Wettelijk samenwonen of trouwen: mogelijks problemen bij erfenis

Renegadexxripxx

Well-known member

Meh... de staat laat mij en mijn dochters zonder een cent achter... maar we waren het eens dat trouwen echt niet nodig was.

Awel... het was mogelijks dan toch wel nodig... of anders een andere maatregel om hiervoor te plannen. Maar verwachten dat de staat iets gaat oplossen voor u omdat jij (of jullie) de oplossing die ervoor bestaat en voorzien is, mede door de staat, niet wil gebruiken omdat je dat papiertje niet vindt nodig te hebben... awel dan ga je maar op de blaren zitten.

Het lijkt nu toch nodig geweest te zijn. Al zal het huis mogelijk naar de kinderen gaan...
 

Meh... de staat laat mij en mijn dochters zonder een cent achter... maar we waren het eens dat trouwen echt niet nodig was.

Awel... het was mogelijks dan toch wel nodig... of anders een andere maatregel om hiervoor te plannen. Maar verwachten dat de staat iets gaat oplossen voor u omdat jij (of jullie) de oplossing die ervoor bestaat en voorzien is, mede door de staat, niet wil gebruiken omdat je dat papiertje niet vindt nodig te hebben... awel dan ga je maar op de blaren zitten.

Het lijkt nu toch nodig geweest te zijn. Al zal het huis mogelijk naar de kinderen gaan...
Sommige mensen ook 🤷‍♂️Toen we ons huis kochten heeft de notaris meteen aanbevolen wettelijk samen te wonen en een testament op te stellen waarin het huis naar een van de partijen gaat en daarna naar de dochter. Vruchtgebruik dus.

Het is al te makkelijk tegenwoordig om via online kranten hoog van de toren te blazen en de slachtofferrol te vervullen in de hoop dat een meer dan solvabele weldoener wat centjes toesteekt en/of een crowdfunding opstart.

🤮
 
Sommige mensen ook 🤷‍♂️Toen we ons huis kochten heeft de notaris meteen aanbevolen wettelijk samen te wonen en een testament op te stellen waarin het huis naar een van de partijen gaat en daarna naar de dochter. Vruchtgebruik dus.

Het is al te makkelijk tegenwoordig om via online kranten hoog van de toren te blazen en de slachtofferrol te vervullen in de hoop dat een meer dan solvabele weldoener wat centjes toesteekt en/of een crowdfunding opstart.

🤮

En ook geen schuldsaldoverzekering genomen.

Mijn vent is een motocrosser, what could possibly go wrong?
Ofwel hebben ze geen gekregen omdat ie zijn hobby niet wou opgeven.
 
Weeral zeer harde taal die gesproken wordt…

Trouwen heeft in onze maatschappij nu eenmaal een bepaalde beeld waaraan moet voldaan worden.
Een trouw moet volgens het plaatje zijn van een kleed, feest en alle rompslomp eromheen. Zelfs een beperkte trouwreceptie en ingetogen trouw loopt al snel in de papieren op. Niet iedereen heeft zin om daar veel geld in te stoppen.
Er horen gewoon bepaalde verwachtingen bij.

Ook is het zo dat men pas uw relatie serieus neemt als je getrouwd bent. Mensen verzetten zich tegen dit alles door niet te trouwen.
Trouwen is voor velen een daad van liefde, en men is van mening dat trouwen geen garantie op geluk of liefde is.
Dit alles zorgt ervoor dat mensen kiezen om niet te trouwen.

Je kan trouwen voor de zuiver financiële kant ja. Afzakken naar het gemeentehuis met twee getuigen en klaar. Ja dat kan ja, en ben je financieel in orde.
De discussie zou beter zijn waarom er nog een verschil moet zijn tussen wettelijk samenwonen, wat veel mensen wel gewoon doen, en trouwen in de huidige tijd.
Wettelijk samenwonen kan ook gewoon die daad zijn om aan te tonen dat je u financieel aan elkaar wilt binden.

Waarom het argument van huilen in de media en crowdfunding erbij moeten gesleurd worden ontgaat mij.
Je kan ook iets in het maatschappelijk debat brengen zonder daarom te huilen of te verwachten dat men u gaat crowdfunden.
 
Weeral zeer harde taal die gesproken wordt…

Trouwen heeft in onze maatschappij nu eenmaal een bepaalde beeld waaraan moet voldaan worden.
Een trouw moet volgens het plaatje zijn van een kleed, feest en alle rompslomp eromheen. Zelfs een beperkte trouwreceptie en ingetogen trouw loopt al snel in de papieren op. Niet iedereen heeft zin om daar veel geld in te stoppen.
Er horen gewoon bepaalde verwachtingen bij.

Ook is het zo dat men pas uw relatie serieus neemt als je getrouwd bent. Mensen verzetten zich tegen dit alles door niet te trouwen.
Trouwen is voor velen een daad van liefde, en men is van mening dat trouwen geen garantie op geluk of liefde is.
Dit alles zorgt ervoor dat mensen kiezen om niet te trouwen.

Je kan trouwen voor de zuiver financiële kant ja. Afzakken naar het gemeentehuis met twee getuigen en klaar. Ja dat kan ja, en ben je financieel in orde.
De discussie zou beter zijn waarom er nog een verschil moet zijn tussen wettelijk samenwonen, wat veel mensen wel gewoon doen, en trouwen in de huidige tijd.
Wettelijk samenwonen kan ook gewoon die daad zijn om aan te tonen dat je u financieel aan elkaar wilt binden.

Waarom het argument van huilen in de media en crowdfunding erbij moeten gesleurd worden ontgaat mij.
Je kan ook iets in het maatschappelijk debat brengen zonder daarom te huilen of te verwachten dat men u gaat crowdfunden.

Trouwen is een contract aangaan. Aan dat contract zijn er voorwaarden en positieve/negatieve consequenties.
Wil je niet trouwen wegens de negatieve consequenties dan moet je ook niet klagen dat je de "positieve consequenties" niet krijgt.


Je moet geen trouwfeest organiseren om te trouwen. Niemand eist dat.
De helft van de getrouwden die ik ken, hebben nooit een feest georganiseerd. Al een heel deel die gewoon achteraf zegden. "Ja huis gekocht, dan maar onmiddelijk gaan trouwen voor de stad dat dat ook geregeld is :p."
Dat idee van trouwfeest organiseren, dat begint eigenlijk vrij passé te zijn, heb ik de indruk. :p
 
Trouwen heeft in onze maatschappij nu eenmaal een bepaalde beeld waaraan moet voldaan worden.
Een trouw moet volgens het plaatje zijn van een kleed, feest en alle rompslomp eromheen.
Mwoa. Mijn moeder en vader in 1980:

"Alleen echtgenotes mogen mee als herhaaldelijke gast van de officier op den boot"
"Ai, da's wel vervelend"
"Heb eens gebeld, donderdag ondertrouw en twee weken later gemeentehuis, kan dat?"
"Ja"

En zo geschiedde.
 
Weeral zeer harde taal die gesproken wordt…

Trouwen heeft in onze maatschappij nu eenmaal een bepaalde beeld waaraan moet voldaan worden.
Een trouw moet volgens het plaatje zijn van een kleed, feest en alle rompslomp eromheen. Zelfs een beperkte trouwreceptie en ingetogen trouw loopt al snel in de papieren op. Niet iedereen heeft zin om daar veel geld in te stoppen.
Er horen gewoon bepaalde verwachtingen bij.

Ook is het zo dat men pas uw relatie serieus neemt als je getrouwd bent. Mensen verzetten zich tegen dit alles door niet te trouwen.
Trouwen is voor velen een daad van liefde, en men is van mening dat trouwen geen garantie op geluk of liefde is.
Dit alles zorgt ervoor dat mensen kiezen om niet te trouwen.

Je kan trouwen voor de zuiver financiële kant ja. Afzakken naar het gemeentehuis met twee getuigen en klaar. Ja dat kan ja, en ben je financieel in orde.
De discussie zou beter zijn waarom er nog een verschil moet zijn tussen wettelijk samenwonen, wat veel mensen wel gewoon doen, en trouwen in de huidige tijd.
Wettelijk samenwonen kan ook gewoon die daad zijn om aan te tonen dat je u financieel aan elkaar wilt binden.

Waarom het argument van huilen in de media en crowdfunding erbij moeten gesleurd worden ontgaat mij.
Je kan ook iets in het maatschappelijk debat brengen zonder daarom te huilen of te verwachten dat men u gaat crowdfunden.
Maar ge moet toch zelfs niet meer trouwen? Wettelijk samenwonen is toch bijna gelijk aan de voordelen/nadelen van trouwen?
 
Bij wettelijk samenwonen erf je toch minstens vruchtgebruik van de gezinswoning? En wrsch erven de kinderen de rest en beheert de moeder dat toch tot meerderjarigheid.

Waarover klaagt ze eigenlijk exact? Kan het artikel niet lezen.
 
Inderdaad, mijn mama gisteren er ook al keihard misplaats medelijden ermee.

Ik ook gewoon droogweg gezegd:
  • schuldsaldoverzekering en testament niet in orde gebracht is eigen verantwoordelijkheid
  • als je een overlevingspensioen wilt, moet je maar trouwen. Niemand verplicht een groots feest, of zelfs eeuwige liefde, want scheiden gaat tegenwoordig even vlot als trouwen.
  • als je 35/36 - even oud als mij trouwens - bent, kan je voltijds gaan werken. De bank die weigert de hypotheek op haar naam te schrijven wijst er mogelijks ook gewoon op dat het huis volledig van de man was, en zij daar niet eens in heeft bijgedragen, dan komen huilen dat je niet (het vruchtgebruik) erft en niet weet welke functie je nog bekleedt in je gezin... je moet maar durven, je profiteerde al van lang te voren, niet verstandig op meerdere niveaus dus.
If anything, trekt deze vrouw ook nog eens naar het Grondwettelijk hof wegens discriminatie omdat ze geen overbruggingsrecht/overlevingspensioen gaat krijgen... ik hoop alvast dat ze haar géén gelijk geven.
If anything zou ik zo'n vonnis van het Grondwettelijk hof eens aangrijpen om zaken zoals een overlevingspensioen in vraag te stellen.

Een alleenstaande die om de kosten van het leven wat draaglijker te maken, die gaat co-housen maar die werkloos wordt? Die moet al opletten of z'n uitkering wordt gekortwiekt. Maar een "weduwe" (quod non eigenlijk, want niet getrouwd) van feitelijk samenwonenden, die zou de staat nog moeten gaan bijpassen? Iets waar gerust op bespaard mag en zou moeten worden: individuele rechten graag.
Een uitkering na voortijdig overlijden lijkt mij enkel gepast voor wezen, maar daar heeft de regering dan weer net wel op bespaard in het recente verleden. Weduwes en weduwnaars kunnen gaan werken voor voorziening in hun eigen levensonderhoud!
 
Maar een "weduwe" (quod non eigenlijk, want niet getrouwd) van feitelijk samenwonenden, die zou de staat nog moeten gaan bijpassen?
Ze waren volgens het artikel wel degelijk wettelijk samenwonend. Mochten ze vlak voor het overlijden zijn gehuwd, dan had ze wel zonder meer recht gehad op een overgangsuitkering. Onderscheid dat men hier nog maakt tussen huwelijk en wettelijke samenwoonst, vind ik toch eerder bedenkelijk.
 
  • als je 35/36 - even oud als mij trouwens - bent, kan je voltijds gaan werken
Een uitkering na voortijdig overlijden lijkt mij enkel gepast voor wezen, maar daar heeft de regering dan weer net wel op bespaard in het recente verleden. Weduwes en weduwnaars kunnen gaan werken voor voorziening in hun eigen levensonderhoud!

Herlees beide zaken nu eens.
Je snapt toch zelf hoop ik wel dat die twee uitspraken zijn die waanzinnig kort door de bocht zijn?
“Ga gewoon werken als weduwe!”

De basis van begrijpen is ook wel willen begrijpen natuurlijk.

Net zoals ga gewoon naar het gemeentehuis en zet uw krabbel, meer is het niet.
Ja simplistisch gezien en in bepaalde omgevingen misschien wel ja. Maar het vergt nu toch niet zoveel inlevingsvermogen om in te zien dat dit niet altijd opgaat. Laat staan de algemene maatschappelijke visie die er is ten aanzien van trouwen.
 
Herlees beide zaken nu eens.
Je snapt toch zelf hoop ik wel dat die twee uitspraken zijn die waanzinnig kort door de bocht zijn?
“Ga gewoon werken als weduwe!”

De basis van begrijpen is ook wel willen begrijpen natuurlijk.

Net zoals ga gewoon naar het gemeentehuis en zet uw krabbel, meer is het niet.
Ja simplistisch gezien en in bepaalde omgevingen misschien wel ja. Maar het vergt nu toch niet zoveel inlevingsvermogen om in te zien dat dit niet altijd opgaat. Laat staan de algemene maatschappelijke visie die er is ten aanzien van trouwen.
hoe is 'ga naar het gemeentehuis' simplistisch? Dat is toch gemakkelijker dan bijv. een huis kopen? Of even gemakkelijk als de geboorte van je kinderen gaan aangeven?
Haar vriend was een zijspancrosser, dan lijk je me fysiek toch wel in staat om ook eens naar het gemeentehuis te gaan?

Zeker met zo'n hobby zou je er toch al eens aan mogen denken om je gezin veilig te stellen?
 
Herlees beide zaken nu eens.
Je snapt toch zelf hoop ik wel dat die twee uitspraken zijn die waanzinnig kort door de bocht zijn?
“Ga gewoon werken als weduwe!”

De uitspraak dat ik als 35-jarige vindt dat een 36-jarig persoon gerust in staat is, behoudens gezondheidsproblemen om voltijds te gaan werken lijkt mij allesbehalve verkeerd. Als ik halftijds ga werken zou ik het financieel ook een pak moeilijker hebben om de eindjes aan elkaar te knopen en ik heb niet eens kinderen.

Weduwe doet hier overigens niet eens iets ter zaken, ze zal inderdaad haar tijd nodig hebben om te rouwen, maar we geven tot nader order ook geen maanden rouwverlof aan andere mensen die hun partner verliezen, maar slechts 10 dagen en haar vriend is reeds 3 maanden geleden overleden.

De basis van begrijpen is ook wel willen begrijpen natuurlijk.

Ik wil gerust begrijpen waar de problemen vandaan komen. Ik heb begrip voor het feit dat haar situatie niet makkelijk is.
Maar als je de boodschap in dat krantenartikel leest dan komt het er eigenlijk op neer dat meer nog dan louter andere mensen die denken dat wettelijk samenwonen gelijk is aan gehuwd zijn te waarschuwen, mevrouw wél een uitkering verwacht van de overheid en/of geld van andere mensen, en daar heb ik net als sommige anderen hier géén begrip voor.

Mijn zus en haar vriend wonen slechts feitelijk samen, maar hebben zeker aangezien ze een zoontje hebben en een woning gaan bouwen, de zaken netjes geregeld bij de notaris en een schuldsaldoverzekering voor 100% elk totdat ze in de nabije toekomst effectief gaan huwen als de bouw af is.

Net zoals ga gewoon naar het gemeentehuis en zet uw krabbel, meer is het niet.
Ja simplistisch gezien en in bepaalde omgevingen misschien wel ja. Maar het vergt nu toch niet zoveel inlevingsvermogen om in te zien dat dit niet altijd opgaat. Laat staan de algemene maatschappelijke visie die er is ten aanzien van trouwen.

Het moet inderdaad niet meer zijn, alle begrip voor dat voor veel mensen het wél meer inhoudt, maar daarvoor zijn er dus genoet tussenoplossingen intussen die dit koppel niet genomen heeft.

Mevrouw heeft jaren geleefd op de kosten van haar overleden vriend, waarbij ze inderdaad natuurlijk wel een groter deel van de zorg van hun kinderen zal hebben gedragen, maar zeker met kinderen in het spel, hadden ze maar eens wat verder moeten nadenken over de gevolgen, zeker met dan nog eens een duidelijk gevaarlijke hobby van de man.

De zaken die ze niet gedaan hebben
  • huis enkel op naam van de man en/of geen deftige schuldsaldoverzekering.
  • geen deftig testament geregeld.
  • geen buffer/job om capabel te zijn alleen voor de kinderen te zorgen.
    Want bij wettelijk samenwonen erf je blijkbaar wél vruchtgebruik op de gezinswoning en de inboedel, maar tja, dat vereist dan inderdaad wel dat er iemand voor een deftig inkomen zorgt dat de woning kan afbetalen, wat het nog eens des te erger maakt dat er niet aan een deftige verzekering gedacht is.
Wél een schaamteloos pleidooi dat de rest van de samenleving maar moet bijspringen: hetzij via een crowdfunding (nu goed, wie daaraan wilt bijdragen doet maar), hetzij via een uitkering.

Ja, je kan inderdaad een heleboel redenen bedenken waarom trouwen een stuk zwaarwichtiger is dan gewoon samenwonen, maar als ouder ben je ook wel verplicht om toch een zekere omgeving voor je kinderen te creëren.
Als je in de krant een artikel laat zetten waarin je jezelf beklaagt, terwijl er zéér eenvoudige maatregels waren geweest om dit te voorkomen, waarbij trouwen niet eens ene must was, dan vind ik een online tegenreactie dat je het zelf gezocht hebt, echt niet zo "waanzinnig kort door de bocht".
 
Het is een betalend artikel en kan het niet lezen, maar ik vermoed dat hier toch wel nog factoren meespelen.

Wat ik kan lezen is dit
“Mijn dochters en ik blijven achter zonder één cent. Straks ben ik ons huis misschien kwijt”
Als het zijn dochters zijn, is dit wettelijk onmogelijk dat ze niet één cent zien. Tenzij er natuurlijk geen centen te verdelen zijn :p
Het huis kan ze perfect kwijt zijn als het puur over naakte eigendom gaat, uit het artikel van zijn dood staat dat hij 5 kinderen heeft. Dat huis zal dus in onverdeeldheid zitten tussen die 5 kinderen voor de naakte eigendom indien er geen testament is. Ze zal echter wel het vruchtgebruik hebben op de gezinswoning + inboedel sinds dit artikel bevestigt dat ze wettelijk samenwonend waren.

En dan ook dit
Ik krijg zelfs geen info over het onderzoek naar zijn ongeval. Die delen ze niet met ‘derden’.
Dat zal er waarschijnlijk mee te maken hebben dat het ongeval in Tsjechië plaatsvond. Wettelijk samenwonend is een Belgische constructie, voor de Tsjechische politie is er geen verwantschap.
 
De uitspraak dat ik als 35-jarige vindt dat een 36-jarig persoon gerust in staat is, behoudens gezondheidsproblemen om voltijds te gaan werken lijkt mij allesbehalve verkeerd. Als ik halftijds ga werken zou ik het financieel ook een pak moeilijker hebben om de eindjes aan elkaar te knopen en ik heb niet eens kinderen.

Weduwe doet hier overigens niet eens iets ter zaken, ze zal inderdaad haar tijd nodig hebben om te rouwen, maar we geven tot nader order ook geen maanden rouwverlof aan andere mensen die hun partner verliezen, maar slechts 10 dagen en haar vriend is reeds 3 maanden geleden overleden.



Ik wil gerust begrijpen waar de problemen vandaan komen. Ik heb begrip voor het feit dat haar situatie niet makkelijk is.
Maar als je de boodschap in dat krantenartikel leest dan komt het er eigenlijk op neer dat meer nog dan louter andere mensen die denken dat wettelijk samenwonen gelijk is aan gehuwd zijn te waarschuwen, mevrouw wél een uitkering verwacht van de overheid en/of geld van andere mensen, en daar heb ik net als sommige anderen hier géén begrip voor.

Mijn zus en haar vriend wonen slechts feitelijk samen, maar hebben zeker aangezien ze een zoontje hebben en een woning gaan bouwen, de zaken netjes geregeld bij de notaris en een schuldsaldoverzekering voor 100% elk totdat ze in de nabije toekomst effectief gaan huwen als de bouw af is.



Het moet inderdaad niet meer zijn, alle begrip voor dat voor veel mensen het wél meer inhoudt, maar daarvoor zijn er dus genoet tussenoplossingen intussen die dit koppel niet genomen heeft.

Mevrouw heeft jaren geleefd op de kosten van haar overleden vriend, waarbij ze inderdaad natuurlijk wel een groter deel van de zorg van hun kinderen zal hebben gedragen, maar zeker met kinderen in het spel, hadden ze maar eens wat verder moeten nadenken over de gevolgen, zeker met dan nog eens een duidelijk gevaarlijke hobby van de man.

De zaken die ze niet gedaan hebben
  • huis enkel op naam van de man en/of geen deftige schuldsaldoverzekering.
  • geen deftig testament geregeld.
  • geen buffer/job om capabel te zijn alleen voor de kinderen te zorgen.
    Want bij wettelijk samenwonen erf je blijkbaar wél vruchtgebruik op de gezinswoning en de inboedel, maar tja, dat vereist dan inderdaad wel dat er iemand voor een deftig inkomen zorgt dat de woning kan afbetalen, wat het nog eens des te erger maakt dat er niet aan een deftige verzekering gedacht is.
Wél een schaamteloos pleidooi dat de rest van de samenleving maar moet bijspringen: hetzij via een crowdfunding (nu goed, wie daaraan wilt bijdragen doet maar), hetzij via een uitkering.

Ja, je kan inderdaad een heleboel redenen bedenken waarom trouwen een stuk zwaarwichtiger is dan gewoon samenwonen, maar als ouder ben je ook wel verplicht om toch een zekere omgeving voor je kinderen te creëren.
Als je in de krant een artikel laat zetten waarin je jezelf beklaagt, terwijl er zéér eenvoudige maatregels waren geweest om dit te voorkomen, waarbij trouwen niet eens ene must was, dan vind ik een online tegenreactie dat je het zelf gezocht hebt, echt niet zo "waanzinnig kort door de bocht".

BG blijft soms toch een forum met alwetende mensen die vinden dat anderen ook maar van alle regels en zaken op de hoogte moeten zijn.
Want anders "geen begrip, eigen schuld, geleefd op andermans kosten, nu op kosten van de samenleving, pech, case closed".

Ik snap het wel hoor, maar soms worden mensen die mogelijk nooit iets verkeerd deden en die dachten dat het hen niet ging overkomen snoeihard met de vinger gewezen bij de minste 'fout'. Terwijl ze net iets meer hulp zouden kunnen gebruiken (niet zuiver financieel) waardoor hun leven terug op de rails kan worden gezet en waardoor ze geen 'last' voor de maatschappij zijn.
 
Terug
Bovenaan