Dan zal ik u verbazen.
Vaak zie je op die briefjes geen bedrag staan, maar "Ok" of "Ja". Zelf al meerdere keren meegemaakt. Dat is codetaal voor: "Beste ziekenkas, hierbij doe ik alsof ik het reguliere tarief heb aangerekend maar in werkelijkheid heb ik meer aangerekend aan de patiënt. Hoeveel meer? Dat zijn uw zaken niet en kun je ook niet controleren. Groetjes, uw sjoemelende arts".
En dat zijn dan artsen die jarenlang hebben mogen studeren op kosten van de maatschappij, vervolgens een monopolie krijgen van de maatschappij met gegarandeerde patiëntenstromen en gegarandeerde inkomsten en op het einde van de maand met dikke lonen naar huis gaan, ook opnieuw van diezelfde maatschappij.
En in tegenstelling tot aannemers worden ze nog niet eens bekeken als sjoemelaars, in tegenstelling tot ambtenaren worden ze niet eens bekeken als potverteerders van de staat, ... maar worden ze als helden bekeken. De maatschappelijke piëdestal krijgen ze er gratis bovenop. En dan heb ik het nog niet over de financiële adviseurs die staan aanschuiven om hen te mogen adviseren, kortingen op hypothecaire leningen, ... allemaal omdat ze nu eenmaal arts zijn en dus toekomstige goudmijnen.
En vaak moet je dan 's avonds nog eens op hun muil kijken in allerlei programma's zoals Spoed 24/7, Topdokters, ... waarbij ze zichzelf nog nét niet als God wanen.