Welke film heb je vandaag gezien en wat vond je ervan?

Bevestigde voor mij wel een beetje dat Bruce Wayne gewoon niet zo'n interessant personage is en dat de villains en de wereld rond hem belangrijker zijn. Hier lossen ze het een beetje op door Wayne amper aan bod te laten komen, wat ook een beetje de theorie volgt dat Batman Bruce Wayne verdrongen heeft en dat Wayne nu eigenlijk de vermomming is van Batman. Dat deze film nogal uitdrukkelijk aan Se7en en Zodiac doet denken paste hier ook wel, door deze keer iets meer focus te leggen op de detectivekant van Batman kon deze versie zich voldoende onderscheiden van de voorgangers. RPattz is een heel onopvallende Batman maar daar kan hij zelf niet zoveel aan doen denk ik. Wel credits voor Colin Farrell die zich duidelijk amuseerde met zijn soort van New York De Niro pastiche vertolking.
Zelfs als Wayne zit het pak continu onder zijn kleren, dus inderdaad Wayne is de vermomming. Ik vond Pattinson wel best een goeie Batman maar een mindere Wayne deels door die balans. Nuja gezien het einde van de film denk ik wel dat de balans Wayne/Batman beter gaat zijn in het vervolg. Dat hij dan beseft dat hij een symbool van hoop en niet van angst moet worden zou wel is een heel boeiend vervolg kunnen opleveren.

Spiderhead

Hemsworth "acteert beter dan ooit" in deze "fantastische film" volgens Netflix. Mja, omdat, en niet alleen Hemsworth, ze zowat alle mogelijke emoties, al dan niet gecombineerd, moeten tonen als acteur? Dat lijkt me basic skill te zijn. Wat overblijft is best een onderhoudende psychologische thriller maar fantastisch wordt deze toch nooit. 6/10

Thor: Love and Thunder
Heel hard genoten van deze film. De hele film door mij doodgelachen (behalve het einde): van de Jean-Claude Van Damme split tot Korg met zijn Spaceviking story en uiteraard: de geiten 😍. En wat voor een villain heeft Bale neergezet! Literal chills!

Disclaimer: ik vind Thor: Ragnarok bij het beste van Marvel zitten en kan Waititi écht wel smaken, dus deze film was right up my alley.

Jurassic World: Dominion

Met heel erg lage verwachtingen binnen gegaan, en (wss grotendeels daardoor) toch positief verrast buiten gekomen
De basispremisse is volstrekt belachelijk en cringy (en al zeker het grote booswicht zelf), maar los daarvan heb ik me er toch goed geamuseerd.
Paar leuke setpieces (malta!) en leuke knipogen naar de vorige films ook

6/10

- The Godess (1960) 7/10

- The Many Saints of Newark (2021) 7/10

- Harlan County U.S.A. (1976) 7/10

- Uncharted (2022) 4/10

- Waves (2019) 8/10

- CODA (2021) 6/10

- Investigation of a Citizen Above Suspicion (1970) 8/10

- King Richard (2021) 7/10

- X (2022) 7/10

Copie Conforme (Abbas Kiarostami, 2010) - 9/10
Mijn eerste film van Kiarostami, gekozen zonder er veel van te weten omdat dit een toegankelijke instap leek. Het begin van de film ligt wat in de lijn van de Before films van Richard Linklater: een intelligente walk & talk film, in dit geval onder andere over kunst en de waarde van kopieën. Maar ongeveer halverwege neemt de film een opvallende wending waardoor sommige ideeën van de film op een persoonlijke en emotionele manier binnen de context van een relatie uitgewerkt worden en je een puzzel voorgeschoteld krijgt over wat nu echt is en wat niet. Een heel sterke, uitdagende film, één van de beste die ik dit jaar al gezien heb.
Gek dat ik deze post gemist heb. Ik het een nogal rare keuze voor kennismaking met Kiarostami. Niet dat het geen fantastische film is, maar ik zou denken dat je je zou willen onderdompelen in de Iraanse filmkunst als je aan ol' Abbas begint. Als je aan dat deel van zijn filmografie wil beginnen, raad ik aan om Close Up te bekijken zonder daar iets op voorhand over op te zoeken. Maar ja, Copie conforme, now there's a fucking film. De gelijkenissen met de Before films vielen mij ook op, en gezien de leeftijd van de personages, moest ik vooral aan Before Midnight denken. Maar de walk-and-talks en de filosofische gesprekken zie je natuurlijk in alledrie.
Ik hou van films die zo voor je ogen transformeren, waar identiteiten veranderen en overlopen in elkaar, waar niets is wat het lijkt te zijn maar tegelijkertijd je ook niet echt kan weten wat is en wat niet is. Deels Lynchiaanse puzzel, deels relatiedrama à la Linklater, maar ook deels bona fide arthouse in de traditie van Alain Resnais.

Bevestigde voor mij wel een beetje dat Bruce Wayne gewoon niet zo'n interessant personage is en dat de villains en de wereld rond hem belangrijker zijn.
Net daarom dat Batman Returns voor mij nog steeds bovenaan staat in de Batman-ranks.

Batman Returns
The Batman
The Dark Knight
Batman
The Dark Knight Rises
Batman Begins
Batman Forever
Batman & Robin

Laatst bewerkt:
Top gun meegepikt in de cinema.
7.5/10
trip down memory lane. Veel referenties. Verhaal dunnetjes maar wat boeit dat...

ik ben Elvis gaan zien.
Typische Baz Luhrman film, maar dat past goed bij Elvis, denk ik.
Ik ben zelf geen Elvis-fan, en toch heeft de film mij goed kunnen boeien (y)

Jurassic World Dominion

Het overbodige deel dat ze niet hadden moeten maken.
Samenraapsel van toevalligheden en clichés waardoor alles op het einde in de plooi moet vallen.

All The Money In The World - Ridley Scott
Hmm ja, degelijke film.
Christopher Plummer en Michelle Williams doen het uitstekend maar Mark Walbergh speelt zoals altijd gewoon zichzelf.
Soms werkt dat, soms niet.
In dit geval zeker niet.

Lotr: the fellowship of the ring extended. Toch een 20 jaar geleden ik deze nog had gezien. Als tiener was ik toen totaal geen fan en vond ik deze zelfs boring.
Deze keer toch wel hard genoten van de film, was zelfs verbaasd dat de film ineens gedaan was.
Vanavond dus Deel 2 en morgen Deel 3

Major League (1989)​

Deze film heeft werkelijk niks om het lijf, zeer dun verhaaltje en erg voorspelbaar allemaal.

Maar toch heeft het z'n charme en is het zeker een ontspannend filmpje.

Daarom toch 6,5 /10.

Terug
Bovenaan