren getrokken natuurlijk. Ik ken geen enkel lokaal bestuur dat met GAS 5 werkt en zelf geen sanctionerend ambtenaar in dienst heeft. Ik heb vroeger als sanctionerend ambtenaar duizenden GAS-dossiers behandeld, dat heeft uiteraard nooit 15 a 20 euro per dossier gekost :) is gewoon een taak die op een dienst handhaving erbij geschoven wordt. Wat die trajectcontroles betreft: de werklast is daarvan laag. Een paar honderd dossiers kunnen op een handvol minuten tijd verwerkt worden.

Er bestaat natuurlijk het gewestelijk verwerkingscentrum waar snelheidsovertredingen die strafrechtelijk afgehandeld worden (het merendeel) verwerkt worden. De vaststelling is echter dat dit zo traag en log werkt met maar zeer beperkte capaciteit per politiezone. Dat is net de insteek geweest van de wetgever om dit naar lokaal niveau te willen trekken (let op: dit is momenteel dus nog altijd een combinatie tussen strafrechtelijke en administratieve vervolging).

De tendens lijkt mij dat op termijn meer en meer snelheidsovertredingen administratief afgehandeld zullen worden. Ook de mobiele flitscamera's kunnen nu al via GAS lopen. Is onderdeel van de lawine aan bevoegdheden die maar op het lokale niveau gedumpt worden om op te nemen omdat men er op hoger niveau niet efficiënt mee weet om te springen.

Ik begrijp uw punt. Dat de overheid duizenden taken heeft.
Maar net daarom zijn er toch ook duizenden ministeries, agentschappen, departementen, gemeentes met hun eigen diensten, etc. Zodat elk zich kan focussen op zijn eigen kerntaken?

Dus als je daaruit dan specifiek "De groendienst van gemeente x" selecteert, dan kun je toch wél spreken van bermen maaien als een kerntaak? Er moet niemand zoveel bermen maaien in dit land als een overheid. En tóch kunnen ze dat zogezegd niet efficiënt doen? Sorry, maar dan scheelt er iets. Mismanagement bijvoorbeeld.

Dat focussen op kerntaken wordt wel moeilijker naarmate je naar lagere overheden op lokaal niveau gaat. Weinig lokale besturen komen hier nog echt aan toe door de constante toename van taken en bevoegdheden die gedumpt worden op lokaal niveau.

Als je kijkt naar een gemeentelijke groendienst dan zal daar, afhankelijk van de omvang van het bestuur, wellicht een 20tal kerntaken te vinden zijn waarvan het maaien van bermen er één zal zijn.

Het is dan een valabele keuze om één of enkele van deze kerntaken af te stoten, die groendienst in te krimpen met 10 personen en dit uit te besteden aan een externe firma die niets anders doet dan maaien en zich hier ook op kan organiseren. Ik kan als overheid die 10 personen wel aanwerven maar hou er rekening mee dat je die in de winter ook andere taken moet kunnen laten doen. Dat is toch niet altijd even evident met werkzaamheden die seizoensgebonden zijn. De groendienst wordt in de winter nogal eens mee ingeschakeld bij de strooiploegen, maar die werklast lijkt mij niet evenredig te zijn met bv het maaien of het snoeien.

Dat kerntakendebat is een debat dat binnen de lokale besturen al zo oud is als de straat en zal wsl nooit uitgeklaard geraken.

Is het de taak van een lokaal bestuur om te voorzien in onderwijs, in zorginstellingen, in kinderopvang, in poetsdiensten aan huis, in horeca in de gemeentelijke speeltuin, ....

Er valt allemaal veel over te zeggen :)

Bevestigen van de boete is misschien niets van werk maar

brief verzending, moet getekend worden (digitaal mag waarschijnlijk), moet aangetekend verstuurd worden,..
% telefoontjes naar aanleiding van de boete,
% behandelen van klachten
% herinneringsbrieven bij wanbetaling,
% opvolging bij blijvenddurende wanbetaling
% unhappy flows (geen adres om de brief naartoe te versturen bijvoorbeeld, buitenlandse nummerplaat, onleesbare nummerplaat, valse plaat,...)
% annulatie van verstuurde boetes
Dat allemaal opvolging in een it-systeem
Organisatiekost,
Infrastructuur, validatie van meetapparatuur,...
Boekhouding
...

Dan vraag ik mij toch ook af of boetes van 50 euro echt rendabel zijn :p.
Maar de boete verhogen is dan weer zo burgeronvriendelijk.

brief verzending, moet getekend worden (digitaal mag waarschijnlijk), moet aangetekend verstuurd worden,..
% unhappy flows (geen adres om de brief naartoe te versturen bijvoorbeeld, buitenlandse nummerplaat, onleesbare nummerplaat, valse plaat,...)
Organisatiekost,
Boekhouding
...

Dat gaat tegenwoordig via Ebox.
Ik vermoed dat de opvolging en aanmaningen ook volledig geautomatiseerd zijn.

Voor aanvechten van uw boete moet ge trouwens wel moed hebben. Ik had vorige keer eentje waarbij de kalibratie van de camera 2 dagen verlopen was maar heb er na even nadenken van afgezien er aan te beginnen.
De inningsprocedure stopt niet als je klacht in dient. En als die om één of andere reden toch niet weerhouden wordt zit in een stadium van de inningsprocedure waar de schikking al een veelvoud van het origineel bedraagt, of mag je je kans eens nemen in de politierechtbank (dagje verlof nemen en roll the dice met de uitkomst). De drempel voor aanvechten, zeker als het kleine boetes betreft, is wel serieus hoog.

Organisatiekost,
Boekhouding
...

Is allemaal in zeer vergaande mate geautomatiseerd. Dat maakt onderdeel van de private firma's hun aanbod. Totale werklast is niet meer dan een handvol uren op weekbasis. Neem je dat allemaal in eigen beheer is dat natuurlijk een heel ander verhaal. In dat geval zal je ook moeten investeren in goede software om de werklast behapbaar te houden.

Boetes die betwist worden bedraagt trouwens minder dan 1%.

Cijfers werkgever gekend voor 2023, een topjaar: 1.900.000 euro winst, KMO handvol personeel.

Die winst is dus voor 1 persoon, ik ben onderbetaald ifv de winst in elk geval

Cijfers werkgever gekend voor 2023, een topjaar: 1.900.000 euro winst, KMO handvol personeel.

Stap dan het kantoor van je baas binnen, eis een (dikke) loonsopslag en als je die niet krijgt, zoek een andere job.

Of hier posten en gefrustreerd rondlopen, kan ook :)

Stap dan het kantoor van je baas binnen, eis een (dikke) loonsopslag en als je die niet krijgt, zoek een andere job.

Of hier posten en gefrustreerd rondlopen, kan ook :)
Wie zegt dat hij meer kan verdienen elders?
Het loon hoeft imo niet in verhouding staan tot de winst, je weet nooit welke risico’s de werkgever heeft genomen om tot die winst te komen.

Wie zegt dat hij meer kan verdienen elders?
Het loon hoeft imo niet in verhouding staan tot de winst, je weet nooit welke risico’s de werkgever heeft genomen om tot die winst te komen.
We zitten hier in België... De profielen van BG kunnen altijd meer verdienen elders.

Dat loon niet in verhouding hoeft te staan tot de winst geef ik je volledig gelijk in. Maar als hij vindt dat hij onderbetaald wordt, kan hij oftewel gefrustreerd zijn, oftewel er iets aan doen, zo simpel is het.

Als werkgever uitzonderlijk veel winst maakt zal 99% zich onderbetaald voelen - niet meteen gefrustreerd -maar zoals iedereen: meer loon is altijd beter - ook al is het geen drama momenteel. Ben daar best realistisch in denk ik.

M.b.t. de risico's die werkgever heeft genomen: eigenlijk zeer laag risico (we weten wat we doen) - maar uiteraard wel de nodige shit voor engineering, deadlines, rapportage, controle, testen ... en in elk van die zaken zit effectief wel een dikke vinger van mezelf in de pap- en dat voor een significant deel van de projecten.

Maar dat is een side -note: ik wou enkel aantonen dat sommige KMO's bij momenten echt wel stevige winsten kunnen maken - ik ben er vrij nauw bij betrokken en 1,9 miljoen op 1 jaar - dat is ECHT mooi geld verdienen, zeker gezien de risico's en werkdruk voor de werkgever respectievelijk zeer klein en onbestaande waren in dat jaar.

Laatst bewerkt:
Als werkgever uitzonderlijk veel winst maakt zal 99% zich onderbetaald voelen - niet meteen gefrustreerd -maar zoals iedereen: meer loon is altijd beter - ook al is het geen drama momenteel. Ben daar best realistisch in denk ik.

M.b.t. de risico's die werkgever heeft genomen: eigenlijk zeer laag risico (we weten wat we doen) - maar uiteraard wel de nodige shit voor engineering, deadlines, rapportage, controle, testen ... en in elk van die zaken zit effectief wel een dikke vinger van mezelf in de pap- en dat voor een significant deel van de projecten.

Maar dat is een side -note: ik wou enkel aantonen dat sommige KMO's bij momenten echt wel stevige winsten kunnen maken - ik ben er vrij nauw bij betrokken en 1,9 miljoen op 1 jaar - dat is ECHT mooi geld verdienen, zeker gezien de risico's en werkdruk voor de werkgever respectievelijk zeer klein en onbestaande waren in dat jaar.
Ja, maar die winst wordt niet in loon uitgekeerd aan de leiding-gevende mensen omdat de lasten op loon zo fucking hoog liggen. Die hebben betere mechanismen om hun winst uit te keren.

Het is mijn oprechte mening: als loontrekkende werknemer kan je eigenlijk in Belgie niet echt "schoon" geld meer verdienen.

Je kan heel goed leven, sure. Maar als loontrekkende ga je nooit aan Amerikaanse standaarden van "rijk" komen. Loon en arbeid worden al kapot belast hier. En dat is jammer, naar mijn mening.

Als werknemer is de eventuele winst van het bedrijf volledig irrelevant voor uw compensatie. Bijna per definitie. Dus aan die maatstaaf kan je nooit "onderbetaald" zijn.

Als werknemer is de eventuele winst van het bedrijf volledig irrelevant voor uw compensatie. Bijna per definitie.
Goh, in een KMO ligt dit voor mij toch net anders. Vaak heb je rechtstreeks een aandeel in het beter functioneren van de KMO en dus ook in de winst.

Dat je niet xx% van de winst moet krijgen, natuurlijk niet, je neemt niet de risico's of je doet niet de risicovolle investeringen,...

Goh, in een KMO ligt dit voor mij toch net anders. Vaak heb je rechtstreeks een aandeel in het beter functioneren van de KMO en dus ook in de winst.

Dat je niet xx% van de winst moet krijgen, natuurlijk niet, je neemt niet de risico's of je doet niet de risicovolle investeringen,...
Tgoch, wat is uw incentive voor meer winst te halen voor het bedrijf dan er nu al is?

Stel dat idd je zoals hier aangehaald in een KMO werkt met 1.2 miljoen winst. Welke werkelijke motivatie heb jij er bij als werknemer dat het 2.2 miljoen wordt?

Even een vraag: quasi iedereen neemt snel het woord risico in de mond wanneer het gaat over veel geld verdienen, ondernemen, …

Mijn vraag is dan: welk risico? Welke gevolgen? Wat is het ergste dat kan gebeuren en wie gaat daar voor opdraaien?

Edit: graag onderscheid tussen een start up, en iets dat al +20 jaar bestaat.

Tgoch, wat is uw incentive voor meer winst te halen voor het bedrijf dan er nu al is?

Stel dat idd je zoals hier aangehaald in een KMO werkt met 1.2 miljoen winst. Welke werkelijke motivatie heb jij er bij als werknemer dat het 2.2 miljoen wordt?
Hoe meer winst, hoe groter de kans op betere voorwaarden, de logica zelf voor mij. Maar ik merk dat niet iedereen dat zo ziet. En het is geen zekerheid.

Terug
Bovenaan