Welke serie heb je vandaag gezien en wat vond je ervan?

Neon Genesis Evangelion:
Ik ben zowiezo wel een anime kijker, maar Evangelion steeds na een paar afleveringen gestopt. Deze keer hem toch maar uitgekeken en hij komt na aflevering 10 wel echt goed op dreef imo. Aflevering 10 - 21 vind ik ook echt wel van het betere dat ik al gezien heb, zeker qua animatie en art is dit echt wel goed voor een serie uit die tijd. Maar... Vanaf ep 22 begon het me iets te hard te bombarderen met "kijk hoe diep dit eigenlijk wel niet is" en ineens worden er namen naar je hoofd geslingerd waarvan ik dacht dat ik ze nog nooit had gehoord in de serie (misschien volgende keer met een notitie boekje in de aanslag kijken... :unsure:). De laatste drie afleveringen gaan dan helemaal de esoterische toer op en dat werd me iets teveel (IK WIL GEWOON GIGANTISCHE ROBOTS ZIEN, GEEF ME MIJN ROBOTS!!!) .

Al bij al vond ik hem wel goed, maar de "final episodes" deden er wel wat punten vanaf.
Nu aan de films beginnen want ik heb vernomen dat deze wel goed zijn.
Ik denk dat hij wel echt hit or miss is bij de meeste mensen.
 
What we do in the shadows: Amai, hier ben ik van aan het genieten. Moest er echt wat inkomen want is vrij bizarre humor, maar eens je de characters wat kent is het met momenten echt schaterlachen. Colin Robinson is echt baas. Eerst afleveringen snapte ik niet waarom ze er zo iemand instaken, maar die zijn stukken zijn nu zo hilarisch.
 
What we do in the shadows: Amai, hier ben ik van aan het genieten. Moest er echt wat inkomen want is vrij bizarre humor, maar eens je de characters wat kent is het met momenten echt schaterlachen. Colin Robinson is echt baas. Eerst afleveringen snapte ik niet waarom ze er zo iemand instaken, maar die zijn stukken zijn nu zo hilarisch.

Ahja die heb ik ook gezien recent! Zelfde mening :D Ik was grote fan van de film, en ik vergeleek de eerste afleveringen iets teveel ermee, maar halfweg seizoen 1 zat ik er volledig in!
 
What we do in the shadows: Amai, hier ben ik van aan het genieten. Moest er echt wat inkomen want is vrij bizarre humor, maar eens je de characters wat kent is het met momenten echt schaterlachen. Colin Robinson is echt baas. Eerst afleveringen snapte ik niet waarom ze er zo iemand instaken, maar die zijn stukken zijn nu zo hilarisch.

De film niet gezien dan neem ik aan? Humor is 1 op 1 overgedragen, en er zijn wel een paar referenties en cameos in de serie.
Sowieso een dikke aanrader.

Btw alles van Jemaine Clement is puur goud qua humor, met Flight of the Conchords natuurlijk met stip op één.
 
Btw alles van Jemaine Clement is puur goud qua humor, met Flight of the Conchords natuurlijk met stip op één.
Die mannen zijn geweldig en grappig indeed. Maar wat ik echt straf vind, is dat ze daarnaast ook HEEL goed de sound & feel van "de inspiratie" kunnen overnemen in hun parodiën. Bvb:
 
De film niet gezien dan neem ik aan? Humor is 1 op 1 overgedragen, en er zijn wel een paar referenties en cameos in de serie.
Sowieso een dikke aanrader.

Btw alles van Jemaine Clement is puur goud qua humor, met Flight of the Conchords natuurlijk met stip op één.
Vind die nieuwe van Clement "Wellington Paranormal" ook top!
 
Die mannen zijn geweldig en grappig indeed. Maar wat ik echt straf vind, is dat ze daarnaast ook HEEL goed de sound & feel van "de inspiratie" kunnen overnemen in hun parodiën. Bvb:

Hun live shows zijn zelfs nog een pak beter imo dan de platen, maar dan zitten we in het verkeerde forum helaas. De videoclips die naadloos in het plot van de serie verwerkt worden zijn ook wel een serieuze meerwaarde.

You don't have to be a prostitute... no no no no no. :biglaugh:


Vind die nieuwe van Clement "Wellington Paranormal" ook top!

Oh, nog niet gezien, thanks! Sinds ik Netflix heb ben ik veel minder op de hoogte van wat er voor de rest nog beschikbaar is, maar hier ga ik zeker werk van maken.
 
Ik weet het niet goed. Sowieso zeer goed gemaakt op alle vlakken, maar de serie is misschien net iets te effectief als bijtende satire want ik vond het zelden echt leuk om naar te kijken, gewoon irritant. In Succession zijn de onuitstaanbare rijke klootzakken ten minste nog gevat en grappig :unsure: Maar dat ligt aan mij neem ik aan. Dat personage van Jennifer Coolidge is voor veel mensen waarschijnlijk hilarisch maar ik werd er fysiek ongemakkelijk van. Ze zijn ook allemaal zo ongelooflijk dom en karikaturaal kansloos dat het bijna voelt als punching down. Je kan het hen eigenlijk moeilijk kwaad nemen ze weten niet beter. Hierdoor werkt het imo minder goed als kritiek maar wordt het eerder gewoon haha kijk naar de domme rijke mensen.

Dat s2 lijkt me nu ook niet echt nodig. Verhaal is verteld. Of misschien eerder: het punt is gemaakt. Want dit ging niet zozeer om het verhaal.
Blijkbaar gewoon een nieuwe week in het resort met andere gasten. Een soort episodische terrible rich white guy of the week? Meh. Laat miniseries toch miniseries blijven.

Ik had toch een andere opvatting van die serie

(Spoilers dus in spoilertag geplaats)

Ik vond helemaal niet dat het punt van de serie was dat je met de rijke mensen zou lachen of hun af te schilderen als dom of kansloos of slecht. Was voor mij eerder een analyse mensen en van machtsverhoudingen en klasse-verhoudingen in een maatschappij en hoe dat het gedrag, de keuzes en de persoonlijkheid van die mensen bepaalt. De niet-geprivilegieerden worden ook helemaal niet vrijgesproken en verrichten ook slechte daden en de rijke mensen worden ook vermenselijkt met echte, relatable problemen.

Daarom dat het einde ook zo enorm cynisch is en dat uiteindelijk ook zo goed als de status quo behouden of verbeterd wordt voor iedereen die rijk is en aantal van de personages zonder geld of status berooid achterblijven. Kai zit in de gevangenis, Armond is dood, Belinda haar dromen, plannen en motivatie (zie in de vuilbak gooien van haar plan) zijn de grond ingeboord, Rachel zit vast in een huwelijk als trophy-wife.

Om jouw voorbeeld te nemen van Tanya, Jennifer Coolidge haar personage: zij was voor mij vooral tragisch. Iemand met zware psychische problemen die zich telkens vastklampt aan de eerste de beste persoon die haar een houvast en/of gevoel van waardering geeft. Wanneer ze op het eiland aankomt en Belinda ontmoet is dat ineens haar beste vriendin, iemand die de leegte in haar vult en waar ze de meest grootse beloften aan doet: ze zal haar helpen met het opstarten van haar eigen welness-centrum. Voor Belinda is dat een droom die uitkomt maar voor Tanya is dat een throwaway belofte: eentje die ze kan maken omwille van haar fortuin, maar eentje die ze door haar wispelturige gedrag nooit zal nakomen. Niet omdat ze dat niet meent in het moment maar omdat ze telkens dat ze iemand ontmoet in een honeymoon-fase zit die dan net zo snel weer wegebt wanneer de volgende persoon die haar leegte vult voorbijkomt. Een eeuwig ongelukkige persoon die door haar privilege niet beseft wat voor broken ze achter haar laat. Bijvoorbeeld de laatste scene tussen haar en Belinda: "I don't want another transactional relationship" zegt ze terwijl ze een envelop met geld op tafel legt. Ze denkt dat ze haar patroon verandert, maar ze zit zo vast in dat patroon dat ze niet doorheeft dat ze gewoon doet wat ze altijd al heeft gedaan (en wat haar moeder altijd deed?)

Dit is voor mij geen kritiek op het personage, eerder een analyse hoe haar rijkdom en privilege haar isoleren voor de gevolgen van haar karakter.

Elke verhaallijn van deze serie is volgens te bekijken door de lens van machtsverhoudingen en privilege en is vooral kritisch voor het systeem dat dit in stand houdt. Zo heb je Armond die in een onderdanige machtsverhouding zit ten opzichte van Shane Patton en door onder andere zijn rebellie hiertegen zelf ten onder gaat hieraan. Dit terwijl hij als baas zelf zijn macht misbruikt ten opzichte van zijn werknemers door hen onder invloed te overtuigen tot seksuele handelingen in ruil voor privileges die hijzelf kan uitdelen.

Of het verhaal van Rachel en Shane. Rachel, iemand die praktisch gezien vanuit de armoede komt ten opzichte van haar nieuwe man, tot het besef komt dat er verwacht van haar wordt dat ze haar autonomie opoffert als nieuwe trophy wife. Helemaal uit haar lood geslagen, maar als ze uiteindelijk moet kiezen tussen een leven met geld of een leven waarbij ze clickbait rommel moet schrijven voor een hongerloon toch voor het privilege van het geld kiest.

Shane zelf, waarschijnlijk de meest hatelijke hufter die ik al in lange tijd in een serie heb gezien, komt ook maar uit een omgeving waarbij hij bijna voorbestemd was om te eindigen als wie hij was. Dat was het punt van de hele verhaallijn met zijn moeder en de hotelkamer en waarom zijn moeder op bezoek kwam. "You're a big baby" zei Rachel tegen hem en dat klopt: hij is gewoon nog altijd een kind dat ook zo door zijn moeder behandelt wordt, van kleinsaf aan al grootgebracht door iemand die zo doorgedrongen is van minachting voor mensen met minder geld dat hij dat ook gewoon geïnternaliseerd heeft. Zijn conflict met Armond is dan ook wel interessant want objectief gezien had hij volkomen gelijk: heeft Armond had de verkeerde kamer geboekt, hij loog daarover tegen Shane en probeert uiteindelijk nog eens zijn huwelijksreis goed te kloten omdat Shane het er niet bij laat liggen. Maar ze hebben Shane bewust zo'n onhebbelijk lul gemaakt dat je toch kant kiest voor Armond.

Om verder te gaan op dat privilege-aspect en waar dat het sterkst wordt uitgebeeld in deze serie: het verhaal van Kai en Paula. Paula: jong, idealistisch en zelf lid van een etnische minderheid krijgt het enorm op de zenuwen van de wereldvreemde boutades van de ouders van Paula over kolonialisme, hoe blanke jongens en mannen het toch wel echt oh zo zwaar hebben etc. Zij is wel de persoon die tegen Kai antwoord dat ze wel een opleiding en een leven heeft om terug te gaan en toch wel zeker niet kan blijven op dit eiland. Dit nadat ze niet opgezet was met de speech van Mark waarin hij stelt dat het des mensen is om je voordelen niet op te geven.
Zij is ook de persoon die, uit een soort van misplaatst rechtvaardigheidsgevoel vermengd met een soort wraakgevoel, de oorzaak wordt dat Kai waarschijnlijk de gevangenis in moet gaan. Iemand die acuut het privilege aanvoelt van de rijke, blanke familie waar ze mee op vakantie is. Maar niet bereidt is om haar eigen privileges op te geven en wiens acties ervoor zorgen dat iemand met minder privilege als haar fucked for life is en de val neemt, terwijl zij gewoon terug naar huis kan gaan. Haar afwijzing van Kai's uitnodiging om te blijven gebeurt ook kort na de speech van Mark waar hij stelt

Ik kan nog wel even verdergaan maar dit is al véééél te lang dus in conclusie:

Je kan het hen eigenlijk moeilijk kwaad nemen ze weten niet beter. Hierdoor werkt het imo minder goed als kritiek maar wordt het eerder gewoon haha kijk naar de domme rijke mensen.

Ik ga volledig akkoord met je eerste zin, maar niet met de tweede. Het is juist omdat ze niet beter weten dat het juist zoveel beter voor mij werkt als kritiek. Want het probleem is niet dat rijke mensen slechte personen zijn. Het probleem is dat het systeem en de bijbehorende privileges (of dat nu macht, rijkdom, huidskleur, ..) is ervoor zorgen dat mensen niet bewust zijn van hun acties en de gevolgen daarvan op anderen. Don't hate the players, hate the game om het in een slogan uit te drukken.

Tenslotte wil ik nog even aanhalen hoe geniaal ik het vind hoe sterk de verhaallijnen in elkaar verweven zijn:
Het aandacht zoeken van Tanya leidt tot verliezen van de drugs wat samen met het gedrag van Shane leidt tot de neerwaartse spiraal van Armond. Door het gebrek aan drugs zoekt Paula een andere afleiding die ze vind in Kai wat uiteindelijk leidt tot zijn arrestatie én het herstellen van het huwelijk van Nicole en Mark. Wat ook alleen maar mogelijk was omdat Mark in het begin dacht dat hij teelbalkanker had wat ertoe leidde dat hij zijn oom opbelde waar hij het dubbelleven van zijn vader hoorde. Dat zorgde ervoor dat hij vertelde over zijn overspel die aan tafel luidop sprak over de dure armband waarbij Paula dat hoorde. Het is ook die inbraak voor de armbanden die Shane paranoïde maakt voor inbrekers en daardoor uiteindelijk Armond neersteekt. Ik kan me geen serie herinneren waarbij alle verhaallijnen zo met elkaar verweven werden en elkaar beïnvloeden zonder dat het onnatuurlijk aanvoelde.

Ook tof artikel over de boeken die gelezen worden in de serie. Heb ik zelf niet veel over te zeggen want niet opgemerkt tijdens het kijken, maar wel leuke easter-eggs die de karakters van de personages onderstrepen:

https://www.cheatsheet.com/entertainment/the-white-lotus-fans-shanes-reading.html/
 
Ik had toch een andere opvatting van die serie

(Spoilers dus in spoilertag geplaats)

Ik vond helemaal niet dat het punt van de serie was dat je met de rijke mensen zou lachen of hun af te schilderen als dom of kansloos of slecht. Was voor mij eerder een analyse mensen en van machtsverhoudingen en klasse-verhoudingen in een maatschappij en hoe dat het gedrag, de keuzes en de persoonlijkheid van die mensen bepaalt. De niet-geprivilegieerden worden ook helemaal niet vrijgesproken en verrichten ook slechte daden en de rijke mensen worden ook vermenselijkt met echte, relatable problemen.

Daarom dat het einde ook zo enorm cynisch is en dat uiteindelijk ook zo goed als de status quo behouden of verbeterd wordt voor iedereen die rijk is en aantal van de personages zonder geld of status berooid achterblijven. Kai zit in de gevangenis, Armond is dood, Belinda haar dromen, plannen en motivatie (zie in de vuilbak gooien van haar plan) zijn de grond ingeboord, Rachel zit vast in een huwelijk als trophy-wife.

Om jouw voorbeeld te nemen van Tanya, Jennifer Coolidge haar personage: zij was voor mij vooral tragisch. Iemand met zware psychische problemen die zich telkens vastklampt aan de eerste de beste persoon die haar een houvast en/of gevoel van waardering geeft. Wanneer ze op het eiland aankomt en Belinda ontmoet is dat ineens haar beste vriendin, iemand die de leegte in haar vult en waar ze de meest grootse beloften aan doet: ze zal haar helpen met het opstarten van haar eigen welness-centrum. Voor Belinda is dat een droom die uitkomt maar voor Tanya is dat een throwaway belofte: eentje die ze kan maken omwille van haar fortuin, maar eentje die ze door haar wispelturige gedrag nooit zal nakomen. Niet omdat ze dat niet meent in het moment maar omdat ze telkens dat ze iemand ontmoet in een honeymoon-fase zit die dan net zo snel weer wegebt wanneer de volgende persoon die haar leegte vult voorbijkomt. Een eeuwig ongelukkige persoon die door haar privilege niet beseft wat voor broken ze achter haar laat. Bijvoorbeeld de laatste scene tussen haar en Belinda: "I don't want another transactional relationship" zegt ze terwijl ze een envelop met geld op tafel legt. Ze denkt dat ze haar patroon verandert, maar ze zit zo vast in dat patroon dat ze niet doorheeft dat ze gewoon doet wat ze altijd al heeft gedaan (en wat haar moeder altijd deed?)

Dit is voor mij geen kritiek op het personage, eerder een analyse hoe haar rijkdom en privilege haar isoleren voor de gevolgen van haar karakter.

Elke verhaallijn van deze serie is volgens te bekijken door de lens van machtsverhoudingen en privilege en is vooral kritisch voor het systeem dat dit in stand houdt. Zo heb je Armond die in een onderdanige machtsverhouding zit ten opzichte van Shane Patton en door onder andere zijn rebellie hiertegen zelf ten onder gaat hieraan. Dit terwijl hij als baas zelf zijn macht misbruikt ten opzichte van zijn werknemers door hen onder invloed te overtuigen tot seksuele handelingen in ruil voor privileges die hijzelf kan uitdelen.

Of het verhaal van Rachel en Shane. Rachel, iemand die praktisch gezien vanuit de armoede komt ten opzichte van haar nieuwe man, tot het besef komt dat er verwacht van haar wordt dat ze haar autonomie opoffert als nieuwe trophy wife. Helemaal uit haar lood geslagen, maar als ze uiteindelijk moet kiezen tussen een leven met geld of een leven waarbij ze clickbait rommel moet schrijven voor een hongerloon toch voor het privilege van het geld kiest.

Shane zelf, waarschijnlijk de meest hatelijke hufter die ik al in lange tijd in een serie heb gezien, komt ook maar uit een omgeving waarbij hij bijna voorbestemd was om te eindigen als wie hij was. Dat was het punt van de hele verhaallijn met zijn moeder en de hotelkamer en waarom zijn moeder op bezoek kwam. "You're a big baby" zei Rachel tegen hem en dat klopt: hij is gewoon nog altijd een kind dat ook zo door zijn moeder behandelt wordt, van kleinsaf aan al grootgebracht door iemand die zo doorgedrongen is van minachting voor mensen met minder geld dat hij dat ook gewoon geïnternaliseerd heeft. Zijn conflict met Armond is dan ook wel interessant want objectief gezien had hij volkomen gelijk: heeft Armond had de verkeerde kamer geboekt, hij loog daarover tegen Shane en probeert uiteindelijk nog eens zijn huwelijksreis goed te kloten omdat Shane het er niet bij laat liggen. Maar ze hebben Shane bewust zo'n onhebbelijk lul gemaakt dat je toch kant kiest voor Armond.

Om verder te gaan op dat privilege-aspect en waar dat het sterkst wordt uitgebeeld in deze serie: het verhaal van Kai en Paula. Paula: jong, idealistisch en zelf lid van een etnische minderheid krijgt het enorm op de zenuwen van de wereldvreemde boutades van de ouders van Paula over kolonialisme, hoe blanke jongens en mannen het toch wel echt oh zo zwaar hebben etc. Zij is wel de persoon die tegen Kai antwoord dat ze wel een opleiding en een leven heeft om terug te gaan en toch wel zeker niet kan blijven op dit eiland. Dit nadat ze niet opgezet was met de speech van Mark waarin hij stelt dat het des mensen is om je voordelen niet op te geven.
Zij is ook de persoon die, uit een soort van misplaatst rechtvaardigheidsgevoel vermengd met een soort wraakgevoel, de oorzaak wordt dat Kai waarschijnlijk de gevangenis in moet gaan. Iemand die acuut het privilege aanvoelt van de rijke, blanke familie waar ze mee op vakantie is. Maar niet bereidt is om haar eigen privileges op te geven en wiens acties ervoor zorgen dat iemand met minder privilege als haar fucked for life is en de val neemt, terwijl zij gewoon terug naar huis kan gaan. Haar afwijzing van Kai's uitnodiging om te blijven gebeurt ook kort na de speech van Mark waar hij stelt

Ik kan nog wel even verdergaan maar dit is al véééél te lang dus in conclusie:



Ik ga volledig akkoord met je eerste zin, maar niet met de tweede. Het is juist omdat ze niet beter weten dat het juist zoveel beter voor mij werkt als kritiek. Want het probleem is niet dat rijke mensen slechte personen zijn. Het probleem is dat het systeem en de bijbehorende privileges (of dat nu macht, rijkdom, huidskleur, ..) is ervoor zorgen dat mensen niet bewust zijn van hun acties en de gevolgen daarvan op anderen. Don't hate the players, hate the game om het in een slogan uit te drukken.

Tenslotte wil ik nog even aanhalen hoe geniaal ik het vind hoe sterk de verhaallijnen in elkaar verweven zijn:
Het aandacht zoeken van Tanya leidt tot verliezen van de drugs wat samen met het gedrag van Shane leidt tot de neerwaartse spiraal van Armond. Door het gebrek aan drugs zoekt Paula een andere afleiding die ze vind in Kai wat uiteindelijk leidt tot zijn arrestatie én het herstellen van het huwelijk van Nicole en Mark. Wat ook alleen maar mogelijk was omdat Mark in het begin dacht dat hij teelbalkanker had wat ertoe leidde dat hij zijn oom opbelde waar hij het dubbelleven van zijn vader hoorde. Dat zorgde ervoor dat hij vertelde over zijn overspel die aan tafel luidop sprak over de dure armband waarbij Paula dat hoorde. Het is ook die inbraak voor de armbanden die Shane paranoïde maakt voor inbrekers en daardoor uiteindelijk Armond neersteekt. Ik kan me geen serie herinneren waarbij alle verhaallijnen zo met elkaar verweven werden en elkaar beïnvloeden zonder dat het onnatuurlijk aanvoelde.

Ook tof artikel over de boeken die gelezen worden in de serie. Heb ik zelf niet veel over te zeggen want niet opgemerkt tijdens het kijken, maar wel leuke easter-eggs die de karakters van de personages onderstrepen:

https://www.cheatsheet.com/entertainment/the-white-lotus-fans-shanes-reading.html/
Amai, schitterende uiteenzetting! 👍
 
Amai, schitterende uiteenzetting! 👍

Haha thanks ! Het is wel niet volledig origineel hoor, het is een synthese van mijn eigen interpretatie en opmerkingen die ik opgepikt heb uit oa comments onder de reviews van AV-club. Zaken zoals de parallel tussen het afwijzen van Kai door Paula en de speech van Mark over privilege of het op tafel leggen van het geld door Tanya terwijl ze zegt dat ze geen transactionele relatie wilt bijvoorbeeld had ik niet direct zelf door bij het kijken en waren dingen die ik wel 'aanvoelde' maar die pas echt in mijn hoofd klikten toen ik ze zelf eerst beschreven zag.
 
De eerste 2 episodes van The Walking Dead Seizoen 11.
TWD is al lang niet meer spannend maar toch wil ik nog zien hoe alles eindigt.
 
Eerste 3 afleveringen The Wire.

Niet helemaal mijn ding. Voelt iets te gedateerd aan en is een zware slow burn.
Ga elke week 1 aflevering proberen te kijken.
 
Ben blij dat het niet alleen aan mij licht die The Wire niet echt goed vind begin seizoen 1. Wel erg dat ge eerst bijna een heel seizoen moet kijken tegen dat het goed zou worden.
 
Ben blij dat het niet alleen aan mij licht die The Wire niet echt goed vind begin seizoen 1. Wel erg dat ge eerst bijna een heel seizoen moet kijken tegen dat het goed zou worden.
Je hebt dat toch ook met elke tv show alla parks and recreatiom waar het eerste seizoen bagger is en het dan goed gaat worden? Hiermee wil ik niet zeggen dat S01 van the wire bagger is, sloom is het wel, maar dat heeft ook zijn charmes.
 
Terug
Bovenaan