Welke vervelende gewoonte heb jij op het werk?

Ik ben soms heel passief, afwachtend en onzeker. Ik ben nu zes weken bezig op mijn nieuwe werk en heb het idee dat ik meer initiatief zou kunnen nemen. Er is dan bvb overleg, taakverdeling en dan pak ik de makkelijkste taak op mij, of de taak waarvan ik zeker weet dat ik ze kan (ipv mezelf uit te dagen). Deels uit angst om fouten te maken, maar ook omdat ik écht wil helpen. Als ik een taak op mij neem en eigenlijk niet weet hoe deze moet, is het gewoon veel inefficiënter als ik de hele tijd hulp aan iemand moet vragen, ipv iets te doen wat ik 100% zelfstandig kan.

Ik ben ook redelijk stil, heb niet snel een mening over iets op een overleg. Als je mij op dat moment mijn mening vraagt, weet ik het eigenlijk zelf niet zo goed en ga ik rap iets zeggen waarvan ik denk dat anderen het willen horen. 't Is pas na een tijdje dat ik eigenlijk weet wat ik over iets denk (en soms heb ik ook gewoon geen mening over dingen?).

Wat allemaal niet wil zeggen dat ik niet hard werk. Als ik weet hoe iets moet, ik mij er zelfzeker over voel en het zelfs een saaie of routineklus is, heb ik dat heel snel klaar en werk ik heel efficiënt. Maar nieuwe dingen zijn Eng.
 
Ik heb een vrij stressvolle job en mijn gewoonte is eigenlijk zeer vaak en luid zuchten.
Ik besef dat dit niet altijd even aangenaam is voor de collega's, maar kan er weinig aan doen.

Ook binnensmonds mompelen (in combinatie met het zuchten) als het tegenslaat doe ik vaak blijkbaar volgens de collega's :unsure: .
 
Ik praat hardop tegen mijzelf als ik één of ander probleem aan het analyseren ben.
Ik neurie mee met de radio en durf soms nogal luid te gaan. En soms ook met muziek die in mijn hoofd zit en dan zit ik dus voor heel den bureau een totaal andere melodie te neuriën dan wat er op de radio speelt 😬
Ik loop continu rond met mijn headset als ik aan het bellen ben. Schijnt nochtans gezonder te zijn dan een hele dag stil te zitten op je stoel.
 
Ik ben ook redelijk stil, heb niet snel een mening over iets op een overleg. Als je mij op dat moment mijn mening vraagt, weet ik het eigenlijk zelf niet zo goed en ga ik rap iets zeggen waarvan ik denk dat anderen het willen horen. 't Is pas na een tijdje dat ik eigenlijk weet wat ik over iets denk (en soms heb ik ook gewoon geen mening over dingen?).
Is dat niet typisch iets voor introverten? Niks mis mee met eerst eens na te denken en dan een mening te vormen vind ik, maar in vergaderingen kan het vervelend zijn omdat je dan niet gehoord wordt. En er is ook niks mis met ergens geen mening over hebben.
 
Is dat niet typisch iets voor introverten? Niks mis mee met eerst eens na te denken en dan een mening te vormen vind ik, maar in vergaderingen kan het vervelend zijn omdat je dan niet gehoord wordt. En er is ook niks mis met ergens geen mening over hebben.
Combinatie van introversie (waardoor ik idd niet snel een mening vorm) en autisme (waardoor ik onzeker ben dat ik rare dingen ga zeggen dus maar zeg wat ik denk dat ze willen horen).
 
hoe zijt gij aan een job geraakt?
Gewoon gesolliciteerd, die mens vroeg ook naar slechte eigenschappen - heb dan gezegd dat ik eerlijk was - hierop een raar gezicht en de opmerking dat hij vond dat dit een goede eigenschap was.

mijn antwoord luidde: dat kan mijn geen kloten schelen dat je denk dat het een goede eigenschap is
 
Op dode momenten durf ik me wel eens te verliezen met dwalen op internet, dat gebeurt vaak als ik van thuis werk omdat je daar toch geen controle hebt. Het werk krijg ik op zich wel gedaan, maar afleiding en concentratieverlies is een onhebbelijkheid waar ik me aan stoor. Gelukkig gebeurt dat niet continu en zijn er momenten waar ik wél een drive heb en I get shit done.
 
Gewoon gesolliciteerd, die mens vroeg ook naar slechte eigenschappen - heb dan gezegd dat ik eerlijk was - hierop een raar gezicht en de opmerking dat hij vond dat dit een goede eigenschap was.

mijn antwoord luidde: dat kan mijn geen kloten schelen dat je denk dat het een goede eigenschap is
nog zo'n slechte eigenschap: eeuwenoude grappen vertellen.
 
Ik praat hardop in mezelf als ik bezig ben, vooral dan "vertellend" wat ik bezig ben of ga doen. Een ex-collega had hetzelfde ma dat werkte samen, als daar plots een buitenstaander bij kwam was dat nogal irritant voor die.
´
Ik doe dat ook :)

Op dode momenten durf ik me wel eens te verliezen met dwalen op internet, dat gebeurt vaak als ik van thuis werk omdat je daar toch geen controle hebt. Het werk krijg ik op zich wel gedaan, maar afleiding en concentratieverlies is een onhebbelijkheid waar ik me aan stoor. Gelukkig gebeurt dat niet continu en zijn er momenten waar ik wél een drive heb en I get shit done.
Ene waar ik me ook schuldig aan maak.
 
Droog gevoel voor humor. Vertel dat dan ook vaak op zo'n manier dat het lijkt alsof ik serieus ben.
 
- Af en toe tegen mezelf praten als ik met iets bezig ben. Weet niet of het echt zo storend is.
- Wat te snel zijn als ik iets moet uitleggen aan iemand anders. Zeker als het iets is op de computer.
 
- Af en toe tegen mezelf praten als ik met iets bezig ben. Weet niet of het echt zo storend is.
- Wat te snel zijn als ik iets moet uitleggen aan iemand anders. Zeker als het iets is op de computer.
Kheb een nieuwe collega die ook tegen zichzelf praat. Op zich niet echt storend buiten dat ik elke keer denk dat hij iets wil vragen.
Erger is wanneer hij met zijn stylo aan het spelen is en je om de vijf seconde een klik hoort. Op een bepaald moment zag ik mezelf die stylo in z'n voorhoofd rammen :unsure: het stomme is dat ik dat zelf ook soms doe :p

Eigen vervelende gewoonten: ik zucht veel tijdens het werk. En kan al eens hardop vloeken als de software traag werkt, vastloopt of crashed. Of vijfhonderd keer snel met de muis klikken als het weer eens hapert.

Ik wil ook alles te snel af hebben waardoor ik fouten maak en details niet opmerk . (Daar probeer ik bewust aan te werken want dat gaat me anders ooit m'n job kosten, vrees ik).
 
Erger is wanneer hij met zijn stylo aan het spelen is en je om de vijf seconde een klik hoort. Op een bepaald moment zag ik mezelf die stylo in z'n voorhoofd rammen :unsure: het stomme is dat ik dat zelf ook soms doe :p
Meezingen, wiebelbenen, styloklikken,.. heel vaak dingen wie je onbewust doet en waar ik alvast geen enkel probleem mee heb als je mij zegt dat dat je stoort.
Op voorwaarde dat je het niet erg vindt dat een half uur later nog eens te zeggen, net omdat het onbewust is. 😬

Probleem is dat mensen idd vaak te lang wachten en dan niet beleefd zeggen: "Mulan, ik krijg er wat de kriebels van als je... Kan je daar aub mee stoppen?" Dan zet ik met plezier de radio uit, 2 voeten op de grond en de balpen buiten mijn bereik.
Maar wanneer iemand met stoom uit de oren me toeblaft dat ik godverdomme moet stoppen met... Tja... Dan voel ik een pak minder sympathie. Dus vraag de volgende keer gerust beleefd of je collega de balpen aan de kant wil leggen. 😁
 
Op dode momenten durf ik me wel eens te verliezen met dwalen op internet, dat gebeurt vaak als ik van thuis werk omdat je daar toch geen controle hebt. Het werk krijg ik op zich wel gedaan, maar afleiding en concentratieverlies is een onhebbelijkheid waar ik me aan stoor. Gelukkig gebeurt dat niet continu en zijn er momenten waar ik wél een drive heb en I get shit done.
Ik heb dat ook veel wanneer ik geen werk heb dat dringend af moet of wanneer ik niks interessants te doen heb. Als er een deadline is dan gaat mijn turbo aan. Daardoor slaag ik er meestal toch in om mijn werk op tijd af te krijgen. Ik stoor me regelmatig aan mijn eigen uitstelgedrag en gebrek aan concentratie. In die mate dat mijn zelfbeeld er onder lijdt.
 
Ik heb dat ook veel wanneer ik geen werk heb dat dringend af moet of wanneer ik niks interessants te doen heb. Als er een deadline is dan gaat mijn turbo aan. Daardoor slaag ik er meestal toch in om mijn werk op tijd af te krijgen. Ik stoor me regelmatig aan mijn eigen uitstelgedrag en gebrek aan concentratie. In die mate dat mijn zelfbeeld er onder lijdt.
Bij mij helpt de "agile"-werking daar enorm hard voor. Ipv grote deadlines ergens ver weg, stel je kleine doelen op die je binnen 2 weken wil af hebben. Hierdoor krijg je veel minder van die dode momenten, waardoor je veel langer/beter gefocust kan werken. Maar heel uw organisatie moet daar mee om kunnen gaan, het is niet de bedoeling om iedereen continu in stress te jagen.
 
Terug
Bovenaan