Welke film heb je vandaag gezien en wat vond je ervan?

Ik vond die ook absurd slecht. En doodsaai to boot...
200-7.gif

Net Don't Look Up gezien. Wat een fantastische film en een geweldig protest tegen de huidige wereld en klimaatproblematiek. Kan me voorstellen dat DiCaprio dit als de belangrijkste film uit zijn carrière zou beschouwen, hij strijdt al vele jaren erg fanatiek voor zulke zaken.

Beste post-credits scène in lange tijd ook 😂

Net Don't Look Up gezien. Wat een fantastische film en een geweldig protest tegen de huidige wereld en klimaatproblematiek. Kan me voorstellen dat DiCaprio dit als de belangrijkste film uit zijn carrière zou beschouwen, hij strijdt al vele jaren erg fanatiek voor zulke zaken.

Beste post-credits scène in lange tijd ook 😂
Ik vond hem ook wel leutig om te zien, al vond ik Streep en Hill net iets te karikaturaal maar uiteindelijk stoorde het niet. Toch wel een paar rake parallellen gezien met de huidige trends. Post-credits was inderdaad de rit waard, héhé.

Ik vond hem ook wel leutig om te zien, al vond ik Streep en Hill net iets te karikaturaal maar uiteindelijk stoorde het niet. Toch wel een paar rake parallellen gezien met de huidige trends. Post-credits was inderdaad de rit waard, héhé.
Langs de ene kant ben ik akkoord. Langs de andere kant, stel dat Trump er niet was geweest, en ze steken exact zo iemand als president in een film, zou iedereen het als een parodie beschouwen.

Langs de ene kant ben ik akkoord. Langs de andere kant, stel dat Trump er niet was geweest, en ze steken exact zo iemand als president in een film, zou iedereen het als een parodie beschouwen.
Op den duur haalde de realiteit de satire in, dus ik begrijp de karikatuur wel. Zonder Trump had deze film minder impact gehad (pun intended).

Ook Don’t look up gezien net.
Echt aangenaam verrast. Om nog maar te zwijgen van de cast.
Originele plot hoe dat de huidige maatschappij zou reageren op zo’n nieuws.

Op den duur haalde de realiteit de satire in, dus ik begrijp de karikatuur wel. Zonder Trump had deze film minder impact gehad (pun intended).
Blijkbaar was dat dus werkelijk zo. Ik herinner me gelezen te hebben dat het script is aangepast en nog meer absurd gemaakt omdat het er in het echte zo erg aan toe ging dat het script te mak leek.

Jammer genoeg vind ik niet meteen de bron terug.

Ik heb dat ook gelezen. Maar ik volg Amerikaanse politiek wel toch een stuk. Ik heb ook de film gezien, mijn review komt daarvan later, maar ik zag de link heel snel, en ik vond het zeker eigenlijk niet overdreven. Het is echt wel een love it or hate it film aan het worden. Mogelijk toekomstige cultklassieker.

Ik vond de insteek van Don't look Up goed, en ook een paar sterke acteerprestaties waaronder DiCaprio, maar vond wel vaak dat het absurde zo over the top was dat het af en toe irritant werd. Oa Meryl Streep en Jonah Hill, maar ook die talkshow bv.

Het einde was wel fun though.

Ik vond het idee van Don't Look Up ook beter dan de uitvoering ervan. Ik begrijp waarom McKay bij dit onderwerp kiest om niet voor subtiliteit te gaan en gewoon de boodschap er bot in ramt maar de satire verloor voor mij aan kracht doordat de film, zoals hier al gezegd, ondertussen ingehaald is door de werkelijkheid (ondanks de poging om het script nog absurder te maken). Jonah Hill vond ik eigenlijk wel bij de positieve punten van de film, evenals Di Caprio en Mark Rylance. Al bij al relatief weinig gelachen eigenlijk. Achja, toch al een stap vooruit vergeleken met Vice, hoewel ik ook hier de montagestijl weer vreselijk vond, McKay maakt zijn films precies nog altijd alsof het SNL skits zijn.

Damn, deze discussie toont effectief wel aan hoe enorm de meningen kunnen verschillen :p degenen die het overdreven vonden moeten maar eens beelden van dergelijke vreselijke talkshows bekijken, want ze bestaan echt wel. En over de Amerikaanse politiek is al genoeg gezegd.
Voor mij was dit jaar enkel Dune beter. Kan werkelijk niks aanmerken op Don't Look Up. Acteerprestaties, cast, regie, script, montage, vond alles goed zitten.

Net Don't Look Up bekeken, zoals iedereen.

Satire mocht veel subtieler al is dat een keuze.
McKay zijn wereldbeeld is USA en dat laat hij ook blijken, wereldsterren gebruiken voor zijn film druist ook volledig tegen zijn opzet van us against the lucky few. Ik vermoed dat ik niet de enige Europeaan ben die moe is van de Amerikaanse politiek die door onze strot wordt geramd.

Verder zitten er wel wat losse flodders in zijn verhaal. Zo steekt de realiteit de satire inderdaad voorbij en wordt die vrij letterlijk overgenomen (bv. maga hats) maar anderzijds gaan de twee serieuze wetenschappers wel in de minst wetenschappelijke talkshow zitten om hun levensbelangrijke mededeling te verkondigen.

Kunnen we deze film even vergelijken met Network (1976) van Lumet ?
Dat is nu eens een social commentary film done right, en even relevant toen als nu.

Plusje kan ik geven voor Leo & Streep al hebben zij deze niet meer nodig.
Jonah daarentegen zal ondertussen beseffen dat hij in Hollywood geen andere rollen meer zal spelen dan de funny sidekick.

Ook net Don't Look Up bekeken. Zelden zo gelachen met een film.
Directe verwijzing naar Trump & Ivanka "If she wasn't my mother" . :rofl:

Verder ook nog gezien deze week:
Ace Ventura: Pet Detective
The Abyss
Jack Reacher + Jack Reacher: Never Go Back
The Road
Coherence
Riders of Justice
Boss Level

Don't Look Up... misschien is er een apart topic nodig, maar de film bevat meerdere lagen. en hoe meer je erover nadenkt, hoe beter dat hij wordt. De titel alleen al staat voor drie zaken. Maar ook de personages zelf zijn dubbel gelaagd (ze hebben functie in het verhaal, verwijzen naar iets), veel quotes/gebeurtenissen verwijzen ook naar iets, maar passen ook binnen het verhaal. Als je de gebeurtenissen niet zo goed kent of allemaal niet volgt, ga je niet alles snappen of niet alles doorhebben. Je hoeft ook niet alles te snappen, maar dan komt het misschien inderdaad overdreven over. Misschien dat het in het geheel te dik op ligt naar waar naar het verwijst, maar de subtiliteit zit hem in de details en de vele zaken waarnaar het verwijst, en waar de satire zich allemaal op aansluit. Als je vergelijkt met Network, dan denk ik dat het enkel over de kijkcijfers van de media hebt, maar het is veel meer dan dat natuurlijk.

Ik denk niet dat iedereen alles doorheeft, dat lijkt mij onmogelijk, want anders zou je dat niet zeggen. Maar ik wil het wel allemaal eens uitleggen. Ik wil zelfs de hele film in detail analyseren en dan denk ik dat anderen het beter zullen begrijpen waarom ik het zo goed vind. En misschien is dat wel nodig.

Lord of the Rings: The Return of the King - Peter Jackson (2003)
Extended edition.

Man, wat kan ik hier nog over zeggen dat nog niet gezegd geweest is. Wederom sound design, soundtrack, cinematografie, acteerprestaties, ... alles is gewoon top.

Ik moet wel zeggen, normaal is dit mijn favoriet binnen de trilogie maar deze keer vond ik de andere 2 beter. De extended editie is iets te lang, en de "multiple endings" vielen me deze keer iets teveel in negatieve zin op.

Nu, uiteindelijk zit deze film nog steeds tsjokvol epische momenten waar ik het kippenvel of de tranen niet bij kan tegenhouden.
De charge van de rohirrim, "For Frodo" aan de Black Gate, de eindelijke conclusie van het Sam/Frodo/Gollum verhaal, "My friends, you bow to no one." en de laatste scene aan de Grey Havens. Stuk voor stuk onvergetelijk.

Bij deze rewatch is mijn volgorde dus:
1. Fellowship of the Ring
2. Two Towers
3. Return of the King

Maar, nogmaals, mijn ranking van de films binnen de trilogie kan misschien veranderen, maar in zijn geheel is er geen zoals dees.

Terug
Bovenaan