Welke film heb je vandaag gezien en wat vond je ervan?

Ik sta waarschijnlijk alleen, maar Andrew Garfield is mijn favoriete Spider-man. Die films zijn niet zonder hun gebreken en Garfield is ietsje te hipster-cool als Peter Parker, maar zijn Spider-man is spot on. Kerel was ook oprecht het beste aan heel No Way Home.

Kick-Ass zou ik ook nog in het pantheon van beste super hero films durven zetten. Niet de sequel, want dat is vuile bagger voor kleuters.

En de eerste The Incredibles, sowieso.

2x zeer goed inderdaad. Sequel nog niet gezien van beide.

The dark knight en Logan.

Minder fan van eerste maar ja, kan wellicht niet ontbreken. De status heeft het wel. Logan nog niet gezien, maar X-men films ben ik wel van fan om dit jaar eens allemaal in volgorde te zien mits de volledige franchise af is omdat het geheel verhuist naar MCU (enkel de eerste 2 gezien maar die spraken me wel aan).

Joker kan ook niet ontbreken als we het over beste superheldenfilms hebben, al is dat meer een oorsprongsverhaal van beste supervillain en kan die ook apart gezien worden. Vind ik vooral goed door het laagje maatschappijkritiek op een thema dat voor mij gevoelig ligt en het geheel een stuk donkerder maakt.

Nog een weekendje met een paar klassiekers achter de kiezen:

Pulp Fiction (1994, Tarantino)

Zalige film, ben wel fan van verhalen die niet echt een conventionele plotontwikkeling hebben en vooral draaien rond personagestudies. Zeker als de personages even memorabel zijn als de bad guys in een Cormac McCarthy roman.

It's A Wonderful Life (1946, Capra)

Ik zou precies veel liever deze mierzoete wholesomeness elk jaar op kerstmis op de buis zien passeren dan Home Alone. :S Ultieme Dickensiaanse feel good met James Stewart <3.

Nog een weekendje met een paar klassiekers achter de kiezen:

Pulp Fiction (1994, Tarantino)

Zalige film, ben wel fan van verhalen die niet echt een conventionele plotontwikkeling hebben en vooral draaien rond personagestudies. Zeker als de personages even memorabel zijn als de bad guys in een Cormac McCarthy roman.

It's A Wonderful Life (1946, Capra)

Ik zou precies veel liever deze mierzoete wholesomeness elk jaar op kerstmis op de buis zien passeren dan Home Alone. :S Ultieme Dickensiaanse feel good met James Stewart <3.
Eerste kijkbeurt van beide films?

Eindelijk Tenet gezien. Zeer Nolan: knappe blockbuster met enkele coole set pieces, wat ingewikkeld thema (dat uiteraard weer helemaal moet uitgelegd worden door één van de personages) en goeie acteerprestaties. Weinig op aan te merken eigenlijk, al kunt ge sommige zaken wel raden
(wie er uit die eerste inversion door kwam op de luchthaven, wie dode dude is met de blauwe band op't eind..)
. Maar dat vergalde het plezier niet.
Om goed te zijn zou ik hem nog wel eens moeten zien maar voorlopig oordeel: goeie film, zeker niet z'n beste maar sowieso beter dan veel middelmaat dat uit komt.

Laatst bewerkt door een moderator:
Joker kan ook niet ontbreken als we het over beste superheldenfilms hebben, al is dat meer een oorsprongsverhaal van beste supervillain en kan die ook apart gezien worden. Vind ik vooral goed door het laagje maatschappijkritiek op een thema dat voor mij gevoelig ligt en het geheel een stuk donkerder maakt.
Zo goed is die nochtans niet, eigenlijk was die film beter geweest als hij ging over een random dude en niet over de Joker

Vanaf dat ze zijn plank op zijn gezicht kapot slaan zie je waar het heen gaat. Dat personage geeft zich over aan zijn issues en verzet zich er niet tegen. Destijds werd de vergelijking met Taxi Driver vaak gemaakt en daar zit het grote verschil tussen beide: Arthur Fleck geeft zich over aan zijn mental issues, Travis Bickle niet. En ook ja wat moet je bij die film boeien: ja je kijkt naar een zielig meelijwekkend figuur maar het blijft wel de Joker. Cinematografisch is die film echt goed en boeiend en Phoenix zen oscar is verdiend maar plotgewijs zijn er duidelijk. Dat en het is echt gwn Taxi Driver, King of Comedy en een scheut netwerk.

The Killers ('46)
The Asphalt Jungle
The Killing
On Dangerous Ground

Film noir zoals ik ze graag heb: straight forward en geen convoluted nonsens zoals The Big Sleep.

Hard Boiled
Na de lovende kritieken ook eens bekeken, over the top shootouts met een high body count, yakuza movies zijn nooit echt mijn ding geweest en het is pas in de hospitaal scene dat ik 'mee' was.

Drunken Master
Basically een one man show voor Jackie Chan, non stop slapstick en kung fu.

Enter the Dragon
Samen met Bloodsport mijn favoriete MA movie, het viel me pas nu op hoeveel de film aan een James Bond film deed denken.

The General
Het prototype van de moderne actiefilm, de film heeft het allemaal: actie, avontuur, comedy en romance.

Sherlock Jr.
Minder goed dan The General maar toch heel genietbaar.

Een mening als
Zo goed is die nochtans niet, eigenlijk was die film beter geweest als hij ging over een random dude en niet over de Joker

Vanaf dat ze zijn plank op zijn gezicht kapot slaan zie je waar het heen gaat. Dat personage geeft zich over aan zijn issues en verzet zich er niet tegen. Destijds werd de vergelijking met Taxi Driver vaak gemaakt en daar zit het grote verschil tussen beide: Arthur Fleck geeft zich over aan zijn mental issues, Travis Bickle niet. En ook ja wat moet je bij die film boeien: ja je kijkt naar een zielig meelijwekkend figuur maar het blijft wel de Joker. Cinematografisch is die film echt goed en boeiend en Phoenix zen oscar is verdiend maar plotgewijs zijn er duidelijk. Dat en het is echt gwn Taxi Driver, King of Comedy en een scheut netwerk.
Een mening als een ander zeker :p voor mij staat Joker in mijn top 5 aller tijden.

MV5BMDZjYTI0NTctNmM0MS00ZTUwLWE5ZTktNjEwYzE5MzJiNWFlXkEyXkFqcGdeQXVyNzQ0MDUyMzg@._V1_.jpg

Under The Silver Lake (2018): 8/10 (dir. David Robert Mitchell)
Prima film. Een soort van mysterieverhaal over een verdwijning maar dan knettergek, soms zelfs een beetje stonervibe, maar vooral lynchiaans in stijl. De hele film lijkt mij ook een oude aan Hollywoodcultuur van vroeger met heel veel referenties. In die zin deed het me een klein beetje denken aan Once Upon a Time in Hollywood... . Veel referenties (duidelijk en minder duidelijk) maar ook qua stijl naar Hitchcock, zelfs nog meer dan naar Lynch. Doet me eraan denken dat ik Mulholland Dr. dringend nog eens opnieuw moet zien. Robert Mitchell lijkt me wel een regisseur met toekomst, eigenlijk is dit iets anders als It Follows maar voor mij toch weer een succes. Absoluut wel iemand die op termijn een naam kan krijgen in de business.

CHRISTINE.

goh ja, john carpenter, heb het wel wat voor die vent,
maar ik snap toch de cult in deze film niet hoor....

ok film is bijna 40 jaar oud, maar die auto die zichzelf constant herstelt, hoe goofy is dit allemaal wel niet.

Windfall

Prachtige, dromerige locatie en best wel goede acteerprestaties, met Jason Segel voorop. Maar verder zijn het verloop en de ontwikkelingen van de characters redelijk cliché en kabbelt het wat voort. En het einde ruins the whole damn thing. 5,5/10

Op Netflix naar Michiel De Ruyter gekeken, met in de hoofdrol Frank Lammers, gekend van zijn rol als Ferry in Undercover. Ook Rutger Hauer speelt er in mee. Wie dat ik moet ik niet vertellen.
Voor een Nederlandse film vond ik de productiekwaliteit echt hoog. Best een aanrader.

windriver_unit_00143_lg_wide-7e9d771b3900a595c03cd9c84e29419121e0e54f-s900-c85.jpg

Wind River (2017): 7/10 (dir. Taylor Sheridan)
Goede en aangename film maar het voelt wat te veel als binnen de lijntjes kleuren aan. Type verhaal hebben we vroeger wel vaker gezien, al is het wel in een ander en interessanter jasje. Wordt naar mijn insziens her en der wel een beetje overgewaardeerd.

Nog eens een rewatch gedaan van Kingsman: The Secret Service omdat ik de derde wil bekijken. Blijft een heel goede parodie op de spy film. Zeker de scene met de ontploffende security implants blijft golden!

The Matrix Resurrections
Derde keer dat ik hem zie en heeft toch echt wel zijn plaats naast Reloaded en Revolutions. Op een heel andere manier maar daarom niet minder genietbaar. Toch knap dat Wachowski durfde om echt iets heel WTF te doen in plaats van gewoon een safe sequel uit te brengen. Enkel NPH is een dikke miscast voor mij persoonlijk. Mijn broer vond dat dan weer niet.

The Thin Red Line
Van deze ook wel genoten maar dnno, sleepte mij precies veel minder mee dan soortgelijke films. Paar dubieuze castings zoals Clooney en Travolta haalden mij ook wel uit het verhaal.

Terug
Bovenaan