Welke film heb je vandaag gezien en wat vond je ervan?

Scream 2 (1997): 7/10
Scream 3 (2000): 6/10

Eindelijk eens aan begonnen. Al bij al vielen deze best nog wel mee. Zeker 1 en 2. De derde was maar zozo.

Eindelijk eens aan begonnen. Al bij al vielen deze best nog wel mee. Zeker 1 en 2. De derde was maar zozo.
Ik had je gewaarschuwd ivm de 3e he, maar geef toe, die openings scene was echt wel een killer :)

Geef zeker de moed niet op , want met deel 4 en 5 gaan de kwaliteit weer de lucht in.
maar of je die nu allemaal zo kort op elkaar moet bekijken? weet niet of dit veel goeds doet. scream moeheid kan toeslaan...

Ik had je gewaarschuwd ivm de 3e he, maar geef toe, die openings scene was echt wel een killer :)

Geef zeker de moed niet op , want met deel 4 en 5 gaan de kwaliteit weer de lucht in.
maar of je die nu allemaal zo kort op elkaar moet bekijken? weet niet of dit veel goeds doet. scream moeheid kan toeslaan...
I know, maar ik dacht 'ik knal nr. 3 er ineens nog bij'.
Nu nog wat andere films op het programma staan dus de volgende delen zullen voor later zijn. :)

Close (2022) 5/10.

Deze is niet award-waardig.
Een van de minste films uit eigen schouw, dat ik ooit heb gezien.
Nadat Rémi uit beeld verdwijnt, valt de film in het middenstuk uit elkaar. Ja, het was niet leuk om te zien, hoe Rémi zich naar de kant geschoven voelde, maar er hadden meer spanningen mogen zijn tussen de twee jongens, alvorens zijn zelfmoord.
Ik weet dat het voornamelijk gaat over de opkropping van Léo en hoe hij ermee omgaat, maar dat duurde zo lang. Er had gemakkelijk in gesnoeid kunnen worden (in het middenstuk).
Wat dan wel heel goed was, waren de interacties tussen de mama van Rémi en Léo zelf. Dat vond ik best geloofwaardig.
Dat einde, omdraaien en los in de camera kijken :rofl:. Dat had beter gekund.
Iemand enig idee wat de kapotte deur betekende? De vader, die zich afreageerde na het verlies?

Close (2022) 5/10.

Deze is niet award-waardig.
Een van de minste films uit eigen schouw, dat ik ooit heb gezien.
Nadat Rémi uit beeld verdwijnt, valt de film in het middenstuk uit elkaar. Ja, het was niet leuk om te zien, hoe Rémi zich naar de kant geschoven voelde, maar er hadden meer spanningen mogen zijn tussen de twee jongens, alvorens zijn zelfmoord.
Ik weet dat het voornamelijk gaat over de opkropping van Léo en hoe hij ermee omgaat, maar dat duurde zo lang. Er had gemakkelijk in gesnoeid kunnen worden (in het middenstuk).
Wat dan wel heel goed was, waren de interacties tussen de mama van Rémi en Léo zelf. Dat vond ik best geloofwaardig.
Dat einde, omdraaien en los in de camera kijken :rofl:. Dat had beter gekund.
Iemand enig idee wat de kapotte deur betekende? De vader, die zich afreageerde na het verlies?
Had zich opnieuw opgesloten in de badkamer. Deur geforceerd om binnen te geraken.

Door de nieuwe Scream in de cinema had ik zin om nog eens de oude films te herbekijken. Deed me terug aan mijn jonge tienerjaren denken 😅

Ik vond het met momenten nogal een sleur. De vorige die ik zag van Hitch waren beter.

Wat minder films gezien, maar toch deze drie op Disney+.

Atlantis The Lost Empire (2001): 7/10
Opnieuw een goede Disneyfilm, meer traditioneel getekende animatiestijl en iets meer gericht op volwassenen. Dat laatste zorgt ervoor dat dit geen al te bekende film is, en ook een ietwat onderschatte film. Terwijl in deze periode de competitie toenam van animatiestudio's die beter waren met de computertekentechnieken zoals Pixar en eigenlijk ook Dreamworks. Maar het is wel een goede film, één van de betere uit de 00's van Disney [al moet ik er nog wel wat zien].

Free Solo (2018): 7/10
Erg goed, leunt dicht bij 8/10 aan. Goed dat je ook een kijk krijgt op de ethiek van de hobby en het filmen van zo een film. Het hele verhaal achter de documentaire is eigenlijk indrukwekkend en ook eigenlijk beangstigend. En omdat dat ook nog eens gefilmd te krijgen. Klimfilms liggen me doorgaans wel, deze is daar geen uitzondering in. Het thema achter de film vind ik eigenlijk nog veel indrukwekkender dan de film zelf. Maar de hobby is ethisch wat onverantwoord.

Ik heb eventjes wat opgezocht over vele free solo-klimmers. Velen ervan (over de helft) zijn gestorven op vroege leeftijd helaas, maar verrassend genoeg vaak zelfs niet eens altijd gerelateerd aan het free solo klimmen, wat te maken kan hebben met hun avontuurlijke persoonlijkheid en algemene interesse in risicovolle activiteiten. Een ervan was zelfs gestorven door te vallen van de trap... (wat een belachelijke lugubere doodsoorzaak is voor een free solo klimmer). Niet iets dat ik zou doen, wat Tom Waes indertijd gedaan heeft was al indrukwekkend genoeg. Al zou ik wel graag ook wel bergbeklimmen maar dan minder technische klimmen. Rotswanden klimmen ga ik sowieso nooit doen, dat gaat recht tegen mijn comfortzone in.

Fantastic Mr. Fox (2009): 5/10
Ik vind het jammer maar dit is gewoon echt niets voor mij. Ik had tot dusver al moeite met de regisseur zijn werk, en The Grand Budapest Hotel is eigenlijk in zekere zin zo goed dat het mijn desinteresse in zijn stijl en dergelijke overstijgt, waardoor ik met moeite toch kon genieten van die film. Maar bij deze werkt het gewoon niet. Het grootste probleem is dat de verhalen die de regisseur vertelt mij eigenlijk keer op keer nauwelijks boeien, en dat de manier waarop het verhaal vertelt wordt het echt moeilijk maakt om gegrepen te worden door dat verhaal. En als het verhaal niet werkt, dan mag al de rest nog zo goed zijn, maar dan is dat gewoon bijzaak en lijdt mijn filmervaring eronder.

Nu is het ook wel zo dat ik andere animatiestijlen prefereer over deze en over stop motion animatiestijl, hoewel Alice en Mary and Max wel twee voorbeelden van films zijn die het wel deden voor mij. De muziek is wat hit en miss, met de jaren '60/jaren '70 muziek die niet echt werkte voor mij, hoewel het gebruik van geluid voor creëren van spanning en sfeer dan wel weer erg goed is.

Het is een beetje een hipsterfilm, en veel mensen horen dat label niet graag, maar van alle films die ik zag is Anderson toch wel de regisseur die consistent leunt bij wat ik dat zou noemen. Dat hoeft niet per se slecht te zijn, ik begrijp niet waarom mensen daar iets negatiefs in zien. Je kan het ook als een compliment zijn. Ik begrijp eigenlijk echt niet waarom mensen negatieve associaties hebben met het woord "hipster". De wereld anno 2020 kan gerust wat meer "flower power" gebruiken...

Een paar dagen ziek op de zetel dus veel tijd om films te kijken. Ziek op de zetel wil ook wel zeggen dat ik, buiten 1 dan, ook niet echt films heb gekozen waar je zwaar de aandacht bij moet houden en dus vooral onderhoudend moeten zijn:

Enola Holmes 1+2: Stiekem grote fan van het concept, de cast en de 4th wall breach. Geen hoogstaande cinema maar echt leuke films met genoeg knipogen naar de Holmes verhalen, wat humor, wat actie en wat romantiek. Ideaal dus voor mijn situatie. En het scheelt natuurlijk wel dat Millie Bobby Brown in mijn ogen weinig verkeerd kan doen.

Entangled: Jààren geleden dat ik die gezien had. Ik ben ondertussen 38 en nog steeds lig ik in een deuk bij de I have a dream scene. Het vertelt misschien meer over mij dan over de film maar soit. Ik heb er weeral van genoten.

Up: Nog steeds 1 van de mooiste disney films allertijden imo. De eerste 10 minuten zijn een beter liefdesverhaal dan 90% van de romantische drab waar Hollywood je mee probeert te verstikken.

Inside Out: Beetje 50/50. Qua concept enorm origineel en super gevonden. Qua uitwerking ben ik minder fan. Het is soms allemaal te chaotisch. Dat kan misschien de bedoeling zijn maar ik was geen grote fan.

The Banshees of Inisherin: Speciale film voor mij aangezien ik in Ierland gewoond heb en de landschappen mij dus iets meer raken. Topacteerprestaties van ongeveer iedereen. Heel eenvoudig verhaal maar erg krachtig gebracht. Bij momenten krop in de keel maar ook luidop gelachen.
Ik ga hem nog wel eens zien als ik volledig genezen ben want eigenlijk verdiende hij iets meer focus maar ik was te benieuwd gisterenavond.
Maakt me trouwens ook benieuwd naar Everything Everywhere All At Once aangezien ik vanmorgen zag dat deze film quasi elke oscar heeft afgesnoept van Banshees.

Transporter 1.
Leuke film, was al jaren geleden, enkel die olie/glijden scene herinnerde ik mij nog.
Ik las hier onlangs mindere commentaren van deel 3, maar ik ga ze toch nog eens allemaal her bekijken. Ik herinner mij niet dat ik deel 2 en 3 slecht vond.

ph_165849936262dab12278616.jpg

Fire of Love (2022): 9/10

Comparing the dangers of an active volcano to walking down a Belgian road is true poetry.

Heel mooie documentaire. Wie NWS op dit forum bezoekt weet al dat ik regelmatig daar post in de vulkanenthread. Kans zit er zelfs dik in dat ik meer dan 50% van de posten in de hele thread heb, dus dit is geen moeilijke film om van te houden natuurlijk. Veel respect voor het leven van Katie en Maurice Krafft, ik had ze zeker willen bijstaan.

Te bekijken op Disney plus ook.

The Irishman - Martin Scorcese

Scorcese's inkijk op de mafia wereld. Een hoop bekende namen passeren de revue en dat maakt het heel interessant maar het is al genoeg gezegd dat het de-agen echt niet heel goed werkt. Zeker Deniro die echt beweegt als een 80 jarige, niet vreemd natuurlijk maar nam wel wat weg van de immersie.

Pacino steelt hier toch wel de show.

Even een break met de films maar heb nu toch nog wat Scorsese gezien :)

- The departed
Absolute topper. Ik heb Jack Nickolson nooit echt bewust meegemaakt op zijn maar die geeft daar toch echt een topper van een prestatie. Ook niet de typische voice-over Scorsese film dus is goed naar afwisseling toe :p

- Taxi Driver
Nu is het me duidelijk waar The Joker inspiratie van komt want dit is basically dezelfde film. Vond hem goed, maar niet het meesterwerk dat ik geregeld hoor. Er is iets dat niet klikte bij me voor die film. Kan er moeilijk de vinger op leggen maar ik was nooit helemaal mee met wat de film probeerde te doen. De Niro wel heel goed. Opvallend hoe te zien dat Scorsese echt vasthoud aan bepaalde acteurs. (in zijn jongere tijd Deniro waar het later eerder Di Caprio is)

- The whale
Geen Scorsese maar gisteren dan ook maar eens The Whale gezien. Ik had er wat schrik van want ik ben niet zo voor die oscar bait films maar wat een meesterwerk. Het ligt ook aan de acteerprestatie van Fraser maar het is lang geleden dat ik niet 1 keer naar mijn gsm heb gekeken tijdens een film. Wat Fraser daar neerzet is waarschijnlijk van het beste dat ik al gezien heb.
De film heeft er enorm ingehakt bij mij terwijl ik niet te maken heb met overwicht ofzo, zelfs niet in mijn familie. Lijkt me een film die door iedereen anders kan geïnterpreteerd worden omdat er zoveel inzit maar het tragische van een vader te zien die zijn eigen leven overheeft om maar iets na te laten aan zijn dochter en hoe alles moet wijken om dat 1 ding goed te doen in zijn leven (nu toch, waar hij eerder haar opzij had gezet voor iets dat hij vind dat hij niet goed gedaan had) was heel moeilijk te zien voor mij. Het is iets waar ik mezelf in herken hoewel de situatie totaal verschillend is (ik heb met mijn kinderen niet opzij gezet voor alle duidelijkheid :p ).

Ook het hele aspect over dat mensen eens wat eerlijker met elkaar moeten beginnen omgaan vond ik goed gebracht en een goed beeld van een aspect van de maatschappij van vandaag. We zijn allemaal zo bezorgd over correct gezien te worden in de maatschappij en te doen wat er verwacht word dat het 'echte' van onszelf teveel verwaterd.

Dat is toch wat ik er uit heb gehaald. Maar zoals gezegd, ik heb de indruk dat deze film voor veel mensen veel verschillende dingen kan betekenen.

Scream (1996): 7.5/10

Viel best mee. Zijn de sequels de moeite?
Ik zou Scream 2 er zeker nog bij nemen, dat is echt een leuke sequel. Vanaf dan niet meer echt de moeite. Scream 3 is irritant, Scream 4 is al wat beter maar toch behoorlijk onnozel, en meteen ook de laatste uit de reeks voor mij.

Tár - 8.5/10 (Todd Field, 2022)

Aftersun - 8.5/10 (Charlotte Wells, 2022)

Pinocchio - 7.5/10 (Guillermo Del Toro, 2022)

Marcel the Shell with Shoes On - 7.5/10 (Dean Fleischer Kamp, 2022)

Elvis - 6.5/10 (Baz Luhrman, 2022)

Marlowe - 5.5/10 (Neil Jordan, 2022)

Mikey and Nicky - 8.5/10 (Elaine May, 1976)

The Long Farewell - 7.5/10 (Kira Muratova, 1971)

Philadelphia - 7.5/10 (Jonathan Demme, 1993)

The Thomas Crown Affair - 7/10 (Norman Jewison, 1968)

The Brasher Doubloon - 7/10 (John Brahm, 1947)

Farewell, My Lovely - 7/10 (Dick Richards, 1975)

Marlowe 6/10 (Paul Bogart, 1959)

The Big Sleep - 5.5/10 (Michael Winner, 1978)

Transporter 2.

Mja wel nog entertainend, maar waar 1 nog ietske realistisch was, in deel 2 natuurlijk weer overkill.
Auto omgekeerd van een schans, de bom aan het onderstel van de auto er met een haak die daar hangt er van af halen...
Dan achter een houten deur verschuilen, terwijl iemand een halve clip met een uzi op vuurt van op 2 meter.....

yeah right.

ik kan al niet wachten voor deel 3 nog es opnieuw te bekijken.... :woohoo:

Ja, die derde is echt niet goed. Je kan beter stoppen met Scream en het overige werk van Wes Craven verkennen, moest je dat nog niet gedaan hebben. The Hills Have Eyes is een certified grindhouse classic, People Under the Stairs is erg ondergewaardeerd en ik ben stiekem ook grote fan van Red Eye, een bescheiden luchtvaartthriller met Rachel McAdams en Cillian Murphy.

Red eye was geen hol waard
En de reviews bewijzen dat.

Hills have eyes remake is wel een dijk van een film.

En screams blijven kijken!
Pbr heeft zelfs 5 en 6 nog niet gezien 😉

Terug
Bovenaan