Welke film heb je vandaag gezien en wat vond je ervan?

Dune - Dennis Villeneuve (2021)
Ik weet niet waarom maar ik zie Timothee Chalamet echt niet graag acteren. Komt voor mij precies altijd zo stijf, emotieloos en houterig over. Heeft ook constant dezelfde blik met zijn ogen half open en zijn wenkbrauwen opgetrokken.

Voor de rest is dit vooral een mooi uitziende film, met een degelijke soundtrack. Rebecca Ferguson vond ik wel sterk acteren.
Ik vind wel dat deze film hetzelfde probleem heeft voor mij als Blade Runner qua Dennis Villeneuve films, hij heeft precies moeite met emotie te weerspiegelen in zijn recentere films of een band te creëren met de karakters in de film. Wat vreemd is want in Arrival en vooral Prisoners lukte hem dat wel zeer goed.

Public Enemies (2009) - 6,5/10

'Laten we iets breinloos kijken en lukraak kiezen op Prime'

Leuke setting, cinematografisch in orde maar flutplot en oppervlakkige personages.

Topcast maar er gebeurt niet veel.

Ik weet niet waarom maar ik zie Timothee Chalamet echt niet graag acteren. Komt voor mij precies altijd zo stijf, emotieloos en houterig over. Heeft ook constant dezelfde blik met zijn ogen half open en zijn wenkbrauwen opgetrokken.
Call Me By Your Name al gezien? Staat nog op Netflix iirc. Na die te hebben gezien geef ik elke Chalamet film wel een kans. Voor mij persoonlijk toch wel 1 van de meest interessante nieuwe talenten in ontwikkeling.

Ot: Synecdoche New York(Charlie Kaufman, 2008)

Gitzwarte comedy die eigenlijk met een kapotanalyserende "gimmick" nog best oprecht en weinig subtiel uit de hoek weet te komen. Dat zegt een eerste viewing toch.

Ga ik met veel plezier deze week al eens opnieuw bekijken maar echt veel wijzer zal ik er waarschijnlijk niet uit komen.

Public Enemies (2009) - 6,5/10

'Laten we iets breinloos kijken en lukraak kiezen op Prime'

Leuke setting, cinematografisch in orde maar flutplot en oppervlakkige personages.

Topcast maar er gebeurt niet veel.
beetje mijn gevoel ook.

ik wou die film echt graag uit kijken, zeker met zo'n moderne don corleone en maffia stijl, maar voelt heel leeg aan, en gebeurt inderdaad heel weinig.

halfweg uitgezet dan maar

Voor de rest is dit vooral een mooi uitziende film, met een degelijke soundtrack. Rebecca Ferguson vond ik wel sterk acteren.
Ik vind wel dat deze film hetzelfde probleem heeft voor mij als Blade Runner qua Dennis Villeneuve films, hij heeft precies moeite met emotie te weerspiegelen in zijn recentere films of een band te creëren met de karakters in de film. Wat vreemd is want in Arrival en vooral Prisoners lukte hem dat wel zeer goed.
Bij mij verschilt het wat van Chalamet tot Chalamet. Rekeninghoudend met hoe Paul in het boek is is dit wel topcasting en een topvertolking van dat personage. In French Dispatch vond ik dan weer dat hij aan het overacten was. De jongen wilt soms wat teveel tonen wat hij kan maar zou dat eigenlijk moeten intomen.

Rambo Last Blood (2019). 4/10

Dit was echt wel de slechtste van de 5 rambo-films. Sly is echt wel te oud om dit nog te spelen. Zeer onrealistisch scenario, alsof je zomaar 200 man kan ombrengen zonder dat er ordediensten aan te pas komen.

Ot: Synecdoche New York(Charlie Kaufman, 2008)

Gitzwarte comedy die eigenlijk met een kapotanalyserende "gimmick" nog best oprecht en weinig subtiel uit de hoek weet te komen. Dat zegt een eerste viewing toch.

Ga ik met veel plezier deze week al eens opnieuw bekijken maar echt veel wijzer zal ik er waarschijnlijk niet uit komen.
Na Mulholland Drive en misschien nog There Will Be Blood de beste film van de jaren ‘00 voor mij (zonder echt hard na te denken wat ik over het hoofd zou zien).

Heeft wat gebreken en op zich zou ik liever hebben dat een andere regisseur een scenario van Kaufman verfilmt, maar niemand anders dan hij zelf had deze film kunnen maken, denk ik.

edit: In The Mood For Love is blijkbaar ook van 2000, zou ook in de top 3 kunnen staan hmmm
edit 2: shit Yi Yi ook, wat heb ik mezelf nu aangedaan

Laatst bewerkt:
Rambo Last Blood (2019). 4/10

Dit was echt wel de slechtste van de 5 rambo-films. Sly is echt wel te oud om dit nog te spelen. Zeer onrealistisch scenario, alsof je zomaar 200 man kan ombrengen zonder dat er ordediensten aan te pas komen.
Bwa half akkoord maar.

dat hij oud is (te oud); dat kon je al op voorhand weten hé. je weet perfect op imdb of wiki hoe oud hij is...

onrealistisch? tja wat zijn die 4 voorgangers dan?

en geen orde diensten? what'ya talking about? rambo = one man army, hij IS de ordedienst.

dat hij de minste van de 5 is, kan ik wel inkomen. Maar entertainend en goed vond ik hem anders wel. Ik geef hem een 7/10

Na Mulholland Drive en misschien nog There Will Be Blood de beste film van de jaren ‘00 voor mij (zonder echt hard na te denken wat ik over het hoofd zou zien).

Heeft wat gebreken en op zich zou ik liever hebben dat een andere regisseur een scenario van Kaufman verfilmt, maar niemand anders dan hij zelf had deze film kunnen maken, denk ik.

edit: In The Mood For Love is blijkbaar ook van 2000, zou ook in de top 3 kunnen staan hmmm
Interessante challenge...

In feite is enkel de eerste Rambo de moeite waard. Knappe actiefilm over een getroubleerde Vietnamveteraan die bij terugkeer niet meer wordt geaccepteerd door de bekrompen maatschappij. Uiteraard wel wat opgeklopt en ideologisch soms wat bedenkelijk, maar desalniettemin een sterke film. Alles wat daarna kwam is exploitation en geweldverheerlijking. Plezant, maar weinig meerwaarde.

In feite is enkel de eerste Rambo de moeite waard. Knappe actiefilm over een getroubleerde Vietnamveteraan die bij terugkeer niet meer wordt geaccepteerd door de bekrompen maatschappij. Uiteraard wel wat opgeklopt en ideologisch soms wat bedenkelijk, maar desalniettemin een sterke film. Alles wat daarna kwam is exploitation en geweldverheerlijking. Plezant, maar weinig meerwaarde.
Part II is nogtans mijn favoriet.
geweldverheerlijking vind ik die echt niet , want de missie bestond er in dat hij de POW's ging bevrijden zonder bloedvergieten, maar helaas ontdekten de vietnamezen de ontsnapping.

(geweldverheerlijking dat is deel 4 misschien, die is toch met voorsprong de meest "gory" van allemaal).

en weinig meerwaarde ga ik ook niet mee akkoord, in deel 2 zag je bijvoorbeeld de uitwerking veel meer van de viëtnam oorlog, in deel 3 een hoop background info over colonel Trautman...

Beeld je First Blood in als stand alone film, kom je toch bedrogen uit. Iedereen zou zich eeuwig afvragen wat er met hem zou gebeuren als hij de gevangenis zou verlaten. Dan hadden ze moeten gaan voor het alternatief einde waarbij hij stierf (zoals het boek), maar dat ging zonde geweest zijn imo.

Call Me By Your Name al gezien? Staat nog op Netflix iirc. Na die te hebben gezien geef ik elke Chalamet film wel een kans. Voor mij persoonlijk toch wel 1 van de meest interessante nieuwe talenten in ontwikkeling.
Neen nog niet gezien, moet er ook wel bij zeggen dat ik nog maar 2 films van hem had gezien (Little Women en Dont Look Up)...
Bij mij verschilt het wat van Chalamet tot Chalamet. Rekeninghoudend met hoe Paul in het boek is is dit wel topcasting en een topvertolking van dat personage. In French Dispatch vond ik dan weer dat hij aan het overacten was. De jongen wilt soms wat teveel tonen wat hij kan maar zou dat eigenlijk moeten intomen.
Ik heb het boek helaas nog niet gelezen dus dat kan wel kloppen, het is zeeeker geen slechte acteur, eerder een puur subjectieve persoonlijke mening van me.

Interessante challenge...
Eens snel door letterboxd gegaan, een eerste kladversie...

Beste films van de jaren '00:
  1. Mulholland Drive
  2. There Will Be Blood
  3. In The Mood For Love
  4. Synecdoche New York
  5. Yi Yi
  6. Zodiac
  7. Caché
  8. The Assassination of Jesse James By The Coward Robert Ford
  9. Eternal Sunshine of the Spotless Mind
  10. Spirited Away
11-25:
Adaptation.
Russian Ark
White Material
Children of Men
Das Weisse Band
Before Sunset
Lost in Translation
L'Enfant
Cidade De Deus
Un Prophète
Far From Heaven
Waltz With Bashir
The Hurt Locker
The Royal Tenenbaums
Team America: World Police

Nummer 1 is onbetwistbaar, 2-5 kan door elkaar gegooid worden maar hoort samen, daarna wordt het moeilijker om te onderscheiden.

Dat is mijn lijst, moet hem wel nog eens "deftig" updaten.

tumblr_ng4g2rv8kV1rm3u4ao1_400.gif

Top 10
1. Suzhou River (2000)
2. Spring, Summer, Autumn, Winter... and Spring (2003)
3. Love Exposure (2008)
4. Bin-jip (2004)
5. Last Life in the Universe (2003)
6. Mysterious Skin (2004)
7. Sin City (2005)
8. City of God (2002)
9. Millennium Mambo (2001)
10. Ex Drummer (2007)

11-25
About Elly (2009)
Irreversible (2002)
Lilja 4-Ever (2002)
Sideways (2004)
Mean Girls (2004)
4 Months, 3 Weeks and 2 Days (2007)
Let The Right One In (2008)
In Bruges (2008)
Dream (2008)
Memento (2000)
Mean Creek (2004)
Castaway on the Moon (2009)
My Sassy Girl (2001)
Calvaire (2004)
The Bow (2005)

EDIT: Wel heel wat dat ik nog wil zien en herzien.

En nog steeds op zoek naar die éne 2006 film.. Echt overtuigd dat er een vloek op dat jaar rust gezien het ook het enige jaartal uit de laatste 30-40 jaar is waar ik geen fav muziekalbum van heb.

Laatst bewerkt:
Ook even door letterboxd gegaan (op 101 gelogde films uit dat decenium)
10) Cidade de Deus
9) Memento
8) The Departed
7) Zodiac
6) Kill Bill
5) Fellowship of the ring
4) Return of the king
3) There will be blood
2) The Dark Knight
1) Inglourious basterds

Mullholland vond ik bij rewatch iets minder, staat 22ste voor dat decennium

Licorice Pizza - 7.5/10 (Paul Thomas Anderson, 2021)

Nightmare Alley - 7.5/10 (Guillermo Del Toro, 2021)

Licorice Pizza bezorgde me niet het intense gevoel van cinefiel genot dat ik meestal wel ervaar bij het kijken van een PTA, maar deze zal allicht nog een lange tijd in mijn hoofd blijven hangen. Wat ik niet verwacht van Nightmare Alley. Die deed exact wat ik verwachtte van een Del Toro-adaptatie van dat verhaal: een brutalere verfilming dan de 1947 versie, en vol elegante, lange takes en puik productieontwerp. Ik heb me enorm vermaakt tijdens de vertoning en vind het misschien wel zijn beste film sinds Pan's Labyrinth.

Wat ik graag nog eens wil zien (of toch een greep ervan) uit de jaren '2000
Yi Yi
Ghost World
A.I.
All about Lily Chou-Chou
The Royal Tenenbaums
Ghost World
Take Care of my Cat
Visitor Q
Ichi The Killer
Dolls
Infernal Affairs
Blue
tokyo.sora
Signs
Morvern Callar
The Classic
Dogville
The Return
A Tale of Two Sisters
Oldboy
Kamikaze Girls
Tony Takitani
Innocence (zowel de anime als de hadzihalovic one)
The Life Aquatic with Steve Zissou
Garden State
The Village
House of Flying Daggers
Hana & Alice
Samaria
2046
The Consequences of Love
Strange Circus
It's Only Talk
Suicide Club + Noriko's Dinner Table
Three Times
I'm cyborg but that's ok
Isabella
Paprika
Invisible Waves
The Place Promised in our Early Days
A l'interieur
The Assassination of Jesse James by the coward Robert Ford
The Hurt Locker
GOTH
Tokyo Sonota
One Million Yen Girl
Still Walking
The Equation of Love and Death
Ponyo
The Chaser
Watchmen
Dogtooth
Air Doll
Coraline
Symbol
Jennifer's Body
A Prophet
Thirst
The White Ribbon
Watchmen
Redline

en terugzien wegens mogelijk wat gemist
Lost in Translation
Mulholland Dr.
Donnie Darko
Spirited Away
In The Mood for Love
Nobody Knows
My Blueberry Nights
Eternal Sunshine of the Spotless Mind

Daarom... veel te veel dat ik nog wil zien, en dan waste ik mijn time met de hunger games :rofl:

Vreemde trend, zeker vergeleken met de jaren '90. In de jaren '00 ben ik blijkbaar niet zo een grote fan van de bekendere films, en echt enorm fan van veel Aziatische films. Bij de jaren '90 zou zo een lijstje alleen maar uit de usual suspects bestaan, ook al heb ik in de jaren '90 ook meer alomgewaardeerde films gezien (de films die iedereen zag en minder specialere of alternatieve films), maar bij de jaren '90 ben ik vaak wel fan (behalve dan The Usual Suspects), en dat is bij de jaren '00 vaker niet zo. Uit de jaren '90 wel nog niet zoveel Aziatische films gezien, op wat kar wai wongs na.

346 films gezien uit de jaren '00: tussen de 20 en 45 per jaartal, gemiddeld 35 per jaar.

Laatst bewerkt:
00' top 10:
1. Fellowship of The Ring
2. Return of the King
3. Memories of Murder
4. Snatch
5. Spirited Away
6. Thirst
7. Paprika
8. The Departed
9. Chaser
10. Gladiator

Heb er wel minder gezien (of toch gelogged in letterboxd) dan ik dacht: 137. Ook een aantal uit de top 10 van anderen hier nog niet gezien.

Terug
Bovenaan