Welke film heb je vandaag gezien en wat vond je ervan?

Silent Hill - Christophe Gans (2006)
Disclaimer: ik heb de games nooit gespeeld.
Deze film wordt door de meeste mensen toch echt te laag beoordeeld.
Ja, het lijdt onder "mid-2000-horror-movie syndroom" (overmatig gebruik van slechte CGI, een plot vertelling die niet overtuigd, domme main characters, snelle flitsende shots en gritty grainy filters) maar het heeft ook veel waar ik van genoot.
Heeft sommige van de beste en gory scenes voor horror uit die tijd (Pyramid Head bij kerk scene en de burning scene) en het plot wekte wel mijn interesse op. Had een stuk beter kunnen zijn maar wat er is, is meer dan degelijk.

Ja, het lijdt onder "mid-2000-horror-movie syndroom" (overmatig gebruik van slechte CGI, een plot vertelling die niet overtuigd, domme main characters, snelle flitsende shots en gritty grainy filters) maar het heeft ook veel waar ik van genoot.
Heeft sommige van de beste en gory scenes voor horror uit die tijd (Pyramid Head bij kerk scene en de burning scene) en het plot wekte wel mijn interesse op. Had een stuk beter kunnen zijn maar wat er is, is meer dan degelijk.
Heb ook altijd gevonden dat die film underrated was. Ik heb de games gespeeld en vond de film ook bangelijk eigenlijk :love:

Zillion
Wel van genoten eigenlijk. Het had iets korter mogen zijn maar blijft wel boeien van begin tot einde. Misschien had Dennis Black Magic iets minder classic Matteo Simoni mogen zijn aka iets minder puns. Maar verder, geweldige film

Waar ben je dan gaan horen? Want ik heb nooit anders dan lof gehoord over Silent Hill, zelfs van non-horror fans. Genuinely creepy film, heb daar goeie herinneringen aan.

De film is best ok. Zeer respectabele, maar ietwat klungelige/geforceerde herinterpretatie van het Silent Hill universum. Dat op zijn beurt een stevige pastiche is van vrijwel alles wat Lynch ooit heeft uitgebracht, en natuurlijk Jacob's Ladder.

Bij de release in 2006 was het alvast een zeldzame opluchting voor "gamers" om zo'n deftige productie te zien.
Maar als grote fan van die eerste 4 games heb ik de film eigenlijk nooit echt kunnen zien zonder constant te corrigeren/bekritiseren.

Er zijn trouwens weinig horror games die zo proper verouderd zijn als die eerste 2 titels. De murky low fidelity werkt nu eigenlijk nog meer dan ooit in hun voordeel. Mits je de originele bezit perfect speelbaar via emulatie. Relatief kort ook, en een prachtige soundtrack.

Laatst bewerkt:
Go (1999)
Aaaaah that was fun! Nostalgie trip met foute muziek en een belachelijk dwaas plot. Gek dat ik deze nog niet had gezien.

Linkeroever
Rosemary's Baby aan de Schelde. Did not age well met al het gratuite naakt maar wel een onderhoudende slow burn.

Barbarian - 6/10
Oei... Had zeer hoge verwachtingen, maar vond het echt niet zo heel goed. Ben alleszins voor de zoveelste keer in dezelfde val getrapt door te veel aandacht te schenken aan uitspraken die gedaan werden als "dit is de engste film die ik ooit gezien heb" of "zo eng dat ik hem niet kon uitkijken", bah.

House (Hausu) - Nobuhiko Obayashi (1977)
Een rewatch, en de ervaring die die eerste watch was ga ik helaas nooit meer terug ervaren denk ik. Blijft nog steeds een heel speciale film.
Voor de ene zal het een 1/10 zijn, voor iemand anders een 10/10 (zoals voor mij). Geen standaard Haunted House filmmaar ook geen diepe arthouse film. t'Is een kitchy, b-film met momenten waar we nu van zeggen dat een film student hem "beter" zou kunnen maken. Maar, er spat zooo veel liefde voor film en horror af van deze film. Een rollercoaster.
Best van alles vind ik nog dat dit Japans antwoord op het succes van Jaws was. JAWS. Spielberg eat your heart out.

Barbarian - 6/10
Oei... Had zeer hoge verwachtingen, maar vond het echt niet zo heel goed. Ben alleszins voor de zoveelste keer in dezelfde val getrapt door te veel aandacht te schenken aan uitspraken die gedaan werden als "dit is de engste film die ik ooit gezien heb" of "zo eng dat ik hem niet kon uitkijken", bah.
Vind dat je toch wat te streng bent. Engste film quote heb ik niet gelezen, wel dat het dé genrefilm van 2022 zou kunnen zijn. Daar ben ik het niet mee eens, maar ik heb me wel enorm vermaakt met Barbarian.

Zeer goed in beeld gebracht, goed acteerwerk en laat je een tijd gissen over personages en naar welke kant de film uitgaat. Ook een paar keer heel goed gelachen en de sfeer in de zaal zat meer dan goed. Jammer genoeg gaat het niet alle cliché's uit de weg, maar heb me er wel mee geamuseerd. Degelijke horrorfilm die ik toch zou aanraden.

Horrorfilm om te skippen: Hellraiser (2022)

Barbarian - 6/10
Ik denk dat het aan jouw verwachtingen ligt. Ik had 0 verwachtingen, enkel de korte inhoud had ik gelezen (en op basis daarvan ook de film gekozen). Eng was hij geenszins, maar wel zeer onderhouden, een paar leuke plot twists en ik vond het gewoon leuk dat de film tot 2x toe gewoon opnieuw lijkt te beginnen maar dan in een volledig andere setting of tijdspad, zonder te storen. Ook de ambigue personages waren dikke fun binnen de hele film.
Ik gaf hem een 7/10.

Don't Worry Darling

Ondanks dat ik mega Florence Pugh fan ben en ik hele hoge verwachtingen had voor de film ben ik er gisteren pas in geslaagd hem te zien.
De verwachtingen waren intussen al serieus getemperd door de algemene teneur bij de critici, maar wou toch nog graag zelf oordelen
Die getemperde verwachtingen werden jammer genoeg niet overtroffen

Het ziet en hoort er allemaal prachtig uit (kostuum, art direction, soundtrack) maar uiteindelijk is het een hele lege doos
De reveal is verschrikkelijk dwaas en hoe meer ik er over nadenk, hoe dwazer het wordt. Zeker in vergelijking met hoe ze het in de markt gezet hebben. Pijnlijke vaststelling.
Het duurt ook allemaal veel te lang. We hebben vrij snel door dat er iets mis is, maar dat wordt dan nodeloos lang gerekt.

Gelukkig is er dus nog Florence Pugh, die de hele film op haar frèle schouders draagt. Ze ziet fantastisch uit in die heerlijke kostuums, en speelt het langzaam gek wordende personage subtiel en met verve. De chemistry met Harry Styles is er echter totaal niet. Hij doet het 'ok', maar meer niet. Chris Pine is dan weer wel een leuk karakter, maar er wordt weinig mee gedaan. De diner-scène tussen Pugh en PIne is wss de enige die zal bij blijven.

5/10

Ik denk dat het aan jouw verwachtingen ligt. Ik had 0 verwachtingen, enkel de korte inhoud had ik gelezen (en op basis daarvan ook de film gekozen). Eng was hij geenszins, maar wel zeer onderhouden, een paar leuke plot twists en ik vond het gewoon leuk dat de film tot 2x toe gewoon opnieuw lijkt te beginnen maar dan in een volledig andere setting of tijdspad, zonder te storen. Ook de ambigue personages waren dikke fun binnen de hele film.
Ik gaf hem een 7/10.
Verwachtingen kunnen een film maken of kraken. Ik had erg hoge verwachtingen en dat is altijd gevaarlijk, en heb mezelf al dikwijls gezegd dat ik dat niet mag doen :p ik verwachtte een van de beste horrorfilms te zien, maar not even close, helaas.
Idd een paar leuke plottwists, maar nog meer plotholes.
Kan zijn dat ik bij een rewatch milder zou zijn en dat hij ook bij mij naar een 7 kan stijgen.

Heb dit probleem trouwens ook gehad met Get Out en It Follows. Superhoge verwachtingen door de 'hype' errond en dan teleurgesteld zijn.

Verwachtingen kunnen een film maken of kraken. Ik had erg hoge verwachtingen en dat is altijd gevaarlijk, en heb mezelf al dikwijls gezegd dat ik dat niet mag doen :p ik verwachtte een van de beste horrorfilms te zien, maar not even close, helaas.
Idd een paar leuke plottwists, maar nog meer plotholes.
Kan zijn dat ik bij een rewatch milder zou zijn en dat hij ook bij mij naar een 7 kan stijgen.

Heb dit probleem trouwens ook gehad met Get Out en It Follows. Superhoge verwachtingen door de 'hype' errond en dan teleurgesteld zijn.
Wat zijn de beste horrorfilms van de laatste jaren voor u?

Wat zijn de beste horrorfilms van de laatste jaren voor u?
Don't Breathe, The Innocents, Speak No Evil, Suspiria, A Quiet Place 1 en 2, Hereditary, Us, Ready or Not, Grave/Raw, Midsommar, Saint Maud,... Ik vergeet er waarschijnlijk nog een aantal.

Wat ik nog moet zien: X, Pearl, Men, Terrifier, Fresh,...

Don't Breathe, The Innocents, Speak No Evil, Suspiria, A Quiet Place 1 en 2, Hereditary, Us, Ready or Not, Grave/Raw, Midsommar, Saint Maud,... Ik vergeet er waarschijnlijk nog een aantal.

Wat ik nog moet zien: X, Pearl, Men, Terrifier, Fresh,...
Jammer dat je dan teleurgesteld was in Get Out en It Follows want die mogen voor mij sowieso in dat lijstje van je staan. Goede tijden voor horrorfans!

Jammer dat je dan teleurgesteld was in Get Out en It Follows want die mogen voor mij sowieso in dat lijstje van je staan. Goede tijden voor horrorfans!
Get Out staat in elk geval in lijst om nog eens te bekijken, en als It Follows eens ergens te streamen valt, wil ik dat daar ook bij doen.
Ik schrijf zelden films volledig af na een eerste kijkbeurt, en deze 2 verdienen zeker een re-watch.

Terug
Bovenaan