Werk Welke job zou je kiezen, indien je leven opnieuw kon beginnen

welke job ?

  • Dezelfde

    Stemmen: 31 32,6%
  • Iets anders

    Stemmen: 64 67,4%

  • Totaal aantal stemmers
    95
Ik heb 3 jaar als chauffeur (koerier van medicijnen) gewerkt tijdens mijn studies, gedurende de vakanties en het laatste jaar ook 1 à 2 dagen per week. Op mijn allerlaatste dag ben ik aan een dagbladhandel gestopt om een Win For Life te kopen. Als ik die had gewonnen, nam ik me voor, zou ik als chauffeur blijven werken en in mijn vrije tijd van het leven genieten.

Ondertussen zit ik aan mijn 3e "echte" job, steeds goed betaald, zogezegd intellectueel uitdagend, met een status van "amai, ferme job". Maar nog steeds heb ik nergens de werkvreugde ervaren die ik had als chauffeur...

Ach ja, we doen voort. <stuurt verder mailtjes naar belangrijke mensen>
 
Toch precies veel money focus in deze topic. Tussen 0 geld en notaris lijkt me veel te zitten waar je comfortabel kunt leven en nooit geld zorgen hebt.
Toch veel money-focus in het zonnepanelen-topic door jou.

Uiteindelijk gaan we gaan bijna allemaal gaan werken voor een inkomen. Velen leveren per week 50 u tijd in voor hun werk (werk+verplaatsing+pauze ter plaatse) als je alles rekent waarschijnlijk nog een pak meer (je moet je ook nog klaarmaken, lunch maken, etc.). Het is toch normaal dat mensen dan kijken naar de opbrengst van die ingeleverde tijd?
 
Ik heb 3 jaar als chauffeur (koerier van medicijnen) gewerkt tijdens mijn studies, gedurende de vakanties en het laatste jaar ook 1 à 2 dagen per week. Op mijn allerlaatste dag ben ik aan een dagbladhandel gestopt om een Win For Life te kopen. Als ik die had gewonnen, nam ik me voor, zou ik als chauffeur blijven werken en in mijn vrije tijd van het leven genieten.

Ondertussen zit ik aan mijn 3e "echte" job, steeds goed betaald, zogezegd intellectueel uitdagend, met een status van "amai, ferme job". Maar nog steeds heb ik nergens de werkvreugde ervaren die ik had als chauffeur...

Ach ja, we doen voort. <stuurt verder mailtjes naar belangrijke mensen>
Is dat niet een beetje het algemeen "probleem" van de klassieke bureaujob waar je als hooggeschoolde in terecht komt? Dat geeft toch heel wat minder direct resultaat vind ik, wat soms een beetje de indruk geeft dat je gewoon je teksten/spreadsheets/code genereert en naar huis gaat. Er wordt zeker meerwaarde gemaakt, enkel is dat vaak abstract of incrementeel wanneer je het in zijn geheel bekijkt.

Deze zomer samen met collega's een project ingediend voor totaal zo'n 2 MEUR, de eerste ronde commentaren waren positief en hierop een rebuttal ingediend in januari, in mei weten we dan eindelijk of we eraan kunnen beginnen. Als dat lukt zal ik waarschijnlijk een beetje gelukkig, of tenminste tevreden zijn, voor een dag ofzo tot de volgende deadline weer belangrijker wordt. Als het wordt afgeschoten kunnen we voor een herindiening gaan in de zomer.
Ik was denk ik meer tevreden van de aanleg van een serieuze border in mijn tuin, of toen we de living hadden geschilderd. Direct resultaat.
 
Toch veel money-focus in het zonnepanelen-topic door jou.

Wel, een financiele investering is gewoon een financiele investering. Maar ook die investering is niet geoptimaliseerd om maximaal rendement te halen. Of ik 10 of 15 of 20% rendement haal, I don't care.

Uiteindelijk gaan we gaan bijna allemaal gaan werken voor een inkomen. Velen leveren per week 50 u tijd in voor hun werk (werk+verplaatsing+pauze ter plaatse) als je alles rekent waarschijnlijk nog een pak meer (je moet je ook nog klaarmaken, lunch maken, etc.). Het is toch normaal dat mensen dan kijken naar de opbrengst van die ingeleverde tijd?

Ja, maar er is een verschil tussen niet genoeg en genoeg. Er kan altijd meer zijn. Als je je job ziet als vermogen maximalisatie at "whatever it takes", dan kun je je poepeholio verhuren in een of andere sleezy park in Brussel. 100 euro per keer, 1000 euro per nacht.

Ik snap nog altijd niet waarom mensen die genoeg hebben tot hun 65 proberen om meer en meer en meer en meer te hebben.
 
Mocht ik kunnen herbeginnen dan zou ik herbeginnen in het middelbaar en direct IT studeren en dan ook direct in IT gaan werken, ipv mijn broek te verslijten in een richting die me beperkt interesseerde en nadien daarin te gaan werken.
 
Zoiezo een andere studie dan wetenschap, wat me totaal niet lag en ik heb het dan ook niet afgewerkt. Ik wou liever IT gaan doen.
Werd jammer genoeg van thuis uit gepusht om dat te volgen want iemand in de familie met hoge functie zei dat daar de toekomst in zat en ze gingen in de toekomst 'smijten' met it'ers.

Nu, blij dat het toch geen it geworden is. Techniek ligt me veel meer
Na 13 jaar nogal variërende jobs is dat toch de conclusie die ik eruit trek. Had ik het op voorhand geweten, dan had ik electromechanica of autotechniek gestudeerd. Dan zat ik nu een heel stuk verder in mijn job.
 
Op zich ben ik tevreden met mijn huidige job: ik kan elke dag werken van waar en wanneer ik wil, verdien meer dan genoeg en het is intellectueel uitdagend.

Maar mijn droom als kind was om piloot te worden maar dat leek zowel door mijn thuissituatie (toch wel armoede) onmogelijk, nu ben ik bezig met een opleiding privé-piloot en ik ben toch jaloers op degene die dat elke dag mogen doen. Maar mocht mijn leven opnieuw starten zie ik niet wat ik anders had kunnen doen om het toch te doen ombuigen in die richting, het is pas door nu financieel comfortabel te zitten dat ik die toch wel dure hobby er kan bijnemen.

Ik zou mijn parcours ook aan niemand aanraden, 14 keer verhuisd tijdens de lagere school en 2 keer blijven zitten in het middelbaar. Vanaf ik m'n leven min of meer wat in m'n eigen handen had heb ik het terug een beetje op de rails gekregen en uiteindelijk nog een master gehaald en me telkens elke job goed kunnen verbeteren.
 
Mss nog een aanvulling: als ik het zo bekijk lijkt een buurtwinkel me ook wel iets hebben, akkoord dat het een kleinere leefwereld zonder al te veel opwinding is maar anderzijds, mits een leuke groep, regelmatig dezelfde mensen uit de regio, een paar mogelijkheden om wat klemtonen te leggen - ook daar zou ik me in kunnen vinden denk ik.

M.b.t. dat financiële luik in het algemeen: ik vraag me wel eens af hoe de maatschappij er zou uitzien mocht iedereen financieel geen beperkingen hebben. Anderzijds kan je ook niemand met de vinger wijzen om wat te focussen op geld, we leven hier in een kapitalistisch systeem waar je quasi nooit meer dan 2 stappen moet zetten of je komt in aanraking met geld: iets kopen/huren/eten/verplaatsen/mispeuteren/geboortelijst/zakgeld kinderen/spaarrekeningen voor jongeren/ ...

Wanneer is een mens in feite immuun voor geld: een beperkte periode als kind, en met wat geluk nog eentje als hoogbejaarde. Daartussen is de kans gewoon veel kleiner.
 
Laatst bewerkt:
Ik weet nog niet eens wat ik precies wil doen momenteel, maar als bij het opnieuw beginnen van je leven ook een vaardigheid kon vergaren, zou ik voor tekenen kiezen en iets met grafisch design/animatie/digitale kunst doen.

Indien geen mogelijkheid om een vaardigheid te verkrijgen, dunno. Chauffeur, leveren van goederen aan apothekers ofzo.
 
Bij iedere foto- en videoreportage die ik zie over de oorlog in Oekraïne, denk ik terug aan de 10 - 12 jarige ik die graag 'cameraman' wou worden. Oorlogsjournalist. De wereld ruw in beeld brengen, ongefilterd in al zijn schoonheid en wreedheid. Het is er helemaal niet van gekomen en ben nu misschien wel blij dat ik een heel ander - en veiliger - carrièrepad gekozen heb.

Maar toch, als ik de ex-collega spreek die momenteel voor de 2de keer in Oekraïne is als fotograaf, blijf ik denken dat dit wel een belangrijk werk is. Al is het waarschijnlijk uiterst moeilijk om onbevooroordeeld dit werk te kunnen doen vandaag.
 
Ik zou allereerst van studierichting veranderd hebben (genre TEW ipv Rechten). Daarnaast ook het serieuzer aanpakken van die hogere studies.

Ik zou ook graag iets doen wat mij een kick geeft. Piloot, succesvol sportjournalist op VRT (helaas geen gezicht om op TV te komen 😅),… In mijn huidige job wel ‘tevreden’, maar de rat race vind ik maar niks
 
Als ik iets het zou kunnen kiezen op school geen metaal ( lassen niet meer doen ), ben direct van school in fabriek begonnen. Die mentaliteit in zo een fabriek is echt niet meer te doen.
Heb het graag gedaan met toffe collega's die helaas ook al vertrokken zijn
Ik ga nu uitkijken naar een opleiding iets totaal anders wil ik doen :)
 
Ik heb het er soms ook moeilijk mee dat mijn job weinig directe impact heeft. Soms ga ik met het gevoel naar huis dat ik gewoon data zit te verplaatsen en mijn werk dus zinloos is.

Mocht ik opnieuw beginnen zou ik op 2 zaken letten.
1: Ik zou minder van carrière wisselen. Ik vind veel te veel zaken interessant en ik weet liever van alles wat dan alles van een ding. Op zich is het leven wel interessant zo maar carrier technisch is het minder aantrekkelijk.
2: Ik zou een job met impact kiezen die hoog scoort qua werktevredenheid.
Als ik die zaken combineer zou ik als 18jarige gewoon gaan voor een carrière als brandweer. Zeer veel impact, de mensen zijn u dankbaar en in uw downtime kunt ge wat sporten. Al twijfel ik wel of het op de lange termijn uitdagend genoeg zou zijn.
Of misschien heb ik er een te romantisch beeld van en is het een minder leuke job dan ik denk. Ik meen me wel te herinneren dat die in onderzoeken naar werkgeluk die vaak bovenaan staan tussen bv dokters en chirurgen.
 
Hmm misschien architect, altijd al interessant gevonden. Maar vroeger zeiden ze altijd dat da super zware wiskunde was en dat schrikte me af. Achteraf bekeken zal dat heus wel meegevallen zijn, tis nu niet dat ge een raket in een baan om de aarde moet krijgen.
 
Terug
Bovenaan