whisk(e)y topic

Iemand die een Octomore al eens gehad of geproefd heeft?

Een paar. Octomores zijn qua prijs-kwaliteit niet zo goed. teren vooral op de "wij zijn zwaarste geturfde", "super heavy peat" en rekenen daarvoor goed door.
Je zal het wel zelf gezien hebben dat je makkelijk de helft meer betaald voor een 5jaar oude octomore tegenover de gewone speciale editie peats die 10 jaar oud is.

Als je van turf houdt, moet je het wel eens geprobeerd hebben. Gewoon om eens te kijken hoe ver je kan gaan in turf.

Maar ik zie dat je dit al gepost hebt:
Ik zoek een peated whisky, liefst niet teveel overheersend maar gebalanceerd

Octomore is overheersend peated. Dat is juist waarom je een Octomore wilt. Zodat je de dag nadien nog altijd peat ruikt en proeft :p.

en ik denk niet dat je een Octomore kan vinden onder 150euro
Ook geen 40% ABV maar liever 50% tot 60%. Prijs rond de 100€ met max 125€.

Een paar. Octomores zijn qua prijs-kwaliteit niet zo goed. teren vooral op de "wij zijn zwaarste geturfde", "super heavy peat" en rekenen daarvoor goed door.
Je zal het wel zelf gezien hebben dat je makkelijk de helft meer betaald voor een 5jaar oude octomore tegenover de gewone speciale editie peats die 10 jaar oud is.

Als je van turf houdt, moet je het wel eens geprobeerd hebben. Gewoon om eens te kijken hoe ver je kan gaan in turf.

Maar ik zie dat je dit al gepost hebt:
Ik zoek een peated whisky, liefst niet teveel overheersend maar gebalanceerd

Octomore is overheersend peated. Dat is juist waarom je een Octomore wilt. Zodat je de dag nadien nog altijd peat ruikt en proeft :p.

en ik denk niet dat je een Octomore kan vinden onder 150euro
Ook geen 40% ABV maar liever 50% tot 60%. Prijs rond de 100€ met max 125€.
Wel, het heeft mijn interesse opgewekt omdat ik de vraag op Reddit tegenkwam of Octomore de hogere prijs waard is.
Daar zei men dat het een klasse appart is en alhoewel ze duur zijn ze het wel waard zijn.

Ik hou van turf, mijn eerdere vraag was gewoon omdat ik graag een turf whisky heb maar waar je wel nog andere smaken kan in herkennen.
Morgen wordt trouwens een fles Laphroaig 10Y Cask Strength batch 16 geleverd.

Als je goed genoeg zoekt vind je er wel enkele (13.1/13.2) net beneden de 150€. Voor echt uitzonderlijke dranken wil ik het er wel nog aan geven.
Ik heb zo ook een Blanton's SFTB die mij ook 150€ gekost heeft.

Laatst bewerkt:
Octomore ook nog nooit geproefd, but i'm intrigued.
Ben absoluut fan van Ardbeg,Laphroaig,Lagavulin. Ardbeg heeft zowat 50-55 PPM als ik het zo wat opzoek, wat een van de hoogste peat levels is wat peated whisky betreft.
Behalve de Octomore's blijkbaar, die gaan er los over en hebben een 3 tot 5 keer (!!) hogere PPM dan een Ardbeg :crazy:

Octomore ook nog nooit geproefd, but i'm intrigued.
Ben absoluut fan van Ardbeg,Laphroaig,Lagavulin. Ardbeg heeft zowat 50-55 PPM als ik het zo wat opzoek, wat een van de hoogste peat levels is wat peated whisky betreft.
Behalve de Octomore's blijkbaar, die gaan er los over en hebben een 3 tot 5 keer (!!) hogere PPM dan een Ardbeg :crazy:
De fles Kilchoman die ik had (gerijpt op tequila vaten) was ook gewoon 50ppm. Genoeg peat maar niet overheersend zodat er toch andere smaken doorkomen.

Na weer 2 "peats" te hebben toegevoegd aan de collectie had ik nu eens zin in het tegenovergestelde en mijn eerste Ierse Whiskey besteld nl. de Redbreast 15Y. OMG, dat ik dit eerder nog niet had geproefd! Volgende zal waarschijnlijk wel de 12Y CS worden.

Mijn go-to Ierse whisky is Green Spot. Maar mijn favo unpeated is de classic laddie van bruichladdich.
Teeling heeft natuurlijk ook fantastische producten. De Blackpitts bv :love: maar die is wel (licht) peated

Mijn go-to Ierse whisky is Green Spot. Maar mijn favo unpeated is de classic laddie van bruichladdich.
Teeling heeft natuurlijk ook fantastische producten. De Blackpitts bv :love: maar die is wel (licht) peated

Heb je de andere Spots al geproefd? De Red moet je vergelijken met de Redbreast 15Y en dan zou de RB de betere van de 2 moeten zijn (uit verschillende reviews). De Blue Spot en Gold Spot wil ik wel nog ooit eens proeven al is de Gold Spot te duur om een fles van te kopen.

Classic Laddie wil ik ook ooit nog eens!

Yellow spot heb ik ooit eens een fles van gekocht maar die vond ik eigenlijk minder dan de green 😁

Een whisky topic. Dat ik dit nog niet eerder gezien heb. Wel wat kalm dus terug eens wat leven in brengen.
Ik ben in het voorjaar begonnen met eens een fles Jameson mee te brengen uit de winkel. Dat kon ik wel smaken.
Intussen ook al Glennfidich 12, Jameson Black Barrel en Tullamore DEW in huis gehaald. Buiten die tullamore toch ook whisky's die ik zeer lekker vond. En elders wel nog een paar zaken geproefd waar ik niet onmiddellijk de naam van kan herinneren. Connemara was erbij want daar toch wel tot de conclusie gekomen dat ik (voorlopig) nog niet echt naar de geturfde whisky's moet gaan.
Ik heb wel de smaak te pakken en heb zin om binnenkort toch nog eens een paar andere flessen in huis te halen. Wat raden jullie zoal aan voor een beginner? Misschien liefst ook dingen die wat afwijken van de smaak van Jameson en Glennfidich. Kwestie van ook zo veel mogelijk smaken te leren kennen.

Qua betaalbare whisky's heeft Glenmorangie een mooie range (een Quinta Ruban bv vind ik erg lekker, dat is een sherry cask finish), en makkelijk te vinden. The Balvenie Caribean Cask doet het bij mij ook goed, net zoals Aberlour.

Turf is iets wat je een beetje moet opbouwen. Zo'n Connemara is meteen al erg peated (en uitzonderlijk voor een Ierse). Een Wolfburn Morven bv staat hier ook in de kast, die is licht turfig en m.i. ideaal om te wennen.

Turf is iets wat je een beetje moet opbouwen. Zo'n Connemara is meteen al erg peated (en uitzonderlijk voor een Ierse). Een Wolfburn Morven bv staat hier ook in de kast, die is licht turfig en m.i. ideaal om te wennen.
Ja ik was met aantal mensen die ik gevolgd heb. Was niet meteen mijn ding. Maar ik wil het zeker niet meteen afschrijven. Eerst het smakenpalet beetje ontwikkelen voor ik die geturfde nog eens in ga. Langs de andere kant, ook ooit een aantal andere geturfde korte dranken gekregen en moet toch toegeven: die smaak was niet meteen mijn ding. Ik hou het voorlopig in mijn achterhoofd tijdens de begonnen ontdekkingstocht.

Ja ik was met aantal mensen die ik gevolgd heb. Was niet meteen mijn ding. Maar ik wil het zeker niet meteen afschrijven. Eerst het smakenpalet beetje ontwikkelen voor ik die geturfde nog eens in ga. Langs de andere kant, ook ooit een aantal andere geturfde korte dranken gekregen en moet toch toegeven: die smaak was niet meteen mijn ding. Ik hou het voorlopig in mijn achterhoofd tijdens de begonnen ontdekkingstocht.
Je moet het ook niet lekker vinden natuurlijk, ook binnen de non-peated whisky's is de diversiteit enorm.

Mijn eerste 'betere' whisky was een Dalwhinnie 15. Heel toegankelijke single malt en prijs-kwaliteit vind ik die zeker in orde.

Nog twee die ik staan heb, die ik zeker kan aanraden: Deerstalker 15 en een Glenmorangie Nectar d'Or.

De echt peated whisky's zijn minder mijn ding, maar dat wilt niet zeggen dat ik ze niet kan appreciëren.

Na deze zomer hier eens raad gevraagd te hebben en een aantal van de aangeraden flessen geproefd te hebben (oa redbreast 12 en glenmorangie quinta Ruban). Onlangs nog eens een nieuw voorraadje whisky gekocht en daar dan toch ook paar peated flessen bij. Op kerstavond met de geïnteresseerde gasten eerst de wolfburn morven opengedaan. Dat was wel ok. Qua turf ok, maar ik vond de whisky op zich een beetje naar de flauwe kant qua smaken.
Daarna nog een lagavulin 16 opengedaan en ja dat is echt wel een fantastische whisky. Alles uitstekend uitgebalanceerd, lekkere turf hoeveelheid. Ik kon meteen begrijpen waarom die zo hoog aangeschreven staat.

Daarna nog een lagavulin 16 opengedaan en ja dat is echt wel een fantastische whisky. Alles uitstekend uitgebalanceerd, lekkere turf hoeveelheid. Ik kon meteen begrijpen waarom die zo hoog aangeschreven staat.
Yep... nog steeds met stip mijn nummer 1... (en ook wel sommige "special editions" van dezelfde stek)

Alleen een beetje zwakjes in alcoholpercentage 😋

Zeker eens Laphroaig 10Y Cask Strength, Port Charlotte 10Y, Ardbeg Corryvreckan of Ardbeg Uigeadail proberen!

Alleen een beetje zwakjes in alcoholpercentage 😋

Zeker eens Laphroaig 10Y Cask Strength, Port Charlotte 10Y, Ardbeg Corryvreckan of Ardbeg Uigeadail proberen!
Ik ben nog maar een beginner, dat is voor een volgend stadium :tongue: .
Strafste dat ik voorlopig staan heb is nikka from the barrel.
Wel namen waar ik al van gehoord heb en een aantal staan zelfs al op het (reeds vrij uitgebreide) lijstje om ooit eens te proberen.

Terug
Bovenaan