(Welke) Robotmaaier ?

Silence

Well-known member
Omwille van praktisch gemak zijn we van plan om dit jaar een robotmaaier te kopen om het gazon af te maaien.
Praktisch gemak omdat we wonen op een talud. Telkens met de grasmaaier de trappen op en het afval weggooien, het is telkens een heel gedoe en te ongemakkelijk. We hebben geen tuinhuis dus grasmachine moet dan telkens de garage in.

Zijn er hier mensen die een robotmaaier hebben, tevreden van ?
Iemand die een bepaald merk of type zou aanraden ? Husqvarna werd ons al aangeraden.
Het is 250-260m² gras, geen speciallekes in, gewoon rechthoekig vlak met terras en paadje aan de zijkant. Volledig omheind met draadpanelen en boordsteen op de grond.
 
Maat van mij heeft een Gardena Sileno. Die staan steeds in de Bestsellers op Amazon, en onder de motorkap zijn dat eigenlijk Husqvarna's. Normaal zijn die ook iets goedkoper dan de echte Husqvarna's, die eerder voor grotere en complexere terreinen ontworpen zijn naar mijn mening.
 
Hier gaat er een stiga komen int voorjaar, wegens omstandigheden is die er eind vorige zomer niet meer geraakt.
Dus kan er nog weinig over zeggen, maar normaal gezien wel degelijk merk.
Vooral omdat het lokale tuincenter hier om de hoek dat verdeelt en komt plaatsen/onderhoud zal doen.
Moest die er niet zijn zou ik ook rapper richting husqvarna neigen.
 
Ik heb een tijd een Bosch Indego gehad.
Niet echt content van, vaak mankementen en het resultaat was ook niet indrukwekkend imo.
Er waren altijd wel kleine stukjes overgeslagen.
Support van Bosch was wel heel behulpzaam.
 
Hier een Gardena R38Li - wat momenteel overeenkomt met de Gardena Sileno City voor zover ik zie.
Ik heb die al 3 jaar en ben daar alleszins heel tevreden van.

Ik heb de draad zelf gelegd, gewoon het gras kort afrijden en de draad er bovenop plaatsen en vastzetten met rubberen haringen (je krijgt dat er allemaal bij). Die verzinkt dan vanzelf in de grond.
'Robot maaier garage' erbij gekocht, wat eigenlijk gewoon een afdakje is he.
Doordat ik het zelf heb gelegd, kan ik het ook zelf herstellen als er iets niet aan klopt. Zo al 1x gehad dat de perimeterdraad beschadigd was, ik heb dan een stuk vervangen.
Voor de rest gewoon afkuisen als je hem opbergt voor de winter en eens de mesjes vervangen. Houdt echt niks in.

Héél aangenaam om niet meer te moeten sleuren met de grasmaaier, en je moet het afgereden gras dus ook niet meer wegbrengen naar het containerpark (of laten ophalen). Ons gras staat er ook groener bij, het heeft er deugd van.

Enige nadeel: de kanten tegen de schutting worden niet netjes afgereden. Die moet ik dus wel zelf bijhouden met zo'n kantenmaaiertje. Maar ik ben daar niet zo strikt in ;-) Als het gras al proper staat, is dat toch al heel wat, haha. Die kanten doe ik dus maar om de 2 of 3 weken eens af.
 
Een gewone accu-grasmaaier weegt toch geen hol?
Nee maar het is elke keer 17 trappen op en 17 af, idem voor de bak met gras want containers staan ook beneden. Ofwel moet je het dragen,wat toch niet heel handig is ofwel laten botsen op de trap, wat ook nergens goed voor is
 
Nee maar het is elke keer 17 trappen op en 17 af, idem voor de bak met gras want containers staan ook beneden. Ofwel moet je het dragen,wat toch niet heel handig is ofwel laten botsen op de trap, wat ook nergens goed voor is
Ge kunt daar ook gewoon mee mulchen ;)

Maar uw talud is langs u huis neem ik aan en enkel achteraan gras?
 
Heb momenteel een Robomow sinds een jaar of 3-4, ben er toch niet super tevreden van. Is al 2x stuk gegaan, telkens gelukkig binnen garantie, na enkele maanden was de batterij al stuk, jaartje later was het weer iets anders. Komt ook wel vaak vast te zitten, terwijl we nochtans bijzonder vlak terrein hebben. De hoeken van de perimeter waar de grasmaaier draait vertonen ook allemaal inkepingen doordat het draaien niet altijd super vlot ging en het toestel dan bleef proberen waardoor het uiteindelijk telkens groeven in de grond veroorzaakte.

Huis is verkocht, de robot grasmaaier geven we er bij, voor onze nieuwe woning zal het allicht een Husqvarna worden, al moet ik ergens vinden waar ze tevens komen plaatsen. Liever iemand die dit tig keren reeds gedaan heeft en het dus zeer proper zal doen dan zelf wat liggen knoeien en vaststellen dat ik de draad uiteindelijk best wat dichter tegen de kant had kunnen plaatsen.
 
Ge kunt daar ook gewoon mee mulchen ;)

Maar uw talud is langs u huis neem ik aan en enkel achteraan gras?
Talud is voor het huis eigenlijk.
Straat ligt op kelder niveau. Tuin ligt op niveau gelijkvloers.
Moderne bel etage zou ge het ook kunnen noemen
 
Husqqqvarnnaaaa, rijdt na de winter probleemloos lang gras af, rijdt beperkte molshopen om er, instelbaar hoe ver over de maaidraad nog te rijden,..

en een topinstallateur uit de regio natuurlijk, moet je geluk mee hebben i guess
 
Husqqqvarnnaaaa, rijdt na de winter probleemloos lang gras af, rijdt beperkte molshopen om er, instelbaar hoe ver over de maaidraad nog te rijden,..

en een topinstallateur uit de regio natuurlijk, moet je geluk mee hebben i guess
Welke installateur en welke regio als ik mag vragen? Zou 1tje regio A'pen zoeken.
 
Hier ook een husqvarna (model 230 acx).
Bolt hier al 8 jaar probleemloos rond, enkel een nieuwe batterij gekocht na 7 jaar.
Elke dag mooi vers gemaaid pelouse...gewoon geweldig leuk.
Installatie is ook perfect zelf te doen.
 
Interessante topic. Zijn ook aan het denken om zo'n robotmaaiertje te kopen, want het is een rijhuis in Hasselt. We willen geen tuinhuis, dus dan moeten we de grasmaaier altijd buiten laten staan, of naar de kelder dragen.

Een robotmaaier zou dus een oplossing zijn, maar ze lijken me wel veel te kosten.
 
Vandaag eens op 2 plaatsen prijs gaan vragen.
één verdeler van Husqvarna en één verdeler van Stiga

Nog is het nog twijfelen eigenlijk :D
 
Terug
Bovenaan