Jules 'ezechiel 25:17' Winnfield
Well-known member
Toevallig gisteren nog is het boek uitgelezen. De reeks heb ik nooit gezien maar ik snap wel ergens dat King not amused was met de film versie. Langs de andere kant: tegen 1980 was het toch duidelijk dat Kubrick altijd zijn zin doet en had King dit toch van ver moeten zien aankomen? En sommige aanpassingen waren ergens ook noodzakelijk. Die dieren in het boek zijn cool gedaan maar om dat deftig te doen met de technologie van 1980 lijkt mij zeer moeilijk. Ook de finale van de film vind iets beter dan die van het boek.![]()
Why Stephen King Preferred the 1997 TV Version of 'The Shining' Over Kubrick's Classic
For King, the 1997 ABC miniseries was better than Kubrick's movie.collider.com
Interessant stuk over iets dat mij nauw aan het hart ligt. Wat zijn jullie meningen hierover?
Ik vind de originele film fantastisch, maar ik moet dan wel volledig kunnen loskoppelen dat het een verfilming is van het boek (dat ik ook geweldig vind). De sfeer in die film en de performance van Jack Nicholson zijn subliem, maar het mist wel wat opbouw. Jack start inderdaad als gekwelde persoon en verandert quasi van het ene op het andere moment in ne razige zot.
Op dat vlak is de miniserie beter. Die heeft natuurlijk ook veel meer tijd om die opbouw in te verwerken, maar de trage transformatie werkt daar echt wel. Ik was grote fan van de serie toen ik een jaar of 20 was, maar ik moet het artikel gelijk geven: hij voelt inmiddels verouderd aan en met momenten zeer cheesy of zelfs cringy. Heb hem een jaar geleden ofzo nog eens bekeken en puur als film is het een totale no-brainer dat ik Kubrick zijn versie verkies.
De film staat bij mij toch ook wel vrij hooggenoteerd. Ik vind die omschakeling wel niet zo plots, vanaf de eerste keer dat Jack Torrance in beeld komt ziet die er al uit alsof die elk moment insane kan worden