Welke klassiekers heb jij nog niet gelezen?

Hellsdinner

Crew Member
Als navolging op het gelijkaardige topic over films.

Welke klassiekers heb jij nog niet gelezen?
Welke hoog aangeschreven boeken staan er al lange tijd op je to-read lijst?

Omdat veel mensen vooral in specifieke genres lezen, kan je uiteraard enkel de klassiekers in die genres benoemen.

Voor inspiratie volgende lijstjes op goodreads:

Persoonlijk nooit een grote "klassiekers" lezer geweest.
Niets van Jane Austen, Bronte, Fitzgerald, Dostoyevski, Rushdie...
Mijn meest gelezen genres zijn fantasy en sci fi en daarin staan de volgende wel nog klaar:

1. Watership Down - Richard Adams
  2. Wheel of Time (ooit aan begonnen maar gestopt rond boek 4 of 5)
  3. Kingkiller Chronicles
  4. Avalon
  5. Belgariad
  6. Dragonrider of Pern
  7. Dune
  8. Foundation
  9. Arthur C Clarke's boeken (Space Oddysey, Rama)
  10. Philip K. Dick's boeken (Do androids dream of electric sheep, Man in the high castle)
Telt De Bijbel?

Toch nog wel wat al denk ik al flink wat klassiekers gelezen te hebben. De hele Recherche-cyclus van Proust bijvoorbeeld, maar daar wil ik echt tijd voor uitrekken. Dat lukt me nu niet.

Vraag is wat een "klassieker" is. Kan je Harry Potter klassiek noemen?

Toch nog wel wat al denk ik al flink wat klassiekers gelezen te hebben. De hele Recherche-cyclus van Proust bijvoorbeeld, maar daar wil ik echt tijd voor uitrekken. Dat lukt me nu niet.

Dat hangt inderdaad van je definitie af. Ik kan er zelf moeilijk een definitie op plakken. Als ik het woord klassieker hoor dan zijn de eerste kenmerken waar ik aan denk: +50j oud, hoog aangeschreven, wordt nog steeds over gesproken.

Maar als ik naar de film thread kijk kan het ook nog een stuk breder bekeken worden.

Voor mij zijn klassieke boeken, boeken die een serieuze impact hebben op oftwel literatuur, oftewel de samenleving of beide, die na jaren nog stand houden (vaak dus wat tijdloos zijn), en vaak universele thema's aankaarten. Dus zaken die iedereen wel tegenkomt in het leven zoals liefde, verlies, identiteit... En niet ervaringen die beperkt zijn tot een niche / 1 cultuur.

Van 'recentere' werken zou ik Harry Potter en bv The Hunger Games wel als klassiek behouden. Beide, en dan vooral de eerste, hebben een enorme impact gehad en hebben dat in zeker maten nog steeds.

Wat vaak het probleem is met klassiekers, en Literatuur als een elitair iets (daarom met een hoofdletter) en met extensie de canon als ook fictie in het algemeen, is, dat er best nog vaak wordt neergekeken op speculatieve fictie, fictie gericht aan jongeren/kinderen en fictie geschreven door vrouwen of met vrouwen als doelpubliek.

Ik heb 217 gelezen boeken in een "classics" foldertje op goodreads staan. Veel daarvan heb ik tijdens mijn literatuurstudies "moeten" lezen, maar dat was nooit met tegenzin. Mijn sweet spot bevindt zich tussen 1940 en 2000, maar nu nog steeds neem ik elk jaar wel graag nog een paar oudere klassiekers op in mijn leeslijst.

Mijn definitie van een klassieker is best wel subjectief. Het moet oud genoeg zijn zodat het al minstens een paar decennia de tand des tijds heeft doorstaan, maar het moet niet per se wijd gelezen zijn.

De boeken die ik zeker nog wil lezen en duidelijk klassiekers zijn:

• Anna Karenina (Tolstoy)
  • À la Recherche du Temps Perdu (Proust)
  • Paradise Lost (Milton)

Afhankelijk van de criteria die gehanteerd worden, zullen er honderden klassiekers zijn die ik nog niet gelezen heb. Ik ga me beperken tot de ongelezen boeken in mijn boekenkast waarvan ik denk dat ze het label hebben voor een brede groep lezers. Ik vind het ook makkelijker om instinctief te bepalen of een ouder boek een klassieker is, de lengte van relevantie is toch een belangrijke eigenschap. Het is moeilijker om klassiekers van de laatste 10-20 jaar op te noemen.

Boccaccio - Decamerone
Charles Dickens - David Copperfield
Fyodor Dostoevsky - The Brothers Karamazov
George Eliot - Middlemarch
James Joyce - Ulysses
John Steinbeck - The Grapes of Wrath
John Steinbeck - East of Eden
Leo Tolstoy - War and Peace
Salman Rushdie - Midnight's Children

Dan zijn er ook nog een paar klassiekers als je gaat kijken naar een specifiek subgenre of land. Snow Crash van Neal Stephenson en The Left Hand of Darkness zijn SF klassiekers (of dat heb ik me toch laten wijsmaken), Gravity's Rainbow van Thomas Pynchon is een van de belangrijkste postmoderne boeken. Is Sprakeloos van Tom Lanoye of Het Verdriet van België een Vlaamse klassieker? The Makioka Sisters van Junichiro Tanizaki en Spring Snow van Yukio Mishima zullen in Japan als klassieker beschouwd worden maar daarbuiten minder goed gekend zijn.

Terug
Bovenaan