Party/Festival Werchter 2023

Tis ook gwn om problemen vragen dat er naast de populaire namen in de Barn tijdens dezelfde timeslot dan een of andere nobody op mianstage wordt gezet. Sja. Dan kan je idd beter een Editors of Charlotte De Witte direct op de main zetten

Eén of andere nobody...hoort hem. 😅

Charlotte - Sam Fender
Iggy - Stormzy
Editors - Liam Gallagher
Fred Again - Oscar and the Wolf
 
Uiteraard praktisch niet haalbaar maar dan zou hij bij wijze van spreken 70K tickets moeten aanbieden aan 100 EUR (zonder editors) en 20K tickets aan 127 EUR welke gegarandeerd in de Barn naar Editors kunnen gaan kijken.

Roep het maar niet te luid.
Plusconcerten: enkel de 20.000 fans die een extra bandje kopen ter waarde van x EUR extra, komen The Barn in.

Ik begin oprecht schrik te krijgen dat we ooit naar zo'n business model gaan evolueren, naar analogie met plus-concerten op North Sea Jazz, waar ze extra vragen voor bepaalde concerten.
 
Roep het maar niet te luid.
Plusconcerten: enkel de 20.000 fans die een extra bandje kopen ter waarde van x EUR extra, komen The Barn in.

Ik begin oprecht schrik te krijgen dat we ooit naar zo'n business model gaan evolueren, naar analogie met plus-concerten op North Sea Jazz, waar ze extra vragen voor bepaalde concerten.
Niet te vergeten dat de laatste tickets ook astronomisch meer kosten omdat ze meer gegeerd zijn :unsure:
 
Niet te vergeten dat de laatste tickets ook astronomisch meer kosten omdat ze meer gegeerd zijn :unsure:
Ter vergelijking: op NSJ betaalde je vorig jaar een 30 EUR extra om bij Diana Krall binnen te mogen.
Een extra bandje kopen dus, bovenop de normale prijs van het combi- of dagticket.
Doorgetrokken naar Werchter betaal je dan 300 EUR voor een combiticket en dan nog eens 30 EUR extra voor Charlotte De Witte, 30 EUR extra voor Iggy Pop, etc...

Stel dat ze dit zouden invoeren zouden ze heel veel kritiek krijgen, maar gegarandeerd dat hun pluskaarten ook zouden uitverkopen, helaas...
 
Eén of andere nobody...hoort hem. 😅

Charlotte - Sam Fender
Iggy - Stormzy
Editors - Liam Gallagher
Fred Again - Oscar and the Wolf
Je hebt die spreiding ook nodig door grote namen tegenover elkaar te zetten anders heb je nog meer problemen op het terrein. Je publiek moet net deftig opsplitsen. Maar als je Fred Again boekt en hij in de maanden na de booking volledig ontploft... Daar heb je weinig controle over als je mainstage al vol zit.

Die mainstagenamen zijn nu ook niet van de grootste dus het is logisch dat het publiek zich zal verdelen. Al die namen kan je voor mij zelfs perfect switchen tussen de Main en de Barn... Zet Iggy tegenover Kendrick Lamar ipv Stormzy en je hebt een ander verhaal.
 
Gisteren dagje RW gedaan.

Amenra: Uitstekende show op een volle (en afgesloten) Barn. Ik vreesde voor een lawaaierig, luid pratend publiek maar dat was onterecht. De sfeer was top waar ik stond (redelijk van voor).
Portland: die gast kan wel zingen, en de nieuwe zangeres kreeg enorm veel support van het publiek en ook zij leverde uitstekende zang. Kende niet alle nummers maar vloog voorbij
Lil Nas X: Jah.. waar beginnen.. Had 50 min: is paar min te laat begonnen en 5 min te vroeg gestopt. De helft van de show waren zijn mannelijke dansers de vulling, naast zijn paar hitjes speelde hij ook enkele coverfragmenten. En uiteindelijk was het vooral een bandje die speelde en hij zong wanneer hij er zin in had. Toen hij zong was het goed, maar moeilijk te oordelen wat hij nu zong en wat playback was. Maar! Hij had het publiek volledig mee. Mocht ik er niet moeten staan hebben voor de compagnie was ik er snel vertrokken maar 90% van de mensen rondom mij vond het top. De jeugd ligt alvast niet wakker van 'woke' :biglaugh: ze vinden het allemaal prima.
QOTSA: Wat een optreden: met zo'n setlist, een band én publiek die er zin in hebben: de beste headliner show van de avond. Ze hebben dan nog eens 10 min langer gespeeld dan voorzien. Top.
Arctic Monkeys: Goed bij stem, hebben de hits: maar emotioneel raakt het mij totaal niet. Voelde ook geen enkel moment spontaan aan en het spelen op automatisme was in contrast met QOTSA zeer groot.
Was er ook op zondag en ga hier volledig mee akkoord. Ik ging voor Amenra en en QOTSA en boy I was not dissapointed.

Amenra is wel sterk geëvolueerd heb ik de indruk. Niet enkel in muziek ,maar ook in optreden. Ik heb er echt van genoten. Vorig jaar heb ik ze gezien op Alcatraz en toen vond ik ze nog ok, maar deze keer was het echt steengoed.

QOTSA : was beestig. Had het volk volledig mee, veel grappen (hello spiderman) en hebben hun betere nummers gespeeld.

Lil nas x was maar meh. Duidelijk aant playbacken en kwam gewoon ff zijn ding doen.

Arctic Monkeys : goed, maar die kwamen ook gewoon hun optreden doen. Eigenlijk not impressed.

Verder heb ik nog de Pesly brothers gezien. Goeie blues, die waren ook wel erg goed en kregen het volk op de hand.

Nova Twins ... Was gewoon raar. Vond ik niets aan.

Portland was ok. Not my cup of tea.
 
Moet jij je vriendin betalen om mee te komen naar RW?
Voor haar is de inkom ook dezelfde prijs. Qua drank en eetverbruik zitten we gelijk. Wij zijn met andere woorden als koppel altijd €400 kwijt per dag Werchter.

Met deze toestanden zullen we ons geld aan andere zaken geven. Ach ja, vroeger was alles beter 😊
 
Roep het maar niet te luid.
Plusconcerten: enkel de 20.000 fans die een extra bandje kopen ter waarde van x EUR extra, komen The Barn in.

Ik begin oprecht schrik te krijgen dat we ooit naar zo'n business model gaan evolueren, naar analogie met plus-concerten op North Sea Jazz, waar ze extra vragen voor bepaalde concerten.
Als dat het business model is, EN niet gewoon bovenop de huidige standaard ticketprijs komt kan ik hiermee zelfs leven.
Je stelt dan zelf bij wijze van speken samen wat je wil en weet vooraf wat je krijgt te zien voor welke prijs.

Dagje werchter: 80 EUR + toegang tot Barn+50 = 130 EUR = prijs idem zoals nu. Enfin de schueremans zal het wel gewoon bij de huidige 130 EUR bijtellen vrees ik.
Maar nu betaal je 130 EUR en kan je mss maar 75% zien waarvoor je komt.
 
Als dat het business model is, EN niet gewoon bovenop de huidige standaard ticketprijs komt kan ik hiermee zelfs leven.
Je stelt dan zelf bij wijze van speken samen wat je wil en weet vooraf wat je krijgt te zien voor welke prijs.
Dat kan je toch niet menen...

Het verbaast me eigenlijk dat er zoveel begrip is voor die barn situatie.
Bijna elk jaar wordt er geklaagd over verhoogde ticket/drank prijzen,
maar nu is het maar normaal dat bij de huidige inkomprijzen toegang kan worden ontzegd tot bepaalde optredens.
Ze zetten steeds dat kleine stapje verder, en het jaar erna is wat eerst not done was, het nieuwe normaal.

Inschattingsfouten kan ik zeker begrijpen, en dat er soms voor de veiligheid moet ingegrepen worden. Maar het wordt nu systematisch toegepast. De organisators creëren zelf deze problemen door ten eerste die tent volledig dicht te timmeren, en ten tweede er Main-stage vullende acts te gaan gaan plannen. Resultaat: Chaos. YOU DON'T SAY??
Het ergste van alles vind ik dat ze dan nog voet bij stuk houden en koudweg vragen om 'dan maar wat vroeger te komen'.
Ipv (met al het kapitaal en kennis dat ze hebben) de problemen te erkennen en te verklaren er tegen volgend jaar iets aan te doen. Nu krijg je die indruk totaal niet. ''Maar er staat toch een extra scherm?'' Haha, ongelofelijk.

Dat 'vroeger komen' is altijd zo geweest inderdaad, als je op de eerste fokking rijen wil staan. Op een openluchtfestival zou je vrij moeten kunnen roamen en dingen checken, al dan niet van veraf. Zo werkt dat en heeft dat altijd gewerkt. RW wil die formule blijkbaar aanpassen op de kap van hun bezoekers. Zolang alles uitverkoopt hoeven ze er zich alleszins geen zak van aan te trekken.

Gelukkig zijn er in België (Europa) vele alternatieven.
 
Dat kan je toch niet menen...

Het verbaast me eigenlijk dat er zoveel begrip is voor die barn situatie.
Bijna elk jaar wordt er geklaagd over verhoogde ticket/drank prijzen,
maar nu is het maar normaal dat bij de huidige inkomprijzen toegang kan worden ontzegd tot bepaalde optredens.
Ze zetten steeds dat kleine stapje verder, en het jaar erna is wat eerst not done was, het nieuwe normaal.

Inschattingsfouten kan ik zeker begrijpen, en dat er soms voor de veiligheid moet ingegrepen worden. Maar het wordt nu systematisch toegepast. De organisators creëren zelf deze problemen door ten eerste die tent volledig dicht te timmeren, en ten tweede er Main-stage vullende acts te gaan gaan plannen. Resultaat: Chaos. YOU DON'T SAY??
Het ergste van alles vind ik dat ze dan nog voet bij stuk houden en koudweg vragen om 'dan maar wat vroeger te komen'.
Ipv (met al het kapitaal en kennis dat ze hebben) de problemen te erkennen en te verklaren er tegen volgend jaar iets aan te doen. Nu krijg je die indruk totaal niet. ''Maar er staat toch een extra scherm?'' Haha, ongelofelijk.

Dat 'vroeger komen' is altijd zo geweest inderdaad, als je op de eerste fokking rijen wil staan. Op een openluchtfestival zou je vrij moeten kunnen roamen en dingen checken, al dan niet van veraf. Zo werkt dat en heeft dat altijd gewerkt. RW wil die formule blijkbaar aanpassen op de kap van hun bezoekers. Zolang alles uitverkoopt hoeven ze er zich alleszins geen zak van aan te trekken.

Gelukkig zijn er in België (Europa) vele alternatieven.
Dan moeten ze ofwel verhuizen om meer ruimte te vinden (of minder mensen toelaten) of hun programmatie aanpassen en niet enkel grote populaire artiesten programmeren... Maar dat laatste is nu eenmaal het hele punt van Rock Werchter.

Als je groeit van 70k bezoekers naar 90k en je plaatst een artiest als Iggy Pop of Charlotte Dewitte dan is de kans wel vrij groot dat er meer dan 20k mensen die artiest willen zien. Hadden ze het aantal tickets lager gehouden hadden ze dit probleem gewoon niet. Ze moesten waarschijnlijk opschalen omdat er nu 4 podia zijn om de kosten te dekken. Als je lineup dan niet in evenwicht is krijg je deze problemen.
 
Hoe je het ook draait of keert. Op een festival gaan er altijd wel mensen zijn die iets moeten missen. Deal with it. Wil je die artiest koste wat kost zien, ga dan naar een concert in een daarvoor bestemde zaal :unsure:
In theorie ga ik hiermee akkoord, probleem is dat sommige bands enkel festival X doen en er geen "vervolg" is met een zaalshow paar maanden later
 
Dan moeten ze ofwel verhuizen om meer ruimte te vinden (of minder mensen toelaten) of hun programmatie aanpassen en niet enkel grote populaire artiesten programmeren... Maar dat laatste is nu eenmaal het hele punt van Rock Werchter.

Als je groeit van 70k bezoekers naar 90k en je plaatst een artiest als Iggy Pop of Charlotte Dewitte dan is de kans wel vrij groot dat er meer dan 20k mensen die artiest willen zien. Hadden ze het aantal tickets lager gehouden hadden ze dit probleem gewoon niet. Ze moesten waarschijnlijk opschalen omdat er nu 4 podia zijn om de kosten te dekken. Als je lineup dan niet in evenwicht is krijg je deze problemen.
Nja ik heb toch het gevoel dat sommige van die namen gewoon beter op de Main worden geprogrammeerd.. Charlotte De Witte sluit bv de main op Pukkelpop af en dat stuk van die wei is toch ook groter dan The Barn bv?

Akkoord dat er algemeen best rekening gehouden wordt in de programmatie om het volk te spreiden, maar ik snap wel dat als je vroegere headliners / volktrekkers als Editors nu op een veel kleiner podium zet, dat je de problemen ook een stuk zelf op de hals haalt
 
Nja ik heb toch het gevoel dat sommige van die namen gewoon beter op de Main worden geprogrammeerd.. Charlotte De Witte sluit bv de main op Pukkelpop af en dat stuk van die wei is toch ook groter dan The Barn bv?

Akkoord dat er algemeen best rekening gehouden wordt in de programmatie om het volk te spreiden, maar ik snap wel dat als je vroegere headliners / volktrekkers als Editors nu op een veel kleiner podium zet, dat je de problemen ook een stuk zelf op de hals haalt
De main afsluiten paste naar het schijnt niet in Charlotte haar tourschema ... Toont aan dat er bij zo'n organisatie veel meer komt kijken dan wij kunnen weten. Het is gemakkelijker gezegd dan gedaan allemaal.
 
Nu, voor een Charlotte De Witte ga je toch niet speciaal naar RW. Die kan je overal wel eens zien. Vroeger nog in een boerendorp als Raving George. Waar is de tijd.
 
Nu, voor een Charlotte De Witte ga je toch niet speciaal naar RW. Die kan je overal wel eens zien. Vroeger nog in een boerendorp als Raving George. Waar is de tijd.
Aangezien de tent volzat neem ik aan dat daar wel wat volk voor naar een festival komt.
 
Nu, voor een Charlotte De Witte ga je toch niet speciaal naar RW. Die kan je overal wel eens zien. Vroeger nog in een boerendorp als Raving George. Waar is de tijd.
Nog op mijn 100-dagen fuif gestaan als Raving George in ons jeugdcentrum.
 
Nu, voor een Charlotte De Witte ga je toch niet speciaal naar RW. Die kan je overal wel eens zien. Vroeger nog in een boerendorp als Raving George. Waar is de tijd.
Hoeveel festivalgangers er speciaal voor haar zijn is op zich niet relevant. De enige relevante vraag is hoeveel festivalgangers die er die dag zijn, haar willen zien.

En ze heeft nu wel een hele show bij natuurlijk, is een compleet andere ervaring dan een dj-set in een boerendorp.
 
Terug
Bovenaan