Welke toekomst/plaats hebben huisdieren in onze maatschappij?

Waarmee je volgens mij toch zelf een argument geeft dat niet alle rassen gelijk zijn op vlak van risico of "gemakkelijkheid" denk ik. Hoe vaak ik hier of elders niet lees dat dit of dat ras een sterke baas nodig heeft of iets in die aard. Logisch dat er dan geregeld stemmen opgaan die zich afvragen waarom zo'n honden nog gekweekt worden.
qua risico is een Rottweiler natuurlijk gevaarlijker dan een poedel. Maar dat heeft niets met een rotkarakter te maken.

Als je 10 Rottweilers hebt en er bijten er 3, dan ga je in 2 van de 3 gevallen botbreuken, kneuzingen,.. hebben dus zijn die direct gemeld
als je 10 poedels hebt waarvan er 8 bijten, dan ga je 8 blauwe plekken of schrammen hebben en gaan zo goed als nooit gemeld worden.

De rottweilers veroorzaken idd meer schade, maar op basis van "rotkarakter" zou de poedel toch een pak hoger scoren. Wat trouwens ook niet waar is, want als je een poedel deftig opvoed gaat die niet meer bijten dan een deftig opgevoede Rottweiler.

Een Rottweiler heeft een ervaren baas nodig omdat je die niet zomaar eens gaat oppakken als hij iets doet wat niet mag. Die moet luisteren als je iets zegt, terwijl je een klein ras gewoon oppakt en ergens anders neerzet.
 
Nu, ik heb 17 jaar een chihuahua gehad, en ik kan je zeggen: Die hebben een sterke baas nodig.
Ik ben het wel absoluut eens dat er gemakkelijke en moeilijke rassen zijn, maar dat loopt niet altijd gelijk met gevaarlijke rassen. En @straight_six protesteert wel terecht als rottweilers als moeilijke rassen worden opzijgeschoven. Want waarschijnlijk zal een chihuahua een moeilijker karakter hebben.

Maar dat wil niet zeggen dat het geen gevaarlijker ras is. Als het fout loopt met een chihuahua, heb je een een plakker rond je vinger nodig. Als het fout loopt met een rottweiler, heb je geen arm meer. Goed dat die rottweiler standvastiger is dan de labrador voor dat omaatje. Maar de kans dat ze een labrador van iemand af kan trekken is groter dan dat ze de rottweiler van iemand af kan trekken. Ook al weegt een labrador wel wat, er is een groot verschil in spier- en bijtkracht tussen de twee.
qua risico is een Rottweiler natuurlijk gevaarlijker dan een poedel. Maar dat heeft niets met een rotkarakter te maken.

Als je 10 Rottweilers hebt en er bijten er 3, dan ga je in 2 van de 3 gevallen botbreuken, kneuzingen,.. hebben dus zijn die direct gemeld
als je 10 poedels hebt waarvan er 8 bijten, dan ga je 8 blauwe plekken of schrammen hebben en gaan zo goed als nooit gemeld worden.

De rottweilers veroorzaken idd meer schade, maar op basis van "rotkarakter" zou de poedel toch een pak hoger scoren. Wat trouwens ook niet waar is, want als je een poedel deftig opvoed gaat die niet meer bijten dan een deftig opgevoede Rottweiler.

Een Rottweiler heeft een ervaren baas nodig omdat je die niet zomaar eens gaat oppakken als hij iets doet wat niet mag. Die moet luisteren als je iets zegt, terwijl je een klein ras gewoon oppakt en ergens anders neerzet.
Gohja, jullie zeggen niets waar ik niet mee akkoord ga hoor. Maar het ging mij over "geen enkele hond is makkelijk". Lijkt me dat heel wat gezelschapshonden toch wel in de doorsnede zitten van "makkelijk om aanvaardbaar op te voeden" en "laag risico als ze dan toch uithalen". Dat of ik onderschat geweldig de kennis rond opvoeding van de gemiddelde eigenaar.

Dit is ook waarom ik vaak toch een zeker wantrouwen heb wanneer mensen afkomen dat ze een specifiek, weinig gekend ras, of omgekeerd een ras met een zekere "gevaarlijke" reputatie willen. Dat gaat in sommige gevallen zeker over bewuste keuzes van ervaren eigenaars, maar zeker niet altijd.
 
Gohja, jullie zeggen niets waar ik niet mee akkoord ga hoor. Maar het ging mij over "geen enkele hond is makkelijk". Lijkt me dat heel wat gezelschapshonden toch wel in de doorsnede zitten van "makkelijk om aanvaardbaar op te voeden" en "laag risico als ze dan toch uithalen". Dat of ik onderschat geweldig de kennis rond opvoeding van de gemiddelde eigenaar.

Dit is ook waarom ik vaak toch een zeker wantrouwen heb wanneer mensen afkomen dat ze een specifiek, weinig gekend ras, of omgekeerd een ras met een zekere "gevaarlijke" reputatie willen. Dat gaat in sommige gevallen zeker over bewuste keuzes van ervaren eigenaars, maar zeker niet altijd.
Bwa, de onze was gemakkelijk en ook niet. Super sociaal, iedereen z'n vriend. Wel zo koppig als de pest en voortdurend op z'n hoede om een plaatsje te kunnen stijgen op de ladder :D Maar als kindjes vroegen of ze hem mochten strelen, moest ik wel altijd maken dat de situatie ernaar was: mee knielen, hem ook strelen ondertussen, zeggen dat ze niet bruusk mochten doen en dat ze onder de kin moesten strelen om te beginnen. Hij vond nieuwe kinderen te onvoorspelbaar.

Dan is dat niet "gemakkelijk". We hebben ook een herder gehad, en die was gewoon asociaal en hapte naar iedereen die hij zag. Onmogelijk te veranderen, dat was zijn karakter. Hij luisterde wel supergoed, en leek daardoor een gemakkelijke hond. Het risico was enorm laag, gewoon omdat hij zo goed luisterde. Maar daar kruipt wel werk in.

Overigens ook een andere herder die superlief was en alles toeliet, en een jackrussel bij wie het vanzelf ging. Ik denk dat het ras wel zal maken dat je meer kans hebt op iets in het karakter. Maar zal zeker ook niet alles uitmaken. Ik ben eigenlijk al half vergeten waar het over ging...
 
De rottweilers veroorzaken idd meer schade, maar op basis van "rotkarakter" zou de poedel toch een pak hoger scoren. Wat trouwens ook niet waar is, want als je een poedel deftig opvoed gaat die niet meer bijten dan een deftig opgevoede Rottweiler.
He? Poedels zijn clowns tot en met, totaal geen bijters. Poedels zijn gefokt op de jacht (en zachte beet), rottweilers op waken en drijven :thinking: Je ziet niks anders dan poedels bij doggy dancing en agility (en de aussies en borders natuurlijk). Ze worden gebruikt als blindengeleidehonden en reddingshonden. Allez, ik zou daar nu toch geen hond met een rotkarakter voor gebruiken ze 😬
 
He? Poedels zijn clowns tot en met, totaal geen bijters. Poedels zijn gefokt op de jacht (en zachte beet), rottweilers op waken en drijven :thinking: Je ziet niks anders dan poedels bij doggy dancing en agility (en de aussies en borders natuurlijk). Ze worden gebruikt als blindengeleidehonden en reddingshonden. Allez, ik zou daar nu toch geen hond met een rotkarakter voor gebruiken ze 😬
Was gewoon bij wijze van spreken om het verschil in grootte aan te tonen.
 
Je kan er mee lachen, maar daar is in feite echt niks grappig aan.
Dat een hond een eigen karakter heeft dat is nu eenmaal zo. Maar hij moet wel zijn plaats kennen en luisteren, dat is super belangrijk.
Haha, good luck.



Nee, ff serieus. Teckels zijn gefokt om hun plan te trekken onder de grond en zelf beslissingen te nemen. Dat wil niet per se zeggen dat ze foute beslissingen nemen. Pippa heeft in die jaren dat ik haar kende zich 1x misdragen, toen ze een van onze katten achterna zat. Toen ben ik serieus boos geweest. Voor de rest was dat een brave hond. Ik zou niet weten waarom ik haar zou moeten lastig vallen met 'haar plaats kennen'. Dat ze haar eigen mening had over wanneer een graspriet genoeg besnuffeld was, of dat truukjes doen exact drie keer tof is, het zal allemaal wel.

Moet daar ook niet zo neurotisch over doen. Je kan ook gewoon een leuke huishond hebben zonder het jezelf lastig te maken met allerlei achterhaalde regeltjes. Ze mocht op de zetel, ze slaapt zelfs in bed, ze trekt je gillend de deur uit want huj, vrolijkheid!

We wilden haar ooit leren om te zitten voor de deur naar de living (als ze terug komt van wandelen) zodat ze niet zo hysterisch deed als je je schoenen nog uit aan het trekken bent. Krijg je een teckel die doet alsof ze zit, rotbeest, je ziet het amper 😂😂😂
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan