(Welke) Robotmaaier ?

In juni heb ik een Bosch Indego M700 aangekocht.
M'n bevindingen na +/- 5 maanden gebruik:

Voordelen:
Snel te installeren.
Makkelijk in te stellen (de mijne werkt zonder app).
Wanneer hij z'n werk doet, dan doet hij dat goed, maar...

Nadelen:
Je neemt zo'n Bosch best wanneer je een (bijna) biljartvlak gazon hebt. Dat heb ik dus niet. De kleine wielen vooraan rijden zich dikwijls vast of 'wippen' soms even omhoog waardoor de robot denkt dat die niet verder kan of dat hij opgetild wordt. Een custom firmware om de sensor van die voorwielen uit te schakelen zou handig zijn. De sensoren (in de bumper?) staan al op het laagste niveau.
Het lijkt me lang te duren vooraleer hij de ganse tuin rond is geweest. Na het bijtanken van de batterij begint hij soms terug aan het vorige stuk, heb ik de indruk.
Draaien op nat gras resulteert vaak in zichzelf ingraven d.m.v. de achterwielen.
Al bij al dus redelijk wat frustratie gehad.

Score:
5/10

* 8/10 wanneer ik de sensor van de voorwielen kan uitschakelen en/of m'n tuin biljartvlak zou zijn.
 
In juni heb ik een Bosch Indego M700 aangekocht.
M'n bevindingen na +/- 5 maanden gebruik:

Voordelen:
Snel te installeren.
Makkelijk in te stellen (de mijne werkt zonder app).
Wanneer hij z'n werk doet, dan doet hij dat goed, maar...

Nadelen:
Je neemt zo'n Bosch best wanneer je een (bijna) biljartvlak gazon hebt. Dat heb ik dus niet. De kleine wielen vooraan rijden zich dikwijls vast of 'wippen' soms even omhoog waardoor de robot denkt dat die niet verder kan of dat hij opgetild wordt. Een custom firmware om de sensor van die voorwielen uit te schakelen zou handig zijn. De sensoren (in de bumper?) staan al op het laagste niveau.
Het lijkt me lang te duren vooraleer hij de ganse tuin rond is geweest. Na het bijtanken van de batterij begint hij soms terug aan het vorige stuk, heb ik de indruk.
Draaien op nat gras resulteert vaak in zichzelf ingraven d.m.v. de achterwielen.
Al bij al dus redelijk wat frustratie gehad.

Score:
5/10

* 8/10 wanneer ik de sensor van de voorwielen kan uitschakelen en/of m'n tuin biljartvlak zou zijn.
Wij zitten met hetzelfde probleem. Wat geholpen heeft is om de gazon eens heel kort (met een grasmachine dus) af te rijden hierdoor heeft hij dat springen minder.
Ook de maaihoogte niet op 5cm instellen maar op 3 of 4 nadien.
 
Husqvarna 420 nu 1.5 jaar in bedrijf.
Doet wat hij moet doen. Nog nooit enig probleem mee gehad. Staat gestationeerd in de kleinste/smalste uithoek van het gras en altijd rijdt hij vlot zijn kotje in. Geen vuile boel ervoor door heen en weer gezoek. Daar vreesde ik voor. Wij hebben 2 percelen die verbonden zijn door een betonpad van 10m lang. Daar rijdt hij mooi weg en weer zonder dom te doen. Ook op 1 stuk moet hij kasseien passeren en dat lukt vlot. In de eerste maand viel hij daar soms uit door de trilling maar mijn dealer heeft dan kosteloos minder gevoelige sensoren ingestoken en sindsdien nooit meer gebeurd. 50% van de tijd start hij op dat 2 de stuk. Wij hebben wat grillige vormen in het gras en ook daar is altijd alles mooi afgereden. Nu staat hij binnen en laat ik hem nog 1 dag op de week eens rijden. In het voorjaar ook nu en dan eens een dag op een iets langere stand om alles wat te toppen indien nodig.
Minpunt: als hij onder een bepaalde hoek op ons Voetbalgoal rijdt dan heft hij zichzelf op. Gebeurd 1a2x per week. Is op zich niet zo erg maar het gebeurt wel.
 
Wij zitten met hetzelfde probleem. Wat geholpen heeft is om de gazon eens heel kort (met een grasmachine dus) af te rijden hierdoor heeft hij dat springen minder.
Ook de maaihoogte niet op 5cm instellen maar op 3 of 4 nadien.

Oplossing gevonden!
Voor al diegenen die horendol worden van de Bosch Indego machines die om de 5m de melding geven dat ze opgetild worden en dus stoppen met rijden en maaien:
Het probleem stelt zich aan de voorwielen. Deze schuiven als het ware uit de robot wanneer de robot even 'opwipt' of ergens schuin oprijdt (zonder dat de voorwielen de grond raken). Dit mechanisme is er voor de veiligheid zodat de robot niet overal over zou rijden (denk aan een egel, ...).

Leg de robot op een tafel met de wielen omhoog.
Elk voorwiel zit met 2 schroeven vast in de robot, maak deze los en het voorwiel (incl. uitschuifmechanisme) komt uit de robot. Er hangt niks van kabels aan dus je kan niets stuk trekken.
Trek aan beide uiteinden van het wiel + mechanisme en duw het terug ineen. Je merkt dat er een inkeping is in de zwarte plastiek waar je het mechanisme in werking kan zien. Plaats in die inkeping een kleine tie wrap (trekband), maar maak die niet te vast want het wiel moet nog rond z'n as kunnen draaien. Trek nog eens aan het uiteinde van het wiel + mechanisme en je merkt dat dit niet meer gaat, de tie wrap blokkeert het mechanisme.
Plaats alles terug in de robot en doe hetzelfde met het 2e wiel.
Tadaa! De robot rijdt nu zoals het moet en de voorwielen blijven in de robot.

+ Kleine putten in het gras of andere oneffenheden zetten de robot niet meer in de 'opgetild!' modus.
+ De robot staat licht schuin omhoog en kan niet verder? Dan draait hij terug of rijdt hij er rond.
+ Geen vervelend 'klak klak' geluid meer van de voorwielen wanneer ze in/uitklappen.

- Uitkijken dat er niks in de tuin ligt dat stukgereden kan worden, want de robot rijdt er nu soms over.

Op dit moment rijdt de robot al 3u non-stop rond :clap:
 
Oplossing gevonden!
Voor al diegenen die horendol worden van de Bosch Indego machines die om de 5m de melding geven dat ze opgetild worden en dus stoppen met rijden en maaien:
Het probleem stelt zich aan de voorwielen. Deze schuiven als het ware uit de robot wanneer de robot even 'opwipt' of ergens schuin oprijdt (zonder dat de voorwielen de grond raken). Dit mechanisme is er voor de veiligheid zodat de robot niet overal over zou rijden (denk aan een egel, ...).

Leg de robot op een tafel met de wielen omhoog.
Elk voorwiel zit met 2 schroeven vast in de robot, maak deze los en het voorwiel (incl. uitschuifmechanisme) komt uit de robot. Er hangt niks van kabels aan dus je kan niets stuk trekken.
Trek aan beide uiteinden van het wiel + mechanisme en duw het terug ineen. Je merkt dat er een inkeping is in de zwarte plastiek waar je het mechanisme in werking kan zien. Plaats in die inkeping een kleine tie wrap (trekband), maar maak die niet te vast want het wiel moet nog rond z'n as kunnen draaien. Trek nog eens aan het uiteinde van het wiel + mechanisme en je merkt dat dit niet meer gaat, de tie wrap blokkeert het mechanisme.
Plaats alles terug in de robot en doe hetzelfde met het 2e wiel.
Tadaa! De robot rijdt nu zoals het moet en de voorwielen blijven in de robot.

+ Kleine putten in het gras of andere oneffenheden zetten de robot niet meer in de 'opgetild!' modus.
+ De robot staat licht schuin omhoog en kan niet verder? Dan draait hij terug of rijdt hij er rond.
+ Geen vervelend 'klak klak' geluid meer van de voorwielen wanneer ze in/uitklappen.

- Uitkijken dat er niks in de tuin ligt dat stukgereden kan worden, want de robot rijdt er nu soms over.

Op dit moment rijdt de robot al 3u non-stop rond :clap:
lijkt me toch een gevaarlijke fix hoor. Je hebt toch de beveiliging uitgeschakeld op deze manier. Dag egeltjes!
 
Vandaag de robotmaaier opgeborgen. Hij begon aan z'n kot fameuze sporen/putten te rijden in de door regen verzadigde grond en het gras groeit toch nog amper.
 
Als kickstarter gekocht. Prijs was toen 1250 euro. Basisprijs 2500 euro.

Afwachten of dit de prijs blijft. Momenteel focussen ze zich op de leveringen. Was ook nog een beetje bèta waar mogelijks nog wat bijsturing nodig is.

Verwacht dan ook pas dat ze volgend jaar via de webshop mogelijk zijn. Ze hadde´ vermeld dat hun webshop beschikbaar zou zijn eens de effectieve leveringen gebeuren.

Segway is een alternatief dat op de markt is, maar de luba lijkt beter van kwaliteit.
 
ik heb een gelijkaardige vraag als Regenweer:

Ik heb een tuin van zo'n 500m², die niet vlak is. ik zoek een goede robotmaaier zonder dat ik er veel naar moet omkijken. iemand ervaring met de instapmodellen van bv Stihl of huskvarna?
 
Ergens in deze topic heb ik neergepend welke Husqvarna ik heb (ook tuin van om en bij de 500m²) en dat model is prima!
Na 2 weken vakantie bolt die nog vrolijk rond :)
 
We hebben de kabel wat verplaatst en nu blijkt er ergens kabelbreuk te zijn. Een kabeltester kopen lijkt me onzin en oude radio's hebben we al allemaal weggegooid. Weet iemand nog een manier om te achterhalen waar de kabelbreuk zit?
 
de kabel uitgraven en verifiëren indien de kabeltester nonsens is.

Maar daarom heb ik dus voor een oplossing gekozen zonder kabel...
 
Terug
Bovenaan