(Welke) Robotmaaier ?

Dat lijkt me echt reinste afzetterij.
Mesjes kosten 20 euro voor een pakje van 10 of zo?
Onderhoud hier is het gras vanonder eens kuisen, elk seizoen nieuwe mesjes op en done. Zijn maar 3 borsteloze motoren en die vragen geen onderhoud he.

Aan die prijs koop je elke drie jaar een nieuwe ver.
Wij hebben zelfs maar 300 euro betaald voor onze robotmaaier, dus dan kunnen we beter elk jaar een nieuwe kopen. 😅
 
The fuck dat merk eens opgezocht.
https://www.grasrobots.be/product/ambrogio-l350i-elite/

11.350,00 eurotjes voor een robotgrasmaaier????
Is dat met diamanten belegd? Geeft dat u een persoonlijke massage na het maaien? happy end?
Wel een versie die 10000m2 kan maaien. Als je gaat kijken voor een versie die 1000m2 kan maaien zit je toch ook al snel aan 1000 - 1200€.

Dus 10 * 1200€ en je zit toch ook rond dat bedrag...
Het is gewoon een enorm grote oppervlakte.

En op een bedrag van 12k€ is 300€ dan ook weer beperkt natuurlijk. Al zie ik eigenlijk niet echt in welk onderhoudswerk er extra is aan zo'n dure robot.
 
Heb je zo goed als geen onderhoud aan.

Eens proper maken, die schijf eens afnemen en nieuwe mesjes steken. En die kosten zeer weinig. Ik deed dat elke 2 maanden.

Stom gezegd,. Als je 5j niet omkijkt naar de robot (buiten die mesjes dan) gaat die nog rondbollen. Als je die 5x binnensteekt aan 300€ kan je beter een nieuwe kopen elke 5j
 
Dat lijkt me echt reinste afzetterij.
Mesjes kosten 20 euro voor een pakje van 10 of zo?
Onderhoud hier is het gras vanonder eens kuisen, elk seizoen nieuwe mesjes op en done. Zijn maar 3 borsteloze motoren en die vragen geen onderhoud he.

Aan die prijs koop je elke drie jaar een nieuwe ver.
Kunt zelfs goedkoper, men ma heeft voor hun robot er gekocht op aliexpress. Gecheckt me de officiele versie, exact hetzelfde.

Getest qua slijtage door 1 mes originele, eentje van aliexpress, slijtage exact zelfde ook.

Was dan 20 euro voor een 10 tal versus 2 euro voor een 20 tal :p

Ge kunt natuurlijk de pech hebben da die vanuit china ff onderschept worden, maar dan koopt ge gewoon een ander want die 2 euro gade ook geen moeite voor doen.

Heeft ze ondertussen zelfde gedaan me den bosmaaier.

Ik heb bij mijn ouders en bij mijn tante gewoon gezegd da ze zo ene voor hun oppervlakte moesten doen van den hubo. Khad bij mijn vorig huis ook dezelfde gezet. Goei dinge, enkel maar om de paar maand wa gras deronder uit doen.

Kvin ne robotmaaier echt een geweldig ding en iedereen me nen hof zou erin moeten investeren :eek:

Tenzij ge 1001 bloemperkjes hebt, dan wordt het wa moeilijk om die draad overal mooi te steken
 
The fuck dat merk eens opgezocht.
https://www.grasrobots.be/product/ambrogio-l350i-elite/

11.350,00 eurotjes voor een robotgrasmaaier????
Is dat met diamanten belegd? Geeft dat u een persoonlijke massage na het maaien? happy end?
Die heb ik niet… Dat zou ik er nooit aan willen geven. Heb ook zoveel gras niet ;-)

Wel deze. Was wel rond de 3k. Het is dus wel al van 2016 en toen waren de prijzen allicht wel hoger. Mes is gewoon stervorm. Ik snap ook niet waarom het zo duur is. Maar duidelijk dat ik veel te veel betaal.
 
Hier ook al 4 jaar héél content van de Worx Landroid. Kan geen nadeel opnoemen eigenlijk. Al de duurdere merken zijn volgens mij enkel te overwegen als je per se een lokale dealer wilt hebben. Desondanks ben je het toestel dan nog steeds dagen, weken kwijt zijn want die moet in 99% van de gevallen ook naar de fabrikant. Bij noodgevallen is er nog de (schoon)vader met zijn klassieke maaier hé. Hout vasthouden want dat is nog nooit nodig geweest.

Misschien eens een lagere stand proberen voor de klavers?
De Landroid weer van onder het stof gehaald een paar weken geleden. Intussen het 5de seizoen en nog steeds super enthousiast.

Best spend ecocheques ever. Batterijduur begint wel wat korter te worden dus misschien eens kijken om die te vervangen.
 
De Landroid weer van onder het stof gehaald een paar weken geleden. Intussen het 5de seizoen en nog steeds super enthousiast.

Best spend ecocheques ever. Batterijduur begint wel wat korter te worden dus misschien eens kijken om die te vervangen.
Hoe berg je een robotmaaier eigenlijk op in de winter? Enkel de maaier zelf of ook het laadstation? En is het echt noodzakelijk?

Bij ons staat die onder een afdak, dus volgens mij kan het niet veel kwaad die gewoon buiten te laten staan in de winter. Het enige wat ik me kan indenken is dat het niet ideaal is voor de batterij om constant aan de netstroom te hangen, maar je kan de stekker ook gewoon uit het stopcontact trekken natuurlijk.
 
De Landroid weer van onder het stof gehaald een paar weken geleden. Intussen het 5de seizoen en nog steeds super enthousiast.

Best spend ecocheques ever. Batterijduur begint wel wat korter te worden dus misschien eens kijken om die te vervangen.
Vanaf volgende week wordt onze tuin volledig vanaf 0 terug opgebouwd. Tegen eind mei/begin juni hopen we dan als laatste stap grasmatten te leggen.

Ik schat dat de netto oppervlakte gazon rond de 150 m2 ligt. Hiervoor zou ik graag een robotmaaier vinden.

Tot nu toe is mijn oog steeds gevallen op de Worx Landroid, zowel omwille van de prijs als voor het feit dat deze dichter langs de rand kan maaien. Zijn hier mensen met ervaring met dit toestel? Hoe ver van de buitenkant van de wielen maait deze robot effectief nog?

Wat is trouwens een realistische levensduur voor zo'n robotmaaier?
 
Hoe berg je een robotmaaier eigenlijk op in de winter? Enkel de maaier zelf of ook het laadstation? En is het echt noodzakelijk?

Bij ons staat die onder een afdak, dus volgens mij kan het niet veel kwaad die gewoon buiten te laten staan in de winter. Het enige wat ik me kan indenken is dat het niet ideaal is voor de batterij om constant aan de netstroom te hangen, maar je kan de stekker ook gewoon uit het stopcontact trekken natuurlijk.
Vriesweer is inderdaad niet ideaal voor de batterij. Een afdakje hebben we ook niet. Ideaal is een droge niet te koude ruimte. Vorige winters in de garage maar nu had ik 'm in de kruipkelder gegooid... onderkant was een beetje schimmelig dus dat gaan we volgende keer niet meer doen :tongue:

Ik lees net een paar pagina's terug over onderhoudskosten van honderden euro's. Is dat voor een golfterrein ofzo? Zoals @zwarten hier inderdaad slechts wat afborstelen en drie nieuwe mesjes à 1,25 euro per stuk en dan heb ik er heel de zomer geen omkijken meer naar.

Vanaf volgende week wordt onze tuin volledig vanaf 0 terug opgebouwd. Tegen eind mei/begin juni hopen we dan als laatste stap grasmatten te leggen.

Ik schat dat de netto oppervlakte gazon rond de 150 m2 ligt. Hiervoor zou ik graag een robotmaaier vinden.

Tot nu toe is mijn oog steeds gevallen op de Worx Landroid, zowel omwille van de prijs als voor het feit dat deze dichter langs de rand kan maaien. Zijn hier mensen met ervaring met dit toestel? Hoe ver van de buitenkant van de wielen maait deze robot effectief nog?

Wat is trouwens een realistische levensduur voor zo'n robotmaaier?

Ik zie geen meerwaarde in duurdere robots voor deze oppervlakte. Voor de prijs van andere kan je beter een goedkopere na x jaar vervangen.
 
Laatst bewerkt:
Vorige week een Husqvarna 305 gekocht voor onze tuin. Hadden voor ons vorig huis (ocharme 80m² gras) een Robomow van 700 EUR, wat een beetje overkill was, dat k*tding was desondanks deftig onderhoud toch 2x stuk gegaan op 5 jaar tijd... Herstelling (1e x nog onder garantie) was telkens een hel, heb de maaier telkens 2 maanden moeten missen, telkens putje zomer dus mocht ik 2x per week alsnog de grasmaaier bovenhalen.

Nu dus paar honderd EUR extra betaald voor een merk dat hopelijk toch iets langer meegaat zonder stuk te gaan...
 
De Landroid weer van onder het stof gehaald een paar weken geleden. Intussen het 5de seizoen en nog steeds super enthousiast.

Best spend ecocheques ever. Batterijduur begint wel wat korter te worden dus misschien eens kijken om die te vervangen.
hier ook landroid met ecocheques :p 0 euro cash voor gelegd.. Jaar 3 ondertussen, nog geen kosten. Hout vasthouden :p
Batterij is wel pis easy om te vervangen aangezien ze uitneembaar is.

In de winter zetten wij hem in de kelder en de batterij wel in de berging waar het warmer is.
 
Vriesweer is inderdaad niet ideaal voor de batterij. Een afdakje hebben we ook niet. Ideaal is een droge niet te koude ruimte. Vorige winters in de garage maar nu had ik 'm in de kruipkelder gegooid... onderkant was een beetje schimmelig dus dat gaan we volgende keer niet meer doen :tongue:
De kruipkelder is hier sowieso geen optie, dat wordt een overdekt zwembad in de winter. 😁
Net eens opgezocht en het capaciteitsverlies van Lithium-ion batterijen bij vriesweer zou tijdelijk zijn zolang het koud is. Bij warm weer werken ze dus als weleer. Ik denk dat ik eens ga uittesten wat het gaat geven als de maaier buiten blijft overwinteren.

Bij koud weer wordt de vloeistof in batterijen stroperig, maar bij warm weer gaat dat terug ontdooien en vloeibaar zijn. De batterij is dus zeker niet defect!
Bron: https://radio2.be/de-inspecteur/kou...erijen-er-kan-een-capaciteitsverlies-zijn-tot
 
Ik had gelezen dat de draad in het midden onder de robotmaaier ligt als hij erover rijdt, dus heb wat liggen meten en uiteindelijk 18cm van de rand genomen. Was op sommige plaatsen toch te dicht tegen de rand, dus terug wat aanpassingen gedaan maar dan moet je dus terug helemaal rond gaan om de draad strak te leggen en er op het einde een stuk af te knippen. Morgen ga ik nog wat aanpassingen doen denk ik en dan moet het maar goed zijn.

Tip: op verschillende plaatsen (meestal op een hoek) een lus maken zodat je extra draad hebt liggen. Moest je in de toekomst nog wat moeten aanpassen kan je dat opvangen in die lus. Is ook handig voor als straks de draad eens over is en je een paar cm nodig hebt om het weer aan elkaar te maken.

Wij hebben ondertussen prijs laten maken voor een Robomow. Rond de 2000 euro geplaatst. Ik vind hier op het forum precies vrij weinig ervaringen met Robomow. Ik dacht dat dat altijd zo een beetje de toppers waren, samen met Husqvarna of was dit vroeger? Of is dat gewoon niet?:p

jarenlang een Robomow RS615u gehad. Daar heb ik wel voldoende miserie mee gekend. Vooral na de winter werd het drama ieder jaar groter om hem weer werkend te krijgen. Was ook vrij duur in onderhoud en had jaarlijks wel een software update nodig om hem draaiende te houden. Liep ook wel eens vast of geraakte niet meer in zijn laadstation. Had ieder jaar wel wat moeilijkheden maar als hij eenmaal zijn normaal ritme had gevonden dan liep hij de rest van het jaar vrij goed. Regensensor was wel prul. In de gietende regen (als de instellingen verkeerd waren ook in het midden van de nacht) ging hij dan een uurtje maaien.

Heeft wel veel uren gedraaid en veel meters gemaakt. Na een jaar of 8 dienst zijn we verhuisd en de robot is achter gebleven. Nu maai ik weer met een benzine zelftrekker.
 
Hoe doen de meesten het hier met de draad icm verticuteren?

Onze grasmat is nu een jaar oud, en pas na 3j zou je moeten verticuteren, maar ik denk dat de enige optie is om deze te laten installeren op diepte? :shutup:
Husqvarna automower 310 rijdt hier rond..
 
Tip: op verschillende plaatsen (meestal op een hoek) een lus maken zodat je extra draad hebt liggen. Moest je in de toekomst nog wat moeten aanpassen kan je dat opvangen in die lus. Is ook handig voor als straks de draad eens over is en je een paar cm nodig hebt om het weer aan elkaar te maken.



jarenlang een Robomow RS615u gehad. Daar heb ik wel voldoende miserie mee gekend. Vooral na de winter werd het drama ieder jaar groter om hem weer werkend te krijgen. Was ook vrij duur in onderhoud en had jaarlijks wel een software update nodig om hem draaiende te houden. Liep ook wel eens vast of geraakte niet meer in zijn laadstation. Had ieder jaar wel wat moeilijkheden maar als hij eenmaal zijn normaal ritme had gevonden dan liep hij de rest van het jaar vrij goed. Regensensor was wel prul. In de gietende regen (als de instellingen verkeerd waren ook in het midden van de nacht) ging hij dan een uurtje maaien.

Heeft wel veel uren gedraaid en veel meters gemaakt. Na een jaar of 8 dienst zijn we verhuisd en de robot is achter gebleven. Nu maai ik weer met een benzine zelftrekker.

Wij gaan wss toch voor een Robomow, vooral op basis van goed recensies en de goede uitleg van de verkoper. Hoop dat het geen miskoop wordt. Het gaat om een RK1000pro.
Regensensor is gelukkig verleden tijd. Ik hoop dat ik meer geluk heb.
 
Hoe doen de meesten het hier met de draad icm verticuteren?

Onze grasmat is nu een jaar oud, en pas na 3j zou je moeten verticuteren, maar ik denk dat de enige optie is om deze te laten installeren op diepte? :shutup:
Husqvarna automower 310 rijdt hier rond..
wij hebben nu een soort mest gekocht die blijbkaar beter geschikt is voor robotmaaiers.
https://www.online-tuincentrum.be/M...id-Gazonmeststof-mulchen-en-robotmaaiers-6kg/

of het nu meesurft op de robotmaaier craze (en het feitelijk gewone gazonmest is) zal ik na dit jaar laten weten :p
 
Ben mij ook aan het informeren voor een robotmaaier. Hebben ongeveer 500m² aangelegd september 2021.

We hebben stapstenen naar het tuinhuis. Aangezien het gras ertussen nog niet volledig is doorgeschoten liggen deze nog 1-1,5 cm 'hoger' dan de rest van het gazon. Dat zal een probleem worden voor een robotmaaier neem ik aan? Die raakt daar niet op/over?

Draad leggen rond terras of rijdt die daar gewoon over? Wat met tuinhuis en speeldingen van de kids (klimhuis, schommel, goal,...)?
 
The fuck dat merk eens opgezocht.
https://www.grasrobots.be/product/ambrogio-l350i-elite/

11.350,00 eurotjes voor een robotgrasmaaier????

Das zowat het duurste model van het merk dat de robotmaaier 20 jaar geleden zowat heeft uitgevonden, dit is een model voor golfbanen of gigantische villa's, die kan op zijn eentje 1Ha tuin aan. Je betaalt iets meer voor het merk maar vooral dat dat een giga powerhouse is.

Ben mij ook aan het informeren voor een robotmaaier. Hebben ongeveer 500m² aangelegd september 2021.

We hebben stapstenen naar het tuinhuis. Aangezien het gras ertussen nog niet volledig is doorgeschoten liggen deze nog 1-1,5 cm 'hoger' dan de rest van het gazon. Dat zal een probleem worden voor een robotmaaier neem ik aan? Die raakt daar niet op/over?

Draad leggen rond terras of rijdt die daar gewoon over? Wat met tuinhuis en speeldingen van de kids (klimhuis, schommel, goal,...)?

Heel wat robotmaaiers houden rekening met obstakels en rijden daar rond op voorwaarde dat ze hoog genoeg zijn. De perimeterdraad zet de uiteindes van het gras uit en de robotmaaier doet dan de rest en houdt ook rekening met zaken als uw tuinhuis en schommel.

(Stap)stenen en boomwortels zijn echter niet oké, alsook verzonken baren van trampoline, als de boord te laag is detecteert hij niet (meeste merken vereisen toch 8 à 9cm) en gaat hij over verlaagde zaken heb je risico je messen stuk te doen. Die stapstenen zijn bijgevolg niet goed voor de robotmaaier want kan je ook geen perimeterdraad rond spannen (die moet onder stroom).

Ik heb zelf een Ambrogio Elite ZR, deze werkt zonder perimeterdraad en die mapt de tuin uit zichzelf met grassensoren en GPS. Na veel zoeken beslist om voor een betrouwbaarder merk te gaan dan de gardena's en bosch types die ze nu volop aan't promoten zijn.

Onderhoud valt mee, die messen kunnen geslepen worden dus die gaan normaal 5tal jaar mee. 'k Ging anders toch ook een stevig budget aan ne goeie zelftrekker leggen voor 9a aan gras.

Ik heb al 4 jaar een robotmaaier van Ambrogio, maar ik ben toch verbaasd van de hoge onderhoudskosten. Jaarlijks is dat toch 2 a 300 euro. Dit jaar zelfs 480 omdat de batterij moest vervangen worden. Ik heb een terrein van rond de 800 m2.
Geen idee waar jij binnen doet maar die scammen u dat ni mooi is, Ambrogio messen kan je slijpen dus die moeten maar eens om de 4 à 5 jaar vervangen worden. Enige reden dat ik meer slijtage zou kunnen zien is dat je robot te klein zou zijn voor de oppervlakte. Als je van regio Leuven of Mechelen bent kan ik u het adres van onze dealer doorgeven via PM. Wil hier nu niet schaamteloos reclame maken.
 
Terug
Bovenaan