Welke film heb je vandaag gezien en wat vond je ervan?

Bram Stoker's Dracula - Francis Ford Coppola
Veel beter in mijn herinneringen dan hij eigenlijk is. Keanu's zijn cringy engels accent, Hopkins' cringe Duits accent, effecten die me iets te outdated zijn en een opera vibe die niet goed werkt. Hmm, tjah, niet de film voor mij.

👻 Spooktober Part III: Season of the Love Witch 👻

One Cut Of The Dead (Shinichiro Ueda, 2017)

Helemaal akkoord met de recente review van @Hellsdinner. Heel erg mee geamuseerd!

Friday The 13th (Sean S. Cunningham, 1980)
Eh deze vind ik maar een matige slasher. De moorden zijn wel ok door de effecten van Tom Savini en de killer is op zich wel een interessante keuze, maar de film heeft een raar ritme met geregeld wat dode momenten waardoor het langer leek dan anderhalf uur. Je merkt er aan dat dit een film is die gemaakt werd in het zog van het succes van Halloween, zonder een eigen creatieve basis. Ook de muziek was een beetje een teleurstelling, een doorslagje van Psycho en Jaws. Wel leuk om een jonge Kevin Bacon te zien.

In The Mouth of Madness (John Carpenter, 1994)
Naar aanleiding van de Regisseur van de Maand deze nog eens herbekeken, was al meer dan 10 jaar geleden. Zeer puike Lovecraft-achtige horrorfilm, misschien wel de beste. En dat zeg ik als iemand die weinig van Lovecraft kent! Goeie mix van psychologische en meer straight forward horror. Sam Neill smijt zich volledig en het meta-kantje van de film vond ik ook geslaagd.

House of Wax (André de Toth, 1953)
Ik wou voor Spooktober een film met Vincent Price bekijken, dit was blijkbaar de film die zijn horrorcarrière lanceerde. Price is ook veruit het beste aan deze film, zijn theatrale manier van acteren past heel goed bij het genre. Het verhaal is een beetje dertien in een dozijn en op zich was het nooit echt griezelig maar al bij al wel een onderhoudende film. Ook grappig dat er soms 3D effecten in zaten die nogal knullig overkomen in 2D, zoals ik de film gezien heb.

The Crazies (George Romero, 1973)
Romero is natuurlijk bekend voor zijn zombiefilms maar hier gaat hij een andere kant uit met de premisse: een dodelijk virus dat mensen gek maakt breekt uit in een klein stadje. Vooral in de eerste helft maakt Romero hier een soort low key rampenfilm van die vrij realistisch overkomt door de chaotische aard en het ontbreken van bekende acteurs. Wanneer er op enkele overlevers wordt gefocust, verliest de film voor mij wel stoom. Blijkbaar staat er op Netflix een remake, misschien die komende week bekijken om te vergelijken.

The Love Witch (Anna Biller, 2016)
Deze is me ook zeer goed bevallen, wat een weirde film! Niet echt met iets anders te vergelijken. De sixties geïnspireerde cinematografie was prachtig en ik was ook helemaal te vinden voor de rare sfeer die de film uitstraalt en de droogkomische toon. En Samantha Robinson in de hoofdrol, jawadde. Door die sterke punten vergeef ik dat de film wel veel te lang is voor het concept, heel die renaissance fair had geschrapt mogen worden.

The Innocents (Jack Clayton, 1961)
Meesterlijke film, voorlopig mijn favoriet uit deze hele reeks. Ik vond alles hieraan geweldig: de prachtige cinematografie, Deborah Kerr, de psychoseksuele ondertoon, de schildpad,... En bij momenten ook oprecht creepy, iets wat ik van veel films deze maand niet kan zeggen.

a Haunted House - Michael Tiddes (2013)
Uh ja, om duidelijk te zijn, dit is een vreselijke film. Een scary movie like parody op Paranormal Activity met Marlon Wayans.
En toch heb ik een paar keer echt volledig strike gelegen van het lachen, tot mijn schaamte toe.
"House up for possession? It's already possessed!"

Pearl - Ti West (2022)
X vond ik een boven gemiddelde slasher horror. Pearl is zo veel meer alhoewel het een "prequel" op X is. Dit is een iconische film in de wording imo. De vrouwelijke Joker zoals ik het al heb zien genoemd worden. Een verhaal van madness en gebroken dromen. Aanrader!

Mortal Kombat (2021)

Altijd wel fan geweest van Mortal Kombat.

Het begint, tegen alle verwachtingen in, heel sterk. Harde soundtrack en vette actie. Hiroyuki Sanada en Joe Taslim hun martial arts achtergrond komt goed tot z'n recht.

Maar dan gaat de film plots stijl bergafwaarts en wordt het een teenage power ranger toestand. Bad acting, te luchtig, houterige actie, enz.

Pas wanneer Sanada en Taslim elkaar tegen het einde van de film terug ontmoeten is de actie en de ernst er terug. Ook de 'Arcana' die zijn debuut maakt in deze film is onnozel. Superpowers, yeah! De armen van Jax, pulsen van Sonya en de laserbeam van Kano zijn in de games te wijten aan geavanceerde technologie. Ook rekken ze in het begin de film teveel en schilderen eigenlijk het hoofdpersonage 3/4 van de film af als een dikke loser, om dan in 5 minuten eventjes alle helden van The Outworld te gaan afmaken, want ja, 'let's bring them to us'. Oh, en Raiden die te pas en onpas hem mag/wil moeien kwam ook niet over.

Hopelijk trekken ze er lessen uit voor het vervolg dat in de maak is.

In navolging van alle positieve commentaren hier ook eens One Cut of the Dead bekeken.
POM \O/
Niet te geloven dit eigenlijk maar een "eindwerkje" is van een hoop studenten aan het eind van een 2 maandelijkse workshop. Leukste ode aan film sinds Hugo. Enorm met geamuseerd.

John Wick (trilogy).
Eerste film was nieuw en fris en ergens beetje nog aanvaardbaar, de rest is echt over the top. De muziek in de eerste film, zie nachtclub enzovoort maakte het wel af. Echter spelen ze een deuntje in de 2de film, het John Wick deuntje denk ik, en dat begint wel serieus de rekker uit te rekken.

Na een rewatch viel het me op dat de vijanden precies zich gedragen als NPC's. John schiet iedereen weleens in de borst, been, arm of whatever waardoor ze neervallen. Normaal gezien zal een gewone mens dood zijn of zeker op de grond blijven liggen. Er is geen enkele die bleef liggen, die stonden allemaal terug rechtop. Echter alleen als hij op borst en dan hoofd schiet, d'uh, dan blijven ze liggen. Enig idee waarom? No idea, maar viel me nu echt op door die drie films heen dat praktisch elke vijand wel drie keer in zijn armen, of benen geschoten worden en doodleuk na 10 seconden (healthbar terug vol zeker) hem aanvalt. Pas na headshot blijven ze liggen.

John Wick (trilogy).
Eerste film was nieuw en fris en ergens beetje nog aanvaardbaar, de rest is echt over the top. De muziek in de eerste film, zie nachtclub enzovoort maakte het wel af. Echter spelen ze een deuntje in de 2de film, het John Wick deuntje denk ik, en dat begint wel serieus de rekker uit te rekken.

Na een rewatch viel het me op dat de vijanden precies zich gedragen als NPC's. John schiet iedereen weleens in de borst, been, arm of whatever waardoor ze neervallen. Normaal gezien zal een gewone mens dood zijn of zeker op de grond blijven liggen. Er is geen enkele die bleef liggen, die stonden allemaal terug rechtop. Echter alleen als hij op borst en dan hoofd schiet, d'uh, dan blijven ze liggen. Enig idee waarom? No idea, maar viel me nu echt op door die drie films heen dat praktisch elke vijand wel drie keer in zijn armen, of benen geschoten worden en doodleuk na 10 seconden (healthbar terug vol zeker) hem aanvalt. Pas na headshot blijven ze liggen.
De reden waarom agenten in the US of A tijdens hun training leren om hun volledig magazijn leeg te schieten in de borst is weldegelijk omdat iemand met verschillende schotwonden kan blijven gaan/lopen/aanvallen op adrenaline voor even.

Wat ik enorm dwaas vond aan de films is dat John Wick helemaal niet zo goed is zoals hij wordt voorgesteld. Bij heel veel momenten heeft hij gewoon enorm veel geluk dat de NPC waarvan sprake, netjes wacht.

The Greatest Showman. Niet slecht eigenlijk. Vooral voor mijn vrouw gekocht omdat zij graag films ziet met zang en dans. Ik verschoot wel hoeveel liedjes ik herkende van op de radio. Ah, en van Zac Efron zijn gezicht. Die is 35 maar ziet er een 55-jarige uit die er 40 wil uitzien. Daar moet al serieus aan gesneden zijn.

Men - Alex Garland
Ok, het verhaal en de subtext is wat meh maar mijn god de special effects. Op vlak van horrifying kan dat wel al tellen, had echt 1 van de beste body horrors ooit kunnen zijn. Dat laatste deel... Gezicht zo: 😧.

Nope - Jordan Peele
Waaaaauw. Ik denk dat ik zo een ervaring niet meer heb gehad sinds ik Jurassic Park voor de eerste keer gezien had. Want dat is voor mij de beste vergelijking met deze film, en high praise. Een interessante, coole, enge take op aliens en ik was (in tegenstelling tot vele anderen blijkbaar) ook echt fan van het creature design. Constant on edge. Top!

Men - Alex Garland
Ok, het verhaal en de subtext is wat meh maar mijn god de special effects. Op vlak van horrifying kan dat wel al tellen, had echt 1 van de beste body horrors ooit kunnen zijn. Dat laatste deel... Gezicht zo: 😧.

Nope - Jordan Peele
Waaaaauw. Ik denk dat ik zo een ervaring niet meer heb gehad sinds ik Jurassic Park voor de eerste keer gezien had. Want dat is voor mij de beste vergelijking met deze film, en high praise. Een interessante, coole, enge take op aliens en ik was (in tegenstelling tot vele anderen blijkbaar) ook echt fan van het creature design. Constant on edge. Top!
2 keer helemaal akkoord met uw mening:
Men: :eek: / 10

Gaat dat zien!!
Het is zeker niet perfect, maar holy shit wat een krachttoer van:
  • acteerprestatie van de 2 leads
  • freaking soundtrack :crazy:
  • visuele stijl, beeld en camera voering, echt super leuke, originele en effectieve... maar tegelijk klassieker horror / spanning shots
  • sfeer en spanningsboog
  • de meest originele effects & gore sinds lang :eek:
Dat de metafoor dan wat rammelt is jammer, maar kan de pret niet drukken.

Ik ben heel blij met de hedendaagse trend van high quality horror. Dat heeft al een paar moderne klassiekers geleverd. Garland (die zeker al redelijk hoog stond aan geschreven in het algemeen) zet zich hiermee in 1 klap naast Aster, Eggers, Peele en Cosmatos.

It ain't perfect, but goddamn it's bold, and they went for it...

Nope: Awesome, spannend, creepy, opwindend, spektakel, nice design, goede acteurs, echt leuke film.
Dit vat het imo het beste samen: "Nope may not be Jordan Peele's best movie to date, but it is his most enjoyable. A true summer movie spectacle meant to be writ large across the screen, giving us thrills, chills, laughs, and that most precious of things: movie magic."

Nope - Jordan Peele
Het begon heel sterk, dan verloor de film mijn interesse een klein beetje omdat ik met heel veel vragen zat, en licht teleurgesteld was in de creature design. Maar dat veranderde allemaal in de third act, die me met een dikke, vette grijns achterliet in mijn stoel. Dat was dik de moeite om in IMAX te gaan zien, ook.

Wist op voorhand niets van deze film , begon goed maar gaandeweg bergaf.
6/10

Rauwe actie die ik wel kon smaken.

Terug
Bovenaan