(Welke) Robotmaaier ?

Hier sinds mei ook een Husqvarna 405x. Installatie was vlot aangezien de vorige eigenaars er ook eentje hadden dus was enkel spannend of alle draden nog intact waren. Ding doet prima zijn werk, tuin is mooi in beeld gebracht met de gps-functionaliteit en houdt op basis daarvan ook alles goed bij. Geen werk meer, op het stuk voor het huis na, maar bon :).
Heeft nog maar 2 keer een noodsignaal uitgezonden omdat ie zich vastgereden had; de schuifaf van de kinderen is blijkbaar een valstrik :)
 
Hoe werkt die GPS functionaliteit eigenlijk? Zo correct is dat toch niet?
Als ik via mijn gsm mijn locatie opzoek, zit die er nog steeds meters naast.
Voor navigatie maken die meters geen hol uit, maar voor een robotmaaier die wel tot op centimers correct moet zijn is een meter afwijking toch rampzalig?
 
Hoe werkt die GPS functionaliteit eigenlijk? Zo correct is dat toch niet?
Als ik via mijn gsm mijn locatie opzoek, zit die er nog steeds meters naast.
Voor navigatie maken die meters geen hol uit, maar voor een robotmaaier die wel tot op centimers correct moet zijn is een meter afwijking toch rampzalig?
'k Ben de techniciteit ervan nog niet gaan opzoeken, maar hier is die toch behoorlijk accuraat. 't Is niet dat we ergens zaken hebben die tot op de centimeter na accuraat moeten zijn (geen rare bloemenperken of zo), maar zijn locatie is accuraat, en de go/no-go zones die in beeld zijn gebracht via de app, zijn ook accuraat (op wat vervorming van de satellietbeelden na).
Volgende week staat hier een hele week een springkasteel, dus dan eens zien of ie dat na een dag of 2 ook doorheeft in zijn mapping.
 
Twee domme vragen:
  1. Hoe zit het met de kanten van het gras?
  2. Kan je een robotmaaier ook steeds manueel laten starten of is dit steeds automatisch op vaste tijdstippen?
 
Twee domme vragen:
  1. Hoe zit het met de kanten van het gras?
  2. Kan je een robotmaaier ook steeds manueel laten starten of is dit steeds automatisch op vaste tijdstippen?
1. Kantenmaaier. Draad moet x aantal cm van graskant gelegd worden en hier neemt die dan niet alles mee. Zou volgende keer iets minder cm dan aanbevolen nemen

2. Jazeker, geen probleem
 
1. Kantenmaaier. Draad moet x aantal cm van graskant gelegd worden en hier neemt die dan niet alles mee. Zou volgende keer iets minder cm dan aanbevolen nemen

Hier zou ik dan weer iets meer marge nemen volgende keer, aangezien onze robotmaaier toch eens om de zoveel weken vast komt te zitten in de kant. Als ik de camerabeelden dan bekijk doet hij wel rare maneuvers op die momenten, dus geen idee of het echt komt omdat de draad te dicht tegen de kant ligt. De draad ligt alleszins enkele cm's dichter tegen de kant dan voorgeschreven.
 
Ik gebruik wel altijd een bosmaaier ipv kantenmaaier. Geen idee of dat kwaad kan. Is misschien wat meer risico om de draad kapot te maaien.
 
Ik gebruik wel altijd een bosmaaier ipv kantenmaaier. Geen idee of dat kwaad kan. Is misschien wat meer risico om de draad kapot te maaien.
Is dat niet exact hetzelfde, behalve dat een bosmaaier iets krachtiger is? Om de draad kapot te maken moet je al wel héél laag aan het maaien zijn.
 
Ik heb besloten dat ik de Worx Landroid M500+ wil kopen, blijkt die niet eens te bestellen te zijn wegens leverproblemen :cry:
Na 3 jaar beginnen de eerste issues met de landroid hier.
Een random melding 'draad ontbreekt' om dan later gewoon weer verder te gaan of het niets is.
Even uitgemeten en de voeding fluctueert van 1 - 20V. Logfile naar worx gestuurd en gratis ende voorniets een nieuwe voeding gekregen.
 
Sinds het voorjaar hier een landroid in onze nieuw aangelegde tuin.

Met de warmte deze zomer had deze niet al te veel werk, maar sinds de vele regen van de afgelopen weken schiet het gazon hier weelderig omhoog. Ik moet zeggen dat ik tot nu toe super tevreden ben van de Landroid. Door uitgebreid de tijd te nemen bij het plaatsen van de grensdraad volgt deze overal netjes de boordsteen van de border en heb ik letterlijk geen werk meer aan het gazon.

In de 150 uren werktijd slechts een handvol keer moeten ingrijpen door een foutmelding, waarvan de helft na het upgraden naar de laatste firmware, waar helaas meer mensen miserie mee hebben.

Al bij al dus zeer tevreden van het eerste seizoen met de landroid. Ik voorzie deze in de winter op zolder te bewaren in de hoop om volgend seizoen opnieuw vlekkeloos te presteren.
 
Zijn hier mensen met een kleine gazon en een robotmaaier (<250m²)?
Welke modellen zouden jullie aanraden?

EDIT: Deze Bosch lijkt mij bijvoorbeeld wel interessant:
Niet zo tevreden van onze Bosch. Mist stukken, dat "slim programma" is eigenlijk niet zo slim, best gewoon alle dagen rijden maar dan rijdt ie ook met regenweer.

Nat gras is een killer, koekt volledig aan langs onder en blokkeert dan. En ondertussen rijdt die landroid van mijn broer vrolijk verder in de regen.
 
Niet zo tevreden van onze Bosch. Mist stukken, dat "slim programma" is eigenlijk niet zo slim, best gewoon alle dagen rijden maar dan rijdt ie ook met regenweer.

Nat gras is een killer, koekt volledig aan langs onder en blokkeert dan. En ondertussen rijdt die landroid van mijn broer vrolijk verder in de regen.
moehahahahaha...

ook wel last van aangekoekt gras in de regen ze. Om de (natte) maand eens kuisen.
Heeft die bosh geen regensensor? Alst regent rijdt die landroid ook niet uit .
 
moehahahahaha...

ook wel last van aangekoekt gras in de regen ze. Om de (natte) maand eens kuisen.
Heeft die bosh geen regensensor? Alst regent rijdt die landroid ook niet uit .

Ja, maar die sensor hangt samen met het slim programma. Als ge dom programma gebruikt dan bolt ie sowieso. Tussen zijn uren.
 
Nat gras is een killer, koekt volledig aan langs onder en blokkeert dan. En ondertussen rijdt die landroid van mijn broer vrolijk verder in de regen.
Zelfs de goedkope versie van Landroid (LandXcape) rijdt vrolijk verder op natte gazon. Niet in de regen, want hij heeft een regensensor, maar met dit vochtige weer is het gras altijd nat wanneer de robotmaaier uitrijdt ('s morgens). Wel net zoals @zwarten zegt elke maand het aangekoekte gras er eens afhalen.

Nu het eerste maaiseizoen er bijna opzit, kan ik wel zeggen dat ik heel tevreden ben van de LandXcape LX790. Houdt alles goed kort als deze elke dag (behalve in het weekend) uitrijdt, rijdt maar zeer af en toe eens vast (laat ons zeggen 1x per maand, als hij komt vast te zitten in z'n hok of wanneer hij van de gazonrand sukkelt in de border) en spaart mij ongelofelijk veel tijd uit. Ik zie wel dat het gras op sommige plaatsen nu een uitgerafelde top hebben, dus de mesjes zullen elk seizoen vervangen moeten worden.

Ook stoor ik mij veel minder aan onkruid, aangezien het niet boven het gras uitsteekt. Het gras groeit veel dichter dan ervoor, wat waarschijnlijk komt door het frequente maaien en de mulch die terug als voeding voor de gazon kan dienen. De stukken gazon die ik nog manueel afrijdt, zien er veel slechter uit. Die zijn wel een jaar eerder ingezaaid (Okt 2020 vs Okt 2021), dus daar kan de oorzaak ook liggen.
 
Terug
Bovenaan