Party/Festival Werchter 2023

Zou dat niet meer met de ingenomen ruimte te maken hebben dan met die extra kost?
Als je nog 2 extra sanitaire blokken ergens moet gaan neerplanten heb je nog minder plaats om al die mensen op je wei te laten rondlopen.
Extra sanitaire blokken creëren is m.i. niet noodzakelijk, gewoon de huidige uitbreiden met 1 of 2 extra "U's" of "containers" zou volgens mij al een en ander oplossen.
En zelfs al gaat dit beperkt ten koste van de wei-oppervlakte, het verhoogt wel aanzienlijk het confort voor de 90.000 - 200 (nu de wei kleiner is) bezoekers
 
Het enige waar naar gekeken wordt is wat er van beton moet bijgegoten worden voor van de Klub c een open podium te maken en de vip te verplaatsen tussen dat en de main 🫠
 
Zou dat niet meer met de ingenomen ruimte te maken hebben dan met die extra kost?
Als je nog 2 extra sanitaire blokken ergens moet gaan neerplanten heb je nog minder plaats om al die mensen op je wei te laten rondlopen.
Minder mensen toelaten zodat vrouwen geen 40 minuten moeten wachten om te gaan pissen. Dat Schuurmans daar zelf niet opkomt, raar! Ze zouden waarschijnlijk meer drinken daardoor...
 
Als er op het terrein 88.000 man wordt toegelaten en je plaatst hele grote namen in The Barn waar 20.000 man in kan, dan is het niet onlogisch dat meer dan 25% van je bezoekers die namen willen zien, met als resultaat dat je een groot gedeelte teleurstelt.
 
Hoe je het ook draait of keert. Op een festival gaan er altijd wel mensen zijn die iets moeten missen. Deal with it. Wil je die artiest koste wat kost zien, ga dan naar een concert in een daarvoor bestemde zaal :unsure:
 
Laatst bewerkt:
Hoe je het ook draait of keert. Op een festival gaan er altijd wel mensen zijn die iets moeten missen. Deal with it. Wil je die artiest koste wat kost zien, ga dan naar een concert in een daarvoor bestemde zaal :unsure:
Dat je niet moet rekenen op front-row-Seats als je later aankomt lijkt mij logisch. Maar als je halverwege een concert wil inpikken op de achterste rij moet dat m.i. altijd mogelijk zijn.
Het sportpaleis verkoopt toch ook geen 30.000 kaartjes als er maar 20.000 plaatsen zijn om tegen de laatste 10.000 te zeggen:pech, je moet maar vroeger komen…
 
Dat je niet moet rekenen op front-row-Seats als je later aankomt lijkt mij logisch. Maar als je halverwege een concert wil inpikken op de achterste rij moet dat m.i. altijd mogelijk zijn.
Het sportpaleis verkoopt toch ook geen 30.000 kaartjes als er maar 20.000 plaatsen zijn om tegen de laatste 10.000 te zeggen:pech, je moet maar vroeger komen…
Het sportpaleis boekt ook geen 20 artiesten op een dag voor verschillende podia. Wat een scheve vergelijking. 🤷‍♂️
 
Dat je niet moet rekenen op front-row-Seats als je later aankomt lijkt mij logisch. Maar als je halverwege een concert wil inpikken op de achterste rij moet dat m.i. altijd mogelijk zijn.
Het sportpaleis verkoopt toch ook geen 30.000 kaartjes als er maar 20.000 plaatsen zijn om tegen de laatste 10.000 te zeggen:pech, je moet maar vroeger komen…
het sportpaleis verkoopt wel tickets voor dat éne concert.
Rock Werchter verkoopt per persoon 1 ticket voor 25 concerten per dag.
 
Hoe je het ook draait of keert. Op een festival gaan er altijd wel mensen zijn die iets moeten missen. Deal with it. Wil je die artiest koste wat kost zien, ga dan naar een concert in een daarvoor bestemde zaal :unsure:
Dit dus. Heel deze discussie geldt toch voor elk festival met meer dan 1 podium.

Ik zie maar 2 oplossingen:
  • Enkel op het hoofdpodium grote namen laten optreden
  • Grote namen tegelijk op verschillende podia laten optreden om meer spreiding van het publiek te krijgen
En dan nog zijn er genoeg festivals waar het hoofdpodium niet groot genoeg is voor alle bezoekers tegelijk waardoor punt 1 al geen oplossing is.
Bij punt 2 komt dan weer de comentaar dat je niet alle grote namen kan zien omdat ze tegelijk optreden.

Naar een festival ga je toch niet voor 1 bepaalde artiest.
 
Met de programmatie moet je spelen en inschatten als organisator.

Wie zet je op welk tijdstip, op welk podium en tegenover welke band. Vooral met dat laatste kan je de aantallen mooi spreiden maar dan krijg je gezeik over 'clashes'. Nu op RW kan je perfect spelen met stijlen: zet bijvoorbeeld een Amenra tegenover een Lil Nas X en je zal wel een mooie spreiding hebben.

Op graspop vind ik het zelf eigenlijk altijd moeilijk kiezen want mijn muzieksmaak daar gaat heel breed en is het vaak kiezen voor diegene die ik nog niet veel gezien heb. En dat is dan het vooral van al 20 jaar graspop te doen en 10 jaar alcatraz + concerten. Je kan al eens een band laten vallen voor een andere (met nog steeds pijn in het hart). En als blijkt dat de keuze te hartverscheurend is zou ik inderdaad opteren om er ene dan in een zaal te gaan zien.
 
Ik ging vroeger naar Werchter voor 3 namen, €30 per band zeg maar. De rest is cadeau.

Maar ik ga echt niet een uur staan wachten voor bv The Prodigy om dan te blijven staan, geen pintje gaan halen, niet naar toilet, …

En dat dan 2x als ook nog Cypress Hill komt. Neen met al deze verhalen hier ga ik gewoon nooit meer naar Werchter. In the end doe ik daar ook nog eens €100 op (auto, bier, eten) + vriendin = €400 per dag

Dan wil ik het zoals vroeger.
 
Hoe je het ook draait of keert. Op een festival gaan er altijd wel mensen zijn die iets moeten missen. Deal with it. Wil je die artiest koste wat kost zien, ga dan naar een concert in een daarvoor bestemde zaal :unsure:
Dat je zaken mist omwille van overlap met iets anders dat je wil zien is inderdaad maar normaal. Het aantal festivals waar je alles kan zien is heel klein geworden.
Dat je geen plaats meer hebt in de voorste 10 rijen als je toekomt 5 minuten voor het optreden begint is ook normaal. Als je die band kost wat kost wil meemaken vanop een goeie plek moet je idd maar op tijd komen.

Maar een band missen terwijl je op tijd toekomt gewoon omdat de tent vol is en je ook geen alternatief (schermen met boxen buiten bv) krijgt is er wel over tbh. De tijd van bands shoppen is duidelijk voorbij op Werchter maar een half uur op voorhand toekomen om net de tent binnen te geraken is wat te veel van het goeie imo.

Probleem is dat ik maar 2 oplossingen zie hiervoor: een grotere wei of minder volk toelaten. En beide zaken zie ik niet direct gebeuren op Werchter. Graspop had dit jaar ook dat probleem met enkele namen in de Metaldome. Daar was het soms ook ferm proppen en buiten hoor je het enkel maar tot ze beginnen op de Jupiler Stage. Daar gaat dus ook over nagedacht moeten worden (spelen met de uren van Jupiler en Metaldome zodat die niet samen spelen is de makkelijkste positieve oplossing wss maar dat zorgt wel voor serieus rekenwerk qua programmatie)
 
  • Leuk
Waarderingen: Dako
Het sportpaleis boekt ook geen 20 artiesten op een dag voor verschillende podia. Wat een scheve vergelijking. 🤷‍♂️

het sportpaleis verkoopt wel tickets voor dat éne concert.
Rock Werchter verkoopt per persoon 1 ticket voor 25 concerten per dag.
Daarvoor heb je m.i. al het verschil in ticketprijs, een dagje Werchter kost een veelvoud van een optreden in het sportpaleis.

Met een ticketje sportpaleis koop je m.i. het recht om één concert/artiest te kunnen zien.
Met een ticketje Werchter koop je m.i. het recht om eender welke van de 25 concerten/artiesten te kunnen zien.

Als je betaald voor "the full package" en als Herman Schueremans en co dan, door "gebrekkige" organisatie, jou het "recht" ontzegt om een bepaalde groep niet live te kunnen zien heb je m.i. recht om te klagen.
Akkoord als je een kleine band 6 mnd vooraf in de Barn programmeert en die word (te) populair in die tussentijd kan je daar als organisatie niet veel aan doen (mss nog beetje schuiven met podia)
Maar als je vb Editors, een groep die de laatste 15 jaar al talrijke keren headliner was op het hoofdpodium voor +50k-60K? publiek, dan in een zaal steekt voor 20k weet je vooraf dat deze te klein is en ontzeg je als organisatie vooraf al een groot deel van het publiek iets waarvoor ze wel betaald hebben... Je laat dan bewust je publiek betalen voor iets waarvan je al weet dat je het ze niet kan aanbieden.

Uiteraard praktisch niet haalbaar maar dan zou hij bij wijze van spreken 70K tickets moeten aanbieden aan 100 EUR (zonder editors) en 20K tickets aan 127 EUR welke gegarandeerd in de Barn naar Editors kunnen gaan kijken.

Twee leeftijdsgenoten die Editors niet hebben kunnen zien gaven (onafhankelijk van elkaar) aan dat ze geen dagticket hadden gekocht als ze dit vooraf hadden geweten...
 
Uiteraard praktisch niet haalbaar maar dan zou hij bij wijze van spreken 70K tickets moeten aanbieden aan 100 EUR (zonder editors) en 20K tickets aan 127 EUR welke gegarandeerd in de Barn naar Editors kunnen gaan kijken.
Breng ze niet op ideeën! Na die walgelijke golden circle tickets bij een Classic zie ik het nog gebeuren dat je binnenkort extra gaat mogen betalen om zeker te zijn dat je plaats hebt in de tenten.
 
Probleem is dat ik maar 2 oplossingen zie hiervoor: een grotere wei of minder volk toelaten. En beide zaken zie ik niet direct gebeuren op Werchter. Graspop had dit jaar ook dat probleem met enkele namen in de Metaldome. Daar was het soms ook ferm proppen en buiten hoor je het enkel maar tot ze beginnen op de Jupiler Stage. Daar gaat dus ook over nagedacht moeten worden (spelen met de uren van Jupiler en Metaldome zodat die niet samen spelen is de makkelijkste positieve oplossing wss maar dat zorgt wel voor serieus rekenwerk qua programmatie)
Of de oplossing zoals in graspop (en andere festivals): 2 hoofdpodia naast elkaar programmeren. Zo kan iedereen de grote namen zien en beperk je ook de grote "verhuis" van publiek na bepaalde concerten.
 
Of de oplossing zoals in graspop (en andere festivals): 2 hoofdpodia naast elkaar programmeren. Zo kan iedereen de grote namen zien en beperk je ook de grote "verhuis" van publiek na bepaalde concerten.
Kun je aub een mail sturen naar Werchter? Dit is een schitterend idee.
 
Daarvoor heb je m.i. al het verschil in ticketprijs, een dagje Werchter kost een veelvoud van een optreden in het sportpaleis.

Met een ticketje sportpaleis koop je m.i. het recht om één concert/artiest te kunnen zien.
Met een ticketje Werchter koop je m.i. het recht om eender welke van de 25 concerten/artiesten te kunnen zien.

Als je betaald voor "the full package" en als Herman Schueremans en co dan, door "gebrekkige" organisatie, jou het "recht" ontzegt om een bepaalde groep niet live te kunnen zien heb je m.i. recht om te klagen.
Akkoord als je een kleine band 6 mnd vooraf in de Barn programmeert en die word (te) populair in die tussentijd kan je daar als organisatie niet veel aan doen (mss nog beetje schuiven met podia)
Maar als je vb Editors, een groep die de laatste 15 jaar al talrijke keren headliner was op het hoofdpodium voor +50k-60K? publiek, dan in een zaal steekt voor 20k weet je vooraf dat deze te klein is en ontzeg je als organisatie vooraf al een groot deel van het publiek iets waarvoor ze wel betaald hebben... Je laat dan bewust je publiek betalen voor iets waarvan je al weet dat je het ze niet kan aanbieden.

Uiteraard praktisch niet haalbaar maar dan zou hij bij wijze van spreken 70K tickets moeten aanbieden aan 100 EUR (zonder editors) en 20K tickets aan 127 EUR welke gegarandeerd in de Barn naar Editors kunnen gaan kijken.

Twee leeftijdsgenoten die Editors niet hebben kunnen zien gaven (onafhankelijk van elkaar) aan dat ze geen dagticket hadden gekocht als ze dit vooraf hadden geweten...
Tis ook gwn om problemen vragen dat er naast de populaire namen in de Barn tijdens dezelfde timeslot dan een of andere nobody op mianstage wordt gezet. Sja. Dan kan je idd beter een Editors of Charlotte De Witte direct op de main zetten
 
Rock Werchter is sinds een jaar of 20, voor mij, de trouwe aftrap van de zomer. Zelden heb ik een editie gemist maar bij elk bezoek is de drang naar meer comfort toegenomen. De laatste vijf bezoeken (met de Covid pauze ertussen) heb ik Terras-tickets gekocht omwille van het extra comfort. Dat comfort vertaalt zich vooraal in het feit dat je niet hoeft aan te schuiven, gratis lockers kan gebruiken, je kan zitten op echte stoelen en altijd plaats hebt, kan parkeren op paar 100 meters achter het hoofdpodium, goede en ruim voldoende sanitaire voorzieningen met echte toiletten en lavabo's, onmiddellijk toegang tot front stage van het hoofdpodium, ... Wil je de sfeer op de wei opsnuiven dan kan dat, wil je daar even aan de drukte ontsnappen dan ga je naar het Terras. Het Terras is te vergelijken met een zomerbar: houten vloer, eetstandjes, centraal een grote bar, cocktail bars, lounge gedeelte, bartafels en -krukken, ... Deels overdekt, dus handig bij regenweer.

Wat me opvalt is dat er doorheen de jaren meer volk met een Terras bandje rondloopt. Vroeger werd die zone vooral gebruikt voor de stakeholders - genre de burgermeester van Rotselaar die zo een paar honderd tickets kon uitdelen - en aanverwanten. Deze editie is er naast het Terras een enorme VIP zone verrezen. Een constructie met een mega balkon (geen zicht op podium) dat uitkijkt over het Terras waar de VIP's van een open bar kunnen genieten. Op het Terras moet je gewoon betalen voor je eten en drinken (aan dezelfde prijzen als op de wei). Ik heb de indruk dat onder invloed van Live Nation er wel 's meer van die speciale tickets zullen verschijnen. Naast de reguliere tickets krijg je dan een hele rits upgrades, add ons en VIP packages die gaan van silver tot platinum. Een beetje zoals Coachella al doet.
 
Terug
Bovenaan