Welke film heb je vandaag gezien en wat vond je ervan?

A Beautiful Mind (2001) - 6/10

Eerste watch en sinds 2001 zijn er legio van dit soort films uitgekomen, waardoor het al wat gedateerd aanvoelt. Desalniettemin een fijne zit, maar het scheert nergens voor mij hoge toppen. Typische Oscar-film.

Morbius (2022) - 4/10

Redelijke bagger, gelukkig duurt ie niet te lang waardoor het nog wel snel voorbij is. Post credits scene is waanzin en brengt de samenwerking tussen Marvel en Sony in gevaar.

Up (2009) - 6/10

Gut-wrenching openingsscène en nadien een redelijk formularische Pixar-film die nooit verveelt, maar ook nooit ergens in uitblinkt. Ik had ook weinig voeling met de hoofdpersonages ondanks de eerste scène.

Partly Cloudy (2009) - 5/10

Bijhorende kortfilm van Up. Deze krijgt zeer hoge ratings en staat in veel lijstjes, maar daar snap ik nu eens echt niets van. Kijkt gemakkelijk weg, maar hier gebeurt niets wereldschokkends in.

Wolfwalkers (2020) - 5,5/10

Mijn Apple+ account liep bijna af, dus deze animatiefilm eens een kans gegeven. Je ziet het plot al van mijlenver aankomen en de film gaat echt niet vooruit met zijn speeltijd van 103 minuten. Knappe animatie, maar wat mager in story.

The Shawshank Redemption (1994) - 7/10

Rewatch. Nee, de topfilm die velen er in zien, ga ik er waarschijnlijk nooit in zien. Maar toch geniet ik hier zeker van met zijn hartverwarmende verhaal. Enkel speelt hij wat te safe met momenten voor mij.

The Witches (2020) - 5/10

Wat deze film goed doet, is het gevoel weer opwekken van die kinderfilms uit de jaren 90 en 00 die eigenlijk net te eng waren. Buiten dat is de CGI nogal brak, en als ik de beelden van de versie uit 1990 zie, lijkt me deze ook redelijk overbodig. Deze film heeft me eigenlijk meer zin gegeven om de 1990-versie te bekijken dan deze te kunnen waarderen. Want je weet dat het beter kan.

W lesie dzis nie zasnie nikt (2020) - 5,5/10

Ok Poolse horrorfilm die ik 'op den wilden boef' een kans heb gegeven op Netflix. Doet qua feel heel erg aan Welp denken en het is ook redelijk shlocky en tongue in cheek. Ideaal voor een regenachtige zondagnamiddag.

Hellraiser (2022) - 6/10

Staat bol van de plotholes, maar was wel een fun ride die het origineel alle eer aandoet. De sound, set én costume design zijn uitstekend. Heb hier oprecht van genoten, hoewel een 6 misschien wat magertjes lijkt.

Hook (1991) - 7/10

Damn you, Spielberg. Als geen ander kan hij je weer kind laten voelen. Tel daar Bob Hoskins, Dustin Hoffmann en Robin Williams (wat een gemis toch) bij en je hebt al een geslaagde film. Ook mis ik enorm de tijden waarin zulke prachtige sets werden gebouw. Een feest voor het oog en het hart. Deze gaat zeker nog eens opgelegd worden en mogelijk ook stijgen in de rating. Al is de kindacteur die Jack speelt echt waanzinnig slecht, me hoela.

👻 Spooktober Part II: Covid's Revenge 👻

Blood and Black Lace (Mario Bava, 1964)
Beetje dezelfde ervaring als praktisch elke giallo die ik al gezien heb: heel coole sfeer, schitterend gebruik van kleur, voldoende spanning, genoeg gore, toffe soundtrack maar ook een vrij lauw verhaal en niet zo goeie acteerprestaties (hoewel dat hier bijdraagt aan de charme). De pluspunten wegen gelukkig meer dan voldoende door dus erg van deze genoten.

Hellraiser (Clive Barker, 1987)
Dit was een van de grote "klassiekers" van horrorfilmreeksen die ik nog nooit gezien had, ik vond het... ok. De wat meer melodramatische stukken over het gezin hadden beter gekund, ik vond die ook niet zo goed geacteerd. De cenobites en Pinhead vond ik wel zeer geslaagd, zowel qua concept als uiterlijk behalve misschien die grote dikke piemel met zonnebril op. En de special effects houden ook nu nog altijd goed stand en dat is toch de voornaamste reden om hiernaar te kijken.

Saint Maud (Rose Glass, 2019)
Ik was zeker mee met deze gedurende de korte duur door de sterke hoofdrol van Morfydd Clark en de atmosfeer die Glass weet op te wekken maar uiteindelijk is dit wel een variatie op iets dat ik al vaker gezien heb en weet het niet echt iets nieuws ermee te doen. Goed, dat moet natuurlijk niet altijd, een goeie film zijn is al genoeg en dat was hier zeker het geval.

Pulse (Kiyoshi Kurosawa, 2001)
Een technohorrorfilm over spoken op het internet! Ik was al grote fan van Cure van dezelfde regisseur en deze is ook een voltreffer. Ik vermoed dat veel mensen (zeker wie van traditionele gory horror houdt) deze nogal saai en tam zouden vinden maar ik houd wel van een slow burn en de verontrustende sfeer die Kurosawa doorheen heel de film opbouwt, werkt voor mij beter dan wat cheape jump scares. En dit is ook een film die iets te zeggen lijkt te hebben over het verband tussen technologie en menselijkheid/eenzaamheid.

Les Diaboliques (Henri-Georges Clouzot, 1955)
Zeker naar huidige normen is dit amper een horrorfilm te noemen (op misschien één shot na), maar dit is nog altijd een zeer sterke Hitchcockiaanse thriller.

Climax (Gaspar Noé, 2018)
Ik denk niet dat ik nog een fan ga worden van Noé, een regisseur die vaak echt wel goeie ideeën heeft maar daarmee voor mij toch vaak niet genoeg doet om een echt sterke film te maken. Dit vond ik waarschijnlijk wel zijn beste film sinds Irréversible. De lange dansscène aan het begin was fantastisch en audiovisueel was het zoals vaak bij Noé weer van heel hoog niveau, maar die gesprekjes om de personages te leren kennen waren onbeduidend en vervelend waardoor het me niet zoveel kon schelen wat er met wie gebeurde in de tweede helft.

Maniac (Frank Khalfoun, 2012)
Met geen verwachtingen aan begonnen (wist niet eens dat het een remake was) maar ik vond deze vrij goed! Ik vond dat de gimmick doorheen de film goed gebruikt werd en de film gaf me wat sleazy eighties DePalma vibes. De moordscènes waren toch wel hard door het subjectieve beeld en de meningen over Elijah Wood zijn blijkbaar nogal verdeeld maar voor mij was hij overtuigend.

Misschien nu wel even een korte pauze nemen voor ik weer verder ga met horrorfilms en thrillers. Of niet, we zien morgen wel!

Eindelijk terug de draad opgepikt van Spooktober, ik liep 6 films achter, nu nog 4...

Dawn of the Dead - Zack Snyder (2004)
Ik denk dat deze de eerste zombie film is die ik ooit als kind heb gezien en sindsdien heb ik hem nooit meer opnieuw gekeken. Tot nu!
Een ander soort film dan het origineel, verwacht hier geen dubbele lagen, maatschappijkritiek of diepere betekenis. Dit is gewoon een actievolle zombiefilm. Zombies afknallen, mensen afknallen, wat geforceerde romantiek, ... Het heeft zijn momenten, de actie is goed, karakters zijn cool en de special effects nog steeds degelijk. De dialogen en de idiotie van sommige karakters zijn soms wel heel frustrerend. Geschreven door James Gunn zag ik? Eens je het weet is het wel te merken. Brein op nul en genieten.

Byzantium - Neil Jordan (2012)
Had 0 verwachtingen, wist enkel dat het over vampieren ging. Geen overgrote horror, eerder een tragisch verhaal over langlevenden die proberen overleven. Saoirse Ronan was toen al een uitstekende actrice en zet hier een tragische, melodramatische 200 jarige die vast zit in het lichaam van een 16 jarige neer. Vampieren zijn uiteraard horror creaturen maar hier gaat het meer over familiebanden, overlevingsdrang, armoede en leven met leugens. Zeker kijken als je eens iets anders wilt dan de zoveelste dracula of twilight kloon.

Byzantium - Neil Jordan (2012)
Had 0 verwachtingen, wist enkel dat het over vampieren ging. Geen overgrote horror, eerder een tragisch verhaal over langlevenden die proberen overleven. Saoirse Ronan was toen al een uitstekende actrice en zet hier een tragische, melodramatische 200 jarige die vast zit in het lichaam van een 16 jarige neer. Vampieren zijn uiteraard horror creaturen maar hier gaat het meer over familiebanden, overlevingsdrang, armoede en leven met leugens. Zeker kijken als je eens iets anders wilt dan de zoveelste dracula of twilight kloon.
Voor mij persoonlijk 1 van de betere vampierenfilms die ik de laatste jaren gezien heb!

10 Dollar Death Trip - docu over het Fentanyl probleem in Canada. Een blikopener, een must see, want hier is Fentanyl ook aan een enorme opmars bezig.

Mijn dealer zijn boekhouder is even bezig.

Nee, cijfers kan ik niet geven. Wel dat we ervaring hebben met het product door een pijnpatiënt in de familie en wat we horen van de dokter. Het is met stip snoepje van de maand.
Serieuze vraag krijgt een sarcastisch antwoord gevolgd door 'de dokter zegt het'.

Mijn professioneel netwerk rond drugbeleid zal verkeerd zijn, oprechte excuses voor mijn vraag. :unsure:

Serieuze vraag krijgt een sarcastisch antwoord gevolgd door 'de dokter zegt het'.

Mijn professioneel netwerk rond drugbeleid zal verkeerd zijn, oprechte excuses voor mijn vraag. :unsure:
Kerel, ik ben geen pro, ik volg het nieuws en heb een interesse in de opioïde crisis. Het stond vandaag nog in de krant ‘blanco voorschriften gebruikt om fentanyl te verkrijgen, hup, een dode’. Als er in Canada en Amerika jaarlijks al 80.000 doden zijn door deze drug, én fentanyl is een pak minder omslachtig om verpakt en versluisd te krijgen, dan zou het uitermate naïef zijn om te denken dat het hier wel overgeslagen zal worden. Dat het ‘lekkerder’ is dan heroïne, is ook geen geheim, het publiek is er. Nee, dat het hier een zware opmars zal maken is voorspelbaar, het is al vreemd dat het nog zo lang tijd nodig heeft. En als je ziet welk een kleine investering via China een opbrengst kan brengen, is het helemaal interessant.

Kerel, ik ben geen pro, ik volg het nieuws en heb een interesse in de opioïde crisis. Het stond vandaag nog in de krant ‘blanco voorschriften gebruikt om fentanyl te verkrijgen, hup, een dode’. Als er in Canada en Amerika jaarlijks al 80.000 doden zijn door deze drug, én fentanyl is een pak minder omslachtig om verpakt en versluisd te krijgen, dan zou het uitermate naïef zijn om te denken dat het hier wel overgeslagen zal worden. Dat het ‘lekkerder’ is dan heroïne, is ook geen geheim, het publiek is er. Nee, dat het hier een zware opmars zal maken is voorspelbaar, het is al vreemd dat het nog zo lang tijd nodig heeft. En als je ziet welk een kleine investering via China een opbrengst kan brengen, is het helemaal interessant.
Ik ben wel een pro en trek geen conclusies op basis van hoe crisissen in andere landen werken, want context is alles. Ik begrijp niet waarom je hier zo aanvallend over doet, ik wou gewoon weten wat je bron was.

Ik ben wel een pro en trek geen conclusies op basis van hoe crisissen in andere landen werken, want context is alles. Ik begrijp niet waarom je hier zo aanvallend over doet, ik wou gewoon weten wat je bron was.
Ik bekijk een film, er worden bronnen gevraagd. *ik* heb ook die conclusie niet getrokken, een paar jaar terug was mkat ook geen probleem en nu is het toch ook ‘oei’.
Dat er hier geen duizenden doden gaan vallen, weet ik ook wel. Dat hier geen daklozen en kleine misdaden golf zal komen, weet ik ook. Maar dit is een ander soort drug, dit is de pijnstiller die de dokter je geeft en dat is een heel ander publiek dat plots met verslavingsproblematiek zal te maken krijgen, al te maken krijgt. ‘Doorbraakpijn’ is een verzinsel om dit spul te slijten en is nu al ingeburgerd. Niet alle landen zijn hetzelfde maar mensen zijn overal hetzelfde.

Ik bekijk een film, er worden bronnen gevraagd. *ik* heb ook die conclusie niet getrokken, een paar jaar terug was mkat ook geen probleem en nu is het toch ook ‘oei’.
Dat er hier geen duizenden doden gaan vallen, weet ik ook wel. Dat hier geen daklozen en kleine misdaden golf zal komen, weet ik ook. Maar dit is een ander soort drug, dit is de pijnstiller die de dokter je geeft en dat is een heel ander publiek dat plots met verslavingsproblematiek zal te maken krijgen, al te maken krijgt. ‘Doorbraakpijn’ is een verzinsel om dit spul te slijten en is nu al ingeburgerd. Niet alle landen zijn hetzelfde maar mensen zijn overal hetzelfde.
Correctie, je bekijkt een film over fentanyl in Noord-Amerika, je beweert dat de drug hier ook aan een opmars bezig is en ik stel er een kritische vraag over.

Correctie, je bekijkt een film over fentanyl in Noord-Amerika, je beweert dat de drug hier ook aan een opmars bezig is en ik stel er een kritische vraag over.
Ik blijf bij mijn standpunt, rekening houdende met aangepaste cijfers wegens kleiner land/bevolking. Laat ons over tien jaar terug kijken, ik zal met plezier ongelijk krijgen.

The Haunting - Rboert Wise (1963)
Duidelijk gedateerd als een horror film, maar wat een sfeervolle film zeg. Ik heb er van genoten als film, maar ben geen moment bang of geschokt geweest (behalve misschien door de homofobie tegenover het karakter Theo :unsure: ). Theo en Dr Markaway waren mijn favoriete karakters, Claire Bloom en Richard Johnson acteren dan ook op een hoog niveau.

Terug
Bovenaan