Welke film heb je vandaag gezien en wat vond je ervan?

Everything Everywhere All At Once

Mooi voorbeeld van zoveel mogelijk onzin te steken in 1 film en hopen dat het wat zal worden.
Ik vond er alvast geen hol aan.

Blij dat er zoveel mensen hier recent about time ontdekken :love: echt een heerlijke film, al snap ik nog altijd niet dat hij in de markt gezet is als romcom, want hij geeft je echt wel een stevige emotionele schop onder je kloten..

Idd gisteren bekeken en een van de beste films die ik heb gezien.

Everything Everywhere All at Once. Vrij chaotische film imo. Niet slecht maar het laatste half uur was er mij te veel aan.

Everything Everywhere All at Once 7.5/10

Die laatste gevechtsscene waar iedereen zo bizarre zaken moet doen om te hoppen naar een ander universe is gewoon toeliggen vant lachen.

Doctor strange and the multiverse of madness. 5/10 te chaotisch. Als je dan toch wil multiversehoppen doet bovenstaande film het veel beter.

Top gun maverick. Aangename film met voorspelbaar einde. 7/10

Doctor strange and the multiverse of madness.
Tijdens de film in slaap gevallen. Dan kan mij de film niet echt boeien 🤪

Men : 7,5/10

Wtf did I just watch 🤪
Wel weer zo'n film waar ik toch de diepere betekenis moest gaan opzoeken. Uiteindelijk kan je het op verschillende manieren interpreteren.
Ik vond het wel iets hebben, wel iets totaal anders dan Garland zijn voorgaande films.

Wtf did I just watch 🤪
Wel weer zo'n film waar ik toch de diepere betekenis moest gaan opzoeken. Uiteindelijk kan je het op verschillende manieren interpreteren.
Ik vond het wel iets hebben, wel iets totaal anders dan Garland zijn voorgaande films.
Ik heb zo m'n interpretatie, maar die is redelijk basic. Zal wss niet volledig kloppen.

Ik heb zo m'n interpretatie, maar die is redelijk basic. Zal wss niet volledig kloppen.

Wtf did I just watch 🤪

Is de hele clue niet gewoon vrij simpel dat:
alle mannen hetzelfde zijn?

Wist ook niet goed wat ik van moest vinden, uiteindelijke wel enterainende horror/sci-fi, maar trapt wel veel open deuren in :p

Cats (Tom Hooper, 2019) - 2/10

Dit is al van even geleden maar ik heb nu pas de kracht gevonden om mijn mening te formuleren.

De cinefiele hel. Ik heb in de donkere afgrond gekeken en zag daar enkel haarballen en CGI furries. Ik had altijd al een morbide nieuwsgierigheid om te zien hoe slecht deze film zou zijn en of er misschien toch wat mee te lachen viel als een "so bad it's good" film. Misschien dat dit ooit een cultklassieker wordt of dat het leuker is om in gezelschap naar te kijken om het wtf-gevoel te delen maar alleen op mijn donker appartement was dit een deprimerende en verontrustende ervaring waar ik snel spijt van had. Ik heb hier werkelijk niks positief over te zeggen.

Tom Hooper heeft met Cats een paar dingen bijna permanent voor me weten te verpesten, waaronder film, katten, zang en Idris Elba. Onbegrijpelijk dat deze man na het vreselijke Les Misérables geld en gezag kreeg om nog een musical te maken. In een eerlijke wereld zou hij na Cats gedwongen worden om een ander beroep te gaan zoeken. Nu ik het zo uittyp, word ik er weer boos over dus misschien is die 2/10 nog te gul en is dit de eerste film die 1/10 oftewel 0.5/5 op mijn Letterboxd verdient.

Om Clay Davis uit The Wire te quoten: "shameful shit".

Wtf did I just watch 🤪
Inderdaad voor interpretatie vatbaar, en het lijkt mij ook bewust open gelaten. Maar mijn interpretatie van die hele geweldige eind-act:
"Toxisch" (in dit geval mannelijk) gedrag dragen we al lang mee, over meerdere generaties. Het komt ingrained vanuit de oudheid (de initiële green man), en dit geven we door naar nieuwe generaties. Maar telkens komt er iets zieligers uit (elk figuur dat uit een "geboorte" komt is zwakker dan het vorige, met de culminatie in haar ex-man), dat wel de kenmerken van ervoor meedraagt (de in 2 gesneden hand), maar toch verder afdrijft van het origineel.
Geoffrey zelf lijkt mij dan een echt figuur te zijn, en vertegenwoordigt een "normale fatsoenlijke" man. Die "normale" man wordt jammerlijk genoeg door een vrouw als "dezelfde toxische lul" bekeken, en zo gaat ze er ook naar acteren, waardoor Geoffrey ook gedwongen wordt naar bepaald acties.
Ik gok dan ook dat Geoffrey het enige echte element is, en hij effectief echt dood is / vermoord door Harper (cfr. de finale eind-scene).

Is de hele clue niet gewoon vrij simpel dat:
alle mannen hetzelfde zijn?
Mogelijks, en / of:
zij (= de vrouwen) ziet alle mannen als hetzelfde.

Laatst bewerkt:
Cats met Judi Dench in een te dikke pelsen frak is een van de meest onderschatte films van de laatste jaren, hilarische film die full out gaat :love: .

Zelf The Battle of Algiers gezien en die was echt sterk. Beelden van die burgerslachtoffers kwamen zwaar binnen en tonen nog maar eens aan dat een oorlog enkel verliezers kent.

Kot voor mij alleen en dus nog eens tijd om te streamen via Mubi. Straks nog eens een Wong Kar Wai opzetten ... twijfelen tussen 2046 of Chung King Express. Of toch nog iets anders ... Keuzes!

2046 > Chunking
Ik denk dat de meningen over 2046 het meest verdeeld zijn. Ik was lichtjes teleurgesteld toen ik die niet zo lang na In The Mood For Love zag, maar ik heb al gemerkt dat mensen die 2046 echt goed vinden het meteen vaak de beste film van Wong vinden. Een rewatch staat alvast op de planning voor binnenkort.

Chungking Express heb ik recent nog eens opnieuw bekeken en die vond ik nu beter dan tijdens de eerste kijkbeurt, vooral omdat ik de tweede verhaallijn nu hoger inschat dan toen. Waarschijnlijk is dat momenteel mijn favoriet van hem na In The Mood For Love.

Mood > Chungking > Days of Being Wild > Fallen Angels > 2046 > Happy Together >>>> My Blueberry Nights

Fallen Angels en Happy Together staan hier ook klaar om opnieuw te zien maar ik ben vooral benieuwd of Days of Being Wild nog kan tippen aan mijn herinneringen ervan. Binnenkort ga ik ook eindelijk The Grandmaster en The Hand voor het eerst kunnen zien via Mubi!

Laatst bewerkt:
In the Mood for Love is de enige WKW die ik meermaals gezien heb, dus mijn rangschikking zal hoogst waarschijnlijk veranderen na rewatches, maar voorlopig gaat 'ie zo:

1. 2046
2. Days of Being Wild
3. Fallen Angels
4. In the Mood for Love
5. Chungking Express
6. As Tears Go By
7. The Grandmaster
8. Ashes of Time
9. Happy Together

2046 bengelt hier ergens gans achteraan. Fantastische soundtrack dat wel.

1. In the Mood for Love
2. Rest van zijn 90's era.
3. 2046

Moet er nog wel een handvol zien. Nog steeds niet toegekomen aan The Grandmaster bvb.
Een van mijn favoriete tv herinneringen als stoner eind jaren 90 is thuiskomen na een avondje stappen, stikkapot mij in de zetel ploffen, en dan met het zappen deze man spontaan ontdekken via Chunking Express. Mind was blown.

ot: Eindelijk eens toegekomen aan een Ozu. The End of Summer(1961).

Als ik mij goed herinner had ik hem 20 jaar geleden al een gecheckt na een intense Kurosawa fase en vervolgens direct afgeschreven.
Nu ik al wat grijze haren heb ligt me dit ritme van film wel. Halfweg besefte ik echter dat er hier toch enorm veel nuance in zit en achtergrond bij hoort die mij als westerling eigenlijk volledig ontgaat. Desondanks toch van genoten. Voor een film van 60 jaar oud was dit ook gewoon echt mooi om te kijken. Het geheel voelde met momenten aan als een zacht melodramatische soap die eerder de geschiedenis van een tijdperk probeert te eren. Maar dat kan ook zijn wat ik er van maak.
Die doomy muziek tijdens de begrafenis alsof er een gigantisch kwaad werd verwerkt vond ik wel serieus verwarrend.

Terug
Bovenaan