Party/Festival Werchter 2023

Ja, er is blijkbaar wel serieus wat te doen ivm The Barn etc. Hopelijk krijgt dat nog een stevig staartje.
 
Dat is toch al enkele jaren zo?
Laatste keer in 2017 net van het zelfde.
Als ik op een festival een uur moet aanschuiven en tijdens niet naar het toilet kan of bier halen hoeft het voor mij niet.

Ja, sommige bands geven een veel betere sfeer in een tent. Maar je kan dat niet doen op een festival door de tent af te sluiten.
 
Ik ben content dat ik Werchter nog heb kunnen doen op een moment dat dat nog de schijn had van een deftig festival, en het nog geen grootschalige oefening was van hoe je mensen op zo kort mogelijke termijn op zoveel mogelijk manieren financieel in de zak zet.
En het jammere is dat er amper of geen lessen uit zullen getrokken worden, en volgend jaar is dat weer direct volledig uitverkocht.
 
Livestream van RW aant zien met Muse, amai, wat een geniale show is dat toch weer zeg !

Edit: gvd, dik kut wel... bij hun laatste nummer (Knights Of Cydonia) serieuze technische problemen :( Dominic Howard sprak over een 'stage meltdown'.. Waren echt een top show aant spelen. Maar goed, kan altijd gebeuren en zeker bij zo'n complexe en grote producties als die van hun.

Heb serieus getwijfeld om voor hen nog naar Werchter te komen, maar heb ze al in Keulen gezien eerder deze maand.
Wel jaloers dat ze Showbiz nog eens uit de oude doos gehaald hebben. Top!
 
Laatst bewerkt:
Ik zou behoorlijk pissed zijn als ik zoveel geld zou betalen om een groep op een TV scherm te moeten zien. Rotconcept.
 
Grootste reden waarom ik Werchter al jaren skip. Ik ga echt geen 300 ballen betalen om dan voor een gesloten poort te staan op een festival. En dan die uitleg van de organisatie dat je maar 'op tijd moet komen' :laugh: Je moet al een serieuze halve gare zijn om ergens twee uur op voorhand al te gaan wachten. Het leuke van festivals is juist dat je zonder problemen van het ene optreden naar het andere kan zonder al te veel te missen.
 
Zal wel niet, de naam alleen trekt al veel volk...
Schueremans begint wat op Jeremy Clarkson te lijken vind ik :-D

 
Ben wat naar de livestream aant kijken. Ik hou wel van rock, metal etc en een hoop subgenres daar van. Maar ondanks dat Sons zeker een talentvolle band is, ben ik geen fan van hun genre. Garage rock (hangt er mss ook beetje vanaf welk soort garage rock) zegt mij alvast weinig. Net zoals Equal Idiots bv. Allemaal topkerels eh, daar niet van. Maar tis echt mn genre niet.
 
Grootste reden waarom ik Werchter al jaren skip. Ik ga echt geen 300 ballen betalen om dan voor een gesloten poort te staan op een festival. En dan die uitleg van de organisatie dat je maar 'op tijd moet komen' :laugh: Je moet al een serieuze halve gare zijn om ergens twee uur op voorhand al te gaan wachten. Het leuke van festivals is juist dat je zonder problemen van het ene optreden naar het andere kan zonder al te veel te missen.

Heeft dat de laatste 10 jaar nog geteld voor een groot festival als Werchter? Als je voor een paar specifieke namen gaat, moest je ook vroeger je al installeren bij dat podium.

Zo'n Barn-tent lijkt mij bijna ook een noodzaak om op een relatief kleiner terrein, wat scheiding tussen de muziek te hebben.

Ik vind het ook wel jammer dat je voor zeker die prijs niet de vrijheid meer hebt om te switchen tussen podia zonder belabberde of zelfs geen plaatsen te hebben... anderzijds daarom bewust voor grote concerten gekozen en weinig festivals meer (uitgezonderd TW Classic, maar dat was basically Bruce Springsteen plus voorprogramma wat mij betreft).
 
Ik denk het niet. Festivalgangers zijn prijsinelastisch maar ook bullshitinelastisch. Ze tolereren veel voor die ervaring. Dat is waarom elk jaar er 100 klaagartikels zijn over de prijzen en er elk jaar toch uitverkochte tickets zijn.
De helft is daar inderdaad voor de sfeer en gezelligheid en bier
 
Ik weet het niet goed met rock Werchter. Soms lijkt het voor me alsof ze niet op de juiste manier zijn gegroeid ofzo.
Als ik naar de beginjaren kijk van toen ik naar Werchter ging begin jaren 2000 en vergelijk met nu of met wat oudere vrienden/familie/collega's vertellen.
Er waren maar 2 podia waarvan de mainstage gedurende een dag uit veel meer headliners bestond waar er naar mijn gevoel ook meer samenhang hing tussen de namen op een dag.
In de marque had ge kleinere bands of topartiesten uit andere genres. Zowat alles en iedereen ging naar Werchter voor wat er op de mainstage gebeurde en bleef ook grotendeels daarrond.
Nu met de veel uitgebreidere line up op alle vlak is er meer spreiding en heb je denk ik meer mensen die specifieker voor artiesten komen ongeacht die op de ms staan of in een tent. Misschien dat de best dure prijzen er ook voor zorgen dat men zoveel mogelijk wil zien, waar we vroeger wat op de camping of op de weide gingen zitten nietsen.
Een capaciteit van 20000 man is niet niets, maar als er niets op de ms is en niets anders op de andere locaties, dan is dat nog altijd weinig voor een festival waar een kleine 90000 man aanwezig is.
Kdenk niet dat een tent als de barn de juiste oplossing is voor iets zoals Werchter.
 
Ja, er is blijkbaar wel serieus wat te doen ivm The Barn etc. Hopelijk krijgt dat nog een stevig staartje.

Ik snap eigenlijk niet waarom daar zoveel heisa rond is? Het is intussen al tien jaar geleden dat ik nog op RW ben geweest (eerste jaar dat The Barn en Klub C werden geïntroduceerd) en ook toen had ge toch concerten waar er buiten aan de tent mss evenveel volk dan binnen stond. Idem daarvoor met de Marquee die nog een pak kleiner was. Het enige verschil met nu is mss dat die heisa op social media er telkens voor zorgt mensen NOG vroeger plaats gaan nemen in zo'n tent en de heisa het probleem dus alleen maar vergroot.
 
Gisteren dagje RW gedaan.

Amenra: Uitstekende show op een volle (en afgesloten) Barn. Ik vreesde voor een lawaaierig, luid pratend publiek maar dat was onterecht. De sfeer was top waar ik stond (redelijk van voor).
Portland: die gast kan wel zingen, en de nieuwe zangeres kreeg enorm veel support van het publiek en ook zij leverde uitstekende zang. Kende niet alle nummers maar vloog voorbij
Lil Nas X: Jah.. waar beginnen.. Had 50 min: is paar min te laat begonnen en 5 min te vroeg gestopt. De helft van de show waren zijn mannelijke dansers de vulling, naast zijn paar hitjes speelde hij ook enkele coverfragmenten. En uiteindelijk was het vooral een bandje die speelde en hij zong wanneer hij er zin in had. Toen hij zong was het goed, maar moeilijk te oordelen wat hij nu zong en wat playback was. Maar! Hij had het publiek volledig mee. Mocht ik er niet moeten staan hebben voor de compagnie was ik er snel vertrokken maar 90% van de mensen rondom mij vond het top. De jeugd ligt alvast niet wakker van 'woke' :biglaugh: ze vinden het allemaal prima.
QOTSA: Wat een optreden: met zo'n setlist, een band én publiek die er zin in hebben: de beste headliner show van de avond. Ze hebben dan nog eens 10 min langer gespeeld dan voorzien. Top.
Arctic Monkeys: Goed bij stem, hebben de hits: maar emotioneel raakt het mij totaal niet. Voelde ook geen enkel moment spontaan aan en het spelen op automatisme was in contrast met QOTSA zeer groot.

Voor de rest wel nog wat andere bands gezien maar niets om warm van te worden. Ik merk gewoon dat die nieuwe lichting bands eigenlijk totaal mijn ding niet meer is.

En dan de organisatie: mocht ik geen gratis kaart hebben zou ik niet geweest zijn. Het was van Rammstein geleden dat ik er nog een dag was en zou niet meer terugkeren. Maar een gratis kaart laat je niet liggen.
- Het verkeer/parking verliep zeer vlot.
- Hoe groot in die Barn ondertussen! Maar blijkbaar niet groot genoeg.. De Scheur zou ze nu nog groter willen maken. De bottleneck dat ze creëren aan KlubC is ook een grote merde want eigenlijk loopt er veel te veel volk op die weide, waarvan je soms de indruk hebt dat 1/3e niet weet waarom ze er eigenlijk zijn. Ook bij de headliners op de main is het veel te druk en is er, in tegenstelling tot op graspop bijvoorbeeld, weinig verdraagzaamheid en groepsgevoel.

Maar soit, ik heb me al bij al wel goed geamuseerd.
 
Ik snap eigenlijk niet waarom daar zoveel heisa rond is? Het is intussen al tien jaar geleden dat ik nog op RW ben geweest (eerste jaar dat The Barn en Klub C werden geïntroduceerd) en ook toen had ge toch concerten waar er buiten aan de tent mss evenveel volk dan binnen stond. Idem daarvoor met de Marquee die nog een pak kleiner was. Het enige verschil met nu is mss dat die heisa op social media er telkens voor zorgt mensen NOG vroeger plaats gaan nemen in zo'n tent en de heisa het probleem dus alleen maar vergroot.
Enige verschil is dat die tenten open waren aan de zijkanten en ge toch nog part of the eperience waart al stond ge 10 meter buiten die tent rond te draaien. Als ge wou kon ge u na een kwartier ofzo nog ergens tussen wringen omdat er plaats vrij kwam. Nu is het afgesloten en ben je geen part of the experience en mag je alles op een tv volgen. Wel dan blijf je toch beter in uwe zetel zitten.

Er loopt gewoon teveel volk int algemeen op die wei. 90k man per dag ? Maak daar eens 60k van en da zal al veel aangenamer zijn maar ja ...
 
Terug
Bovenaan