Welke film heb je vandaag gezien en wat vond je ervan?

Alle films van WKW zijn wel de moeite waard lijkt mij, althans degene die ik toch gezien heb. Fallen Angels vind ik tot nu toe stilistisch de mooiste. Als er iets is als een "shoegazefilm", dan komt dat toch in de buurt.

Sheesh, ik kan mij al niet meer herinneren wanneer ik me nog eens zo met een film geamuseerd heb als met The Northman. Khad gedacht, gezien Egger's vorige films, een traag maar zinderend en sfeervol stukje cinema voorgeschoteld te krijgen. Wrong. Sfeer met hopen en doordenkt van zinderende haat en bloedlust maar traag? Amleth / Skarsgård is in deze een force of nature en stuwt de film onvermoeibaar aan rotvaart richting conclusie. Een lust voor het oog, het oor! 👌
Da's 3 op 3 voor Eggers. :woohoo:

The Lost City of Z - James Gray (2016)
Meer Apocalypse Now dan Indiana Jones.
Jammer dat het soms wat on samenhangend is, ik denk dat een betere regisseur hier een meesterwerk van had kunnen maken.
Uiteindelijk doet Gray het hier niet slecht, en ik ben echt wel fan van deze film, maar het voelt toch aan als een gemiste kans.
Ik vind wel dat hij ondergewaardeerd wordt als ik de reviews zie. Ik vind hem toch beter dan een 7/10.

Eternals
To be honest: 2u37min van mijn leven verspild. Wat was me dat zeg? Ik had al redelijk harde kritieken gelezen, maar dacht dat ik over het algemeen wel milder ben, maar heb het gevoel dat ik nu zelfs harder ben… Ik kan me niet direct een moment voorstellen in de film dat ik goed vond (maar heb hem niet afgezet omdat ik dacht: het is Marvel, er komt nog wel wat actie). Maar ook die actie stelde niet zoveel voor. Missed opportunity, want heb het gevoel dat de personages en het verhaal mij wel zouden liggen.

Monos-photo.jpg

Monos
Colombiaanse film die voor mij wat te vaag bleef en te weinig ergens naartoe ging, maar visueel met momenten wel mooi gefilmd.

Entertainment op een vrijdagavond als het allemaal niet te veel inspanning mag vergen :) Typische romcom. 6/10.
iemand zei hier: uncharted film ! dit deed me nieuwsgierig worden.

maar zoals je zegt: het is verdorie een romcom !! wat een zever, er werd gezwetst aan 200 per uur, ik zag amper iets dat naar uncharted of indy jones deed ruiken.

echt een stront film

The Lost City

Meer uncharted film dan de uncharted film.

Brad Pitt die precies de verkeerde set was opgewandeld en evensnel terug weg was.

Top quality cringe. Splosions, rumble en guns. Harry potter on shrooms en megalomania.
sorry maar het is een pure kak film. hoezo uncharted? ik zag amper avontuur en actie.

sorry maar het is een pure kak film. hoezo uncharted? ik zag amper avontuur en actie.
uncharted is voor mij evenveel humor en drama als actie en avontuur. zeker de vierde uncharted game.
misschien eerder mijn mening over de uncharted film dan die over lost city.
als je voor de actie en shootouts kwam, ja dan ga je teleurgesteld zijn. al zijn sommige actie scenes wel vrij vermakelijk.

The 355

Dom actievehikel waarin vrouwen met een laptop en een gsm alles kunnen.
En bovendien kunnen ze elke man in elkaar slaan.

The northman
6.5/10
Visueel dik in orde. Of het historisch accuraat was weet ik niet. Verhaal...dubbel
Het verhaal begint als zoon van een koning. Het is bewust vaag gehouden maar naarmate de film verder kabbelt merk je dat de koning zijn rijk niet zo groot was. Als hij dan onder het mom van een slaaf te spelen bij de moordernaar van zijn vader komt lijkt deze gewoon een gegoede landlord te zijn. Legers komen er niet aan te pas. Als de film gedaan is besef je gewoon dat het gewoon een man vol haat is die wraak wil en wil terugnemen wat van hem afgenomen is.. een koninkrijk dat uit 7 hectare bestaat.... dubbel gevoel.

finaal heb ik nog een half puntje afgetrokken omdat de hoofdacteur constant rondloopt als die kerel in 'the slap'
ik moest er steeds aan denken.

Laatst bewerkt:
The northman
6.5/10
Visueel dik in orde. Of het historisch accuraat was weet ik niet. Verhaal...dubbel

Film is altijd fictie (ook biografieën) of hooguit een vertelling van één bepaald perspectief, maar het deel

van de poorten naar de hel is zeker accuraat. Niet dat de echte feiten echt gebeurd zijn, maar de Hekla is een vulkaan in IJsland die "de poort naar de Hel" werd genoemd en frequent zeer explosief uitbarstte. Dus dat deel is niet gelogen, ook al weet/denk ik niet of de exacte feiten ook echt zijn gebeurd. Dat maakt ook niet. Heel groot deel is ook gebaseerd op "mythologie, legendes, saga's". Daar draait het ook wat minder om. Hekla wordt niet specifiek genoemd, maar de film leek me eigenlijk in die contreien gefilmd, stond gekend voor de settlements van de Vikings in de buurt, en de vulkaan getoond in de film lijkt me specifiek op die vulkaan gebaseerd.

Zelf dus ook gisteren The Northman gekeken. Eerste film die ik in de cinema zie in vijf jaar tijd. Ik doe dat echt niet veel, maar hier maak ik wel een uitzondering voor. Ik vond het een goede film, al denk ik dat ik toch de voorkeur zou geven aan The Lighthouse of The VVitch, maar het is wel een zeer toffe, leuke, spannende, eigenzinnige en geslaagde film. En vergelijken met Eggers zijn eerdere films is toch al de lat heel erg hoog leggen. Denk wel dat deze meer "toegankelijk" is, in de zin dat iemand die een "horror" (of slasher) verwacht als hij/zij The VVitch bekijkt bedrogen zal uitkomen en dat iemand die The Northman kijkt als hij/zij een film over Vikingen verwacht, toch niet ontgoocheld zou mogen zijn.

Laatst bewerkt:
@zwarten
Het was hem nooit om zijn vader's koninkrijk te doen maar puur om wraak. Halverwege leert hij al dat dat de voorspelling van zijn vader is uitgekomen en dat Fjoolnir zijn vader's rijk niet heeft kunnen houden en verslagen is door Harald of Norway. Daarom dat die nu in exile op ijsland woont.

The northman
6.5/10
Finaal begint het verhaal als zoon van een koning. Het is bewust vaag gehouden maar naarmate de film verder kabbelt merk je dat de koning zijn rijk niet zo groot was. Als hij dan finaal onder het mom van een slaaf te spelen bij de moordernaar van zijn vader komt lijkt deze gewoon een gegoede landlord te zijn. Legers komen er niet aan te pas. Als de film gedaan is besef je gewoon dat het gewoon een man vol haat is die wraak wil en wil terugnemen wat van hem afgenomen is.. een koninkrijk dat uit 7 hectare bestaat.... dubbel gevoel.
De film is een verfilming van de sage waarop Hamlet gebaseerd is, dan weet je toch ongeveer waar het heen gaat?

@zwarten, het is sowieso gebaseerd op een viking/scandinavische legende die, zoals @Jules 'ezechiel 25:17' Winnfield zegt, de basis vormde voor Hamlet. Dus de gebeurtenissen an sich zijn niet historisch, en dat is ook niet de bedoeling.

Maar de weergave van vikingcultuur is echter zeer accuraat, zelfs de zaken die u raar leken, bvb:
  • Kleine koningrijken: De vikingen waren sowieso een hotseklots van kleine grondgebieden waar iedereen zichzelf "koning" noemde van zijne eigen achtertuin, die elkaar constant bevochten.
  • Harald: Wordt effectief gedacht dat hij de eerste grote "koning van Noorwegen" was, al is dat allemaal redelijk onduidelijk.
  • Ijsland: Veel vikingen zijn effectief naar Ijsland getrokken om daar hun eigen ding op te zetten. De specifieke locatie heeft @Lakigigar al beschreven.
  • Berzerkers: Effectief een bestaande warrior unit uit de viking rangen.
    • Ze bestonden effectief uit "bear" en "wolf" categoriën, die elk een vechtstijl typeerden.
    • Die mannen stonden ook bekend om "volledig buiten hun zinnen aggressief te worden en geen pijn te voelen" in battle. Het woord "berserk" wilt dat dan ook letterlijk zeggen.
      De theorie (non confirmed) is dat dit door drugs kwam. Vrij goed te zien in de film als ze daar allemaal beginnen te trippen en zich als beer/wolf te gedragen.
  • Heel de mythologische / religieuze insteek met mannelijke heksen, valhalla, visioenen, valkyrie, willen sterven in battle, gates of hell, ...

Doctor Strange and the Multiverse of Madness

Wel van genoten eigenlijk. Wel wat dingen gemist door bepaalde vorige films niet te zien denk ik. In welke film speelt Wong nog mee?

Ik heb enkel Dr Strange, Avengers en Wandavision gezien waar Strange in meedoet.

Doctor Strange and the Multiverse of Madness

Wel van genoten eigenlijk. Wel wat dingen gemist door bepaalde vorige films niet te zien denk ik. In welke film speelt Wong nog mee?

Ik heb enkel Dr Strange, Avengers en Wandavision gezien waar Strange in meedoet.
Hij heeft nog 2 kleine rollen in Shang-Chi en No Way Home, maar normaal niks noemenswaardig (buiten dat in NWH even terloops wordt verteld dat Strange niet langer Sorcerer Supreme is en dat Wong dat nu is). Voor zover ik me kan herinneren, niks anders (maar er zullen er hier wel zijn die mij kunnen verbeteren als dat zo is).

@zwarten
Het was hem nooit om zijn vader's koninkrijk te doen maar puur om wraak. Halverwege leert hij al dat dat de voorspelling van zijn vader is uitgekomen en dat Fjoolnir zijn vader's rijk niet heeft kunnen houden en verslagen is door Harald of Norway. Daarom dat die nu in exile op ijsland woont.
dat stuk heb ik dus gemist!
een nachoprobleem gehad en een toch wel kritiek stukje informatie gemist :s

Terug
Bovenaan