LaCucaracha
Well-known member
Inderdaad, was het ook aan het denken. Als het allemaal zo eenvoudig is en zo eenvoudig verdiend geld, waarom is accounting dan zo’n knelpuntberoep? Het zijn enorm lange werkdagen en je moet er de juiste kennis voor hebben. Het stopt niet, er komt zoveel wetgeving en administratie aan te pas. Je hebt nog maar net de fiches opgemaakt (ja die moeten echt wel jaarlijks nagekeken worden, als je niet ieder jaar met uwe klant in communicatie treedt krijgt ge toestanden zoals 'oeh gij hebt met mijn pasgeboren baby geen rekening gehouden?'), de extra verplichting inzake UBO bijgewerkt, de DAC6 verplichting nagekeken, de klantenlisting ingediend en we rollen alweer in kwartaalbtw en berekening van de eerste voorafbetaling vennootschapsbelasting. Je moet de dag van vandaag veel vaker iets doen voor zelf maar een eenvoudig managementvennootschapje.
Daarnaast boekt geen enkel programma vandaag automatisch, dat is nog altijd een grote illusie die bij velen leeft. In België werkt dat met onze complexe fiscaliteit (zowel BTW als vennootschapsbelasting) gewoon niet, er is te vaak nog extra interpretatie nodig. Maar o wee als er plots een vraag om inlichtingen in de bus zit of een aankondiging van een controle, dan is het paniek. Ik heb heel eerlijk gezegd nog nooit een controle op mijn dossiers gehad op werk dat ik heb uitgevoerd, enkel op het werk van voorgangers bij overgenomen dossiers.
Ik vind het wat jammer dat je het gemakkelijke " als het toch allemaal zo makkelijk is en zo goed verdient, waarom wil niemand het dan doen" argument plots bovenhaalt. Dat is immers wat naast de kwestie.
Dit gezegd zijnde, reageer ik graag ten gronde op jouw post.
UBO is twee keer niets. Dat heb ik zelf voor een familielid ( niet-btw plichtigevrije beroeper met vennootschap) gedaan. Ik heb gezegd dat hij dat zelfs niet aan zijn boekhouder moest vragen, want dat dat kinderspel is. Dat heeft mij een kwartier gekost. Doet er mij aan denken dat ik binnenkort wel nog eens de bewijsstukken (aandelenregister) moet uploaden.
DAC 6 voor de gemiddelde managementvennootschap/venootschap vrij beroep... really?

Laat ons een beetje serieus blijven

Ik zeg niet dat een programma automatisch boekt. Ik zei dat die netto-actieftest en liquiditeitstest vermoedelijk wel aan de hand van 1 of andere tool kan gedaan worden. En zelfs indien niet geautomatiseerd: die berekening is ook geen rocket science he die uren in beslaag neemt hm.
Ik heb het eens nagevraagd bij datzelfde familielid en hij heeft voor boekhouding 2019 net geen 3000 € inclusief BTW betaald. Daar zat in:
-opmaak balans en jaarrekening (afsluiting boekjaar) en de neerlegging ervan ( zelfs de neerleggingskost die de NBB aanrekent en boekhouder dus gewoon doorrekentzit hierin)
- aangifte VENB
- aangifte PB van hem en echtgenote
- opmaak fiche 281.20
contact met sociaal verzekeringsfonds voor bepaling sociale bijdragen
- telefonisch overleg met klant (bespreking balans)
- aangifte BV, bepaling voorafbetaling. Er was zelfs een bericht van wijziging ( fout van de fiscus bleek achteraf) waarop hij geantwoord heeft inbegrepen.
Is correcte prijs voor de verleende diensten. 5-6 k (of meer) is misschien verantwoord voor een KMO met diverse speciale BTW-aspecten, serieuze sociale balans (waarvoor fiches moeten worden opgemaakt) of waar de aangifte VENB complexer is ( verschillende bewerkingen, DBI-aftrek etc ) veel vaste activa waarvoor nog afschrijvingen zijn, gespreide taxatie van meerwaarden , eventueel internationale aspecten, maar écht niet voor een éénpersoonsvennootschapje van een consultant of vrije beroeper hoor. Of als het om een jaar gaat met een serieuze fiscale controle, dan valt dit ook nog te verantwoorden.
Verbaast mij echt dat hierover überhaupt discussie is. 5k voor de boekhouding van de gemiddelde éénpersoonsvennootschap is afzetterij. Punt.
Het hoeft niet te verwondern dat vrije beroepers ( en dan vooral die van het medische soort) de favoriete klanten zijn van boekhouders: dat kent er niets van, dat klaagt nooit, dat kan je wijsmaken wat je wil én last but not least: factureren wat je wil.
Laatst bewerkt:
. Al zal dat voor meerdere sectoren wel het geval zijn