Party/Festival Werchter 2023

Het ligt misschien aan mij maar ik vind die cover van Sam Fender dus verschrikkelijk.

 
Ik geef je hier geen ongelijk in, maar ik snap de uiteindelijke frustratie van de mensen. Een festival bezoeken is steeds minder een ontspannende belevenis.

Zijn wachtrijen van + 1 uur om tenten binnen te komen dan het nieuwe normaal en moet men zo maar alles slikken ?
Het is aan de bezoeker uiteindelijk om daar over te oordelen.
De meeste festivals zijn nog altijd een ontspannende belevenis, maar Rock Werchter is gewoon een enorm druk massafestival. Dat is volgens mij al heel lang zo - zes jaar geleden heb ik er in elk geval hetzelfde ervaren.

Pukkelpop, Dour en Best Kept Secret ervaar ik nog altijd als ontspannen. Daarom dat ik de laatste jaren naar deze festivals, en niet meer naar Werchter, ga.
 
Gisteren dagje RW gedaan.

Amenra: Uitstekende show op een volle (en afgesloten) Barn. Ik vreesde voor een lawaaierig, luid pratend publiek maar dat was onterecht. De sfeer was top waar ik stond (redelijk van voor).
Portland: die gast kan wel zingen, en de nieuwe zangeres kreeg enorm veel support van het publiek en ook zij leverde uitstekende zang. Kende niet alle nummers maar vloog voorbij
Lil Nas X: Jah.. waar beginnen.. Had 50 min: is paar min te laat begonnen en 5 min te vroeg gestopt. De helft van de show waren zijn mannelijke dansers de vulling, naast zijn paar hitjes speelde hij ook enkele coverfragmenten. En uiteindelijk was het vooral een bandje die speelde en hij zong wanneer hij er zin in had. Toen hij zong was het goed, maar moeilijk te oordelen wat hij nu zong en wat playback was. Maar! Hij had het publiek volledig mee. Mocht ik er niet moeten staan hebben voor de compagnie was ik er snel vertrokken maar 90% van de mensen rondom mij vond het top. De jeugd ligt alvast niet wakker van 'woke' :biglaugh: ze vinden het allemaal prima.
QOTSA: Wat een optreden: met zo'n setlist, een band én publiek die er zin in hebben: de beste headliner show van de avond. Ze hebben dan nog eens 10 min langer gespeeld dan voorzien. Top.
Arctic Monkeys: Goed bij stem, hebben de hits: maar emotioneel raakt het mij totaal niet. Voelde ook geen enkel moment spontaan aan en het spelen op automatisme was in contrast met QOTSA zeer groot.

Voor de rest wel nog wat andere bands gezien maar niets om warm van te worden. Ik merk gewoon dat die nieuwe lichting bands eigenlijk totaal mijn ding niet meer is.

En dan de organisatie: mocht ik geen gratis kaart hebben zou ik niet geweest zijn. Het was van Rammstein geleden dat ik er nog een dag was en zou niet meer terugkeren. Maar een gratis kaart laat je niet liggen.
- Het verkeer/parking verliep zeer vlot.
- Hoe groot in die Barn ondertussen! Maar blijkbaar niet groot genoeg.. De Scheur zou ze nu nog groter willen maken. De bottleneck dat ze creëren aan KlubC is ook een grote merde want eigenlijk loopt er veel te veel volk op die weide, waarvan je soms de indruk hebt dat 1/3e niet weet waarom ze er eigenlijk zijn. Ook bij de headliners op de main is het veel te druk en is er, in tegenstelling tot op graspop bijvoorbeeld, weinig verdraagzaamheid en groepsgevoel.

Maar soit, ik heb me al bij al wel goed geamuseerd.
Ik vind het interessant dat je niet goed kon horen of het playback of live is. Ik heb daar vaak discussie over met vrienden, omdat het bij hiphop al wat vaker voorkomt. Mijn redenering is: if you can't tell, what difference does it make?
 
Ik vind het interessant dat je niet goed kon horen of het playback of live is. Ik heb daar vaak discussie over met vrienden, omdat het bij hiphop al wat vaker voorkomt. Mijn redenering is: if you can't tell, what difference does it make?
Wel: bij een optreden verwacht ik toch dat ze live zingen. Dat dit ok was in de jaren van tien om te zien.. maar op een concert of festival verwacht ik toch wel iets meer.

Bepaalde delen was het duidelijk dat dit een bandje was. Andere delen deed hij wel moeite om te tonen dat hij zong, maar ook daar merkte ik op dat zijn micro niet 100% accuraat was qua houding en geluid.

+ mocht hij de dingen effectief dan gezongen hebben is hij een uitstekende zanger want dat was loepzuiver.

Ik zou dus graag willen weten of die effectief goed live kan zingen of niet.

Ik vind het spijtig dat zo'n act waar er geen muzikanten op het podium staan en de zanger geen of nauwelijks live zingt een plek op die felbegeerde podia inneemt. Maar nogmaals: het overgrote deel van de aanwezigen lag daar totaal niet wakker van.
 
Dit heeft niets maar dan ook niets te maken met het probleem van The Barn
Klopt.
Maar wel met de algemene drukte die er oa voor zorgt dat je tegenwoordig als vrouw op een festival een half uur kan aanschuiven om naar het toilet te gaan.

En zolang er genoeg volk puur voor de beleving/uit gewoonte blijft gaan kunnen ze gewoon 90K mensen op die weide blijven stampen.
 
Tuurlijk. Volgend jaar vragen ze €4.8 voor een pint. Waarom zou je het niet doen? Het is al uitverkocht zonder dat de volledige line-up bekend is. Geld blijft de hoofdreden voor schuur.

Het festival is al jaren bekend voor het beste festival… voor de bands! Niet voor de bezoekers.
 
Wel: bij een optreden verwacht ik toch dat ze live zingen. Dat dit ok was in de jaren van tien om te zien.. maar op een concert of festival verwacht ik toch wel iets meer.

Bepaalde delen was het duidelijk dat dit een bandje was. Andere delen deed hij wel moeite om te tonen dat hij zong, maar ook daar merkte ik op dat zijn micro niet 100% accuraat was qua houding en geluid.

+ mocht hij de dingen effectief dan gezongen hebben is hij een uitstekende zanger want dat was loepzuiver.

Ik zou dus graag willen weten of die effectief goed live kan zingen of niet.

Ik vind het spijtig dat zo'n act waar er geen muzikanten op het podium staan en de zanger geen of nauwelijks live zingt een plek op die felbegeerde podia inneemt. Maar nogmaals: het overgrote deel van de aanwezigen lag daar totaal niet wakker van.
Als hiphopfan moet je met dat laatste heel vaak helaas genoegen nemen. Het helpt niet dat het publiek daar meestal weinig om geeft want die komen voor te moshen en hype te zijn. Nu goed, ik heb ook al heel veel goede hiphopacts gezien, maar het is erger binnen dat genre. Ik merk overigens altijd een sterk verschil tussen festivals en concerten; bij de laatste wordt er vaak meer moeite gedaan om live te performen.

Ik denk trouwens dat Lil Nas X uitstekend kan zingen, moet je maar eens opzoeken op Youtube waar je niet de festivalruis hebt.
 
Klopt.
Maar wel met de algemene drukte die er oa voor zorgt dat je tegenwoordig als vrouw op een festival een half uur kan aanschuiven om naar het toilet te gaan.

En zolang er genoeg volk puur voor de beleving/uit gewoonte blijft gaan kunnen ze gewoon 90K mensen op die weide blijven stampen.
Helaas. Ik denk dat er een niet verwaarloosbaar deel is dat daar nauwelijks voor optredens is en vooral voor op de weide te hangen met vrienden. En dan doel ik zeker ook op de generatie mid-30 tot 40. Can't blame them, dat is meestal hun enige relaxatie op het jaar naast de vakantie.
 
  • Leuk
Waarderingen: Sond
Het toilet probleem voor de vrouwen is echt wel op belachelijk veel plaatsen. Onbegrijpelijk. Op mijn festival zet ik 5x meer toiletten voor de vrouwen.
 
Het toilet probleem voor de vrouwen is echt wel op belachelijk veel plaatsen. Onbegrijpelijk. Op mijn festival zet ik 5x meer toiletten voor de vrouwen.

Wees blij dat je op werchter geen bonnetje moet geven om eens te gaan :laugh:
 
Het toilet probleem voor de vrouwen is echt wel op belachelijk veel plaatsen. Onbegrijpelijk. Op mijn festival zet ik 5x meer toiletten voor de vrouwen.
Ik snap ook niet dat organisatoren zich daarin laten kennen. Wat is de kost om dit op te lossen, 20-30K EUR om aantal toiletten op het terrein met vb 25% te verhogen? Dat is toch peanuts in het hele plaatje en t.o.v. het extra comfort van de (hoofdzakelijk) vrouwelijke bezoekers.

Pieken na een optreden kan je uiteraard nooit volledig opvangen maar de hele dag door wachtrijen is m.i. een probleem qua organisatie.
 
Het ligt misschien aan mij maar ik vind die cover van Sam Fender dus verschrikkelijk.

Live was het heel fijn eigenlijk, zeker in de totaliteit van het optreden, en ik denk dat Sam Fender voor mij samen met QUOTSA het beste was van Werchter, kort gevolgd door Arctic Monkeys.

Soit, ik heb mij 4 dagen heel goed geamuseerd maar qua prijs is dit wel echt de limiet ongeveer. Nergens krijg je deftig voedzaam eten maar je betaalt je wel een ongeluk voor elke prul. Parking ook belachelijk veel duurder geworden maar dat werd dan wel redelijk geregeld dit weekend... Volgend jaar moeten de namen minstens even sterk zijn om mij een combi aan te smeren.

The Barn is op zich niet het probleem denk ik trouwens, wel wat er in geboekt staat. Daar zet je toch geen Charlotte De Witte in weg? Iggy Pop? Die verkopen al snel 20k tickets op hun eentje. Iedereen die ik kende zat te memmen over Fred Again, die staat dan in The Barn ook... Dat is vragen om problemen. Oftewel doek je die twee zalen links op en zet je daar één podium. Last van het kabaal heb je op de main toch nog steeds, ondanks dat het 'binnen' te doen is. Zet dan een zaaltje voor intieme zaken aan de Jupiler Towers ofzo. Hupla, The Jup Vat by KBC voor 10k man. En dan laat ge daar iemand zijn eerste albummetje doen. Voor de rest zijn de optredens in Klub C en The Barn toch van het niveau Lil Poopie of weetikveel. Allemaal brol en dan hier en daar iemand die duidelijk op de main moet staan.

Wat mij ook opviel is dat het leek alsof zondag twee keer zoveel man was binnengelaten. Het was abnormaal druk, normaal kan ge een voetbalwedstrijd spelen voor de uitgangen en nu zat men tot 30m van de uitgang lekker te liggen kijken naar de mainstage. Het was ook abnormaal druk bij elke stand. Iedereen die aanwezig was kreeg die indruk.
 
Voor de rest zijn de optredens in Klub C en The Barn toch van het niveau Lil Poopie of weetikveel. Allemaal brol en dan hier en daar iemand die duidelijk op de main moet staan.
Ik heb anders toch veel goede artiesten gezien in de tenten, ook in de (vroege) namiddag en ook brol op de Main Stage.
 
Ik snap ook niet dat organisatoren zich daarin laten kennen. Wat is de kost om dit op te lossen, 20-30K EUR om aantal toiletten op het terrein met vb 25% te verhogen? Dat is toch peanuts in het hele plaatje en t.o.v. het extra comfort van de (hoofdzakelijk) vrouwelijke bezoekers.

Pieken na een optreden kan je uiteraard nooit volledig opvangen maar de hele dag door wachtrijen is m.i. een probleem qua organisatie.
Zou dat niet meer met de ingenomen ruimte te maken hebben dan met die extra kost?
Als je nog 2 extra sanitaire blokken ergens moet gaan neerplanten heb je nog minder plaats om al die mensen op je wei te laten rondlopen.
 
Terug
Bovenaan