Welke film heb je vandaag gezien en wat vond je ervan?

Ik las onlangs in je vragenvuur topic dat je vroeger vertikte om een film af te zetten. Ik zit nog steeds met die gedachten. Of ik een film nu goed of slecht vind, ik kijk die altijd uit. Altijd het gevoel dat ik iets kan missen en er anders niet deftig over kan oordelen of zeggen dat ik hem gezien heb. Waarom ben je daar precies van afgestapt? En wanneer maak je de keuze om te zeggen, nu zet ik het echt af?
Eigenlijk is dat enkel omdat ik minder vrije tijd heb vergeleken met vroeger. Als student en de jaren die volgde deed ik niets anders dan films kijken want dat was zeer relevant voor mijn studies en ik ben er ook een tijdje professioneel mee bezig geweest. Dan was het belangrijk voor mij om films helemaal uit te zien. Nu, met een andere job en minder vrije tijd is dat iets minder van belang.

Ik zet een film af wanneer ik snel doorheb dat ik er niet voor in the mood ben, of als het een komedie is en ik kan er niet om lachen. Bij thrillers en drama's gaat dat meestal niet even snel, want daar is het vaak logisch dat het even duurt vooraleer je de spanningen voelt en mee bent met het verhaal en de personages. Maar soms is het gewoon te saai. Life is short. fuck it

House of Gucci

Op zich wel een vermakelijke film, Gucci is een merk dat me wel aanspreekt. Begin was vermakelijk (wat hadden ze leuke feestjes eind jaren 70), maar naar het midden toe veel oninteressante vulling.
Acteerprestatie van Lady Gaga en Adam Driver vond ik zeer goed, en Jared Leto zorgde als Paolo Gucci voor de nodige - overdreven - humor.

Ride-or-Die.jpg

Ride or Die (2021): 10/10 (dir. Ryūichi Hiroki)

Zie review. Trek je niets aan van lage rating. Hoge metascore / lage rating, vergelijkbaar met spring breakers op dat vlak, hoewel het zeker niet zo een film is. Eerder la vie d'adèle of waves achtig qua vibe.

Te bezichtigen op Netflix.

Laatst bewerkt:
BOWLING FOR COLUMBINE

michael moore, zelf afkomstig uit USA michigan, die wel heel kritisch te werk gaat. eerst dacht van, ok wat een uitlach tv wordt dit nu weer voor Amerika. (er werden hoodlums geïnterviewd die niet eens wisten hoeveel kalenderdagen er in een jaar waren...);

maar ja, naderhand snap ik zijn punt wel, een wapen kopen bij openen van bank rekening,
dan charles heston, mister BEN HUR, die amper 2 weken na een school shooting (tot 2 maal toe), gaat gaan rallyen voor de NRA (wapen association),
dan het uitgangspunt dat wapens zogezegd veilig aanvoelen (pro gun users), maar tegelijk is amerika zeer onveilig land... (ivgl dan met Canada bv, waar procentueel ook heel veel wapens zijn, maar nooit moorden vallen...)

roept toch allemaal wat vragen op

ben nu nog es aant overwegen of ik 9/11 fahrenheit zou bekijken. is die de moeite?

Laatst bewerkt door een moderator:
BOWLING FOR COLUMBINE

michael moore, zelf afkomstig uit USA michigan, die wel heel kritisch te werk gaat. eerst dacht van, ok wat een uitlach tv wordt dit nu weer voor Amerika. (er werden hoodlums geïnterviewd die niet eens wisten hoeveel kalenderdagen er in een jaar waren...);

maar ja, naderhand snap ik zijn punt wel, een wapen kopen bij openen van bank rekening,
dan charles heston die amper 2 weken na een school shooting (tot 2 maal toe), gaat gaan rallyen voor de NRA (wapen association),
dan het uitgangspunt dat wapens zogezegd veilig aanvoelen (pro gun users), maar tegelijk is amerika zeer onveilig land... (ivgl dan met Canada bv, waar procentueel ook heel veel wapens zijn, maar nooit moorden vallen...)

roept toch allemaal wat vragen op

ben nu nog es aant overwegen of ik 9/11 fahrenheit zou bekijken. is die de moeite?
Zorgt de docu van Michael Moore voor een andere visie rond wapenbeleid bij jou?
Dat is wel nice. :unsure:

Voor mij de enige echt goede film die Zvyagintsev gemaakt heeft. Pompeus als altijd, met een overdaad aan symboliek, maar deze keer heeft wij tenminste een deftig verhaal te vertellen. The Return zelf was een veelbelovend debuut, maar de blauwe filter over heel die film vond ik enorm storend en de rol van hun vader in die film behoorlijk vaag.

Hij heeft een uitstekend oog voor compositie en landschap, dat wel. The Banishment was een streling voor het oog, maar inhoudelijk een beetje lachwekkend hoe hard hij probeert zijn thematiek duidelijk te maken aan de kijker, dan is Christopher Nolan nog subtiel in vergelijking hiermee.

Elena en Loveless zou ik gewoon overslaan, die zijn alletwee echt oersaai en ergerlijk.
Ik vond Leviathan goed maar alles staat inderdaad in functie van de boodschap. Op het eerste zicht was deze en ook The Return een soort realistisch sociaal drama maar doordat de film zo zwaar op het thema leunde, werd er wat afbreuk gedaan aan dat realisme aangezien ik ergens het gevoel had dat de personages enkel maar bestaan als speelbal van de regisseur om die thema's over te brengen. Terwijl een film van pakweg de Dardennes wat meer uit het leven gegrepen lijkt en wat meer lijkt te vertrekken vanuit de personages en het verhaal dan omgekeerd zoals bij Zvyagintsev. Ik heb Loveless nog op mijn digicorder staan, ik ga die ook nog wel bekijken maar er moet wat tijd passeren voor ik weer een triestige film over triestige Russen wil zien.

En nu ik het over een gekunstelde film had...

The Tragedy of Macbeth (Joel Coen, 2021) - 8/10

Dit was een merkwaardige film, eerder een erg gestileerde uitbreiding van theater via het filmmedium dan een echte verfilming, als dat ergens op slaat. Minimalistische, zeer geslaagde decors en kostuums, schitterende cameravoering en zwart-witbeelden, allemaal in het teken van de tekst. Er wordt op heel hoog niveau geacteerd door een combinatie van goeie karakteracteurs en theateracteurs maar vooral Denzel is top en brengt de taal van de bard met een soort swagger. De show werd wel gestolen door de mij onbekende Kathryn Hunter als de heksen. Kwam misschien een beetje atypisch over komende van de helft van de Coens, omdat het behoorlijk beheerst gefilmd is en er weinig humor te vinden is. Maar het geheel werkte voor mij erg goed.

Zorgt de docu van Michael Moore voor een andere visie rond wapenbeleid bij jou?
Dat is wel nice. :unsure:
jep, blijft toch wel wat hangen zo, die docu....

we moeten het wel met een korrel zout nemen, veel is nogal "orchestrated", en de film is nogal dated.... (ondertussen 20 jaar oud), maar de facts WAREN er wel natuurlijk.

en de grote vraag die film zich stelt , werd niet beantwoord ("waarom is amerika zo gewelddadig ivgl met andere landen").

Dusja fahrenheit 9/11 wil ik ook wel eens een kans geven.
of nog andere michael moore films die ik moet zien, aanraders zijn?

edit: where to invade next ?
zag er nog een leuke uit, maar ik ga toch skippen....
imdb leert mij hetvolgende :
blijkbaar heeft die vent in de aanloop van 2016 een docu gemaakt "michael moore in trumpland" om hillary te steunen.
Nee hier zal het ophouden vrees ik. bowling for columbine kon ik nog ergens wel apprecieren voor de real fact checks.
maar als je als director propaganda films begint te maken om een andere kandidaat zwart te maken, dan houd het voor mij op.
Die mens heeft afgedaan nu.

The Hand Of God (2021)

drie grote liefdes (film, voetbal en Italië) komen samen in deze wondermooie film. De kleurrijke personages, enkele briljante shots van het prachtige Napels (dat openingsshot alleen al!), die typische magisch-realistische scènes en natuurlijk het tragische persoonlijke verhaal van Sorrentino. Echt vanaf minuut één volledig emotioneel betrokken bij deze prachtige film (alweer één die je eigenlijk in de cinema moet zien)

9/10

En nu wordt het dringend tijd dat ik eens een Fellini zie. Begin ik met Amarcord (waaraan deze blijkbaar refereert), 8 1/2, la Dolce Vita, of toch nog iets anders?

Laatst bewerkt:
The Hand Of God (2021)

drie grote liefdes (film, voetbal en Italië) komen samen in deze wondermooie film. De kleurrijke personages, enkele briljante shots van het prachtige Napels (dat openingsshot alleen al!), die typische magisch-realistische scènes en natuurlijk het tragische persoonlijke verhaal van Sorrentino. Echt vanaf minuut één volledig emotioneel betrokken bij deze prachtige film (alweer één die je eigenlijk in de cinema moet zien)

9/10

En nu wordt het dringend tijd dat ik eens een Fellini zie. Begin ik met Amarcord (waaraan deze blijkbaar refereert), 8 1/2, la Dolce Vita, of toch nog iets anders?
Amarcord inderdaad, al steekt Sorrentino in zijn films wel meer verhaal zonder aan stijl te verliezen. Ik vind Sorrentino's werk goed, Fellini is waarschijnlijk mijn minst geliefde klassieke regisseur.

Als je La Grande Belezza al hebt gezien kan je hem ook vergelijken met La Dolce Vitta.
Same met Youth en 8'1/2

De afgelopen 2 dagen ook de Hunger Games franchise eens gezien.

The Hunger Games (2012): 2/10
The Hunger Games: Catching Fire (2013): 3/10
The Hunger Games: Mockingjay - Part 1 (2014): 2/10
The Hunger Games: Mockingjay - Part 2 (2015): 2/10

Ik vind het echt heel slecht. Cijfer is dus niet gelogen. De eerste film is gewoon ruk, met dan vooral het spel zelf. Catching Fire is een beetje beter, maar lijdt onder plotgaten, continuiteitsissues en overbodige, ongeloofwaardige en inconsistente rukromances, al is dat waarschijnlijk eigen aan het boek. Mockingjay is te lang uitgerekt en hadden geen 2 aparte films moeten zijn, en vind ik nergens goed. Het grote budget van de film is wel zichtbaar in de special effects en CGI maar of de gebeurtenissen van die film dat ook rechtvaardigen om zo een groot budget te hebben? Neen volgens mij niet.

Verder veel continuiteitsproblemen en plotgaten, al weet ik niet of dat de fout v/d boeken zijn of van boek-naar-film vertaling (waarbij evt. zaken worden weggelaten om het aan te passen tot een film). Ik heb het idee dat franchises die van boeken komen mij niet liggen, terwijl andere blockbusterfranchises die niet van een boek komen me een stuk beter liggen.

Bijpersonages (op misschien Snow en in mindere mate ook Coin na) zijn niet zo memorabel, vaak zelfs irritant (zeker de families en "de winnaars"). Katniss vind ik echt een rotirritant personage, alsof ze een kartonnen doos is. Maar vooral dat Peeta-gedoe is één van de meest irritante films dat ik ooit in een film heb gezien.

___

Ik begrijp niet waarom er mensen zijn die dit goed vinden. Ik vind het veel slechter dan Twilight. Ik vind het zelfs slechter dan Divergent. Voor mij zijn er weinig films die niet slechter zijn dan de eerste en misschien de Mockingjays. De scores reflecteren dat dan ook.

Als je het concept van de "hongerspelen" tof vind, bekijk dan het Japanse Battle Royale zeker eens (een film die geproduceerd werd voor de boeken werden geschreven zelfs), maar dergelijke concepten zijn ook een stuk beter uitgewerkt in bijvoorbeeld de Zuid-Koreaanse hype Squid Game. The Hunger Games moet je niet kijken voor de hongerspelen, maar eerder voor misschien wat er rond speelt, maar dat universum of de setting is nooit boeiend genoeg, en de films zelf trekken op de zak.

Daarnaast PG-rating 14 werkt niet voor zo een film. Daar alleen al kon je zien dat dit ruk zou zijn.

Laatst bewerkt:
Amarcord en La dolce vita zijn inderdaad de films om mee te beginnen. Ze zijn best toegankelijk maar bevatten ook elementen van de barokke, droomachtige flair waar Fellini om bekend staat. Hij heeft nog veel goede films, maar voor imo wordt zijn genie enorm overschat. Wat de Italianen uit die periode betreft, geef mij maar Antonioni en wie weet als ik er meer van bekijk ook Pietrangeli (I Knew Her Well alleen al was een schot in de roos, zie mijn Raad de screenshots posts).

22 JULY (aanval anders breivik in noorwegen)

GOEDE FILM !!! ok film duurt 2,5 uur, en de aanval is al na 3 kwartier gedaan en hij is opgepakt, dus dan denk je: wat gaan we nu nog in godsnaam krijgen in die komende 2 uur? welnu, het is een aangrijpend relaas van het herstel van nabestaanden, en de rechtzaak ; die ongelofelijk wraakroepend is als je ziet hoeveel eisen die man stelt, en waarmee de slachtoffers, getekend voor het leven, het maar moeten doen.

overigens nog eens nagezocht in diverse artikels, die kerel krijgt dus 21 jaar cel ?? das toch te belachelijk voor woorden. 77 moorden! maar is blijkbaar de maximum straf in Noorwegen.
en dan zeggen ze dat het gerecht in België een lachertje is.... :sarcastic:

En dan te denken dat je in pakweg Cambodia levenslang krijgt voor de smokkel van 1 kilo coke.

de wereld is goed gek. Eigenlijk voor extremisten als Breivik, die echt zo graag een statement willen maken, wat is 21 jaar ?

Eternals - Chloe Zhao (2021)
Ik vond de film niet slecht maar vooral jammer. Een aantal van mijn favoriete acteurs en er wordt amper iets mee gedaan, interessante karakters waar we de tijd niet voor krijgen om ze te leren kennen of er een band mee te krijgen.

Ik blijf achter met een gevoel van "hier zat echt iets in" maar het is er helaas niet uitgekomen.

De afgelopen 2 dagen ook de Hunger Games franchise eens gezien.

The Hunger Games (2012): 2/10
The Hunger Games: Catching Fire (2013): 3/10
The Hunger Games: Mockingjay - Part 1 (2014): 2/10
The Hunger Games: Mockingjay - Part 2 (2015): 2/10

Ik vind het echt heel slecht. Cijfer is dus niet gelogen. De eerste film is gewoon ruk, met dan vooral het spel zelf. Catching Fire is een beetje beter, maar lijdt onder plotgaten, continuiteitsissues en overbodige, ongeloofwaardige en inconsistente rukromances, al is dat waarschijnlijk eigen aan het boek. Mockingjay is te lang uitgerekt en hadden geen 2 aparte films moeten zijn, en vind ik nergens goed. Het grote budget van de film is wel zichtbaar in de special effects en CGI maar of de gebeurtenissen van die film dat ook rechtvaardigen om zo een groot budget te hebben? Neen volgens mij niet.

Verder veel continuiteitsproblemen en plotgaten, al weet ik niet of dat de fout v/d boeken zijn of van boek-naar-film vertaling (waarbij evt. zaken worden weggelaten om het aan te passen tot een film). Ik heb het idee dat franchises die van boeken komen mij niet liggen, terwijl andere blockbusterfranchises die niet van een boek komen me een stuk beter liggen.

Bijpersonages (op misschien Snow en in mindere mate ook Coin na) zijn niet zo memorabel, vaak zelfs irritant (zeker de families en "de winnaars"). Katniss vind ik echt een rotirritant personage, alsof ze een kartonnen doos is. Maar vooral dat Peeta-gedoe is één van de meest irritante films dat ik ooit in een film heb gezien.

___

Ik begrijp niet waarom er mensen zijn die dit goed vinden. Ik vind het veel slechter dan Twilight. Ik vind het zelfs slechter dan Divergent. Voor mij zijn er weinig films die niet slechter zijn dan de eerste en misschien de Mockingjays. De scores reflecteren dat dan ook.

Als je het concept van de "hongerspelen" tof vind, bekijk dan het Japanse Battle Royale zeker eens (een film die geproduceerd werd voor de boeken werden geschreven zelfs), maar dergelijke concepten zijn ook een stuk beter uitgewerkt in bijvoorbeeld de Zuid-Koreaanse hype Squid Game. The Hunger Games moet je niet kijken voor de hongerspelen, maar eerder voor misschien wat er rond speelt, maar dat universum of de setting is nooit boeiend genoeg, en de films zelf trekken op de zak.

Daarnaast PG-rating 14 werkt niet voor zo een film. Daar alleen al kon je zien dat dit ruk zou zijn.
Waarom kijk je alle films uit als je de eerste (twee) al zo slecht vindt?

Terug
Bovenaan