Welke job zou je kiezen, indien je leven opnieuw kon beginnen

welke job ?

• Dezelfde

Stemmen: 31 32,6%
  • Iets anders

Stemmen: 64 67,4%

• Totaal aantal stemmers
    95
Ik vraag me eigenlijk af wat iedereen dan nu doet van werk als schoolverlater. Fabrieken vinden geen volk, steden en gemeenten ook niet, in de bouw ook niet, techniekers ook niet,... Waar zijn al die mensen die het vroeger wel deden dan naartoe? Het kan toch niet dat iedereen nu plots een bachelor heeft en op een bureau zit?
In mijn omgeving: voornamelijk jobs waar je een rijbewijs voor nodig hebt. De post, winkelleverancier, ...

Ik vraag me eigenlijk af wat iedereen dan nu doet van werk als schoolverlater. Fabrieken vinden geen volk, steden en gemeenten ook niet, in de bouw ook niet, techniekers ook niet,... Waar zijn al die mensen die het vroeger wel deden dan naartoe? Het kan toch niet dat iedereen nu plots een bachelor heeft en op een bureau zit?
Er zijn ook gewoon meer techniekers nodig. Vroeger stond er 10 man rond een band. Nu staan er 3 techniekers rond en nog 1 iemand die moet in en uitladen 😉.

Er zijn dus gewoon meer techniekers nodig.
Per x techniekers is er een technisch planner nodig en dan nog een project manager voor nieuwe projecten. Dus die 10 personen aan de band kunnen allemaal iets anders doen.

Administratief personeel voor facturatie oa.

Ondertussen wordt er gewoon meer geproduceerd.

Daarom dat ze niemand vinden. Genoeg ander beter betalend of fysiek minder zwaar werk.

Zeg nu zelf, welke particulieren willen 70€/u betalen voor een loodgieter of elektricien.

Als ik richting Marc Coucke kijk >>>> pillen draaier .
Zou dan niet mijn geld aan kut voetbal/wielerploegen verbrassen .

Laatst bewerkt door een moderator:
Bureaujob achter een scherm en soms met een wagen, geen vuile kleren, geen vuile handen, vaak beter betaald.

Al die uitbuitingsbedrijfjes als chaintec, technicians, logitech, smart solutions, maxicon, maken het ook niet aantrekkelijker. De technieker mag rondcrossen met zo een afgeragd losercamionetje dat onder de achteras van een oplegger past, de poppemiekes op de bureau krijgen direct een A3 en moeten zich niet in het zweet werken.

Er is een heel verdienmodel ontstaan rond die Knelpuntjobs en dat is niet in het voordeel van de uitvoerder, maar wel in het voordeel van de outsourcing en interimbedrijven.

Gewoon die bedrijfjes bypassen en rechtstreeks volk aantrekken met een deftige dayrate...

Ik denk dat er wel meer van wie vroeger op zijn 18 ging werken, nu verder studeren. De kans dat je dan ook 18-jarigen tegenkomt op de arbeidsmarkt die handen aan hun lijf hebben en verstandelijk goed zijn wordt daardoor denk ik wel kleiner. En die sowieso al kleinere groep heeft de jobs voor het uitkiezen zeker. Het zijn ook niet allemaal droomjobs uiteindelijk, en die informatie is vandaag ook een pak makkelijker te vinden.

Als geld van geen belang was werd ik boswachter indien ik opnieuw kon beginnen.

In onze wereld, waar geld wel van belang is, zou ik voor notaris proberen gaan

Er is een heel verdienmodel ontstaan rond die Knelpuntjobs en dat is niet in het voordeel van de uitvoerder, maar wel in het voordeel van de outsourcing en interimbedrijven.

Die techniekers zijn in veel gevallen beter af als de internen.
Waarom niet gewoon je internen beter betalen? Beetje in hetzelfde bedje ziek als recruiting...
Dan zouden die bedrijfjes enkel bestaan voor kortdurende jobs zoals shut downs.

Zeg nu zelf, welke particulieren willen 70€/u betalen voor een loodgieter of elektricien.
Het is vooral frappant hoe snel mensen moeilijk doen over technische kosten, of dat nu aan hun woning is of aan hun auto, dat blijft een hekelpunt. Ze geven geld aan consumptiegoederen zoals een mooie auto, waar de merken enkele K's marge op hebben, ze betalen 3,20 voor een cola die 40 ct inkoopprijs kost, 16 voor een gin-tonic die 2 euro kost, nooit stellen ze zich daar vragen bij, kledij van Tommy die voor enkele centen gemaakt wordt door kinderen.

Maar als de loodgieter een nieuwe vlotter komt steken en ocharme 100 euro vraagt is hij een bandiet. Een offerte van 4000 euro voor een ketel vinden ze te duur, want die ketel zien ze online staan voor 1300 euro. Ze zijn ook niet te beschaamd om allerlei zaken online te kopen en dan bijna te eisen dat je het plaatst en enkel nog werkuren aanrekent.

Maar als de loodgieter een nieuwe vlotter komt steken en ocharme 100 euro vraagt is hij een bandiet. Een offerte van 4000 euro voor een ketel vinden ze te duur, want die ketel zien ze online staan voor 1300 euro. Ze zijn ook niet te beschaamd om allerlei zaken online te kopen en dan bijna te eisen dat je het plaatst en enkel nog werkuren aanrekent.
Dat laatste doe ik wel. Maar dan volledig in regie.

64€/h en 80cent per gereden kilometer. Bij elke factuur staat ook een administratieve kost van 60 of 100€.

Maar zo komt ge idd voor je vlotter te komen installeren aan 250€ ofzo. Uurtje oprijden, uurtje werk (incl administratie) en dan uurtje terug rijden.

Als geld van geen belang was werd ik boswachter indien ik opnieuw kon beginnen.

In onze wereld, waar geld wel van belang is, zou ik voor notaris proberen gaan

Toch precies veel money focus in deze topic. Tussen 0 geld en notaris lijkt me veel te zitten waar je comfortabel kunt leven en nooit geld zorgen hebt.

Op mijn 18de was ik zo schoolmoe/ onzeker dat ik wel 4 jaar geprobeerd heb om hogeschool te doen, maar niet verder geraakt dan een eerste jaar in een graduaat af te ronden.

Dan gaan werken als magazijnier een stuk of 5 magazijnen gepasseerd en overal buitengevlogen.

Op mijn 26ste terug begonnen graduaat en later bachelor sociaal werk. Afgerond met mijn vingers in mijn neus.

Dus met de ingesteldheid die ik had op mijn 26ste zou ik als 18jarige toch proberen een master opleiding aan te gaan. Rechten/Criminologie/ Master Sociaal Werk. Dat ofwel heel mijn geld in Bitcoin steken en op tijd alles verkopen. Dan was ik binnen nu.

Ik ben wel blij met wat ik nu doe (studiebegeleiding) maar 't is wel maar een tijdelijk contract. Ik ben op mijn 18de naar Nederland verhuisd, zonder middelbaar diploma, om dat allemaal in te halen via het tweedekansonderwijs. Daarna sociologie gestudeerd. Dus ik heb mijn tweede kans al gehad.

Totaal mijn best niet doen op school, overal mijn voeten aan vegen, hele dagen in mijn bed liggen en dan zou ik ongetwijfeld wel in aanmerking komen voor een leefloon en zou ik niet meer moeten gaan werken!
't Is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn hé! En kom dan over een jaar of twee, drie eens terug rapporteren hoe plezant het is.

Terug on topic
Totaal mijn best niet doen op school, overal mijn voeten aan vegen, hele dagen in mijn bed liggen en dan zou ik ongetwijfeld wel in aanmerking komen voor een leefloon en zou ik niet meer moeten gaan werken!
Beetje opkuis in verdere off topic gehouden hier. Over werkloosheid lopen elders al threads, deze thread gaat over welke job je had willen doen. Hou het dus on topic in plaats van dit topic te kapen.

Op mijn 14de kon ik aan de topsportschool Golf Vlaanderen beginnen aan Hasselt samen met 3 andere.

Ik ben den enigste die dat niet heeft gedaan, de rest is ook redelijk snel gestopt weliswaar, maar ik zag dat toen niet zitten, internaat, redeijke stevige studies…

Nu denk ik, had mss toch het risico moeten pakken.

Als ik nu zou kiezen, iets met geneeskunde/chirurg (niet dat ik die studied zou kunnen ma bon, dat is ook niet de vraag.

Of politie, verkeerspolitie ofzo.

Ik ben nu 30 en ik heb echt al een hele hoop allerlei verschillende jobs gedaan in de zoektocht naar "wat wil ik doen" en steeds ben ik initieel gelukkig en tevreden waarna het na enkele maanden zakt en ik terug begin te denken om te veranderen van job (en dat dan uiteindelijk ook doe). Dus gegeven dat ik er precies niet in slaag om mij aan één carrière te houden en waarschijnlijk altijd veel verschillende dingen zal willen doen, verander ik niks, en probeer ik vroeger vrede te nemen met "the journey is the destination", want dat is wat het waarschijnlijk zal worden.

Ik ben zeker dat, gelijk wat ik hier zou zitten, moest ik de tijd kunnen terugdraaien en dat dan effectief ook doen, ik sowieso op een bepaald moment zou denken "wat als", "had ik maar" etc. Nu heb ik al veel verschillende jobs van binnenuit gezien en ervaren en da's eigenlijk maar best zo, dan weet je wat het is en kan je die gedachten klasseren.

Het gras is dan ook niet groener ergens anders.

Elke job heeft zijn goeie en zijn slechte dingen. Het is dan ook aan u om door die slechte dingen heen te bijten en te focussen op de goede dingen en dus u daaraan op te trekken.

In mijn omgeving: voornamelijk jobs waar je een rijbewijs voor nodig hebt. De post, winkelleverancier, ...

Ook veel winkelpersoneel in van die grote ketens, naar mijn gevoel werkt er daar ook veel meer personeel in dan vroeger (toen je nog geen 2 of 3 winkels per grote stad had voor veel van die grote ketens)

Terug
Bovenaan