Wie of wat verdient er nog schoon geld?

Zelfstandig Zaakvoerder van een kleine KMO (+/- 15 personen): Jaarlijkse winst (voor belastngen) tussen 1-1,5 miljoen welke deels (rest blijft in zaak) wordt uitgekeerd als dividend, 5K bruto + alle mogelijke vormen voor pensioenopbouw tot het maximum + 30-50K zwart geld + bedrijfswagen 100K + bedrijfswagen voor vrouw 100K (enkel op papier in de zaak) + bedrijfswagen zoon 50K (zit niet in de zaak maar de auto wel) + tuinonderhoud/ herstellingen en renovatiewerken aan huis/ramen poetsen/ kuisvrouw/ koffie/ poetsproducten/ restaurantbezoek/ zwembad/ koekjes/ laptops / smartphone / TV's / drinkbussen / koffieapparaten / keukentoestellen / airco / op kosten van de zaak.

Kwestie van fiscale optimalisatie kunnen doorsnee werknemers (even BIG4) daar nog een puntje aan zuigen. Lage/gemiddelde lonen optimaliseren in het klein, hoge lonen in het groot ;), wellicht betalen heel hoge lonen helemaal niets meer aan belastingen.
Weer u iets laten wijsmaken bij het OCMW hé.

Weer u iets laten wijsmaken bij het OCMW hé.
Niet echt, ben er vrij nauw bij betrokken, kruimeltje meepikken wanneer de gelegenheid zich voordoet want ook ik betaal niet graag meer dan strikt noodzakelijk: bouwmaterialen, elektronica, stookolie, verwarmingsketel, werkkledij voor thuis, ... maar dat is eigenlijk allemaal klein bier in feite, allemaal op KMO/particulier niveau. Topic is natuurlijk niet fraude maar goed verdienen, vind het daarom wat dubbel maar feit is nu wel dat bepaalde posities makkelijker fraude kunnen plegen met een zeer beperkt risico.

Vraag me trouwens af hoe dat in zijn werk gaat in de hoge regionen - helaas is de toegang tot die bevolkingslaag eerder beperkt.

Tot er controle komt :). En als dien boekhouder niet uitdrukkelijk op papier heeft staan dat dien dokter die risico’s erkent en op zich neemt, loopt dien boekhouder evenzeer risico. Ik heb zo een dokter 190k zien ophoesten bij een controle van zijn vennootschap, dit door de stoten van zijn vorige boekhouder. De 190k heeft de vennootschap grotendeels moeten voorschieten (rekening courant fors omhoog). Met gevolg dat die persoon ondanks winstgevende vennootschap geen leasing voor nieuwe bedrijfswagen kreeg. Het is pas na 2 liquidatiereserves af te zetten tegenover de rekening courant dat een nieuwe lease werd goedgekeurd. Die vennootschap staat nu onder extra waakzaamheid van de fiscus, minste fluctuatie in de balans krijgen we vraag om inlichtingen.
Nu geef je wel een extreem voorbeeld natuurlijk... 190k verdeeld over - ik vermoed- 3 aanslagjaren wil zeggen dikke 60k extra belastbare basis per aanslagjaar. Ik weet niet hoeveel belastingverhoging daar in inbegrepen zit, maar "netto" zal het toch over 40-50k privé kosten per aanslagjaar gaan die werder verworpen...
Dat is niet meer klein natuurlijk op een omzet van ergens tussen de 250 en 400k. Ging misschien over turbovruchtgebruikconstructies ofzo? Of een andere heel visibele grote privé kost die werd geactiveerd.

Mijn punt is dat je er perfect mee kan wegkomen om als vrije beroeper/niet btw-plichtige met een omzet van 250-500k enkele duizenden euro's privé kosten in je balans te steken en er perfect mee kan wegkomen. Je moet gewoon niet proberen het onderste uit de kan te halen. Maar doe dat *20 (zeker vroeg toen de hoogste schijf van de VENB op 40% zat) en de fiscale "besparing" ( eerder ontduiking:p) kan aardig aandikken.

En stel dan nog dat je een controle krijgt: ze kunnen maar 3 jaar teruggaan ( dit zijn ook geen gevallen die de fraude-termijn van 7 jaar wettigen), waardoor er heel veel redeneren: wat gepasseerd is, is gepasseerd en helemaal ongelijk kan je ze niet geven.

Over BTW-plichtigen spreek ik mij niet uit, maar dat wil ik best geloven dat het risico daar hoger ligt, omdat je dan nog met een extra flikkerlicht indien je de BTW recupereert van die privé factuur (tenzij je dat niet doet natuurlijk).

Mss ook de expats niet vergeten: De Nul is een vrij grote werkgever in mijn regio - over het loon hoor je hen zelden klagen maar desondanks is dergelijke type job niet voor iedereen of voor eeuwig.

In reguliere loondienst is het niet makkelijk om "schoon geld" te verdienen in België, maar het is zeker nog mogelijk.
Hieronder een lijstje van allerhande beroepen. Ik wil hier niet mee zeggen dat je gemakkelijk in zo'n jobs kan belanden of dat deze altijd goed betaald zullen zijn. Veel van deze jobs hebben ook nadelen (stress, lange dagen, fysiek werk, etc.).
Maar het geeft wel een idee en het lijstje is behoorlijk correct.
Enkele voorbeelden:
  • MD grootbank
  • Sr.Scientist/Sr. manager/Director/VP in allerhande afdelingen binnen farma/biotech/(petro)chemie
  • Operator petrochemie
  • Baggerbedrijven
  • Luchtverkeersleider
  • Actuaris
  • Loods
  • Tolk europese commissie
  • Conservator
  • (Zelfstandige) consultants
  • Headhunters op C-level
  • Bepaalde voetballers/wielrenners etc.
  • Investment banker/hedge funds/private equity/venture capital (in België zo goed als onbestaand)
  • Piloot
  • Bepaalde advocaten
  • Chirurgen
  • Notaris
  • Tandarts
  • C-level
  • Bepaalde project managers
  • Bepaalde data scientists
  • Psychiater
  • Rechter
  • Bepaalde politiekers
  • Bepaalde ondernemers
  • Bepaalde acteurs/televisiemakers

Nu zeg je het shiften draaien.
Een job met heel onregelmatige uren, een gevaarlijke job en een fysieke job. Daar heb je al uw antwoorden waarom niet iedereen met hangende pootjes aan de poorten van de Scheldelaan staat.
Shiftsysteem is heel regelmatig, enkel niet van 9tot5 😁
Gevaarlijk vind ik toch niet echt hoor, je werkt steeds met irriterende/giftige stoffen maar de beveiliging is zo groot dat de kans op contact zo miniem is. Vind je iets gevaarlijk, dan leg je het werk stil. Denk dat er veel meer kleine zelfstandigen zijn die dagelijks met gevaarlijker producten in contact komen zonder al die regels en pbm's!
Fysiek is ook bij veel bedrijven zogoed als nihil, als je op een continu gasplant staat bestaat je shift voor 90% eruit in toertje lopen en studeren...

Shiftsysteem is heel regelmatig, enkel niet van 9tot5 😁
Gevaarlijk vind ik toch niet echt hoor, je werkt steeds met irriterende/giftige stoffen maar de beveiliging is zo groot dat de kans op contact zo miniem is. Vind je iets gevaarlijk, dan leg je het werk stil. Denk dat er veel meer kleine zelfstandigen zijn die dagelijks met gevaarlijker producten in contact komen zonder al die regels en pbm's!
Fysiek is ook bij veel bedrijven zogoed als nihil, als je op een continu gasplant staat bestaat je shift voor 90% eruit in toertje lopen en studeren...
Een vaste vroege of late ok, maar alles waar variatie op zit of een vaste nacht is gewoon niet ideaal op lange termijn. Je verdient dan meer omdat de impact op je lichaam groter is: slaaptekort, slaapproblemen, enz.

Een vaste vroege of late ok, maar alles waar variatie op zit of een vaste nacht is gewoon niet ideaal op lange termijn. Je verdient dan meer omdat de impact op je lichaam groter is: slaaptekort, slaapproblemen, enz.
Met regelmaat bedoel ik een vast patroon dat je jaren op voorhand al weet. Scheelt een hoop dan wisselend systeem waar je amper paar weken op voorhand weet hoe je staat.

Het is inderdaad niet meer zoals vroeger, maar stel dat je inderdaad dezelfde aannemer/loodgieter/elektroleverancier inschakelt voor zowel privé als professionele uitgaven en hij zet die allemaal op 1 factuur... Fiscus gaat dan echt niet beginnen discussiëren over die bedragen ( tenzij het echt flagrant is). Er zijn nu eenmaal ook verschillen in de tarieven van stielmannen onderling...

Dus ik denk ook wel dat als je wat creatief bent ( cfr. de voorbeelde van contextbinder) je ook de dag van vandaag nog met veel kan wegkomen.
Je moet gewoon niet het onderste uit de kan proberen te halen.

Ander voorbeeld voor een vrij beroeper: airco in zowel zijn kantoorruimte als bij hem thuis... Als je dezelfde installateur inschakelt en die zet dat allemaal op 1 factuur: no way dat de controleur dat in vraag zal stellen hoor...
Stukje van privé loodgietersfacturen voor privé die je op bedrijf laat zetten ("onderhoud")

Kan de fiscus achter een factuur vragen voor die airco installatie in zijn privé, of heeft die daar geen zaken mee bij een controle?

Hoe bedoel je? De assumptie is dat de fiscus niet weet dat hij prive ook een aircoheeft geinstalleerd op kosten van de zaak he...

Nee inderdaad. Maar wanneer de fiscus op die factuur van de installatie in zijn beroepsgedeelte ziet dat die ongeveer het dubbele is van wat zo een installatie normaal kost, zouden ze dan echt niet zo ver gaan om in de privé ook eens te gaan kijken en achter een factuur te vragen van de werken die daar zijn uitgevoerd? Of heeft een controle van een vennootschap totaal geen uitstaans met de privé?

Nee inderdaad. Maar wanneer de fiscus op die factuur van de installatie in zijn beroepsgedeelte ziet dat die ongeveer het dubbele is van wat zo een installatie normaal kost, zouden ze dan echt niet zo ver gaan om in de privé ook eens te gaan kijken en achter een factuur te vragen van de werken die daar zijn uitgevoerd? Of heeft een controle van een vennootschap totaal geen uitstaans met de privé?
Goh, hij zal eerder een vraahmg om inlichtingen naar de aircoman sturen, en die gazt dan waarschijnlijk zeggen: kheb ook prive geinstalleerd en alles op factuur van zaak gezet. En dan ist gedaan natuurlijk.

Maar ja, in theorie zouden ze bij hem prive kunnen gaan kijken denk ik, maar logischer is dat ze op zijn praktijk gaan kijken, dan het bedrag van de factuur in twijfel trekken en een vraag om inlichtingen naar de aircoman sturen.

Dat is mogelijk maar:
  • De m/v in kwestie moet al een idee van prijs hebben maar dan nog, niets houd u tegen om een dure aannemer te nemen
  • Als je al zorgt dat het aantal units klopt op papier is het onmogelijk in te schatten hoeveel werk het geweest is om alles te installeren
  • Inlichtingen bij de aannemer vragen is mogelijk maar is al zeer vergaand, ook deze kan gewoon een standaard antwoord formuleren trouwens
Echt gebeurd (2 jaar terug): geïntegreerd koffieapparaat gewoon uit de keuken gehaald en op een tafel in de refter geplaatst wanneer de inspectie langskwam - no problem, pure kafka toch ... maar je moet ook wat laten scoren ook hé: zet er een Amerikaanse koelkast tussen en betaal gewoon de boete.

Bij mijn huisarts kan je ook enkel cash betalen, puur omdat ze geen bancontact hebben. Een arts geeft je ook telkens een attestje voor de ziekenkas mee, zou me verbazen dat die dat in het zwart doet.

Dan zal ik u verbazen.

Vaak zie je op die briefjes geen bedrag staan, maar "Ok" of "Ja". Zelf al meerdere keren meegemaakt. Dat is codetaal voor: "Beste ziekenkas, hierbij doe ik alsof ik het reguliere tarief heb aangerekend maar in werkelijkheid heb ik meer aangerekend aan de patiënt. Hoeveel meer? Dat zijn uw zaken niet en kun je ook niet controleren. Groetjes, uw sjoemelende arts".

En dat zijn dan artsen die jarenlang hebben mogen studeren op kosten van de maatschappij, vervolgens een monopolie krijgen van de maatschappij met gegarandeerde patiëntenstromen en gegarandeerde inkomsten en op het einde van de maand met dikke lonen naar huis gaan, ook opnieuw van diezelfde maatschappij.

En in tegenstelling tot aannemers worden ze nog niet eens bekeken als sjoemelaars, in tegenstelling tot ambtenaren worden ze niet eens bekeken als potverteerders van de staat, ... maar worden ze als helden bekeken. De maatschappelijke piëdestal krijgen ze er gratis bovenop. En dan heb ik het nog niet over de financiële adviseurs die staan aanschuiven om hen te mogen adviseren, kortingen op hypothecaire leningen, ... allemaal omdat ze nu eenmaal arts zijn en dus toekomstige goudmijnen.

En vaak moet je dan 's avonds nog eens op hun muil kijken in allerlei programma's zoals Spoed 24/7, Topdokters, ... waarbij ze zichzelf nog nét niet als God wanen.

Laatst bewerkt:
ook als freelance HR consultant kan je mooi geld verdienen. Voor opdrachten als corporate recruiter, payroll consultant, interim HR manager, VTO/talent consultant, ... kan je dagtarieven tussen 500 en 800 euro per dag verwachten.

Een IT consultant werkt aan vergelijkbare dagtarieven, maar zal in loondienst meestal een stuk meer verdienen dan een HR-medewerker.

Het feit dat personeelsdiensten vaak bestaan uit vrouwen, maakt dat er relatief veel zwangerschapsafwezigheden zijn, en dus ook relatief veel vraag naar externen.
Ik denk dat dit een van de meest interessante antwoorden is momenteel. Ik zie het rondom mij ook gebeuren dat HR profielen inderdaad zulke tarieven binnenhalen. Ik snap het niet helemaal want het is nu niet zo'n unieke set vaardigheden.

Laatst bewerkt:
Ik weet nog als naïef 18-jarig manneke dat ze in de middelbare school uitleg kwamen geven over het hoger onderwijs om u te begeleiden in uw studiekeuze. Ik herinner mij nog levendig het gevoel dat beroepen als arts, advocaat, ingenieur, dierenarts, ... allemaal zowat gelijkgesteld werden aan elkaar en dat het vooral ging over "waar liggen uw interesses". Terwijl ze daar beter eens de gemiddelde lonen zouden naastleggen en een goed beeld zouden schetsen van de wereld waarin je later terecht zal komen.

Ik weet niet of ik mijn zoon later zou aanraden om ingenieur te worden. Zeker voor burgerlijk ingenieur zijn de studies op zich al een pak moeilijker dan die voor pakweg arts en vervolgens kom je in een hypercompetitieve omgeving terecht waarbij je je eerst jarenlang moet bewijzen, jarenlang moet vechten om in hogere loonschalen terecht te komen, politieke spelletjes, je bent afhankelijk van wispelturige bazen, wispelturige vrije markt, ...

Ik ben nu misschien slechts industrieel ingenieur, maar als ik mijn huidige positie zie van mezelf t.o.v. een goede vriend die arts is... Wat een wereld van verschil:
A) Hij verdient stukken meer dan ikzelf (het is hem gegund)
B) Hij is per definitie zijn eigen baas, of hij nu in het ziekenhuis werkt of zijn eigen praktijk, als arts wordt er blijkbaar altijd naar u geluisterd en word je altijd au sérieux genomen.
C) Geen hypercompetitieve omgeving waarin je constant moet vechten om hogerop te geraken
D) Er is per definitie haast geen enkele controle op uw werk als arts, je moet het al heel erg gaan uithangen vooraleer je ontslagen zou worden. Kijk maar naar die anesthesist die al 2 keer met zijn zatte botten verkeerde dosissen heeft toegediend, nog steeds niet geschorst.

Terwijl ik toch ook al wat ervaring heb maar ik ben nog steeds die simpele loonslaaf waarbij elke minuut gecontroleerd wordt, waarbij ik vaak moet overwerken, waarbij ik moet vechten voor elk procentje opslag, als ik mijn mond opendoe wordt er vaak niet geluisterd, waarbij elke taak die niet economisch rendabel is in twijfel wordt getrokken, waarbij ik op het einde van de dag gewoon moet doen wat mijn baas zegt ook al vind ik dat totale nonsens, ... etc. Dat is gewoon een wereld van verschil. Terwijl mijn vriend en ik qua capaciteiten echt niet moeten onderdoen t.o.v. elkaar, zeg ik hier in alle bescheidenheid. Hij heeft gewoon toevallig interesse gehad in het juiste vakgebied.

Terug
Bovenaan