(Welke) Robotmaaier ?

Even wat raad nodig. Ben aant kijken voor een maairobot (Husqvarna 305 type of vergelijkbaar). Links zit ik met een afschutting. Zet ik daar best een border ? Zou gewoon gras tot de platen willen maar hoe dicht geraakt zo'n robot ? Bijkomend probleem waardoor ik niet graag een (planten)border wil is de schaduw van de boom waarbij ik beperkt ben in plantenkeuze. Anders zou k Japans bloedgras wel zien zitten maar dat is geen optie vrees ik. Ook gewoon een tegel is mottig. Iemand een idee hoe op te lossen ?

hpq3fQy.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Even wat raad nodig. Ben aant kijken voor een maairobot (Husqvarna 305 type of vergelijkbaar). Links zit ik met een afschutting. Zet ik daar best een border ? Zou gewoon gras tot de platen willen maar hoe dicht geraakt zo'n robot ?

hpq3fQy.jpeg
Met draad : 1 tot 10 cm. Hangt beetje af hoe je uw draad voorzien hebt en of de robot mow to the side heeft. Maar voorzie best kantenmaaier.

Zonder draad. Indien je een border kan voorzien waar die kan oprijden zonder grote hoogteverschillen. Dan is dat weg.
Indien gewoon de plaat 1-3 cm. Afhankelijk van voldoende satellieten, deftig bocht kunnen nemen, en afwijking.

Voorlopig heb ik een kantenmaaier hiervoor. Dat ik eens gebruik als het mij te gortig wordt.
 
Met draad : 1 tot 10 cm. Hangt beetje af hoe je uw draad voorzien hebt en of de robot mow to the side heeft. Maar voorzie best kantenmaaier.

Zonder draad. Indien je een border kan voorzien waar die kan oprijden zonder grote hoogteverschillen. Dan is dat weg.
Indien gewoon de plaat 1-3 cm. Afhankelijk van voldoende satellieten, deftig bocht kunnen nemen, en afwijking.

Voorlopig heb ik een kantenmaaier hiervoor. Dat ik eens gebruik als het mij te gortig wordt.
Draad ligt nog niet, die komt onder de matten te liggen.
Die zet ik dan best zo dicht mogelijk tegen de platen ? Dus dan blijft er zo een 10 cm max over ?

EDIT: net even opgezocht: Zou 6.3 inch, of 16 cm overblijven.
source: https://robolever.com/which-robotic-mower-trims-closest-to-the-lawns-edge/

Dat zou op te lossen zijn met ne betonklinker van 15x15 maar of t da nu is wat ik wil hmmm. Zou t nog altijd kunnen proberen om te zien wat t geeft, en nadien de klinker leggen
 
Laatst bewerkt:
Draad ligt nog niet, die komt onder de matten te liggen.
Die zet ik dan best zo dicht mogelijk tegen de platen ? Dus dan blijft er zo een 10 cm max over ?

EDIT: net even opgezocht: Zou 6.3 inch, of 16 cm overblijven.
source: https://robolever.com/which-robotic-mower-trims-closest-to-the-lawns-edge/

Dat zou op te lossen zijn met ne betonklinker van 15x15 maar of t da nu is wat ik wil hmmm. Zou t nog altijd kunnen proberen om te zien wat t geeft, en nadien de klinker leggen
Ik ga gewoon 1x per week met een kantenmaaier langs de kanten.
 
Die hebben ze hier ook twee weken geleden komen plaatsen, zeer content van.

En ook handig met de app, jammer enkel via bluetooth dus dat pakt enkel als ik op mijn terras zit buiten.
Hoeveel was de plaatsing, als ik vragen mag? Ik heb nl. geen idee hoeveel budget ik daarvoor moet voorzien.
 
Ik laat volgende maand tuin heraanleggen en ik zou graag een robotmaaier kopen. Is kleine oppervlakte (115 m2) dus ik dacht aan de (smart) sileno city 250. Iemand hier ervaring mee of een andere aanrader voor mijn oppervlakte?

Laat ik die draad best leggen voor de grasmatten er op komen?
 
Ik laat volgende maand tuin heraanleggen en ik zou graag een robotmaaier kopen. Is kleine oppervlakte (115 m2) dus ik dacht aan de (smart) sileno city 250. Iemand hier ervaring mee of een andere aanrader voor mijn oppervlakte?

Laat ik die draad best leggen voor de grasmatten er op komen?

Geen ervaring met toestel maar best eerst grasmatten en dan draad aangezien deze maar een goei 4 à 5 diep wordt gestoken.
 
Ik laat volgende maand tuin heraanleggen en ik zou graag een robotmaaier kopen. Is kleine oppervlakte (115 m2) dus ik dacht aan de (smart) sileno city 250. Iemand hier ervaring mee of een andere aanrader voor mijn oppervlakte?

Laat ik die draad best leggen voor de grasmatten er op komen?
Ik zou die draad gewoon op je gras installeren. Zie je binnen de kortste keren toch niet meer liggen en dan kan je de draad tenminste eenvoudig herstellen/verleggen indien nodig.
 
Het gaat beiden. Ik heb de draad onder de matten gelegd.

Voordeel voor eronder:

- Je kan t makkelijk zelf leggen zonder een toestel te huren of te spitten zodat je pas gelegde matten mooi blijven.
- minder ankerpennen nodig tov als je de kabel op t gras legt.
- je kan makkelijk een paar lusjes leggen voor t geval er ergens een breuk is.
 
Laatst bewerkt:
Moet het laadstation zich eigenlijk ergens op het grasperk bevinden of kan dit bv aan de andere kant van een 1m breed paadje?
 
Moet het laadstation zich eigenlijk ergens op het grasperk bevinden of kan dit bv aan de andere kant van een 1m breed paadje?
Ik heb hier pas ook nog dingen over opgezocht want hier hebben we hem van t gras af in een bloemenbed gezet. Dit geeft een goeie incidatie:


Nog een vraagje, iemand die een prijs/kwaliteit acceptabel afdak kent voor een Husqvarna automower ? De officiële is er wat over van prijs.
 
Laatst bewerkt:
Momenteel aan het twijfelen tussen:
- Gardena Smart Sileno life 750
- Husqvarna 305
- Stihl RMI 422 iMow

Gazon is +- 325m2 recht toe, recht aan.

Iemand ervaringen en/of recommendatie?
 
Momenteel aan het twijfelen tussen:
- Gardena Smart Sileno life 750
- Husqvarna 305
- Stihl RMI 422 iMow

Gazon is +- 325m2 recht toe, recht aan.

Iemand ervaringen en/of recommendatie?
Allemaal goede toestellen die hun werk zullen doen.
Ik heb zelf een Husqvarna 310 rijden en ben er zeer tevreden van.
De Husqvarna dealer in onze buurt staat gekend voor zijn service, dienstverlening en betrouwbaarheid.
Dat heeft bij mij de doorslag gegeven. De zekerheid dat het vlot opgelost wordt als er zich een probleem voordoet.

Nadeel van de Husqvarna is het ontbreken van een regensensor. Hij blijft dus gewoon rijden als het regent of nat is.
Maairesultaat is uitstekend en nog geen technische problemen mee gehad.
 
Allemaal goede toestellen die hun werk zullen doen.
Ik heb zelf een Husqvarna 310 rijden en ben er zeer tevreden van.
De Husqvarna dealer in onze buurt staat gekend voor zijn service, dienstverlening en betrouwbaarheid.
Dat heeft bij mij de doorslag gegeven. De zekerheid dat het vlot opgelost wordt als er zich een probleem voordoet.

Nadeel van de Husqvarna is het ontbreken van een regensensor. Hij blijft dus gewoon rijden als het regent of nat is.
Maairesultaat is uitstekend en nog geen technische problemen mee gehad.
Dank. Zonet bij tuinmachine winkel geweest met Stihl, Honda en Stiga. Het is een Stiga geworden door advies van de winkel.
 
Dank. Zonet bij tuinmachine winkel geweest met Stihl, Honda en Stiga. Het is een Stiga geworden door advies van de winkel.
Ai… na Stiga extensief te googlen kwam er niet veel positiefs over. De dealer, dewelke ook Stihl en Honda verkoopt, was nochtans zéér positief (integenstelling tot Honda) maar heb nu toch even schrik gekregen… . Iemand ervaring met Stiga robotmaaiers? 🫤
 
Ai… na Stiga extensief te googlen kwam er niet veel positiefs over. De dealer, dewelke ook Stihl en Honda verkoopt, was nochtans zéér positief (integenstelling tot Honda) maar heb nu toch even schrik gekregen… . Iemand ervaring met Stiga robotmaaiers? 🫤
Stiga robotmaaiers zijn normaal wel redelijk goed. Mijn vader heeft zich ook eentje aangeschaft op advies van zijn tuinman.
Alleen vind ik de prijs hoog voor wat je terugkrijgt.
 
Allemaal goede toestellen die hun werk zullen doen.
Ik heb zelf een Husqvarna 310 rijden en ben er zeer tevreden van.
De Husqvarna dealer in onze buurt staat gekend voor zijn service, dienstverlening en betrouwbaarheid.
Dat heeft bij mij de doorslag gegeven. De zekerheid dat het vlot opgelost wordt als er zich een probleem voordoet.

Nadeel van de Husqvarna is het ontbreken van een regensensor. Hij blijft dus gewoon rijden als het regent of nat is.
Maairesultaat is uitstekend en nog geen technische problemen mee gehad.

Hier een 405x rondrijden (voor zover ik me herinner bij de aankoop, zat die in het vaarwater van de 310 maar dan wat duurder door extra snufjes). Doet hier prima werk en werkt met regensensor/weerinfo.

Ergens begin seizoen de tuin in zetten (hier waren we wat later dit jaar, maar reed ie ook zonder issues af) en ergens najaar naar de dealer voor onderhoud en winteropslag (kan ook thuis uiteraard). Goeie service inderdaad; draad bleek na de winter ergens onderbroken, en die mannen zijn dat sito presto komen doen.
 
Iemand een idee waar je goede vervangmesjes koopt voor een robotmaaier? En zijn er verschillende maten of is er één universele maat?
Heb de mesjes proberen te slijpen, maar dat is zo'n gedoe bij zo'n kleine mesjes en zo'n mesjes blijken niets te kosten.

Mijn enige vereiste is dat de mesjes lang scherp blijven, want heb het gevoel dat de standaardmesjes snel bot worden en dan krijg je van die vieze bruine schijn op je gras. De mesjes zijn al een tijdje bot en had ze in het begin van het maaiseizoen al vervangen. Ik zou graag mesjes hebben die toch op z'n minst een heel maaiseizoen meegaan.

EDIT: heb het opgelost door een pak van 30 mesjes met een goede beoordeling te kopen voor 15 euro. Ik ga gewoon 1x per 3 weken de mesjes vervangen en dan kom ik met die 15 euro een heel seizoen toe. Geen geld en altijd een strak gemaaid gazon.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan