Wie of wat verdient er nog schoon geld?

Ik denk gewoon gierigheid om een betaalterminal te betalen, schrik voor het onbekende; of nog nooit de goesting en tijd genomen om het uit te zoeken. Moet idd wel een vree zicht (en risico) zijn om naar de bank te gaan, je spreekt rap over €50 000 per maand :rofl:.
Cash betekent niet automatisch zwart geld, maar het is toch een sterke indicator.
Sterke indicator, is toch wel het minste wat je kan zeggen. Zeker als ze zeggen dat het cash MOET zijn. Dan is het al geen indicator meer, dan weet je: die verdient duizenden euro zwart geld elke maand. Mijn vriendin had gezegd hoeveel laseroperaties dat centrum jaarlijks uitvoerde, en dat was om achterover van te vallen. Pervers gedoe.

Zelfstandig Zaakvoerder van een kleine KMO (+/- 15 personen): Jaarlijkse winst (voor belastngen) tussen 1-1,5 miljoen welke deels (rest blijft in zaak) wordt uitgekeerd als dividend, 5K bruto + alle mogelijke vormen voor pensioenopbouw tot het maximum + 30-50K zwart geld + bedrijfswagen 100K + bedrijfswagen voor vrouw 100K (enkel op papier in de zaak) + bedrijfswagen zoon 50K (zit niet in de zaak maar de auto wel) + tuinonderhoud/ herstellingen en renovatiewerken aan huis/ramen poetsen/ kuisvrouw/ koffie/ poetsproducten/ restaurantbezoek/ zwembad/ koekjes/ laptops / smartphone / TV's / drinkbussen / koffieapparaten / keukentoestellen / airco / op kosten van de zaak.

Kwestie van fiscale optimalisatie kunnen doorsnee werknemers (even BIG4) daar nog een puntje aan zuigen. Lage/gemiddelde lonen optimaliseren in het klein, hoge lonen in het groot ;), wellicht betalen heel hoge lonen helemaal niets meer aan belastingen.
Tot de fiscus passeert. Een bedrijfswagen krijgt ge niet meer verkocht als er geen concrete prestaties tegenover staan (zelf niet met een belastbaar voordeel van alle aard). Idem voor de onderhoudswerken aan de woning, bij controle wordt dit vaak belast als een voordeel in naam van de genieter. Daarom rekenen wij standaard een voordeel aan als er renovatiewerken worden uitgevoerd door de vennootschap aan een woning waaraan een privégebruik gekoppeld is. Stel dat de werken 30k bedragen en de woning wordt 80% privé gebruikt, dan wordt die persoon op 24k in zijn personenbelasting belast ;). Als dat niet automatisch is aangegeven op fiche komen daar nog eens boetes bovenop.

tuinonderhoud, verbouwingswerken aan woning, ramen poetsen, kuisvrouw, zwembad, ... zijn allemaal dingen die niet aftrekbaar zijn voor zijn privéwoning he. En je komt daar echt niet zomaar onder uit.
Bedrijf heeft een tuin - zelfde tuinman doet ook de privé woning, idem met poetshulp, ramenwassers etc
Je koopt niet 1 maar 2 TV's van 75" voor het onthaal, de 2de monteer je gewoon in de huiskamer
Je laat een stuk parking betonneren en zoekt een aannemer die tegelijk ook een zwembad voor je maakt thuis (de warmtepomp koop je dan wel gewoon los).
je laat de toiletten vernieuwen en tegelijk vernieuw je je badkamer waar je enkel de armaturen/bad privé koopt, een dure design radiator wordt een oliekoeler en ook dat probleempje is opgelost

Je moet gewoon de gepaste polyvalente aannemer hebben, beetje logisch nadenken: een paar zaken kopen die heel doorzichtig zijn zodat de belastingcontrole ook iets heeft (en als je in Brussel gevestigd bent is ook dat wellicht niet nodig).

Pure fraude is dat maar ja, het is een echte Belg met een afkeer voor belastingen - aangevuld met de politieke schandalen, weinig bang for buck als je de belastingen bekijkt - als tegenreactie krijg je dan dat men héél ver gaat om zoveel mogelijk te ontduiken. Je zou denken dat deze situatie uitzonderlijk is maar dat is het niet vermoed ik.

Bedrijf heeft een tuin - zelfde tuinman doet ook de privé woning, idem met poetshulp, ramenwassers etc
Je koopt niet 1 maar 2 TV's van 75" voor het onthaal, de 2de monteer je gewoon in de huiskamer
Je laat een stuk parking betonneren en zoekt een aannemer die tegelijk ook een zwembad voor je maakt thuis (de warmtepomp koop je dan wel gewoon los).
je laat de toiletten vernieuwen en tegelijk vernieuw je je badkamer waar je enkel de armaturen/bad privé koopt, een dure design radiator wordt een oliekoeler en ook dat probleempje is opgelost

Je moet gewoon de gepaste polyvalente aannemer hebben, beetje logisch nadenken: een paar zaken kopen die heel doorzichtig zijn zodat de belastingcontrole ook iets heeft (en als je in Brussel gevestigd bent is ook dat wellicht niet nodig).

Pure fraude is dat maar ja, het is een echte Belg met een afkeer voor belastingen - aangevuld met de politieke schandalen, weinig bang for buck als je de belastingen bekijkt - als tegenreactie krijg je dan dat men héél ver gaat om zoveel mogelijk te ontduiken. Je zou denken dat deze situatie uitzonderlijk is maar dat is het niet vermoed ik.
Ik zou het niet te snel geloven dat het er bij controle probleemloos doorkomt. Had een klant die een tv had aangekocht als projectiescherm voor de vergaderzaal in kantoorgebouw op andere locatie dan de privéwoning. Aftrek geweigerd omdat controleur niet geloofde dat die tv puur beroepsmatig gebruikt werd, die was volgens de controleur verplaatsbaar. Thuisverpleegster had speciale oven gekocht voor de sterilisatie van haar materiaal (schaartjes, pincetten, klemmen, peilers etc), aftrek geweigerd omdat die perfect privé kon gebruikt worden.
De achterpoortjes zijn miniem hoor. De gouden jaren zijn gepasseerd.

En vergeet niet dat de fiscus sinds kort zicht heeft op onze bankrekeningen. Daarmee is een belangrijke stap gezet richting het wegwerken van ernstig zwartwerk.

Wat is schoon geld? Ik werk ondertussen 11 jaar in de IT consultancy sector, waar ik naar mijn mening een mooi loon & voordelen krijgen. Doe zelden tot geen overuren, 36d verlofdagen, veel eigen inspraak in agenda, flexibel werken, life-work balance is gewoon goed, etc. Met Corona heb ik nog nooit zoveel vrije tijd gehad omdat ik al een jaar zelden moet pendelen. Het is maar hoe je het bekijkt & waar je zelf tevreden met bent? Als freelance zou ik mij nog een stuk kunnen verbeteren, maar ach.. Het is goed zo.

Mij nog geen seconde ongerust gemaakt over werkzekerheid in die 11 jaar, zelfs nu niet. Integendeel, het is nog nooit zo druk bezet geweest bij ons. Hier zijn ze constant op zoek naar versterkingen.

Wat is schoon geld? Ik werk ondertussen 11 jaar in de IT consultancy sector, waar ik naar mijn mening een mooi loning & voordelen krijgen. Doe zelden tot geen overuren, veel eigen inspraak in agenda, flexibel werken, life-work balance is gewoon goed, etc. Met Corona heb ik nog nooit zoveel vrije tijd gehad omdat ik al een jaar zelden moet pendelen. Het is maar hoe je het bekijkt & waar je zelf tevreden met bent?

Mij nog geen seconde ongerust gemaakt over werkzekerheid in die 11 jaar, zelfs nu niet. Integendeel, het is nog nooit zo druk bezet geweest bij ons. Hier zijn ze constant op zoek naar versterkingen.
5k EUR netto passief inkomen per maand noem ik schoon geld, maar weinigen kunnen dat bereiken uiteraard.

Goed dat jij content bent, maar dat is ook allemaal maatschappelijk maar ingelepeld natuurlijk dat je 40 jaar een of andere job moet doen. Omdat toch iedereen het doet, kunnen mensen het ook aan hun eigen verantwoorden en uitleggen dat ze 40 jaar lang op hun laptopje liggen te tokkelen. Weinigen denken echter kritisch na of dat wel effectief de meest optimale invulling is van hun (beperkte) tijd op de aardbol.

Laatst bewerkt:
5k EUR netto passief inkomen per maand noem ik schoon geld, maar weinigen kunnen dat bereiken uiteraard.

Goed dat jij content bent, maar dat is ook allemaal maatschappelijk maar ingelepeld natuurlijk dat je 40 jaar een of andere job moet doen. Omdat toch iedereen het doet, kunnen mensen het ook aan hun eigen verantwoorden en uitleggen dat ze 40 jaar lang op hun laptopje liggen te tokkelen. Weinigen denken echter kritisch na of dat wel effectief de meest optimale invulling is van hun (beperkte) tijd op de aardbol.
Ja, en zo kunnen we over alles filosoferen. Uiteraard wil ik 5k netto passief inkomen. Ga je daar echter geraken zonder eerst bijzonder hard te werken of een grote erfenis? Dat is dan echt voor de happy few.

Het is eerder de maatschappelijke drang die er ingelepeld wordt om alsmaar meer en groter te hebben. Zodat we onze huizen, wagens en bankrekening met elkaar kunnen vergelijken om dan stiekem te kunnen pochen. Dat laat ik allemaal aan mij voorbij gaan.

Maar als uw loonkosten niet betaald zijn dan maak je geen 1.5 miljoen winst hé. Winst is alles NA de kosten. Dan is die 1.5 miljoen de omzet.
Er staat winst voor belastingen dus dat is bruto winst dan. Bruto winst is na aftrek van kosten, dus ook loonkosten. Winstbijdrage per capita is erg goed maar er zullen nog wel bedrijven zijn die dat halen.

Waanzinnige cijfers! Een vuistregel in Belgie is dat er per werknemer ongeveer €100 000 omzet moet zijn per jaar in een gezond bedrijf.
Waar komt die vuistregel vandaan? Als je moet kiezen tussen een éénmanszaak of een vennootschap heb ik dat al gehoord als vuistregel maar verder zegt dat toch weinig. Hangt toch ook af van de activiteit, een poetsbureau dat op dienstencheques werkt zal toch nooit 100K euro omzet per werknemer halen. Hoeveel kost een poetshulp per uur? 10 euro? Ruwe schatting: 10 euro x 8 uren x 220 werkdagen = 17600 euro omzet per poetshulp per jaar. Doe het maal 4 voor mijn part en je komt er nog niet...

De dienstencheques die u voor 9 euro koopt, zijn in werkelijkheid een stuk meer waard. Als we rekening houden met de Vlaamse subsidies zijn ze goed voor 23,02 euro per stuk. https://www.tijd.be/netto/budget/hoeveel-kost-uw-poetshulp-echt/10185884.html
23 x 8 x 220 = 40500 euro.

Maar poetsvrouwen dat is puur service terwijl de meeste bedrijven een groot deel van de omzet komt door het inkopen en terug verkopen van dezelfde goederen.
Ok maar dan nog is die 100.000 euro vuistregel me niet helemaal duidelijk. Veel bedrijven zijn puur of voornamelijk service: IT, beveiliging, advocatuur, consultancy, boekhouders, ...

Dat zou je idd denken, werkelijkheid is iets helemaal anders maar kan die info moeilijk posten. Het feit dat het een niche markt is help wel fors tot de creatie van winst. Er worden uiteraard belastingen betaald (30-33%), vooral de loonkost kan je niet omheen want allen ingeschreven en geen constructies met zelfstandige statuten etc.
Kan je anders naam vna KMO PM'en, dan post ik even de jaarrekening (=publieke informatie) en kan ik direct kijken of het klopt...

Ik zou het niet te snel geloven dat het er bij controle probleemloos doorkomt. Had een klant die een tv had aangekocht als projectiescherm voor de vergaderzaal in kantoorgebouw op andere locatie dan de privéwoning. Aftrek geweigerd omdat controleur niet geloofde dat die tv puur beroepsmatig gebruikt werd, die was volgens de controleur verplaatsbaar. Thuisverpleegster had speciale oven gekocht voor de sterilisatie van haar materiaal (schaartjes, pincetten, klemmen, peilers etc), aftrek geweigerd omdat die perfect privé kon gebruikt worden.
De achterpoortjes zijn miniem hoor. De gouden jaren zijn gepasseerd.

En vergeet niet dat de fiscus sinds kort zicht heeft op onze bankrekeningen. Daarmee is een belangrijke stap gezet richting het wegwerken van ernstig zwartwerk.
Het is inderdaad niet meer zoals vroeger, maar stel dat je inderdaad dezelfde aannemer/loodgieter/elektroleverancier inschakelt voor zowel privé als professionele uitgaven en hij zet die allemaal op 1 factuur... Fiscus gaat dan echt niet beginnen discussiëren over die bedragen ( tenzij het echt flagrant is). Er zijn nu eenmaal ook verschillen in de tarieven van stielmannen onderling...

Dus ik denk ook wel dat als je wat creatief bent ( cfr. de voorbeelde van contextbinder) je ook de dag van vandaag nog met veel kan wegkomen.
Je moet gewoon niet het onderste uit de kan proberen te halen.

Ander voorbeeld voor een vrij beroeper: airco in zowel zijn kantoorruimte als bij hem thuis... Als je dezelfde installateur inschakelt en die zet dat allemaal op 1 factuur: no way dat de controleur dat in vraag zal stellen hoor...
Stukje van privé loodgietersfacturen voor privé die je op bedrijf laat zetten ("onderhoud")

Het is inderdaad niet meer zoals vroeger, maar stel dat je inderdaad dezelfde aannemer/loodgieter/elektroleverancier inschakelt voor zowel privé als professionele uitgaven en hij zet die allemaal op 1 factuur... Fiscus gaat dan echt niet beginnen discussiëren over die bedragen ( tenzij het echt flagrant is). Er zijn nu eenmaal ook verschillen in de tarieven van stielmannen onderling...

Dus ik denk ook wel dat als je wat creatief bent ( cfr. de voorbeelde van contextbinder) je ook de dag van vandaag nog met veel kan wegkomen.

Ander voorbeeld voor een vrij beroeper: airco in zowel zijn kantoorruimte als bij hem thuis... Als je dezelfde installateur inschakelt en die zet dat allemaal op 1 factuur: no way dat de controleur dat in vraag zal stellen hoor...
Stukje van privé loodgietersfacturen voor privé die je op bedrijf laat zetten ("onderhoud")
Probleem is dat dat een handeling is die je moet rapporteren met verlegging van BTW (medecontractant) wat natuurlijk veel vlotter de aandacht van de fiscus trekt.

Je moet het vooral kunnen verantwoorden. Ik geef eerlijk toe dat ik bijvoorbeeld zelf ook een potje verf extra heb gekocht om naast mijn bureau wat van de privé te schilderen maar echt beperkt + zelf geschilderd ipv iemand te laten komen wat ook wel enorm de ingebrachte kosten compenseert. Daarnaast vind ik ook wel dat naast de bureauruimte het toilet en gang naar het bureau voor een stuk als professioneel kunnen beschouwd worden wat die extra verf al helemaal teniet doet. Ik ga nu nog houten tuinpanelen laten plaatsen, het deel dat wordt gebruikt om de staanplaats van de auto af te schermen komt op de zaak (minder last van Sahara zand, beter beveiligd en beter afgeschermd tegen de vrieskou). Rest betaal ik privé, is mij echt het risico niet waard.

Probleem is dat dat een handeling is die je moet rapporteren met verlegging van BTW (medecontractant) wat natuurlijk veel vlotter de aandacht van de fiscus trekt.

Je moet het vooral kunnen verantwoorden. Ik geef eerlijk toe dat ik bijvoorbeeld zelf ook een potje verf extra heb gekocht om naast mijn bureau wat van de privé te schilderen maar echt beperkt + zelf geschilderd ipv iemand te laten komen wat ook wel enorm de ingebrachte kosten compenseert. Daarnaast vind ik ook wel dat naast de bureauruimte het toilet en gang naar het bureau voor een stuk als professioneel kunnen beschouwd worden wat die extra verf al helemaal teniet doet. Ik ga nu nog houten tuinpanelen laten plaatsen, het deel dat wordt gebruikt om de staanplaats van de auto af te schermen komt op de zaak (minder last van Sahara zand, beter beveiligd en beter afgeschermd tegen de vrieskou). Rest betaal ik privé, is mij echt het risico niet waard.
Als je zelf geen BTW plichtige bent ( bvb. arts), speelt et btw aspect niet en kan je dus wat meer onder de radar blijven.

Voor kleine kosten is het inderdaad het risico niet waard, maar vele kleintjes maken 1 groot. En jij bent misschien fiscaal risico avers, maar anderen zijn dat een pak minder en als je het een beetje handig aanpakt, kan je nog steeds met redelijl wat wegkomen hoor.

Voorbeelden uit zeer dichte bron ( vriend die bij boekhouder werkt): arts met vennootschap die alle onderhoudskosten ( en renovatiekosten)met betrekking tot zijn praktijkruimte (gebouw is 100% zijn prive eigendom) aftrekt. Trekt ook prive digitale tv af. Verhuurt 25% van zijn prive woning aan zijn vennootschap, maar heeft kleine renovaties volledig afgetrokken in vennootschap ( en dus niet slechts 1/4).
Verhuurt prive vastgoed, maar zet al eens wat onderhoudskosten daarvan op zijn vennootschap. Koopt hele hoop wijn als representatiekosten zaakvoerder etc

Kinderen zetten alle computer, gsm en elektronicagereletaarde facturen op vennootschap. Gaan tanken met zijn kaart etc etc

Airco voorbeeld kwam ook van hem.

Op zich allemaal geen giga bedragen, maar veel is recurrent en kan dus aardig aantikken over de jaren heen.

Daarnaast nog alle legale optimalisatietruuken : IPT, VAA verwarming en elektriciteit, VAPZ, eigen vastgoed verhuren aan vennootschzp, iteresten op rekening courant etc etc

Laatst bewerkt:
Als je zelf geen BTW plichtige bent ( bvb. arts), speelt et btw aspect niet en kan je dus wat meer onder de radar blijven.

Voor kleine kosten is het inderdaad het risico niet waard, maar vele kleintjes maken 1 groot. En jij bent misschien fiscaal risico avers, maar anderen zijn dat een pak minder en als je het een beetje handig aanpakt, kan je nog steeds met redelijl wat wegkomen hoor.

Voorbeelden uit zeer dichte bron ( vriend die bij boekhouder werkt): arts met vennootschap die alle onderhoudskosten ( en renovatiekosten)met betrekking tot zijn praktijkruimte (gebouw is 100% zijn prive eigendom) aftrekt. Trekt ook prive digitale tv af. Verhuurt 25% van zijn prive woning aan zijn vennootschap, maar heeft kleine renovaties volledig afgetrokken in vennootschap ( en dus niet slechts 1/4).
Verhuurt prive vastgoed, maar zet al eens wat onderhoudskosten daarvan op zijn vennootschap. Koopt hele hoop wijn als representatiekosten zaakvoerder etc

Kinderen zetten alle computer, gsm en elektronicagereletaarde facturen op vennootschap. Gaan tanken met zijn kaart etc etc

Airco voorbeeld kwam ook van hem.

Op zich allemaal geen giga bedragen, maar veel is recurrent en kan dus aardig aantikken over de jaren heen.

Daarnaast nog alle legale optimalisatietruuken : IPT, VAA verwarming en elektriciteit, VAPZ, eigen vastgoed verhuren aan vennootschzp, iteresten op rekening courant etc etc
Tot er controle komt :). En als dien boekhouder niet uitdrukkelijk op papier heeft staan dat dien dokter die risico’s erkent en op zich neemt, loopt dien boekhouder evenzeer risico. Ik heb zo een dokter 190k zien ophoesten bij een controle van zijn vennootschap, dit door de stoten van zijn vorige boekhouder. De 190k heeft de vennootschap grotendeels moeten voorschieten (rekening courant fors omhoog). Met gevolg dat die persoon ondanks winstgevende vennootschap geen leasing voor nieuwe bedrijfswagen kreeg. Het is pas na 2 liquidatiereserves af te zetten tegenover de rekening courant dat een nieuwe lease werd goedgekeurd. Die vennootschap staat nu onder extra waakzaamheid van de fiscus, minste fluctuatie in de balans krijgen we vraag om inlichtingen.

Laatst bewerkt:
Veel verdienen (+6k bruto/maand), mooi 8 uurtjes doen per dag, +80 dagen verlof en geen stress? Enigste wat je moet willen is shiften draaien. Dan kom je als proces operator er toch goed uit.
Toch vind de gehele antwerpse haven geen deftig volk? 🤣
Nu zeg je het shiften draaien.
Een job met heel onregelmatige uren, een gevaarlijke job en een fysieke job. Daar heb je al uw antwoorden waarom niet iedereen met hangende pootjes aan de poorten van de Scheldelaan staat.

Een job met heel onregelmatige uren, een gevaarlijke job en een fysieke job. Daar heb je al uw antwoorden waarom niet iedereen met hangende pootjes aan de poorten van de Scheldelaan staat.
Op zich geen probleem mee, enkel te ver van thuis.
Mocht het nu wat centraler gelegen zijn zou ik wel interesse gehad hebben als ik jonger was.

Wat is schoon geld? Ik werk ondertussen 11 jaar in de IT consultancy sector, waar ik naar mijn mening een mooi loon & voordelen krijgen. Doe zelden tot geen overuren, 36d verlofdagen, veel eigen inspraak in agenda, flexibel werken, life-work balance is gewoon goed, etc.
Voor mij persoonlijk is schoon geld verdienen, rekening houdende met de sterk gestegen levensduurte (dure woningen, dure voeding, alles is eigenlijk duurder):

Een loon waar je met 2 van kan leven, dat zal dus ergens tussen de 4 en 5 k netto zijn, maar nogmaals niks voor niks, ik ben mij bewust dat je dat niet kan krijgen voor 9-5 en zero stress.

Dit kan ik alleen maar beamen. Of zouden mensen met heel veel panden en een vastgoedkantoor, die panden in hun vennootschap steken?

Laatst bewerkt:
Ik denk dat werken in de bouw (vooral ruwbouw en dak) doorgaans veel gevaarlijker is.

*Arbeider maakt val, arbeider geplet onder betonplaat, arbeider krijgt stuk van stelling op hoofd, arbeider maakt val in bouwput.

In de afwerking, eens de bouw wind en waterdicht is, kom je dat toch minder tegen. Sommigen zoeken het echter ook, zo met 2 ladders en een plank de gevel opvoegen , 9m boven de grond. Dakwerken zonder valbeveiliging.

In offshore en chemie, schijnbaar gevaarlijke sectoren is er een zeer sterk veiligheidsbeleid. In de firma waar ik werkte was het HSE wat de klok slaat. De lonen van die HSE mensen waren zeer hoog en buiten hun job werkten die ook als consultant, of rechtstreeks als consultant aan 1000/dag. Uiteindelijk ging dat maar om wat standaard safety verhaaltjes te vertellen die uit de Iosh cursus komen. De echte safety vindt plaats op zee en in de molen. Het is daar ook geen misdaad om te zeggen dat je iets niet doet omdat je schrik hebt en het onveilig vindt.

Terug
Bovenaan