(Welke) Robotmaaier ?

(Werkt die link? Eerste keer dat ik zoiets doe. Ik hoop dat niet iedereen zo heel mijn google album kan zien? :help:)

Gaat over deze situatie. Terras kan hij gewoon doorrijden. Gras sluit mooi aan tegen de tegels en ligt paar cm hoger.

Bij de stapstenen sluit het gras nog niet overal goed aan. Bij sommige zelfde als terras maar bij anderen is er (voorlopig) nog een opkant van max 1,5cm.

Gaat niet lukken?
 
Laatst bewerkt:
Draad leggen rond je terras. Daar ter hoogte van dat basket ringetje even onderbreken richting de haag (dus daar lussen) en de rest (stapstenen) laten overrijden. Als je merkt dat dat hoogteverschil een probleem is kan je dat plaatselijk wat aan aarden.

Rest van obstakels gewoon tegen botsen

*Edit: tuinhuis ook rond leggen natuurlijk. En dat goaltje (of toch dat net) kan ook een probleem geven. Dat die in dat net draait
 
Is er iemand die ervaring heeft met robomaaier en een hond op het terrein? Ik bedoel dan vooral naar de drollen toe. Zowel de hond als de robotmaaier doen dat op willekeurige tijdstippen dus moeilijk onder controle te houden…
 
Draad leggen rond je terras. Daar ter hoogte van dat basket ringetje even onderbreken richting de haag (dus daar lussen) en de rest (stapstenen) laten overrijden. Als je merkt dat dat hoogteverschil een probleem is kan je dat plaatselijk wat aan aarden.

Rest van obstakels gewoon tegen botsen

*Edit: tuinhuis ook rond leggen natuurlijk. En dat goaltje (of toch dat net) kan ook een probleem geven. Dat die in dat net draait
Bedankt voor de hulp!

Nog iets waar ik op moet letten om zelf zo weinig mogelijk kanten te moeten maaien? Overal langs de rand van de draad zal dit dan zelf nog manueel moeten gebeuren? Zijn er bepaalde merken/toestellen die kanten maaien nagenoeg overbodig maken? Ik snap dat het zal moeten gebeuren langs het tuinhuis, maar aan het terras is er ruimte om 'op' het terras te rijden en quasi alle gras langs de kant mee te nemen?
 
Je kan de draad bv 20cm van borders (hagen etc) leggen en 15cm van je terras.

Dan heb je daar wat marge.

Wat andere merken betreft weet ik het niet, maar bij Husqvarna kan je instellen hoe ver hij over de draad rijdt. Dus dat kan je op die manier wat finetunen.

Maar kanten maaien moet je hoe dan ook voorzien. Hoeft zeker niet wekelijks, maar moet wel gebeuren. Best investeren in een accu maaier van bv stihl. Kan je dan eventueel nog een haagschaartje van kopen mettertijd en accu's wisselen
 
Hoe doen de meesten het hier met de draad icm verticuteren?

Onze grasmat is nu een jaar oud, en pas na 3j zou je moeten verticuteren, maar ik denk dat de enige optie is om deze te laten installeren op diepte? :shutup:
Husqvarna automower 310 rijdt hier rond..
De draad ligt enkel langs de gazonkanten, dus mijn plan is om gewoon de kanten over te slaan bij het verticuteren. :p

Heb trouwens wel één puntje ontdekt dat frustrerend is aan onze robotmaaier. Je kan de tijd instellen wanneer deze uitrijdt, maar je moet dat doen door op 2 knoppen te duwen op het uur dat je wilt dat hij uitrijdt. Ik zou graag hebben dat hij om 6h 's morgens begint, aangezien hij telkens 4h bezig is (incl laadpauze) en hij dan tegen 10h terug in zijn dock staat. Zo maait hij het gras nooit op de warmste moment van de dag en kan ik 's avonds zonder problemen sproeien in warme periodes. Het probleem is alleen dat ik geen ochtendmens ben en dus nooit om 6h wakker ben. :unsure:

Ahja, mss nog een tweede puntje ook: het is onmogelijk om in te stellen dat hij zaterdag of zondag uitrijdt. Hij rijdt dus elke dag uit, behalve in het weekend. Had liever gezien dat hij echt elke dag uitrijdt, maar goed.
 
Laatst bewerkt:
Tip: op verschillende plaatsen (meestal op een hoek) een lus maken zodat je extra draad hebt liggen. Moest je in de toekomst nog wat moeten aanpassen kan je dat opvangen in die lus. Is ook handig voor als straks de draad eens over is en je een paar cm nodig hebt om het weer aan elkaar te maken.
In het boekje stond aangegeven dat dit niet mocht, anders lijkt me dat idd het beste. Misschien dat het per robotmaaier verschilt of hij ermee overweg kan? Heb nu nergens overschot voorzien, maar je kan natuurlijk de draad iets verder van de kant leggen om wat overschot te creëren.
 
In het boekje stond aangegeven dat dit niet mocht, anders lijkt me dat idd het beste. Misschien dat het per robotmaaier verschilt of hij ermee overweg kan? Heb nu nergens overschot voorzien, maar je kan natuurlijk de draad iets verder van de kant leggen om wat overschot te creëren.
geen idee. Bij de robomow werd dit aangeraden. Is wel alweer redelijk wat jaren geleden..
 
Is er iemand die ervaring heeft met robomaaier en een hond op het terrein? Ik bedoel dan vooral naar de drollen toe. Zowel de hond als de robotmaaier doen dat op willekeurige tijdstippen dus moeilijk onder controle te houden…

Niemand anders die dit probleem heeft?
 
aargh, vlug advies nodig.

ze komen deze week de grasmatten leggen. Aannemer vraagt of ze de kabel voor de grasmaaier al mogen leggen onder die matten.

doen of niet? Ze gaan ze op 14cm van de rand leggen, maar ik weet nog niet welk type robot ik ga kopen. (wss bosch maar nog nie 100% zeker)

Best afwijzen zeker en de kabel erbovenop?
 
aargh, vlug advies nodig.

ze komen deze week de grasmatten leggen. Aannemer vraagt of ze de kabel voor de grasmaaier al mogen leggen onder die matten.

doen of niet? Ze gaan ze op 14cm van de rand leggen, maar ik weet nog niet welk type robot ik ga kopen. (wss bosch maar nog nie 100% zeker)

Best afwijzen zeker en de kabel erbovenop?
Ik zie geen voordeel om het eronder te laten leggen eerlijk gezegd. Na verloop van tijd gaat dit automatisch onder het gras op de grond liggen zodat het niet in het oog springt en als je hem ooit eruit wil halen voor wie weet welke reden moet je niet liggen graven.
 
Ik zie geen voordeel om het eronder te laten leggen eerlijk gezegd. Na verloop van tijd gaat dit automatisch onder het gras op de grond liggen zodat het niet in het oog springt en als je hem ooit eruit wil halen voor wie weet welke reden moet je niet liggen graven.
verticuteren
 
Dat misschien als je tot op de boorden wil verticuteren, maar ik heb hier gewoon 10cm naast de draad geverticuteerd en het resultaat is toch mooi. Dus er is een "gap" van 35cm waar ik niet geverticuteerd heb op de boorden.

Als je een eenvoudige tuin hebt wel :p

1. er loopt bij ons ook een draad diagonaal over de gazon, waarlangs hij ook kan terugkeren naar het station, dus die loopt midden door het gazon
2. afschermen van perken/bomen/speeltuin, ook hier moet kabel naartoe getrokken worden.

Als het enkel de randen was, dan was het inderdaad rap beslist.
 
Laatst bewerkt:
Als je een eenvoudige tuin hebt wel :p

1. er loopt bij ons oon een draad diagonaal over de gazon, waarlangs hij ook kan terugkeren naar het station, dus die loopt midden door het gazon
2. afschermen van perken/bomen/speeltuin, ook hier moet kabel naartoe getrokken worden.

Als het enkel de randen was, dan was het inderdaad rap beslist.
Fair enough, maar dat is ook heel specifiek natuurlijk want niet elke robot kan om met een perimeter draad die diagonaal je gebied doorkruist dus dat is dan weer niet toepasselijk in geval van @Tomski aangezien de keuze van robot niet is gemaakt.
 
Terug
Bovenaan