Ik vind van wel. Een simpel managementvennootschapje kost snel 4-6k per jaar aan boekhouder (volledige boekhouding (alle ledgers moeten bijgewerkt worden, klanten/leveranciers opvolgen), aangifte RV/PB/loonberekening zaakvoerder en resem administratieve extra's.
Als diezelfde persoon via een éénmanszaak zou werken kan die perfect zijn boekhouding zelf in een excelletje doen. Met eventueel hoogstens een nazicht PB (250 EUR).
Daarnaast is voor die éénmanszaak omzet-kosten (waaronder sociale lasten)-belasting = het loon van de ondernemer. Bij de vennootschap heb je zowel vennootschapsbelasting als personenbelasting/sociale lasten op het loon van de zaakvoerder (waarbij je een belastbaar VAA wordt aangerekend als de vennootschap de sociale lasten draagt) en eventueel nog eens roerende voorheffing op een dividend. Wat maakt dat samen met de extra kost van een boekhouder je toch al een zeker niveau aan omzet moet binnenhalen voor dat een vennootschap echt een uitgesproken fiscaal voordeel vormt.
Bij een vennootschap moet de controlleur minder moeite doen, hij kan perfect een dump van de boekhouding opvragen en daarin alle mogelijke transacties eerst digitaal (vaak met hulp van technologie) analyseren. Er gaan sneller knipperlichtjes af. Bij de meeste éénmanzaakjes komt het neer op een excelleke met daarachter een ringmap met hardcopy factuurtjes.
Daarnaast zou ik iedereen die iets of wat omzet draait aanbevelen een vennootschap op te richten en daarom niet meteen voor het fiscaal voordeel, wel voor de risico's als ondernemer. Zou niet de eerste zijn die persoonlijk nog steeds de schulden van zijn éénmanszaakje aflost.
Leuke discussie, here we go
1) 4-6 k voor een simpele managementvennootschap klopt écht niet hoor. Als je dat aanrekent ben je de klant SERIEUS in het zak aan het zetten.
Rond de 3a 4k zal dichter bij de waarheid liggen voor een simpele managementvennootschap en dat is zelfs nog veel. Ik weet uit betrouwbare bron dat er voor een artsenvennootschap - toch wat complexer dan een managementvennootschap- rond de 4k inclusief btw wordt aangerekend. Dit omvat het opstellen van de balans (rond de 200-250 facturen, nakijken uittreksels), maandelijkse aangiftes bedrijfsvoorheffing, opmaken van de fiscale fiche 281.20, aangifte vennb én zelfs de aangifte personenbelasting van de arts/bedrijfsleider. Enkel fiscale controles zijn hier niet in inbegrepen en worden per uur gefactureerd. BTW-aangiftes zijn er uiteraard ook niet, maar wel veel meer facturen dan bij een managementvennootschap.
2) Je zegt dat een persoon in een éénmanszaak de boekhouding zelf kan doen in een excelletje en zelf zijn aangifte PB kan doen en dat een zelfstandige met. Zelfs al zou dat al zo zijn (wat ik trouwens betwijfel, het is geen rocket science, maar het vereist wel een zekere discpline, accuraatheid en computerkennis), dat doet eigenlijk niet terzake.
Je moet immers geen appelen met peren vergelijken he. Jouw initieel argument was "er zijn hogere administratieve kosten verbonden aan een vennootschap". Ik heb daarop geantwoord: dat klopt, er is een verschil, maar dat verschil verdwijnt in het niets en wordt ruimschoots gecompenseerd tov het veel gunstiger fiscaal regime. De vraag of je die boekhouding nu outsourcet of zelf doet , doet eigenlijk niet terzake. Het gaat om het verschil in administratieve kostprijs tussen enerzijds eenmanszaak en anderzijds vennootschap en of dat verschil opweegt tegen het veel gunstiger fiscaal regime dat is weggelegd voor vennootschappen. Het antwoord daarop is zeer duidelijk JA, mits een minimum aan omzet, zoals je ook aangeeft. Maar , daar waar dat "minimumomzetniveau" vroeger op 100k lag, ligt dat nu eerder op 50k (of zelfs nog iets lager) zeker als je quasi geen kosten hebt (zoals voor een consultant of managementvennootschap). Het hoeft dan ook niet te verwonderen dat die consultantbv'tjes als paddestoelen uit de grond schieten. Pure fiscale fictie noem ik dat. Je hebt dus al ZEER SNEL een uitgesproken fiscaal voordeel
3)
Bij een vennootschap moet de controlleur minder moeite doen, hij kan perfect een dump van de boekhouding opvragen en daarin alle mogelijke transacties eerst digitaal (vaak met hulp van technologie) analyseren. Er gaan sneller knipperlichtjes af. Bij de meeste éénmanzaakjes komt het neer op een excelleke met daarachter een ringmap met hardcopy factuurtjes.
Kom kom, fiscale controle is fiscale controle. Ik ben akkoord dat vennootschappen vaker geviseerd worden (logisch: gaat om grootste bedragen en de grootste excessen zitten daar ook), maar dat wil niet zeggen dat je complete vrijgeleide hebt in de PB he...
Als je al dergelijke nevenargumenten moet bijsleuren om het fiscaal gunstregime van vennootschappen te verdedigen, is dat veelzeggend.
4)
Daarnaast zou ik iedereen die iets of wat omzet draait aanbevelen een vennootschap op te richten en daarom niet meteen voor het fiscaal voordeel, wel voor de risico's als ondernemer. Zou niet de eerste zijn die persoonlijk nog steeds de schulden van zijn éénmanszaakje aflost.
Aha, het "ik richt een vennootschap voor het ondernemersrisico te beperken tot mijn professioneel vermogen en het fiscaal gunstregime is een leuke bijkomstigheid, maar daarvoor doe ik het niet"-argument
Die hadden we nog niet gehad en is een zeer hypocriet argument. Want je kan het ondernemersrisico perfect mitigeren/uitsluiten door een aansprakelijkheidsverzekering af te sluiten.Dat doen trouwens ook mensen met een vennootschap, want voor bepaalde vennootschapsschulden kan je ook persoonlijk aansprakelijk worden gesteld ( bvb. het niet betalen van de bedrijfsvoorheffing of de BTW). Ook het huwelijkscontract ( scheiding van goederen) kan hiertoe bijdragen.
Met andere woorden: dit is een pure drogreden en hoogstens een leuke bijkomstigheid van het fiscaal regime, dat in 99,99% van de gevallen de hoofdreden vormt voor het oprichten van een vennootschap.
Het cynische van de verlaging van de tarieven in de vennootschapsbelasting en de invoering van het liquidatiereseve is trouwens dat deze oorspronkelijk was bedoeld om de externe concurrentiepositie tov buitenlandse bedrijven te verbeteren , maar de realiteit is dat deze vooral de éénmansBV'tjes (notarissen, artsen, consultants, deurwaarders, advocaten, stielmannen, directieleden van grote vennootschappen) tot voordeel strekken die uiteraard helemaal geen exteren concurrentiepositie hebben én die - laat ons eerlijk zijn - ook helemaal geen nood hadden aan lagere belastingen.
Ik zou zelfs durven stellen dat die verlaging van de vennootschapsbelasting (in combinatie met de liquidatiereserve) de kloof tussen arm (kleine zelfstandigen met lage omzet/winstmarge en loontrekkenden die door de aard van hun job nooit zelfstandig zullen worden) en rijk nog verder doet toenemen.