Welke film heb je vandaag gezien en wat vond je ervan?

Mortal Kombat (2021)

Altijd wel fan geweest van Mortal Kombat.

Het begint, tegen alle verwachtingen in, heel sterk. Harde soundtrack en vette actie. Hiroyuki Sanada en Joe Taslim hun martial arts achtergrond komt goed tot z'n recht.

Maar dan gaat de film plots stijl bergafwaarts en wordt het een teenage power ranger toestand. Bad acting, te luchtig, houterige actie, enz.

Pas wanneer Sanada en Taslim elkaar tegen het einde van de film terug ontmoeten is de actie en de ernst er terug. Ook de 'Arcana' die zijn debuut maakt in deze film is onnozel. Superpowers, yeah! De armen van Jax, pulsen van Sonya en de laserbeam van Kano zijn in de games te wijten aan geavanceerde technologie. Ook rekken ze in het begin de film teveel en schilderen eigenlijk het hoofdpersonage 3/4 van de film af als een dikke loser, om dan in 5 minuten eventjes alle helden van The Outworld te gaan afmaken, want ja, 'let's bring them to us'. Oh, en Raiden die te pas en onpas hem mag/wil moeien kwam ook niet over.

Hopelijk trekken ze er lessen uit voor het vervolg dat in de maak is.
Ik vond die Kano echt hilarisch. Volgens mij was de helft wat die zei geimproviseerd?

The Innocents (Jack Clayton, 1961)
Meesterlijke film, voorlopig mijn favoriet uit deze hele reeks. Ik vond alles hieraan geweldig: de prachtige cinematografie, Deborah Kerr, de psychoseksuele ondertoon, de schildpad,... En bij momenten ook oprecht creepy, iets wat ik van veel films deze maand niet kan zeggen.
Deze is waarschijnlijk mijn favoriete horrorfilm. 61 jaar oud en de sfeer, spanningsboog, die seksuele ondertoon,... een meesterwerk op alle vlakken.

Harde film met bepaalde scènes die soms iets te lang duurden en ik niet goed wist waar kijken

Ik had me dan wel ingeleden en de reviews spraken boekdelen , maar visuals komen toch altijd nog iets harder binnen .

Harde film met bepaalde scènes die soms iets te lang duurden en ik niet goed wist waar kijken

Ik had me dan wel ingeleden en de reviews spraken boekdelen , maar visuals komen toch altijd nog iets harder binnen .
Nerveus, hyperactief en op den duur een uitputtingsslag voor mij. Ik vond er eigenlijk niks aan.

Slechts één keer gezien en die maakte toch ook een sterke indruk op mij, maar dat is niet het type film dat je voor je plezier een aantal keer kijkt.

Klopt, ik vond dat ook een heel sterke film. Een die zijn centrale idee echt tot het extreme doordrijft (die end credits bijvoorbeeld omg), waardoor het toch een pak meer wordt dan enkel een gimmick.

Nerveus, hyperactief en op den duur een uitputtingsslag voor mij. Ik vond er eigenlijk niks aan.
Een uitputtingsslag was het gelukkig niet. Ik probeerde zowat vanachter naar voor alles goed te zetten en de subtitels waren wel een soort horizon waardoor het hoofd niet teveel in de war geraakte. Ook wel omdat mijn Frans erg brak is.
Slechts één keer gezien en die maakte toch ook een sterke indruk op mij, maar dat is niet het type film dat je voor je plezier een aantal keer kijkt.
Inderdaad. Een familiefilm is het niet meteen. De vriendin wou deze ook niet zien en heeft ondertussen wat anders gedaan en ondertussen dan toch maar eens een stukje meegepikt want bij sommige scenes is het geluid nu eenmaal niet te miskennen.

Klopt, ik vond dat ook een heel sterke film. Een die zijn centrale idee echt tot het extreme doordrijft (die end credits bijvoorbeeld omg), waardoor het toch een pak meer wordt dan enkel een gimmick.

De end credits waren inderdaad opmerkelijk. Al vond ik dat ook al bij het begin van de film.

Een uitputtingsslag was het gelukkig niet. Ik probeerde zowat vanachter naar voor alles goed te zetten en de subtitels waren wel een soort horizon waardoor het hoofd niet teveel in de war geraakte. Ook wel omdat mijn Frans erg brak is.
Het feit dat het verhaal zich in omgekeerde volgorde afspeelt was niet zozeer het 'uitputtende'. Maar vooral dat opgejaagde, nerveuze, constante f*cked up gedoe. Dat lag me helemaal niet.

Het feit dat het verhaal zich in omgekeerde volgorde afspeelt was niet zozeer het 'uitputtende'. Maar vooral dat opgejaagde, nerveuze, constante f*cked up gedoe. Dat lag me helemaal niet.
Is natuurlijk ook intentioneel zo gedaan om de kijker oncomfortabel te maken, zowel letterlijk als figuurlijk en op alle gebieden. Ik meen mij te herinneren dat Noé zelfs zeer lage frequentietonen, vergelijkbaar met die van een vulkaan die op uitbarsten staat die zogezegd fysieke misselijkheid bij mensen en dieren zou moeten opwekken, in de soundtrack verwerkt heeft. Punt is dat de film "uitputtend" bij design is en de kijker in principe een onaangename ervaring dient te geven (wat hij zeker doet but I still love it).

How spooktober is continuing:
Prk1Gzi.png

Pearl & Barbarian are totes dope yo!

Mad God - Phil Tippett
Moeilijk om te raten. Meer een ervaring dan een film.
Dit is een showcase van wat mogelijk is met stop-motion animation en mijn god wat Phil Tippett hier mee kan is wonderbaarlijk.
Er is geen gesproken dialoog of doorlopend verhaal behalve datgene dat jouw verbeelding maakt door middel van de beelden die je voorgeschoteld worden. En wat voor een beelden! Sommige van de meest groteske, enge en beangstigende scenes die ik al in horror heb gezien.

Terug
Bovenaan