Wie of wat verdient er nog schoon geld?

Ik vind wel dat de fiscaliteit voor grootverdieners in België scheefgetrokken is. Als ik het goed bereken:

* Werknemer in de hoogste schaal krijgt €34,8 voor elke €100 extra kost in de onderneming (€80 bruto (25% werkgeversbijdrage) - 13.07% RSZ - 50% inkomstenbelasting)
* Zelfstandige kan uitkeren als dividend: €100 winst - 20% winstbelasting - 15% RV = €68. Dat is het dubbele voor dezelfde kost. (Toegegeven, dit is het best-case scenario. Boven €100 000 winst betaal je 25% winstbelasting en RV van 15% is ook niet geldig voor elke onderneming.)

Die verhouding is gewoon te scheef.
Sinds de verlaging van de vennootschapsbelasting in 2018 zit die compleet scheef. Maar let op: het is geen scheeftrekking tussen zelfstandige en werknemer: de tarieven personenbelasting zijn dezelfde. Het is een scheeftrekking tussen zelfstandigen met en zonder vennootschap.

Je kan op geen enkele manier verdedigen waarom Jan met de pet op dezelfde winst meet belastingen moet betalen dan BV Jan met de pet.

En dan zwijg ik nog over de talloze (legale)optimalisatiemogelijkheden die enkel wrggelegd zijn voor zelfstandigen met vennootdchap: IPT, prive pand verhuren aan vennootschap, interesten op rekening courant, forfaitaire voordelen alle aard etc

Zou je dat voor mijn werkgever ook kunnen doen?

Zeker waar, mijn werkgever is zo. Op alles ja zeggen en dan het niet kunnen waarmaken, nieuwe klanten direct dienen en bestaande lang laten wachten en zelf soms op zondag werken, nooit op reis, nooit genoeg, geen kinderen, eigendom of 7 in verhuur die allemaal betaald zijn. En dan zeggen tegen ons dat het niet gemakkelijk is om zelfstandig te zijn en dat wij meer verdienen dan hem. Hij denkt echt dat hij dat geld gaat meenemen naar het hiernamaals. Zijn enige ontspanning bestaat uit wijn en eten. Is dat dan het leven?
Stuur naam in PM

Heb je geen ondernemer in je kennissenkring? Dan kan je samen een businessplan opstellen en je idee gaan pitchen om zo investeerders te lokken. Wel zien dat je product gepatenteerd is.
Heb je enig idee wat hierbij komt kijken? Iets patenteren is echt niet evident hoor... En dan nog, als je de pech hebt dat een chinees bedrijf je idee/"uitvinding" steelt, good luck.

Sinds de verlaging van de vennootschapsbelasting in 2018 zit die compleet scheef. Maar let op: het is geen scheeftrekking tussen zelfstandige en werknemer: de tarieven personenbelasting zijn dezelfde. Het is een scheeftrekking tussen zelfstandigen met en zonder vennootschap.

Je kan op geen enkele manier verdedigen waarom Jan met de pet op dezelfde winst meet belastingen moet betalen dan BV Jan met de pet.

En dan zwijg ik nog over de talloze (legale)optimalisatiemogelijkheden die enkel wrggelegd zijn voor zelfstandigen met vennootdchap: IPT, prive pand verhuren aan vennootschap, interesten op rekening courant, forfaitaire voordelen alle aard etc
Een éénmanszaak heeft veel minder administratieve kosten door het vereenvoudigd boekhoudsysteem. Met een eenvoudige exceltemplate kan die eigenlijk perfect zelf zijn boekhouding bijouden, aangifte BTW indienen en aangifte PB opmaken. Een vennootschap heeft door de veel te dure software sowieso al een boekhouder nodig. Daarnaast gaan zij net makkelijker zaken kunnen wegmoffelen in hun kosten dan in een vennootschap net doordat ze geen cijfers moeten publiceren, noch een aangifte vennootschapsbelasting moeten indienen met een interne jaarrekening. In een interne jaarrekening valt een stijging in onderhoudskosten meteen op, in louter een omzet-kosten excelletje niet ;).

Een éénmanszaak heeft veel minder administratieve kosten door het vereenvoudigd boekhoudsysteem. Daarnaast gaan zij net makkelijker zaken kunnen wegmoffelen in hun kosten dan in een vennootschap net doordat ze geen cijfers moeten publiceren, noch een aangifte vennootschapsbelasting moeten indienen met een interne jaarrekening. In een interne jaarrekening valt een stijging in onderhoudskosten meteen op, in louter een omzet-kosten excelletje niet ;).
Ah het "een BV heeft wel meer administratieve kosten he-argument":)

Ik heb al van meerdere boekhouders vernomen dat het prijsverschil inzake het voeren van een boekhouding tussen eenmanszaken en vennootschappen van dezelfde grootorde niet zo groot is. De prijs wordt grotendeels bepaald door de BTW-aangiftes en door het aantal facturen dat moet worden ingeboekt. De prijs voor de aangifte VENB en die voor de aangifte PB verschilt niet zo fel.

Ja er is een verschil in recurrente administratieve kosten (opmaak van interne jaarrekening, zoals je zegt) , maar laat ons een kat een kat noemen: we weten allebei datdat verschil is peanuts in vergelijking met het veel gunstiger fiscaal regime. Anders zou niet elke zelfstandige die iet of wat omzet draait een vennootschap oprichten.

Trouwens, je kan ook perfect kiezen voor een vennootschap waarvan de oprichting geen notariële akte vereist en waarvan de jaarrekening niet publiek wordt gemaakt (Commanditaire Vennootschap bvb). Waardoor ook al 2 belangrijke nadelen verbonden met een vennootschap (publiciteitsverplichting, hoge oprichtingskost) wegvalt:

En de mogelijkheid om gemakkelijker weg te moffelen in hun kosten, is al helemaal geen argument: (éénmans)BV's gaan echt niet minder "foefelen" (als in: privé kosten laten dragen door de BV en aftrekken in de VENB) omdat ze hun jaarrekening publiek moeten maken hoor. en deze wordt toegevoegd aan de aangifte VENB Zowel de aangifte PB van de éénmanszaak Jan met de pet als die van de BV Jan met de pet worden door de fiscus gecontroleerd.

Neen, je kan dat verschil gewoon niet verdedigen. Pre 2018 niet en Post 2018 al helemaal niet.

Laatst bewerkt:
En nu met de nieuwe BV wetgeving waar geen minimumkapitaal meer nodig is zou je al veel goede redenen moeten hebben om niet voor een vennootschap te kiezen.

Ah het "een BV heeft wel meer administratieve kosten he-argument":)

Ik heb al van meerdere boekhouders vernomen dat het prijsverschil inzake het voeren van een boekhouding tussen eenmanszaken en vennootschappen van dezelfde grootorde niet zo groot is. De prijs wordt grotendeels bepaald door de BTW-aangiftes en door het aantal facturen dat moet worden ingeboekt. De prijs voor de aangifte VENB en die voor de aangifte PB verschilt niet zo fel.

Ja er is een verschil in recurrente administratieve kosten (opmaak van interne jaarrekening, zoals je zegt) , maar laat ons een kat een kat noemen: we weten allebei datdat verschil is peanuts in vergelijking met het veel gunstiger fiscaal regime. Anders zou niet elke zelfstandige die iet of wat omzet draait een vennootschap

Trouwens, je kan ook perfect kiezen voor een vennootschap waarvan de oprichting geen notariële akte vereist en waarvan de jaarrekening niet publiek wordt gemaakt (Commanditaire Vennootschap bvb). Waardoor ook al 2 belangrijke nadelen verbonden met een vennootschap (publiciteitsverplichting, hoge oprichtingskost) wegvalt:

En de mogelijkheid om gemakkelijker weg te moffelen in hun kosten, is al helemaal geen argument: (éénmans)BV's gaan echt niet minder "foefelen" (als in: privé kosten laten dragen door de BV en aftrekken in de VENB) omdat ze hun jaarrekening publiek moeten maken hoor. en deze wordt toegevoegd aan de aangifte VENB Zowel de aangifte PB van de éénmanszaak Jan met de pet als die van de BV Jan met de pet worden door de fiscus gecontroleerd.

Neen, je kan dat verschil gewoon niet verdedigen. Pre 2018 niet en Post 2018 al helemaal niet.
Ik vind van wel. Een simpel managementvennootschapje kost snel 4-6k per jaar aan boekhouder (volledige boekhouding (alle ledgers moeten bijgewerkt worden, klanten/leveranciers opvolgen), aangifte RV/PB/loonberekening zaakvoerder en resem administratieve extra's.
Als diezelfde persoon via een éénmanszaak zou werken kan die perfect zijn boekhouding zelf in een excelletje doen. Met eventueel hoogstens een nazicht PB (250 EUR).
Daarnaast is voor die éénmanszaak omzet-kosten (waaronder sociale lasten)-belasting = het loon van de ondernemer. Bij de vennootschap heb je zowel vennootschapsbelasting als personenbelasting/sociale lasten op het loon van de zaakvoerder (waarbij je een belastbaar VAA wordt aangerekend als de vennootschap de sociale lasten draagt) en eventueel nog eens roerende voorheffing op een dividend. Wat maakt dat samen met de extra kost van een boekhouder je toch al een zeker niveau aan omzet moet binnenhalen voor dat een vennootschap echt een uitgesproken fiscaal voordeel vormt.

Bij een vennootschap moet de controlleur minder moeite doen, hij kan perfect een dump van de boekhouding opvragen en daarin alle mogelijke transacties eerst digitaal (vaak met hulp van technologie) analyseren. Er gaan sneller knipperlichtjes af. Bij de meeste éénmanzaakjes komt het neer op een excelleke met daarachter een ringmap met hardcopy factuurtjes.

Daarnaast zou ik iedereen die iets of wat omzet draait aanbevelen een vennootschap op te richten en daarom niet meteen voor het fiscaal voordeel, wel voor de risico's als ondernemer. Zou niet de eerste zijn die persoonlijk nog steeds de schulden van zijn éénmanszaakje aflost.

Jup, de 4 kwadranten.

Bedrijfseigenaren en investeerders betalen het minste belastingen relatief gezien.

Exploit it while it lasts.
In Belgie is het pas erg.

Hier in Zwitserland (en wellicht in heel veel andere landen) werkt niemand met "management vennootschappen" of zo. Ook freelancers hebben hier zelden een vennootschap. De belasting is hier namelijk fair en zelfs als je heel goed verdiend (15-20k bruto per maand) betaal je misschien maar 30% belastingen. Geen nood dus aan allerlei truckjes om minder belastingen te betalen.

Belgie is gewoon een compleet scheefgetrokken systeem. De gewone man in loondienst aan een simpel loontje wordt bijna direct aan 50% belast, degenen die boven hen staan (management etc) richten dan maar een vennootschap op waardoor hun effectieve belastingsvoet in feite lager ligt dan de mensen onder hen die minder verdienen. Perverser kan niet.

Wat ze moeten doen: Schrap alle huidige regels wat betreft personenbelasting en begin vanaf nul opnieuw om dit volledig te hervormen. Geen gerommel meer met hier en daar wat codes te wijzigen, gewoon tabula rasa.

Ik vind van wel. Een simpel managementvennootschapje kost snel 4-6k per jaar aan boekhouder (volledige boekhouding (alle ledgers moeten bijgewerkt worden, klanten/leveranciers opvolgen), aangifte RV/PB/loonberekening zaakvoerder en resem administratieve extra's.
Als diezelfde persoon via een éénmanszaak zou werken kan die perfect zijn boekhouding zelf in een excelletje doen. Met eventueel hoogstens een nazicht PB (250 EUR).
4-6k voor een simpel managementvennootschap, dat is wel stevig doorgerekend dan.

Daarnaast is voor die éénmanszaak omzet-kosten (waaronder sociale lasten)-belasting = het loon van de ondernemer. Bij de vennootschap heb je zowel vennootschapsbelasting als personenbelasting/sociale lasten op het loon van de zaakvoerder (waarbij je een belastbaar VAA wordt aangerekend als de vennootschap de sociale lasten draagt) en eventueel nog eens roerende voorheffing op een dividend. Wat maakt dat samen met de extra kost van een boekhouder je toch al een zeker niveau aan omzet moet binnenhalen voor dat een vennootschap echt een uitgesproken fiscaal voordeel vormt.

Bij een vennootschap moet de controlleur minder moeite doen, hij kan perfect een dump van de boekhouding opvragen en daarin alle mogelijke transacties eerst digitaal (vaak met hulp van technologie) analyseren. Er gaan sneller knipperlichtjes af. Bij de meeste éénmanzaakjes komt het neer op een excelleke met daarachter een ringmap met hardcopy factuurtjes.

Daarnaast zou ik iedereen die iets of wat omzet draait aanbevelen een vennootschap op te richten en daarom niet meteen voor het fiscaal voordeel, wel voor de risico's als ondernemer. Zou niet de eerste zijn die persoonlijk nog steeds de schulden van zijn éénmanszaakje aflost.

Leuke discussie, here we go:)

1) 4-6 k voor een simpele managementvennootschap klopt écht niet hoor. Als je dat aanrekent ben je de klant SERIEUS in het zak aan het zetten.
Rond de 3a 4k zal dichter bij de waarheid liggen voor een simpele managementvennootschap en dat is zelfs nog veel. Ik weet uit betrouwbare bron dat er voor een artsenvennootschap - toch wat complexer dan een managementvennootschap- rond de 4k inclusief btw wordt aangerekend. Dit omvat het opstellen van de balans (rond de 200-250 facturen, nakijken uittreksels), maandelijkse aangiftes bedrijfsvoorheffing, opmaken van de fiscale fiche 281.20, aangifte vennb én zelfs de aangifte personenbelasting van de arts/bedrijfsleider. Enkel fiscale controles zijn hier niet in inbegrepen en worden per uur gefactureerd. BTW-aangiftes zijn er uiteraard ook niet, maar wel veel meer facturen dan bij een managementvennootschap.

2) Je zegt dat een persoon in een éénmanszaak de boekhouding zelf kan doen in een excelletje en zelf zijn aangifte PB kan doen en dat een zelfstandige met. Zelfs al zou dat al zo zijn (wat ik trouwens betwijfel, het is geen rocket science, maar het vereist wel een zekere discpline, accuraatheid en computerkennis), dat doet eigenlijk niet terzake.
Je moet immers geen appelen met peren vergelijken he. Jouw initieel argument was "er zijn hogere administratieve kosten verbonden aan een vennootschap". Ik heb daarop geantwoord: dat klopt, er is een verschil, maar dat verschil verdwijnt in het niets en wordt ruimschoots gecompenseerd tov het veel gunstiger fiscaal regime. De vraag of je die boekhouding nu outsourcet of zelf doet , doet eigenlijk niet terzake. Het gaat om het verschil in administratieve kostprijs tussen enerzijds eenmanszaak en anderzijds vennootschap en of dat verschil opweegt tegen het veel gunstiger fiscaal regime dat is weggelegd voor vennootschappen. Het antwoord daarop is zeer duidelijk JA, mits een minimum aan omzet, zoals je ook aangeeft. Maar , daar waar dat "minimumomzetniveau" vroeger op 100k lag, ligt dat nu eerder op 50k (of zelfs nog iets lager) zeker als je quasi geen kosten hebt (zoals voor een consultant of managementvennootschap). Het hoeft dan ook niet te verwonderen dat die consultantbv'tjes als paddestoelen uit de grond schieten. Pure fiscale fictie noem ik dat. Je hebt dus al ZEER SNEL een uitgesproken fiscaal voordeel

3)

Kom kom, fiscale controle is fiscale controle. Ik ben akkoord dat vennootschappen vaker geviseerd worden (logisch: gaat om grootste bedragen en de grootste excessen zitten daar ook), maar dat wil niet zeggen dat je complete vrijgeleide hebt in de PB he...
Als je al dergelijke nevenargumenten moet bijsleuren om het fiscaal gunstregime van vennootschappen te verdedigen, is dat veelzeggend.

4) Daarnaast zou ik iedereen die iets of wat omzet draait aanbevelen een vennootschap op te richten en daarom niet meteen voor het fiscaal voordeel, wel voor de risico's als ondernemer. Zou niet de eerste zijn die persoonlijk nog steeds de schulden van zijn éénmanszaakje aflost.

Aha, het "ik richt een vennootschap voor het ondernemersrisico te beperken tot mijn professioneel vermogen en het fiscaal gunstregime is een leuke bijkomstigheid, maar daarvoor doe ik het niet"-argument

Die hadden we nog niet gehad en is een zeer hypocriet argument. Want je kan het ondernemersrisico perfect mitigeren/uitsluiten door een aansprakelijkheidsverzekering af te sluiten.Dat doen trouwens ook mensen met een vennootschap, want voor bepaalde vennootschapsschulden kan je ook persoonlijk aansprakelijk worden gesteld ( bvb. het niet betalen van de bedrijfsvoorheffing of de BTW). Ook het huwelijkscontract ( scheiding van goederen) kan hiertoe bijdragen.
Met andere woorden: dit is een pure drogreden en hoogstens een leuke bijkomstigheid van het fiscaal regime, dat in 99,99% van de gevallen de hoofdreden vormt voor het oprichten van een vennootschap.

Het cynische van de verlaging van de tarieven in de vennootschapsbelasting en de invoering van het liquidatiereseve is trouwens dat deze oorspronkelijk was bedoeld om de externe concurrentiepositie tov buitenlandse bedrijven te verbeteren , maar de realiteit is dat deze vooral de éénmansBV'tjes (notarissen, artsen, consultants, deurwaarders, advocaten, stielmannen, directieleden van grote vennootschappen) tot voordeel strekken die uiteraard helemaal geen exteren concurrentiepositie hebben én die - laat ons eerlijk zijn - ook helemaal geen nood hadden aan lagere belastingen.
Ik zou zelfs durven stellen dat die verlaging van de vennootschapsbelasting (in combinatie met de liquidatiereserve) de kloof tussen arm (kleine zelfstandigen met lage omzet/winstmarge en loontrekkenden die door de aard van hun job nooit zelfstandig zullen worden) en rijk nog verder doet toenemen.

Laatst bewerkt:
Aha, het "ik richt een vennootschap voor het ondernemersrisico te beperken tot mijn professioneel vermogen en het fiscaal gunstregime is een leuke bijkomstigheid, maar daarvoor doe ik het niet"-argument

Die hadden we nog niet gehad en is een zeer hypocriet argument. Want je kan het ondernemersrisico perfect mitigeren/uitsluiten door een aansprakelijkheidsverzekering af te sluiten.Dat doen trouwens ook mensen met een vennootschap, want voor bepaalde vennootschapsschulden kan je ook persoonlijk aansprakelijk worden gesteld ( bvb. het niet betalen van de bedrijfsvoorheffing of de BTW). Ook het huwelijkscontract ( scheiding van goederen) kan hiertoe bijdragen.
Met andere woorden: dit is een pure drogreden en hoogstens een leuke bijkomstigheid van het fiscaal regime, dat in 99,99% van de gevallen de hoofdreden vormt voor het oprichten van een vennootschap.
Toen ik mijn vennootschap oprichtte zei de notaris;
Goed, voor fiscale optimalisatie.

De beperkte aansprakelijkheid, hogere liquiditeit, meer strategische opties, goedkoper dingen kunnen kopen, de extra vrijheid enzoverder zijn ook handig.

Het cynische van de verlaging van de tarieven in de vennootschapsbelasting en de invoering van het liquidatiereseve is trouwens dat deze oorspronkelijk was bedoeld om de externe concurrentiepositie tov buitenlandse bedrijven te verbeteren , maar de realiteit is dat deze vooral de éénmansBV'tjes (notarissen, artsen, consultants, deurwaarders, advocaten, stielmannen, directieleden van grote vennootschappen) tot voordeel strekken die uiteraard helemaal geen exteren concurrentiepositie hebben.

Inderdaad, maar dat zou niet de basis mogen zijn in een solidair belastingregime.

De realiteit is dat landen nog te verdeeld zijn, geen gelijkgestelde belastingen kunnen/willen afdwingen, ten goede van de rijken onder ons.

Belgiē heeft (quasi) geen vermogensbelastingen, (quasi) geen belastingen op meerwaarde en (quasi) geen belastingen op erfenis als men via een vennootschap werkt, ten goede van?

Daarnaast een sociaal vangnet waar mensen die rentenieren en geen sociale bijdragen storten ook beroep op kunnen doen.

The game is rigged, better learn the possibilities.

Laatst bewerkt:
Ik heb voor mezelf eens heel die berekening gemaakt. Ik ben moeten opstarten als éénmanszaak omwille van corona.
Een éénmanszaak kwam mij 14k nadeliger uit. Wetende dat ik mijn boekhouding volledig zelf doe. In mijn éénmanszaak had ik vlotter kleinere uitgaven thuis kunnen wegmoffelen in het geheel (digitale tv, wat onderhoud/herstellingen, aankopen dranken/voeding, aankopen gereedschap etc).
Dan hou ik geen rekening met de opstartkosten en kosten van liquidatie van de vennootschap.
Dit op een omzet boven de 100k. Denk dat velen vergeten dat je uzelf nog iets moet uitkeren wat ook nog eens in de PB moet belast worden aan het progressief tarief (samen met alle mogelijke VAA van toepassing), het stopt niet bij die 20% vennootschapsbelasting. Uw vennootschap gaat uw woonkrediet en dagdagelijks levensonderhoud niet betalen eh, je hebt nog steeds een loon nodig om als persoon van te leven.

Als éénmanszaak had ik nooit de opdracht bij mijn huidige opdrachtgever gekregen. Net omwille van aansprakelijkheidsredenen vereisen zij dat er via een vennootschap gewerkt wordt. Maar los daarvan zou ik sowieso vanaf een zeker volume transacties, en zeker bij de productie/commerciële activiteit met een vennootschap werken, zou niet te fel vertrouwen op al die verzekeringpolissen. Met een vennootschap kan je ondernemers ook meer tegen zichzelf beschermen, ik zie veel klein zelfstandigen die elke euro die binnenkomt uitgeven door gebrek aan opvolging doorheen het jaar bij een éénmanszaak. Je maakt louter de BTW-aangifte op, er is geen verplichting om de bank bij te werken en je hebt al helemaal geen zicht op het netto-resultaat doorheen het jaar.

In een managementvennootschap moet er ook bedrijfsvoorheffing worden aangegeven, moeten er ook fiches 281.20 en 281.50 worden opgemaakt (met berekening van alle VAA), moeten ook de sociale bijdragen continu worden aangepast en wordt ook de aangifte PB van de bedrijfsleider gedaan. Wil je een dividend uitkeren (zelf een liquidatiedividend) moeten alle bijkomstige berekeningen en verslaggeving inzake liguiditeitstest en netto-actieftest opgemaakt worden (wat neerkomt om de opmaak en onderbouwing van een prognose van de komende 12 maanden). Reken daarbij de BTWaangiftes en BTWlisting met periodieke follow up van uw klanten/leveranciersbalans en je zit niet zo ver af van uw artsenvennootschap aan workload.

Ben ik zelf via een managementvennootschap gaan werken ipv in loondienst omwille van de fiscale voordelen? Neen, omwille van de vrijheid en het ondernemersschap. Ik kan niet aarden in één en dezelfde omgeving. Ik wil verschillende bedrijfsstructuren, verschillende teams, verschillende sectoren verkennen. Bepalen wanneer ik werk en wanneer niet. Bepalen welke projecten ik aanvaard en welke niet. Zelf kunnen schipperen van een fulltime naar een partime/een 4/5e met eventuele andere kleine nevenprojectjes. En dat is net hetgeen zoveel mensen in een managementvennootschap aanspreekt, niet die fiscale fictie. 30 jaar werken in dezelfde omgeving is niet meer van vandaag, switch je te vaak krijg je de stempel van een jobhobber. Ga je freelance dan verdwijnt al het negatieve rond jouw persoon en word je plots net heel waardevol.

Laatst bewerkt:
Dit op een omzet boven de 100k. Denk dat velen vergeten dat je uzelf nog iets moet uitkeren wat ook nog eens in de PB moet belast worden aan het progressief tarief (samen met alle mogelijke VAA van toepassing), het stopt niet bij die 20% vennootschapsbelasting. Uw vennootschap gaat uw woonkrediet en dagdagelijks levensonderhoud niet betalen eh, je hebt nog steeds een loon nodig om als persoon van te leven.
En waarom "moet" dat? Op de eerste 18k bruto (loon + voordelen) betaal je amper personenbelasting/sociale bijdragen...
Debet intrest RC op vaste looptijd (tot uikering van vvpr/liq. res.) kost je minder als 1% netto intrest.
Keuze is snel gemaakt voor mij.

En waarom "moet" dat? Op de eerste 18k bruto (loon + voordelen) betaal je amper personenbelasting/sociale bijdragen...
Debet intrest RC op vaste looptijd (tot uikering van vvpr/liq. res.) kost je minder als 1% netto intrest.
Keuze is snel gemaakt voor mij.
Hop daar zijn we weer met de RC-fictie. Welke 1) vandaag nauw in het oog wordt gehouden door de fiscus en 2) wordt afgestraft door kredietverstrekers (zelf bij een nieuwe leasewagen, want zij weten dat de kans dat de vennootschap dat geld zal innen klein is).
Ga daarnaast als koppel naar de bank voor een nieuwe woonst en de bank zal u terugsturen tot je uzelf voor een langere periode voldoende loon uitkeert zodoende dat er geen sprake is van krediettoekenning op basis van onbetrouwbare loonfiches.

Op een maandelijks brutoloon van 2000 EUR met wat VAA wagen/gsm/internet wordt als bedrijfsleider evenzeer een 700 EUR ingehouden (bedrijfsvoorheffing en sociale lasten). Veel lager moet je niet gaan om nog wat deftig te kunnen leven.

In Belgie is het pas erg.

Hier in Zwitserland (en wellicht in heel veel andere landen) werkt niemand met "management vennootschappen" of zo. Ook freelancers hebben hier zelden een vennootschap. De belasting is hier namelijk fair en zelfs als je heel goed verdiend (15-20k bruto per maand) betaal je misschien maar 30% belastingen. Geen nood dus aan allerlei truckjes om minder belastingen te betalen.

Belgie is gewoon een compleet scheefgetrokken systeem. De gewone man in loondienst aan een simpel loontje wordt bijna direct aan 50% belast, degenen die boven hen staan (management etc) richten dan maar een vennootschap op waardoor hun effectieve belastingsvoet in feite lager ligt dan de mensen onder hen die minder verdienen. Perverser kan niet.

Wat ze moeten doen: Schrap alle huidige regels wat betreft personenbelasting en begin vanaf nul opnieuw om dit volledig te hervormen. Geen gerommel meer met hier en daar wat codes te wijzigen, gewoon tabula rasa.
Ik denk niet dat het zozeer het feit is dat mensen de belastingdruk als fair ervaren dat er voor zorgt dat ze geen vennootschap oprichten als freelancer in andere landen maar vooral het feit dat er in België een heel grote kloof is tussen hoeveel je belast wordt als je via een vennootschap gaat vergeleken met als je als werknemer/eenmanszaak werkt. Die verschillen zijn er in het buitenland ook maar zijn over het algemeen een pak kleiner, samen met het feit dat een vennootschap toch wel wat vaste kosten met zich meebrengt is er vaak weinig incentive om voor een vennootschap te kiezen in veel landen.

Ik denk niet dat het zozeer het feit is dat mensen de belastingdruk als fair ervaren dat er voor zorgt dat ze geen vennootschap oprichten als freelancer in andere landen maar vooral het feit dat er in België een heel grote kloof is tussen hoeveel je belast wordt als je via een vennootschap gaat vergeleken met als je als werknemer/eenmanszaak werkt. Die verschillen zijn er in het buitenland ook maar zijn over het algemeen een pak kleiner, samen met het feit dat een vennootschap toch wel wat vaste kosten met zich meebrengt is er vaak weinig incentive om voor een vennootschap te kiezen in veel landen.
En dan lijkt het probleem in België me niet te zitten "n dat de vennootschapsbelasting te laag zou zijn (of wat sommigen een fiscaal "gunstregime" noemen, nochtans naar internationale normen verre van de uitzondering) maar eerder in de koterij van de personenbelasting waar ze eens met de grove borstel door zouden mogen gaan

En dan lijkt het probleem in België me niet te zitten "n dat de vennootschapsbelasting te laag zou zijn (of wat sommigen een fiscaal "gunstregime" noemen, nochtans naar internationale normen verre van de uitzondering) maar eerder in de koterij van de personenbelasting waar ze eens met de grove borstel door zouden mogen gaan
De winst zit hem niet in de vennootschapsbelasting die redelijk gemiddeld is, de winst zit hem vooral in het feit dat de roerende voorheffing op dividenden vrij laag is (15%) en het feit dat de personenbelasting in België internationaal gezien best laag is voor lagere inkomens en heel hoog is voor hogere inkomsten. Met een vennootschap kan je het zo regelen dat je volop gebruikt maakt van de lage belastingen op lage inkomens door jezelf een laag tot gemiddeld loon uit te keren en zo de hoge belasting op hoge inkomens vermijden door de rest als dividend uit te betalen.

Terug
Bovenaan