Welke toekomst/plaats hebben huisdieren in onze maatschappij?

Is dat probleem van die broodfok ook geen probleem van vraag en aanbod?

Voor sommige hondenrassen moet je tot in het noorden van Nederland rijden om een kennel te kunnen bezoeken als je geen 1,5 jaar wil wachten op een nestje. Vaak zijn er wel nationale kliekjes van erkende ons-kent-ons kwekers maar die lijken hun inner circle en het aanbod bewust kunstmatig zo laag te willen houden om op die manier de prijs ook zo hoog mogelijk te kunnen zetten. Zo wordt die broodfokmarkt in de eerste plaats gecreeerd.
De consument kan dan ook gewoon opteren voor een ras dat wel beschikbaar is of om effectief zo lang te wachten. Dan uitwijken naar broodfok is toch ook een mentaliteitsprobleem.

Sowieso is de "nood" aan een bepaald ras iets kunstmatig in de meeste gevallen lijkt me.
 
De consument kan dan ook gewoon opteren voor een ras dat wel beschikbaar is of om effectief zo lang te wachten. Dan uitwijken naar broodfok is toch ook een mentaliteitsprobleem.

Sowieso is de "nood" aan een bepaald ras iets kunstmatig in de meeste gevallen lijkt me.
Als iedere hond bij iedere eigenaar zou passen, dan hadden ze er geen 345 verschillende rassen van gemaakt he.

Er zijn even weinig mensen die uit het asiel een om-het-even-welke 'budget'hond halen, als dat er zich niet interesseren welk merk, kleur of model hun smartphone of wagen zijn. Die mentaliteit krijg je er nergens uit.

En net omdat er in het asiel honden met hopen zitten voor een appel en een ei, terwijl je voor een 2k rashond puppie soms langer dan een jaar moet wachten, zijn ze nog meer gegeerd want exclusiviteit verkoopt. Voor veel mensen is een asielhond hetzelfde als een tweedehands refurbisch gsm. Als die hun begeerde hond dan op internet aan de helft van de prijs kunnen kopen en een levertijd van 2 weken, vinden ze dat ze een goede deal gedaan.
Er staat op die hond namelijk niet geschreven dat dat er eentje uit een oostblokland is.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat gaat niet alleen om mentaliteit hé. Als ik nu kijk naar adopteereendier.be en ik kijk op de eerste pagina van honden:
- herders (mechelaars en duitsers)
- staffords
- een mastiff
- een rottweiler
- een kangal
- een husky
- een akita
- een jack russell

Allez, 'k weet niet ze, daar zit mijn droomhond nu écht wel niet tussen. Dat zijn allemaal moeilijkere tot zelfs extreem moeilijke honden (een husky, akita of een kangal, amai nee dank u).

Als je niet op zoek bent naar zoiets is dierenasiel ook niet meteen de aangewezen plek (stichting oid dan idd, of gewoon een goeie fokker).
 
Als iedere hond bij iedere eigenaar zou passen, dan hadden ze er geen 345 verschillende rassen van gemaakt he.

Er zijn even weinig mensen die uit het asiel een om-het-even-welke 'budget'hond halen, als dat er zich niet interesseren welk merk, kleur of model hun smartphone of wagen zijn. Die mentaliteit krijg je er nergens uit.

En net omdat er in het asiel honden met hopen zitten voor een appel en een ei, terwijl je voor een 2k rashond puppie soms langer dan een jaar moet wachten, zijn ze nog meer gegeerd want exclusiviteit verkoopt. Voor veel mensen is een asielhond hetzelfde als een tweedehands refurbisch gsm. Als die hun begeerde hond dan op internet aan de helft van de prijs kunnen kopen en een levertijd van 2 weken, vinden ze dat ze een goede deal gedaan.
Er staat op die hond namelijk niet geschreven dat dat er eentje uit een oostblokland is.
Die vele rassen zijn veelal historisch gekweekt, voor allerhande taken of het uiterlijk, maar vandaag de dag heeft meer dan 90% van de mensen waarschijnlijk genoeg aan eender welke gezelschapshond. Veel van die rassen gekweekt om zwaar te werken bv. worden dan "moeilijk" gevonden omdat ze hun energie niet kwijt kunnen. Zie ook veel van die asielhonden die @glashelder aanhaalt.

Dus dan vind ik het persoonlijk de verkeerde mentaliteit om net voor een bepaald, speciaal ras te gaan, dit niet meteen te vinden, en dan maar voor de broodfok te gaan. Je kan dan ook gewoon voor een ander ras gaan, dat je wel kan vinden. Over het asiel heb ik niet eens gesproken.

Natuurlijk is dat een statussymbool, een vorm van exclusiviteit. En natuurlijk krijg je zo'n mensen moeilijk naar het adopteren van een asielhond. Maar het idee dat een bepaald ras noodzakelijk is omdat die perfect bij een bepaald baasje past, vind ik op zich al onnozel, laat staan dat iedereen dat zelf zo goed zal inschatten.
 
Bwoa die akita's en die rottweilers hebben niet per se zo veel energie, ze hebben gewoon rotkarakters :laugh:
En natuurlijk krijg je zo'n mensen moeilijk naar het adopteren van een asielhond. Maar het idee dat een bepaald ras noodzakelijk is omdat die perfect bij een bepaald baasje past, vind ik op zich al onnozel, laat staan dat iedereen dat zelf zo goed zal inschatten.
Ja, dat dus ook. Dat is allemaal niet zó nauwgezet hoor. Ik ben zot van teckels en ik hou van het zelfstandige en eigenwijze (ik vind dat niet leuk, zo'n hond die onvoorwaardelijk luistert en zo'n grote will to please heeft). Maar dat wil niet zeggen dat enkel een teckel perfect is voor mij, er zijn hele hordes zelfstandige eigenwijze hondjes.

En je zal dan maar je 100% perfecte rashond hebben die tot op de puntjes bij je past, en dan krijg je er eentje die de rasstandaard zelf niet gelezen heeft en het compleet tegenovergestelde is :laugh:

Dieren zijn op dat vlak net als mensen, niet 100% voorspelbaar en dat hoeft ook niet. Anders moet je pluche beestjes kopen.
 
Dat gaat niet alleen om mentaliteit hé. Als ik nu kijk naar adopteereendier.be en ik kijk op de eerste pagina van honden:
- herders (mechelaars en duitsers)
- staffords
- een mastiff
- een rottweiler
- een kangal
- een husky
- een akita
- een jack russell

Allez, 'k weet niet ze, daar zit mijn droomhond nu écht wel niet tussen. Dat zijn allemaal moeilijkere tot zelfs extreem moeilijke honden (een husky, akita of een kangal, amai nee dank u).

Als je niet op zoek bent naar zoiets is dierenasiel ook niet meteen de aangewezen plek (stichting oid dan idd, of gewoon een goeie fokker).
Herders, rottweiler, mastiff (afhankelijk van welke, zijn er veel) zijn al drie rassen of soorten die eigenlijk vrij makkelijk zijn. Intelligent, leren graag en baasgericht.
Kangals heb ik eigenlijk nog nooit in een fout gezin weten terecht komen, maar dat zal sowieso bestaan en dat heropvoeden is weer iets apart natuurlijk.
Husky's moet je weten wat doen, maar op zich ook geen probleem. Akita's idem, ook al zijn ze nog iets anders.
Jack russels moeten ze verbieden.

Dus jij ziet geen potentieel, maar daar zitten dus heel veel goede honden. Wij hebben nu ook wel 2 honden met stamboom van degelijke fokkers, maar dat was voor de witte herder omdat dat onze eerste hond was en we met een intelligent ras als pup wilden beginnen + geen broodfokker steunen. Onze wolfhond is dan sowieso al iets dat je niet wil halen uit louche kringen. Maar als er over oneindig veel jaar een van onze hondjes moeten laten gaan, komt er sowieso een asielhond.
 
Gewoon efkes aanvullen: de golden retrievers, de puppy's,.. die komen doorgaans niet online omdat die heel snel geadopteerde raken via het informele netwerk.

Die worden absoluut ook in asielen gedumpt maar binnen de paar weken hebben die een nieuwe thuis. Het zijn de honden die er langer dan een maand zitten die het tot de website halen.
 
Veel mensen hebben al een probleem met een wachtlijst van 6 maanden, laat staan van een jaar of langer. Als je beslist een kind te krijgen, moet je ook 9 maanden wachten, en dat is als je geluk hebt meteen zwanger te geraken. Voor een huisdier moet je evengoed voorbereidingen treffen en je dagindeling herzien, weliswaar minder verregaand dan met een kind, maar er zouden veel drama's vermeden kunnen worden als die impulsaankopen gewoon niet meer mogelijk zouden zijn.
 
die rottweilers hebben niet per se zo veel energie, ze hebben gewoon rotkarakters :laugh:
Het is niet omdat marginale Keanu met zijn klak en gouden ketting een Rottweiler heeft om stoer te doen dat het ras een rotkarakter heeft. Pure HLN comment.

Ik heb al 100 agressieve keffers tegen gekomen moesten ze de afmetingen hebben van een Rottweiler dan was het een moordmachine.

Terwijl ik eigenlijk nog nooit een agressieve Rottweiler of akita tegen gekomen heb.

En al meermaals Rottweilers, staffords, herders die weg gelopen waren ook niet. Terwijl ze dan net wel gevaarlijk zouden kunnen zijn uit angst.

Deftige mensen die een grote hond houden voeden die treffelijk op net door hun kracht. Meestal zijn het degene met kleine keffers die hun hond niet opvoeden want als die bijt doet het toch niet veel denken ze. Tot ze eens in hun gezicht gebeten worden.
 
Het is niet omdat marginale Keanu met zijn klak en gouden ketting een Rottweiler heeft om stoer te doen dat het ras een rotkarakter heeft. Pure HLN comment.

Ik heb al 100 agressieve keffers tegen gekomen moesten ze de afmetingen hebben van een Rottweiler dan was het een moordmachine.

Terwijl ik eigenlijk nog nooit een agressieve Rottweiler of akita tegen gekomen heb.

En al meermaals Rottweilers, staffords, herders die weg gelopen waren ook niet. Terwijl ze dan net wel gevaarlijk zouden kunnen zijn uit angst.

Deftige mensen die een grote hond houden voeden die treffelijk op net door hun kracht. Meestal zijn het degene met kleine keffers die hun hond niet opvoeden want als die bijt doet het toch niet veel denken ze. Tot ze eens in hun gezicht gebeten worden.
Dit.

Als mensen iemand met een relatief kleine hond passeren is er niks aan de hand. Ik heb tegelijk al 'tig mensen tegengekomen die in een grote cirkel rond mij lopen als ik met onze eerste asielhond passeer. Zwarte hond, goeie 30kg en zware blaf, maar dat is dus echt de liefste hond die je kan tegenkomen. Ik ga daar geen credits op pakken, hij heeft een goed karakter, maar veel is toch te danken aan opvoeding zou ik ook denken.
 
Die vele rassen zijn veelal historisch gekweekt, voor allerhande taken of het uiterlijk, maar vandaag de dag heeft meer dan 90% van de mensen waarschijnlijk genoeg aan eender welke gezelschapshond. Veel van die rassen gekweekt om zwaar te werken bv. worden dan "moeilijk" gevonden omdat ze hun energie niet kwijt kunnen. Zie ook veel van die asielhonden die @glashelder aanhaalt.

Dus dan vind ik het persoonlijk de verkeerde mentaliteit om net voor een bepaald, speciaal ras te gaan, dit niet meteen te vinden, en dan maar voor de broodfok te gaan. Je kan dan ook gewoon voor een ander ras gaan, dat je wel kan vinden. Over het asiel heb ik niet eens gesproken.

Natuurlijk is dat een statussymbool, een vorm van exclusiviteit. En natuurlijk krijg je zo'n mensen moeilijk naar het adopteren van een asielhond. Maar het idee dat een bepaald ras noodzakelijk is omdat die perfect bij een bepaald baasje past, vind ik op zich al onnozel, laat staan dat iedereen dat zelf zo goed zal inschatten.
Die verschillende rassen mogen dan om historische redenen gekweekt zijn voor functies die meestal niet meer gebruikt worden, toch zijn hondenliefhebbers blijvend verknocht en gecharmeerd door de uiterlijke en gedrag&karaktertypische eigenschappen van specifieke hondenrassen, aangezien al die rassen – ook na verval van hun historische functies - allemaal zijn blijven bestaan.

Er is inderdaad de oppervlakkigheid dat mensen deels of volledig op basis van het uiterlijk een hond kopen die ze esthetisch 'mooi' vinden of die een bepaald imago dat ze voor zichzelf graag uitdragen mee moeten uitstralen. Dat geldt trouwens even goed voor mensen die altruïsme willen uitstralen door bewust de grootste sukkelstraathond uit het asiel onder hun arm mee te nemen. ;)
Maar als een auto niet meer was dan een product waarmee je je functioneelgewijs van punt A naar B verplaatst met 3 overige inzittende en 60L kofferruimte, zouden we geen 20k meer uitgeven aan een strijdros van het merk BMW.
Als een kledingstuk niet meer was dan een product waarmee je je functioneelgewijs je lichaam beschermt en verwarmt, zouden we geen massa's geld uitgeven aan dure luxe kledij.
Die mentaliteit is dus op zich niet abnormaal en ook niet veranderbaar.

Gegeven het feit dat mensen, deels voor het uiterlijk maar deels ook voor functionele redenen (verwacht of gereputeerd gedrag, karakter, mogelijkheid tot sporten, veiligheidsgevoel in huis, imago, etc ...) meestal al een bepaald type rashond voor ogen hebben, houden zowel hobbyfokkers als dierenasielen de broodfok mee in stand.

Zie je in het dierenasiel een Duitse of Mechelse herdershond die volgens jou perfect zou passen in het gezin, komt men onmiddellijk af met ‘Ah nee, wij plaatsen nooit grote honden in een gezin met kinderen, maar je kan wel nog deze chihuahua krijgen’.
Tot zover dus die ‘hondenras maakt niet uit’. :unsure:

Vind je 60 km verderop een fokker van een bepaald ras en je geeft aan dat je van plan bent om de teef te steriliseren als preventie tegen melkkliertumoren dan kom die af met ‘Ah nee, dan gaat die hond een lelijke vacht krijgen en ik heb mijn reputatie om te beschermen dus ik verkoop de pup wel aan een andere kandidaat

Dan is het helemaal niet zo verbazend dat veel mensen in een webshop aan 1/3 van de prijs een pup kopen waar ze als klant de volledige vrije keuze hebben en geen van bovenstaande zever.
In principe zou het nog zo geen slecht idee zijn dat online dierenshops een Europees kwaliteitslabel kunnen behalen wanneer de pups in hygiënische en dierwaardige omstandigheden gekweekt worden en met incest-arme stamboomlijnen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Herders, rottweiler, mastiff (afhankelijk van welke, zijn er veel) zijn al drie rassen of soorten die eigenlijk vrij makkelijk zijn. Intelligent, leren graag en baasgericht.
Kangals heb ik eigenlijk nog nooit in een fout gezin weten terecht komen, maar dat zal sowieso bestaan en dat heropvoeden is weer iets apart natuurlijk.
Husky's moet je weten wat doen, maar op zich ook geen probleem. Akita's idem, ook al zijn ze nog iets anders.
Jack russels moeten ze verbieden.

Dus jij ziet geen potentieel, maar daar zitten dus heel veel goede honden. Wij hebben nu ook wel 2 honden met stamboom van degelijke fokkers, maar dat was voor de witte herder omdat dat onze eerste hond was en we met een intelligent ras als pup wilden beginnen + geen broodfokker steunen. Onze wolfhond is dan sowieso al iets dat je niet wil halen uit louche kringen. Maar als er over oneindig veel jaar een van onze hondjes moeten laten gaan, komt er sowieso een asielhond.
Ja, daar ging mijn punt toch ook over, dat ik geen potentieel zie? Ik hoef die honden niet. Herders vind ik vreselijk, ik wil geen gehielplak en een will to please en steeds denken dat we dingen gaan doen. Ze leren graag maar misschien wil ik mij daar wel niet me bezig houden? Voor mij zijn dat moeilijke honden omdat ze totaal niet bij mij passen. Dus leren graag en baasgericht, no thx. Jij kan dat makkelijk vinden, voor mij zou dat moeilijk zijn. Da's net zoals een border collie, hoewel een totaal ander karakter dan pakweg een mechelaar (ook al zijn het beiden herders), voor mij totaal ongeschikt. Mijn hond was een teckel, compleet zelfstandig en eigenzinnig. Dat vinden andere mensen weer vreselijk, dat een teckel pas luistert als het hem goed uitkomt, ik vind dat geweldig, zoveel karakter.

Mijn ervaring met Kangals is van op het Nederlandse hondenforum en daar komen ze helaas wel vaak op verkeerde plekken terecht. Husky's en akita's moet je idd weten wat te doen en het ras snappen, en da's nu net het punt. Als je naar het asiel gaat en denkt "oh zo'n leuke knuffelbeer" of "oh zo'n mooie blauwe ogen" dan sta je daar straks met je eenzame husky die de buren gek maakt en de deuren kapot krabt, of de akita die geen zin heeft om te luisteren.

Dat was nu net mijn punt, dat heel specifieke rassen oververtegenwoordigd zijn in het asiel, en als je daar niet naar op zoek bent, heb je pech. In heel die lijst zit geen enkele hond die bij mij past of zelfs nog maar aanspreekt. Het zijn ook geen makkelijke honden (en dan krijg je ook het kip-en-eiverhaal, want waarom zijn ze überhaupt oververtegenwoordigd? is dat omdat mensen zich er vaak aan mispakken?) of honden die je zomaar aan iedereen meegeeft.

Waar heb je die onzin nu vandaan? Een rottweiler is een van de makkelijkste en trouwste rassen die er zijn.
Het is niet omdat marginale Keanu met zijn klak en gouden ketting een Rottweiler heeft om stoer te doen dat het ras een rotkarakter heeft. Pure HLN comment.

Ik heb al 100 agressieve keffers tegen gekomen moesten ze de afmetingen hebben van een Rottweiler dan was het een moordmachine.

Terwijl ik eigenlijk nog nooit een agressieve Rottweiler of akita tegen gekomen heb.

En al meermaals Rottweilers, staffords, herders die weg gelopen waren ook niet. Terwijl ze dan net wel gevaarlijk zouden kunnen zijn uit angst.

Deftige mensen die een grote hond houden voeden die treffelijk op net door hun kracht. Meestal zijn het degene met kleine keffers die hun hond niet opvoeden want als die bijt doet het toch niet veel denken ze. Tot ze eens in hun gezicht gebeten worden.
Ugh, ik heb het helemaal niet over Keanu met zijn klak en HLN lees ik al helemaal niet. Wat ik zei was niet bedoeld als "omg rottweiler superagressief zit bij allemaal marginalen!!!!!1"

Een rottweiler is een stevige hond met een eigen wil. Dat is niet een hond die je wil zetten bij een tof gezinnetje die op zoek is naar een leuke eerste huishond. Net als bij de akita en de husky moet je het ras snappen en weten wat je doet.

Da's mijn punt, dat zijn honden die een specifieke aanpak of kennis vragen, of een eigenaar die de eigenheid van het ras snapt. Dan kan JIJ wel vinden dat ze makkelijk zijn of een leuk karakter hebben (kan best hé, ik kan vast wel beste vriendjes worden met een rottweiler), maar het zijn geen 'happy go lucky ga gezellig stoeien in het loslooppark tussen alle andere kindjes en hondjes terwijl de eigenaars gewoon een babbeltje slaan'-honden.

Ze hebben geen makkelijk karakter op dat vlak, voor mij een rotkarakter 🤷‍♂️

En echt, een rottweiler een van de makkelijkste rassen die er zijn. 't Is goed, zet ze maar in als blindegeleidehond, geef ze mee aan een omaatje van 72 die nog gezelschap zoekt of pakt ze mee op vakantie aan het strand waar de baasjes hun eigen plekje claimen en de hond dat gezellig mee gaat bewaken :love2:
 
Ja, daar ging mijn punt toch ook over, dat ik geen potentieel zie? Ik hoef die honden niet. Herders vind ik vreselijk, ik wil geen gehielplak en een will to please en steeds denken dat we dingen gaan doen. Ze leren graag maar misschien wil ik mij daar wel niet me bezig houden? Voor mij zijn dat moeilijke honden omdat ze totaal niet bij mij passen. Dus leren graag en baasgericht, no thx. Jij kan dat makkelijk vinden, voor mij zou dat moeilijk zijn. Da's net zoals een border collie, hoewel een totaal ander karakter dan pakweg een mechelaar (ook al zijn het beiden herders), voor mij totaal ongeschikt. Mijn hond was een teckel, compleet zelfstandig en eigenzinnig. Dat vinden andere mensen weer vreselijk, dat een teckel pas luistert als het hem goed uitkomt, ik vind dat geweldig, zoveel karakter.

Mijn ervaring met Kangals is van op het Nederlandse hondenforum en daar komen ze helaas wel vaak op verkeerde plekken terecht. Husky's en akita's moet je idd weten wat te doen en het ras snappen, en da's nu net het punt. Als je naar het asiel gaat en denkt "oh zo'n leuke knuffelbeer" of "oh zo'n mooie blauwe ogen" dan sta je daar straks met je eenzame husky die de buren gek maakt en de deuren kapot krabt, of de akita die geen zin heeft om te luisteren.

Dat was nu net mijn punt, dat heel specifieke rassen oververtegenwoordigd zijn in het asiel, en als je daar niet naar op zoek bent, heb je pech. In heel die lijst zit geen enkele hond die bij mij past of zelfs nog maar aanspreekt. Het zijn ook geen makkelijke honden (en dan krijg je ook het kip-en-eiverhaal, want waarom zijn ze überhaupt oververtegenwoordigd? is dat omdat mensen zich er vaak aan mispakken?) of honden die je zomaar aan iedereen meegeeft.



Ugh, ik heb het helemaal niet over Keanu met zijn klak en HLN lees ik al helemaal niet. Wat ik zei was niet bedoeld als "omg rottweiler superagressief zit bij allemaal marginalen!!!!!1"

Een rottweiler is een stevige hond met een eigen wil. Dat is niet een hond die je wil zetten bij een tof gezinnetje die op zoek is naar een leuke eerste huishond. Net als bij de akita en de husky moet je het ras snappen en weten wat je doet.

Da's mijn punt, dat zijn honden die een specifieke aanpak of kennis vragen, of een eigenaar die de eigenheid van het ras snapt. Dan kan JIJ wel vinden dat ze makkelijk zijn of een leuk karakter hebben (kan best hé, ik kan vast wel beste vriendjes worden met een rottweiler), maar het zijn geen 'happy go lucky ga gezellig stoeien in het loslooppark tussen alle andere kindjes en hondjes terwijl de eigenaars gewoon een babbeltje slaan'-honden.

Ze hebben geen makkelijk karakter op dat vlak, voor mij een rotkarakter 🤷‍♂️

En echt, een rottweiler een van de makkelijkste rassen die er zijn. 't Is goed, zet ze maar in als blindegeleidehond, geef ze mee aan een omaatje van 72 die nog gezelschap zoekt of pakt ze mee op vakantie aan het strand waar de baasjes hun eigen plekje claimen en de hond dat gezellig mee gaat bewaken :love2:
Geen enkele hond is makkelijk. Een labrador zou zogezegd ook zo een makkelijke hond zijn. Maar toch scoren ze vrij hoog in de bijtincidenten.

Ik zie eigenlijk weinig verschil tussen onze labrador en onze Rottweiler. Ze hebben beide hun eigen willetje en onze labrador gaat met gemak een omatje vloeren als hij iets wil. Onze rottweiler vind ik veel standvastiger van karakter omdat hij een pak zelfzekerder is.

Rotkarakter is nogal een fout woord voor wat je wil zeggen. Een Rotkarakter is voor mij een hond die niet te vertrouwen is.
 
Zijn dat dan toevallig geen absolute cijfers, want er lopen nu ook een hele hoop labradors rond.

Nu wel uit Nederland maar idd, absolute cijfers én enkel van aangegeven letsels.

Een kleiner ras kan veel bijtgrager zijn, maar voor een schaafwondje en een blauwe plek ga je geen politie waarschuwen of naar spoed trekken doorgaans. Dat maakt een correcte vergelijking veel moeilijker.
 
Zijn dat dan toevallig geen absolute cijfers, want er lopen nu ook een hele hoop labradors rond.
De cijfers gaan dan waarschijnlijk nog in hun voordeel zijn, dat zijn enkel de bijtincidenten die gemeld zijn. Idem voor vele kleine rassen.

Als er niet veel schade is zal er meestal geen melding van gemaakt zijn. In vergelijking met een bijtende rottweiler of dergelijke rassen (waarvan de bijtkracht een pak hoger ligt) waar er zo goed als altijd schade is zal zo goed als ieder bijtincident gemeld zijn.
 
De cijfers gaan dan waarschijnlijk nog in hun voordeel zijn, dat zijn enkel de bijtincidenten die gemeld zijn. Idem voor vele kleine rassen.

Als er niet veel schade is zal er meestal geen melding van gemaakt zijn. In vergelijking met een bijtende rottweiler of dergelijke rassen (waarvan de bijtkracht een pak hoger ligt) waar er zo goed als altijd schade is zal zo goed als ieder bijtincident gemeld zijn.
Waarmee je volgens mij toch zelf een argument geeft dat niet alle rassen gelijk zijn op vlak van risico of "gemakkelijkheid" denk ik. Hoe vaak ik hier of elders niet lees dat dit of dat ras een sterke baas nodig heeft of iets in die aard. Logisch dat er dan geregeld stemmen opgaan die zich afvragen waarom zo'n honden nog gekweekt worden.
 
Waarmee je volgens mij toch zelf een argument geeft dat niet alle rassen gelijk zijn op vlak van risico of "gemakkelijkheid" denk ik. Hoe vaak ik hier of elders niet lees dat dit of dat ras een sterke baas nodig heeft of iets in die aard. Logisch dat er dan geregeld stemmen opgaan die zich afvragen waarom zo'n honden nog gekweekt worden.
Nu, ik heb 17 jaar een chihuahua gehad, en ik kan je zeggen: Die hebben een sterke baas nodig.
Ik ben het wel absoluut eens dat er gemakkelijke en moeilijke rassen zijn, maar dat loopt niet altijd gelijk met gevaarlijke rassen. En @straight_six protesteert wel terecht als rottweilers als moeilijke rassen worden opzijgeschoven. Want waarschijnlijk zal een chihuahua een moeilijker karakter hebben.

Maar dat wil niet zeggen dat het geen gevaarlijker ras is. Als het fout loopt met een chihuahua, heb je een een plakker rond je vinger nodig. Als het fout loopt met een rottweiler, heb je geen arm meer. Goed dat die rottweiler standvastiger is dan de labrador voor dat omaatje. Maar de kans dat ze een labrador van iemand af kan trekken is groter dan dat ze de rottweiler van iemand af kan trekken. Ook al weegt een labrador wel wat, er is een groot verschil in spier- en bijtkracht tussen de twee.
 
Terug
Bovenaan