Welke serie heb je vandaag gezien en wat vond je ervan?

The Wire op bluray is wel....chefs kiss* Netjes geremastered en in 16:9.

Zelfs Somos gezien, en daar waar een reeks als The Wire de traagheid gebruikt om het verhaal te laten ademen en de personages uit te bouwen en geen moment verveelt, wringt bij Somos de traagheid net.

Je weet van het begin hoe de reeks gaat eindigen, maar de opbouw naar het drama hangt als los zand aan elkaar. Losse verhaallijnen waarin verschillende normale personages gevolgd worden. Ik snap het, het is om de slachtoffers een menselijk gezicht te geven, maar het soap gehalte is mij te groot. Het kan mij niet schelen dat de ene haar vent haar bedriegt en dat een andere een nieuwe job heeft. Dat die personages op het einde dan, vaak off camera, gewoon verdwijnen. Tja, jammer.

Wat gebeurt is in Allende is hartverscheurend en Somos kan dat op geen moment laten voelen. Also...hoe lachwekkend slecht wordt er door vooral die Amerikaanse acteurs hier geacteerd zeg.
Persoonlijk kon ik Somos. wel smaken, die traagheid geeft een zekere opbouw, er is (voor mij dan) toch wel een traag opbouwende dreiging die pas echt explodeert in de laatste aflevering. Het geeft voor mij wel een mooi sfeerzetting.

Het off-camera verdwijnen (van bv. die twee tieners), om ze dan gewoon ergens als het zoveelste lijk te zien liggen, klaar voor het "koken", vond ik net tekenend voor de absurditeit/kwaadaardige willekeur.

Die Amerikaanse acteurs, mja, net iets te stereotype gringo's willen neerzetten denk ik.

Persoonlijk kon ik Somos. wel smaken, die traagheid geeft een zekere opbouw, er is (voor mij dan) toch wel een traag opbouwende dreiging die pas echt explodeert in de laatste aflevering. Het geeft voor mij wel een mooi sfeerzetting.

Het off-camera verdwijnen (van bv. die twee tieners), om ze dan gewoon ergens als het zoveelste lijk te zien liggen, klaar voor het "koken", vond ik net tekenend voor de absurditeit/kwaadaardige willekeur.

Die Amerikaanse acteurs, mja, net iets te stereotype gringo's willen neerzetten denk ik.

Ik snap volledig wat je bedoelt en wat de makers voor ogen hadden, maar de mayonaise pakte niet voor me. Somos heeft zeker sterke elementen en is wederom een tekenend voorbeeld dat sommige mensen gewoon kwaadaardig zijn, maar zeker in de eerste afleveringen zit je in essentie naar een telenovella met donkere ondertoon te zien.

Kingdom
Kun je na alle zombies nog origineel uit de hoek komen in het genre? Tuurlijk, koppel het aan een feodale Koreaanse setting, mix politieke intrige met horror en je krijgt wat aparts. Het grappige is dat deze ook lekker traag begint en best lang erover doet om zombies te introduceren om dan bijna van de rails te gaan door voluit voor actie en horror te gaan. Het helpt ook wel dat de show visueel een pareltje is en het verdomd spannend en eng kan zijn. (Die scene met die kar..hoe cliché ook, werkt prachtig)

Aha daar hebt ge me wel liggen. Ik heb The Wire het meest gezien op DVD en die kwaliteit was niet geweldig te noemen, zelfs al in die tijd. Enerzijds omdat het budget vrij laag lag en ze dus ook in redelijk lage kwaliteit opgenomen hebben, anderzijds omdat het ook een artistieke keuze was. Ze wilden groezelig beeld met veel handycam werk in een 4:3 aspect ratio om een meer documentairestijl te hebben. Ik heb erna de HD remaster van een vijftal jaar geleden wel gezien, die was veel beter maar nog niet super. En daar was wel geklooid met de aspect ratio, alles naar 16:9 gebracht. Ik neem aan dat de meeste mensen sowieso wel hier de kwaliteit boven het artistieke kiezen. Maar in mijn herinnering, door de oorspronkelijke DVD release, heeft The Wire een opvallend lage beeldkwaliteit. Uiteraard wou ik niet laten uitschijnen dat het totaal niet te bekijken is.

Het was nooit in me opgekomen om te kijken of er nu een BR release ondertussen is. Bij deze toch eens zien om de reeks ook opnieuw te bekijken.
Normaal gezien zweer ik bij bluray, maar voor zover ik weet zijn de remasters van The Wire steeds in 16:9 gepresenteerd. De hele serie is full frame opgenomen, maar vanaf het begin werd beslist om ze in 4:3 uit te zenden, en dat hebben ze ook elk seizoen gedaan. Daarom vind ik het jammer dat ze de nieuwe remasters niet beschikbaar hebben gemaakt in hun originele TV formaat. Dan verkies ik mijn trusty DVD boxset, onlangs nog helemaal bekeken and it holds up. Beste. Serie. Ooit.

The North Water : erg bruut met een goeie Farell en O'Connell. Niet voor iedereen tho (mijn vrouw haakte af bij een zeehondenjacht) 8/10

The White Lotus : geestige serie en een leuk tussendoortje : 7/10

Hit & run (netflix).
Eindelijk nog eens een serie gevonden die me kan boeien (spannend)
Met dezelfde hoofdacteur die ook in fauda speelt (ook een zeer goede serie)

Hit & run (netflix).
Eindelijk nog eens een serie gevonden die me kan boeien (spannend)
Met dezelfde hoofdacteur die ook in fauda speelt (ook een zeer goede serie)

Ook gezien. Vond het ook echt goed. Wel open einde voor S2.

Innocente ook gezien. Vond ik ook echt top. Spannend tot op het einde en elke aflevering een ander personage centraal.

Falcon and The Winter Soldier:
Een mindere Marvel serie in vergelijking met Wandavision imo. Nu, ik zou het ook niet slecht durven noemen. Het had zeker zijn momenten, maar ik had het gevoel dat de makers zelf niet zo goed wisten wat er met de karakters juist ging gebeuren eigenlijk.

Dexter S1 - S5
8/10
Moet wel zeggen dat hij in S1 en S2 meer een koelbloedigere moordenaar is. Met de seizoenen verder (zie Miguel, Trinity) begint hij wel serieus in zijn nadeel te stallen..
S6 en verder nu aan het zien/

Mad Men
Al drie keer geprobeerd maar het lukt me echt niet om dit te zien. Een hoop arrogante kwallen die staan te paffen en echt er gebeurt toch hier niets in de show??

Allez, na the Wire breekt er ook ene Mad Men af
Is er dan niets nog heilig? :unsure:

giphy.gif

Ik heb daar ooit drie of vier afleveringen van gezien en vond het al veelbelovend, maar toen niet verder gekeken. Intussen we al de BR box set gekocht zodat ik er snel werk van kan maken. Maar eerst nog eens alle Sopranos erdoor jagen, want m'n vriendin heeft dat nog niet gezien, en kan bij mij niet door de beugel. Al een geluk dat ze ervan geniet...

Mad Men
Al drie keer geprobeerd maar het lukt me echt niet om dit te zien. Een hoop arrogante kwallen die staan te paffen en echt er gebeurt toch hier niets in de show??
Typische slow burn. Tijdens de eerste seizoenen had ik soms het gevoel dat er side-plots werden gelanceerd, die dan nergens naartoe leken te gaan, om dan op geniale wijze een paar seizoenen later ineens te worden heropgepikt en als een bom in te slaan.

De grote kracht van Mad Men schuilt in de subtiliteit, de planning op lange termijn en het geduld waarmee de schrijvers deze reeks hebben aangepakt.

Ik heb daar ooit drie of vier afleveringen van gezien en vond het al veelbelovend, maar toen niet verder gekeken. Intussen we al de BR box set gekocht zodat ik er snel werk van kan maken. Maar eerst nog eens alle Sopranos erdoor jagen, want m'n vriendin heeft dat nog niet gezien, en kan bij mij niet door de beugel. Al een geluk dat ze ervan geniet...
En je durft je daar al mee te verloven. Goed zot. :unsure:

Jongens hij vind Dexter goed. Geef het op.

Mijn vriendin trouwens direct The Wire voorgeschoteld. Als dat niet ging, outta here.

Dexter S1 - S5
8/10
Moet wel zeggen dat hij in S1 en S2 meer een koelbloedigere moordenaar is. Met de seizoenen verder (zie Miguel, Trinity) begint hij wel serieus in zijn nadeel te stallen..
S6 en verder nu aan het zien/

Mad Men
Ik zou bij Dexter al bij seizoen 4 gestopt zijn. Voor mij ging het niveau met elke seizoen lager en lager. En zeker na seizoen 4. Héél spijtig want die reeks was echt goed begonnen.

Dan zou ik toch gaan voor Mad Men. Het lijkt alsof er weinig gebeurt maar zoals @coldplayke zegt moet deze reeks het hebben van de subtiliteit, grandioos acteerwerk en de vele symboliek die er in zit. Toen ik die volgde, was er een blog (zou die eens moeten terug opzoeken) die ik wekelijks na elke aflevering las waarbij een heldere uitleg/analyse van die aflevering stond. Dan besefte je soms hoeveel subtiele dingen erin zaten die die serie zo geweldig maakt.

Ik ben een sucker voor reality tv, maar door blind getrouwd Australië geraak ik nooit door een volledig seizoen. Ik skip gewoon naar de dinner parties, al de rest is filler voor mij.
Er is héél veel filler in MAFS, je word platgesmeten met herhalingen. Continu dingen die uit context worden geciteerd en dramatische muziekjes erbij, maar daarna komt de opheldering en is er weer een vrolijk muziekje. Het is wel een bende figuren bij elkaar. Die dinner parties zijn inderdaad het interessantste (en de nasleep).

Terug
Bovenaan