(Welke) Robotmaaier ?

Ben momenteel een beetje te verwend door mijne roborock stofzuiger... daar heb ik namelijk geen draad voor nodig.

Momenteel aan het twijfelen of ik toch niet voor 1 met een draad ga, aangezien de versies zonder draad toch nog altijd duur zijn (of nog niet leverbaar, en ook een beetje onduidelijk over hoe goed die wel niet werkt).

De toadie oftewel Willow nu : https://eeve.com/en/eeve-shop/
https://navimow.segway.com/ (al is segway een zusterbedrijf van xiaomi... en dus eigenlijk ook roborock ;p)

edit : https://therobotmower.co.uk/2021/12/02/robot-mowers-without-a-perimeter-wire/
 
Laatst bewerkt:
wie graaft er zijn draad trouwens in?
De onze is mismeesterd door de kerel die de haag kwam herplanten.
-Meneer pas op van de draad he..
-jajaja we zullen opletten...
Bij de eerste keer de machine buiten te zetten dit jaar.. 'Draad niet gevonden...' Bon proberen te repareren maar na de 5e breuk het gewoon opgegeven en nieuwe draad gelegd. Er zaten potverdikke 7 breuken in... De vorige keer hadden we hem ook op het gras gelegd en na twee jaar zat die dus echt in de grond gegroeid. Zelfs zo diep dat onze tester niet goed meer werkte.
Wjj hebben de tuin vorig jaar aangelegd en heb bewust de draad toen niet ingegraven omdat ik die eenvoudig terug wil kunnen verwijderen als ik voor een andere robotmaaier ga binnen x aantal jaar. Maar zo simpel werkt het dus blijkbaar niet? :p

Ben momenteel een beetje te verwend door mijne roborock stofzuiger... daar heb ik namelijk geen draad voor nodig.

Momenteel aan het twijfelen of ik toch niet voor 1 met een draad ga, aangezien de versies zonder draad toch nog altijd duur zijn (of nog niet leverbaar, en ook een beetje onduidelijk over hoe goed die wel niet werkt).

De toadie oftewel Willow nu : https://eeve.com/en/eeve-shop/
https://navimow.segway.com/ (al is segway een zusterbedrijf van xiaomi... en dus eigenlijk ook roborock ;p)

edit : https://therobotmower.co.uk/2021/12/02/robot-mowers-without-a-perimeter-wire/
Ik dacht ook dat als het mogelijk is om goedkope robotstofzuigers zonder draad te maken, dit ook voor robotmaaiers mogelijk moest zijn. Kwam van een kale kermis thuis en heb dus beslist om een goedkope robotmaaier te kopen met draad (die goede reviews had) om dan eventueel binnen x aantal jaar over te stappen naar een draadloze die degelijk geprijsd is.
 
Wjj hebben de tuin vorig jaar aangelegd en heb bewust de draad toen niet ingegraven omdat ik die eenvoudig terug wil kunnen verwijderen als ik voor een andere robotmaaier ga binnen x aantal jaar. Maar zo simpel werkt het dus blijkbaar niet? :p
Dat gaat hoor. Gewoon handschoentjes aan en stevig trekken. (positief... de meeste pinnetjes hebben we gewoon kunnen recupereren.)

o god bij herlezen....
 
Ik dacht ook dat als het mogelijk is om goedkope robotstofzuigers zonder draad te maken, dit ook voor robotmaaiers mogelijk moest zijn. Kwam van een kale kermis thuis en heb dus beslist om een goedkope robotmaaier te kopen met draad (die goede reviews had) om dan eventueel binnen x aantal jaar over te stappen naar een draadloze die degelijk geprijsd is.
Ik kijk op tegen de miserie van het feit dat die de kabel heeft doorgesneden waardoor die in error gaat.

Ik dacht van nog een jaartje te wachten om te zien wat de reviews over die navimov zeggen om dan te kijken of ik met een korting die eventueel niet kan op de kop tikken.

Ok ik betaal dan geen 350€ en waarschijnlijk minstens 1200-1400€. Maar ik kan die dan wel even handmatig op de zijkant zetten, die laten maaien tot die plat is (of bijna plat en een wifi berichtje naar mijn gsm). Om dan de volgende dag (of na het berichtje) die terug te plaatsen op zijn normale positie en laten op te laden zodanig dat die eens die opgeladen is op de normale plaats terug kan doormaaien.

Maar tegelijkertijd is er dan wel een diefstal preventie bij aanwezig.
En als die reviews echt terugkomen met het is brol, dan voorzie ik gewoon een goedkope versie voor mijn achtertuintje 1 jaartje later. Het is nu ook niet alsof mijn stuk grond zo groot is. Maar 30 minuten niet moeten achter dat grasmachien wandelen elke week is 30 minuten daar mijn tijd niet in steken.
 
Ik kijk op tegen de miserie van het feit dat die de kabel heeft doorgesneden waardoor die in error gaat.
Gebeurt dat zo dikwijls dan? Als je de kabel met genoeg pinnen naar beneden duwt lijkt me dit toch onwaarschijnlijk.

Ik dacht van nog een jaartje te wachten om te zien wat de reviews over die navimov zeggen om dan te kijken of ik met een korting die eventueel niet kan op de kop tikken.

Ok ik betaal dan geen 350€ en waarschijnlijk minstens 1200-1400€. Maar ik kan die dan wel even handmatig op de zijkant zetten, die laten maaien tot die plat is (of bijna plat en een wifi berichtje naar mijn gsm). Om dan de volgende dag (of na het berichtje) die terug te plaatsen op zijn normale positie en laten op te laden zodanig dat die eens die opgeladen is op de normale plaats terug kan doormaaien.

Maar tegelijkertijd is er dan wel een diefstal preventie bij aanwezig.
En als die reviews echt terugkomen met het is brol, dan voorzie ik gewoon een goedkope versie voor mijn achtertuintje 1 jaartje later. Het is nu ook niet alsof mijn stuk grond zo groot is. Maar 30 minuten niet moeten achter dat grasmachien wandelen elke week is 30 minuten daar mijn tijd niet in steken.
Ik begrijp die denkwijze zeker en was zelf eerst ook van plan om te wachten totdat de Eeve/Willow in prijs ging zakken of er nieuwe draadloze modellen op de markt kwamen die goedkoper (en goed) waren. Dat bleef echter maar duren en de Willow steeg enkel in prijs, dus dat heeft mij vorig jaar doen besluiten om de LandXcape te kopen.

Draadloze maaiers staan ook nog te veel in hun kinderschoenen, waardoor ik het niet echt aandurf om daar zo veel geld tegenaan te gooien. Ik hoop dat ze binnen een 5tal jaar veel verder staan (met voldoende reviews) en dan kan ik onze huidige robotmaaier verplaatsen naar het stukje voortuin dat niet verbonden is met de rest van de gazon en kan de draadloze maaier de rest voor zijn rekening nemen.

Als jij sneller overgaat tot de aankoop van zo'n draadloze maaier, ben ik heel benieuwd naar je ervaringen. 😁
 
Gebeurt dat zo dikwijls dan? Als je de kabel met genoeg pinnen naar beneden duwt lijkt me dit toch onwaarschijnlijk.
Geen probleem, gewoon gelezen in redelijk wat reviews dat men daarover kloeg. Of dat de robotmaaier in error stond.
Maar dat laatste kwam eerder omdat het terrein oneffen is. En ik moet zeggen bij mij is het gras ook oneffen. Ik ga mij echt niet bezig houden met dat aan te leggen als een voetbal veld :p. Voor mijn part groeit daar onkruid op. Zolang het groen is, I no care...

Ik begrijp die denkwijze zeker en was zelf eerst ook van plan om te wachten totdat de Eeve/Willow in prijs ging zakken of er nieuwe draadloze modellen op de markt kwamen die goedkoper (en goed) waren. Dat bleef echter maar duren en de Willow steeg enkel in prijs, dus dat heeft mij vorig jaar doen besluiten om de LandXcape te kopen.
Ja, je hebt wel gelijk, was ook al aan het overwegen geslagen. Maar met het feit dat er redelijk wat nu uitkomen of uit zijn. En vooral doordat die van segway toch 1 van de prijsbrekers is... en voor dit jaar is. Kan ik nog wel een jaar wachten. Als het enkel bij de willows was gebleven of waar ik 2.5k+ moet geven voor zo'n versie dan is die 350€ robotmaaier (indien die effectief zijn ding doet) niet slecht. Maar jij zult er waarschijnlijk ook een robotgarage voor voorzien hebben ? Want die maait niet bij regen. En die wacht minstens 180 minuten nadat die regensensor actief is gegaan om opnieuw te maaien... Dus niet direct een idee of dat problematisch is in de praktijk. Zag dat in de specificaties staan.

Draadloze maaiers staan ook nog te veel in hun kinderschoenen, waardoor ik het niet echt aandurf om daar zo veel geld tegenaan te gooien. Ik hoop dat ze binnen een 5tal jaar veel verder staan (met voldoende reviews) en dan kan ik onze huidige robotmaaier verplaatsen naar het stukje voortuin dat niet verbonden is met de rest van de gazon en kan de draadloze maaier de rest voor zijn rekening nemen.
Voor de techniek van die draadloos heb je mogelijks gelijk. Maar mijn tuin is volledig omheind... dus maakt niet zoveel uit. Dan botst die gewoon wat meer. Het is niet alsof die ineens aan de andere kant van de stad gaat staan :p of bij de buren.

En voor al de rest is en blijft het gewoon een robotmaaier, en dat is toch al wel redelijk gevorderd. Waardoor ik daar toch al wat minder schrik voor heb. Het enigste waar ik gewoon onzeker over blijf is hoe dat die robotmaaiers omgaan met niet perfect aangelegde grasperken.
Of anders gezegd... helemaal niet aangelegde grasperken. Ik heb nooit gras gezaaid... en er groeit gras :p. En ook hoe het zit met de randen. Want dat is en blijft voorlopig toch wel een aandachtspunt in veel gevallen :(.

Als jij sneller overgaat tot de aankoop van zo'n draadloze maaier, ben ik heel benieuwd naar je ervaringen. 😁
Ja, het blijft veel geld om er 30 minuten in de week mee uit te sparen... Vooral omdat ik de grasmaaier nog altijd ga moeten uithalen voor 7 minuten van de zijkant te maaien... En er loopt geen verbinding tussen de 2 stukken... En 2 robotmaaiers kopen (1 voor 250m2) en 1 voor 90m2 is gewoon decadent...
We zien wel, voor hetzelfde geld heb ik er nog altijd geen gekocht 5 jaar vanaf nu.
 
Geen probleem, gewoon gelezen in redelijk wat reviews dat men daarover kloeg. Of dat de robotmaaier in error stond.
Maar dat laatste kwam eerder omdat het terrein oneffen is. En ik moet zeggen bij mij is het gras ook oneffen. Ik ga mij echt niet bezig houden met dat aan te leggen als een voetbal veld :p. Voor mijn part groeit daar onkruid op. Zolang het groen is, I no care...
Ik had idd veel gelezen over vastrijden in putten bij veel robotmaaiers. We waren toch al van plan om onze gazon opnieuw aan te leggen, dus daarom dat eerst gedaan. We hebben alles gelijk gemaakt met schop en hark, dus 100 procent egaal is het niet maar de grote putten zijn alleszins weg. Ben benieuwd hoe de robotmaaier het hier zal doen. Binnen enkele weken zal ik het kunnen vertellen.
Ja, je hebt wel gelijk, was ook al aan het overwegen geslagen. Maar met het feit dat er redelijk wat nu uitkomen of uit zijn. En vooral doordat die van segway toch 1 van de prijsbrekers is... en voor dit jaar is. Kan ik nog wel een jaar wachten.
Die Segway kende ik nog niet dus ga ik nu ook wel opvolgen.
Als het enkel bij de willows was gebleven of waar ik 2.5k+ moet geven voor zo'n versie dan is die 350€ robotmaaier (indien die effectief zijn ding doet) niet slecht. Maar jij zult er waarschijnlijk ook een robotgarage voor voorzien hebben ? Want die maait niet bij regen. En die wacht minstens 180 minuten nadat die regensensor actief is gegaan om opnieuw te maaien... Dus niet direct een idee of dat problematisch is in de praktijk. Zag dat in de specificaties staan.
Klopt, we hebben een robotgarage gemaakt met wat overschot van hout dat we nog hadden liggen van ons tuinhuis. Een soort miniversie van ons tuinhuis. :p Die is nu net afgewerkt, dus nu is het tijd om de robotmaaier te gaan installeren. Al is er juist bijgezaaid hier, dus misschien best nog enkele weken wachten voordat we hem in gang zetten. In de regen laten maaien is sowieso niet ideaal denk ik, omdat je dan sneller spoorvorming krijgt (zeker als je putten hebt waar de maaier in vast kan rijden) en het gras nog meer overal aan blijft kleven.

Voor de techniek van die draadloos heb je mogelijks gelijk. Maar mijn tuin is volledig omheind... dus maakt niet zoveel uit. Dan botst die gewoon wat meer. Het is niet alsof die ineens aan de andere kant van de stad gaat staan :p of bij de buren.

En voor al de rest is en blijft het gewoon een robotmaaier, en dat is toch al wel redelijk gevorderd. Waardoor ik daar toch al wat minder schrik voor heb. Het enigste waar ik gewoon onzeker over blijf is hoe dat die robotmaaiers omgaan met niet perfect aangelegde grasperken.
Of anders gezegd... helemaal niet aangelegde grasperken. Ik heb nooit gras gezaaid... en er groeit gras :p. En ook hoe het zit met de randen. Want dat is en blijft voorlopig toch wel een aandachtspunt in veel gevallen :(.
Randen blijven idd een probleem. Daar heb ik mijn verwachtingen al over bijgesteld. De randen zal ik gewoon met een kantenmaaier blijven doen. Is op enkele minuten gebeurd.

Ja, het blijft veel geld om er 30 minuten in de week mee uit te sparen... Vooral omdat ik de grasmaaier nog altijd ga moeten uithalen voor 7 minuten van de zijkant te maaien... En er loopt geen verbinding tussen de 2 stukken... En 2 robotmaaiers kopen (1 voor 250m2) en 1 voor 90m2 is gewoon decadent...
We zien wel, voor hetzelfde geld heb ik er nog altijd geen gekocht 5 jaar vanaf nu.
't Is dat. Een beetje zoals hier dus, wij hebben ook een stuk dat niet bereikbaar zal zijn voor de robotmaaier. Over die LandXcape had ik gelezen dat zelfs iemand er 2 had gekocht om zijn 2 delen gazon te maaien en hij was er heel content van. Kan perfect omdat ze meevallen qua prijs. (al zijn ze wel in prijs gestegen, maar wat niet he?) Zo ver ben ik nu niet gegaan, omdat ik de stukken van de gemeente sowieso ook "moet" maaien. Dan kan ik evengoed ons stukje gazon vooraan meenemen.
 
Ik ben aan het bekijken of ik dan toch geen robotmaaier, dan wel een zitmaaier zou kopen. Of misschien starten dit seizoen met een benzine zelftrekker. De woning die we in het begin van het jaar op het oog hadden, is niet doorgegaan, het is nu een andere geworden, maar tuin is wat groter: 2700m².
Dus ben mezelf aan het inlezen her en der. Over die Miimo 3000 las ik al goede recencies.
 
Ik heb nog verschillende husqvarna's gehad en heb daar nooit problemen mee gehad.
De X reeksen zijn ook 'slimme' robots, ttz die brengen het terrein in kaart en weten zo beter welke zones er gemaaid zijn en welke nog te maaien (en kunnen ook nog geprogrammeerd worden om bv bepaalde zones (waar het gras sneller groeit) frequenter te maaien dan andere).

Met de andere merken geen ervaring, dus daar kan ik weinig over zeggen. Kunnen ook goede toestellen zijn hoor.
 
Hier vandaag de LandXcape toch maar geïnstalleerd. Was een hele job, want je moet de begrenzerdraad eerst volledig installeren voordat je de robotmaaier kan laten uitrijden en kan zien of de draad ver genoeg van de randen geïnstalleerd is. In de handleiding zeggen ze 26cm, maar ik las overal dat dat veel te ruim was.

Ik had gelezen dat de draad in het midden onder de robotmaaier ligt als hij erover rijdt, dus heb wat liggen meten en uiteindelijk 18cm van de rand genomen. Was op sommige plaatsen toch te dicht tegen de rand, dus terug wat aanpassingen gedaan maar dan moet je dus terug helemaal rond gaan om de draad strak te leggen en er op het einde een stuk af te knippen. Morgen ga ik nog wat aanpassingen doen denk ik en dan moet het maar goed zijn.

Voor de rest lijkt hij z'n job wel goed te doen, zeker als je weet dat hij maar 300 euro kostte. Rijdt vlot overal over, zelfs als hij op de boomschors van de borders of boomschorspad terecht komt. Ik denk zelfs dat de grindoprit oversteken geen probleem zou zijn, maar ik ga het niet doen omdat dit mogelijk de oprit vuil gaat maken als het nat/modderig is.
 
Ik ben aan het bekijken of ik dan toch geen robotmaaier, dan wel een zitmaaier zou kopen. Of misschien starten dit seizoen met een benzine zelftrekker. De woning die we in het begin van het jaar op het oog hadden, is niet doorgegaan, het is nu een andere geworden, maar tuin is wat groter: 2700m².
Dus ben mezelf aan het inlezen her en der. Over die Miimo 3000 las ik al goede recencies.
Ja, hier is het net geen 20 are af te rijden. Gedurende 10 jaar met een zelftrekker afgereden. Dat was op zich wel leuk maar uiteraard kost het tijd en te veel afhankelijk van het weer. Met een zitmaaier blijven die 2 issues.

Daarom dus robotmaaier. Ik heb voor die Honda gekozen omwille van reputatie van veiligheid, blijft rijden in de regen en omdat mijn vaste winkel een officiële dealer/hersteller is.
 
Ik heb al 4 jaar een robotmaaier van Ambrogio, maar ik ben toch verbaasd van de hoge onderhoudskosten. Jaarlijks is dat toch 2 a 300 euro. Dit jaar zelfs 480 omdat de batterij moest vervangen worden. Ik heb een terrein van rond de 800 m2.

Het is mogelijk dat ik in 2023 ga verhuizen. Het terrein daar is 2x zo groot en denk toch een zitmaaier te nemen daar i.p.v. een robot. Onderhoud is stuk goedkoper en een zitmaaier gaat gemakkelijk 20jr mee ipv de 10 van een robot. Zijn bij jullie die onderhoudskosten ook zo duur?
 
En wat zit daar eigenlijk in in dat onderhoud ? Als dat 300€ is per jaar voor onderhoud, dan kun je u na 3-4 jaar al een nieuwe zetten...
 
Een check, vervangen van stukken, …

Daarom ook de vraag hier. Hebben jullie ook zo ervaringen? Nog 2 familieleden hebben ook een robot en hebben dezelfde ervaring. Wel gekocht bij dezelfde handelaar en ook daar op onderhoud.
 
Ik begrijp niet goed welk onderhoud er zou moeten gebeuren bij zo'n robot, behalve af en toe proper maken, mesjes scherpen/vervangen en batterij vervangen wanneer versleten. Is allemaal zeer eenvoudig zelf te doen.
 
Ik heb al 4 jaar een robotmaaier van Ambrogio, maar ik ben toch verbaasd van de hoge onderhoudskosten. Jaarlijks is dat toch 2 a 300 euro. Dit jaar zelfs 480 omdat de batterij moest vervangen worden. Ik heb een terrein van rond de 800 m2.

Het is mogelijk dat ik in 2023 ga verhuizen. Het terrein daar is 2x zo groot en denk toch een zitmaaier te nemen daar i.p.v. een robot. Onderhoud is stuk goedkoper en een zitmaaier gaat gemakkelijk 20jr mee ipv de 10 van een robot. Zijn bij jullie die onderhoudskosten ook zo duur?
Dat lijkt me echt reinste afzetterij.
Mesjes kosten 20 euro voor een pakje van 10 of zo?
Onderhoud hier is het gras vanonder eens kuisen, elk seizoen nieuwe mesjes op en done. Zijn maar 3 borsteloze motoren en die vragen geen onderhoud he.

Aan die prijs koop je elke drie jaar een nieuwe ver.
 
Terug
Bovenaan