Welke film heb je vandaag gezien en wat vond je ervan?

Matrix Reloaded afgezet iets voor halfweg, toen Neo helicoptertje ging spelen met een stalen buis.
Wat een genante vertoning is die film.
Ik wou alles zien voor ik de nieuwe zou kijken, maar denk dat ik het hier gewoon bij ga laten.

Deze film heeft veel raakpunten met de hedendaagse problematiek rond het vaccineren. As in : veel idioten die hun kop in het zand steken en discussiëren over zaken die er niet toe doen ipv de problemen aan te pakken. Wees dus klaar om je te ergeren tijdens het kijken van deze film. Maar dat is ook de bedoeling.

All-in-all kijkt hij aangenaam weg en is met zijn momenten grappig. 7/10.

Lord of the Rings: The Two Towers - Peter Jackson (2002)
Extended edition.

Waarschijnlijk de minste van de 3 films, alhoewel ik geregeld van mening verander daarover. Deze film voelt minder als een geheel aan door de verschillende POV's (Frodo/Sam, Aragorn & Co, Faramir, Merry/Pippin). De grotere slagvelden doen Peter Jackson ook meer naar CGI grijpen, wat geregeld opvalt.

Twee momenten die me altijd kippenvel zullen geven:
- Eomer, Gandalf en de charge van de Rohirrim.
- The last march of the Ents.

Ook kudos aan Brad Douriff, een relatief kleine rol maar hij maakt ze onvergetelijk.

Don't Look Up
Goede film, ik heb er zeker van genoten. Ik vond het soms wel ongemakkelijk kijken, omdat je obv met de COVID parallel zit.
Het is natuurlijk de bedoeling he, dat het ongemakkelijk is. Ik vond enkel dat de dommigheid van Streep en Hill wat subtieler had gekunnen.

8/10

Alien Resurrection
Voor mij de minste Alien-film. Ripley heeft weinig diepte en ze gebruiken nogal een goedkope manier om haar "terug" te halen na Alien 3.
De evolutie van haar personage krijgt ook weinig uitleg. De scene waarin
Christie
sterft is ook zo raar uitgewerkt.
Tenslotte is het "monster" ook nogal weird.

6,5/10

Hercules (1997): 3/10
Dit toch eens gekeken uit nieuwsgierigheid. Ik heb ooit eens een stuk van gezien in een les geschiedenis op school. Maar ik vind het gewoon niet leuk of tof. Het grootste probleem is dat men te veel wed op 2 paarden en uiteindelijk met lege handen naar huis moet trekken. Voor kinderen is de thematiek niet interessant, en zijn bepaalde woordkeuzes/concepten vergezocht (opiniepeiling, de volledige Griekse mythologie, al de "eussen", maar dan wel afkomen met Britt is populair de laatste tijd), terwijl voor volwassenen het ook te weinig te bieden heeft en te veel kinderlijke humor erin zit. De muzikale liedjes zijn niet memorabel, de animatie is met momenten mislukt (vooral de "goden" zelf dan). De setting op Aarde had beter gekund. Het plot is veel te voorspelbaar en vervelend, misschien door de superheldenexplosie in de laatste twee decennia flink verouderd overkomt qua verhaal. Hercules kan gewoon geen verhaal dragen, ook omdat het karakter niet goed genoeg is opgebouwd. Ook erg vervelend zijn veel zijpersonages die mislukken. En ook enorm storend is de visuele humor die nog irritanter is dan tijdens de silent era of de Disney classics, doordat er geen focus is, en het echt om ADHD-achtige stompzinnige visuele humor gaat. Het enige goede punt is de villain die wel leuk vertolkt wordt door de stemacteur.

Verder is dit het slachtoffer van het succes van Disney eerder in de jaren '90. Het wordt een herhaling van zetten, en veel ideeen worden overgepakt, maar krijgen alleen een nieuw tenuetje. En ik heb liever Simba dan Hercules (de protagonist), Scar dan Hades (de villain), Mufasa dan Zeus (de papa), de hyena's dan Pain & Panic (de comic sidekicks van de villain), Rafiki/Zazu dan Pegasus (de trouwe helper), of Rafiki/Zazu dan Philoctetes (de wijze). En Meg stelt dan de Nala voor (de vrouw in het verhaal). Timon & Pumba worden dan deels vervuld door deels Pegasus enerzijds of Pain & Panic anderzijds en die zijn ook veel leuker dan opgenoemden, terwijl de vrouw misschien hier een iets complexere achtergrond krijgt dan Nala. Hades moet ook wel opboksen tov Scar, en is eigenlijk van elke rol het beste uitgewerkt of vertolkt.

Maar het punt is: het is al eerder gedaan, en vooral véél, véél, veel beter.

Komt dan ook binnen op de laatste plaats.

Laatst bewerkt:
Don't look Up

Ik weet niet of ik deze nu grappig en origineel vind of gewoon ronduit irritant en pretentieus. Daarom ook een twijfelende score. Wel kudos voor het einde. 6/10

Don't Look Up (2021) - 7/10
Deze film heeft veel raakpunten met de hedendaagse problematiek rond het vaccineren. As in : veel idioten die hun kop in het zand steken en discussiëren over zaken die er niet toe doen ipv de problemen aan te pakken. Wees dus klaar om je te ergeren tijdens het kijken van deze film. Maar dat is ook de bedoeling.

All-in-all kijkt hij aangenaam weg en is met zijn momenten grappig. 7/10.
Don't Look Up
Goede film, ik heb er zeker van genoten. Ik vond het soms wel ongemakkelijk kijken, omdat je obv met de COVID parallel zit.
Het is natuurlijk de bedoeling he, dat het ongemakkelijk is. Ik vond enkel dat de dommigheid van Streep en Hill wat subtieler had gekunnen.

8/10
Dit, maar vooral ook klimaatverandering hé.

Ik vond ook heel het Trump-rally-redneck-gedeelte geniaal omdat het zo eng de realiteit weerspiegelt. Hetzelfde geldt voor de Elon Musk- (of Jeff Bezos- of Mark Zuckerberg- of...) gelijkenis met Mark Rylance's character. Zelfs griezelig realistisch. Heeft deze film eigenlijk veel impact bij onze Amerikaanse vrienden?

die hard 2: die harder.

als kind die film zeker 20 keer gezien, nu was het lang geleden.

zeker niet slecht, maar veel te veel toevalligheden ivgl met de eerste.
bij de eerste film was John gewoon in the wrong place at the wrong time (of juist the right guy in the right place, is maar hoe je het bekijkt).

nu kan je het niet meer serieus nemen: (sorry spoilers werken niet?? , nuja film is 30 jaar oud, iedereen zal hem wel al gezien hebben zeker? )

john & zn vrouw toevallig in dulles airport op het moment dat esperanza aankomt, toevallig heeft ze vertraging met de vlucht, toevallig drinkt john een coffee net waar 2 terroristen een pakje uitwisselen (waarom wisselen ze een pakje uit eigenlijk, 2 minuten eerder zie je alle terroristen in een hotel samen komen, en hebben ze elk een pakje bij), toevallig ziet hij dat; toevallig is zijn collega powell aant werk aan de andere kant van USA (tijdsverschil), en zit hij net aan zijn bureau om meteen de fax te analyseren, toevallig herkent hij kolonel stuart, toevallig vind de onderhoudsman een walkie talkie waarmee ze kunnen de terrorristen afluisteren, ze bellen versterking van de overheid, en die stuurt toevallig een rescue team BLUE LIGHT met more bad guys onder leiding van kolonel stuart. en mclane heeft toevallig zn pistool bij hem in de arrival hal? oké pré 2001 zullen er misschien nog geen metaaldetectors gestaan hebben bij de entrance, maar toch, off duty... ah en die agent die auto wegsleepte was toevallig de neef van de hoofd officier airport security. toevallig ook land hij op de vleugel waar de kerosine toevoer zit, en kan hij die openen, valt nadien toevallig naast de kerosine strip, en 2 minute later land zijn vrouw toevallig net naast hem op een kilometerslange boulevard van runways.
ah bij Die hard mag je misschien niet veel na denken :) , wat ik als kind ook niet deed... " maar laat ons wel wezen, bij de eerste en 3e film zaten toch veel minder toevalligheden, wat het net wat minder "gemaakt" deed aanvoelen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Lord Of The Rings: The Fellowship of the Ring - Peter Jackson (2001)
Extended edition.

De film heeft een oude vriendelijke man met een witte baard, er worden cadeautjes uitgedeeld en er is sneeuw: Fellowship of the Ring is a christmas movie, change my mind.

Rewatch nummer xxxx. Deze film blijft voor mij de beste uit de trilogie. Gaande van een kleinschalig avontuur voor onze Hobbits waar ze de ring naar Rivendel moeten brengen, tot de realisatie komt dat het avontuur er nog lang niet op zit. De veranderingen in de de karakters van de Fellowship doen je echt meeleven met hen.
Het viel me deze rewatch extra op wat een magnifieke cinematografie deze film heeft. Zo veel iconische shots. De mix van praktische en cgi effects is ook perfect, hoe je in sommige huidige Marvel films het gevoel hebt dat zowat alles uit cgi bestaat en me dit in LOTR amper opvalt (behalve de scene met Legolas en de trol...).
Het sound design en de soundtrack van Howard Shore transporteren je ook nog eens des te meer in de rijke fantasie wereld die de film creëert.
Kudos ook aan de acting: Ian Holm, Mckellen, Christopher Lee, Viggo Mortensen en Sean Bean zetten hier bijvoorbeeld echt een geweldige prestatie neer.

Ik denk dat LOTR op het perfecte moment is gemaakt, op de perfecte manier. Het heeft echt de benchmark gezet van hoe een fantasy film hoort te zijn en ook op het vlak van trilogieën kan ik me weinig anderen indenken die deze films van de troon kunnen stoten.
Als ik die film opzet voelt het aan als thuiskomen. Vroeger erg vaak gezien en ik heb af en toe heimwee naar de LOTR-filmmarathons die ik vroeger wel eens deed. Bij deze zal ik de OST nog eens opzetten tijdens het werken, want dat is ook een vermelding waard.

@Lakigigar, ik vind je review van Hercules nogal kort door de bocht, maar ieder zijn eigen mening uiteraard.
Voor kinderen is de thematiek niet interessant
Ik was nochtans grote fan van de Griekse (en Egyptische en Noorse) mythologie als kind. En ik ben zeker dat ik niet de enige was. Dit lijkt me nog steeds een hot topic te zijn met alle goden en helden die er zijn en alle soorten adaptaties.
De muzikale liedjes zijn niet memorabel
Euhm, nochtans grote hits imo. Er zitten een paar missers in, maar de volgende zijn toch wel heel memorabel.
En als ik dan naar je top 23 kijk: Moana had nu toch (buiten misschien 1) geen enkel memorabel nummer?
Verder is dit het slachtoffer van het succes van Disney eerder in de jaren '90. Het wordt een herhaling van zetten, en veel ideeen worden overgepakt, maar krijgen alleen een nieuw tenuetje. En ik heb liever Simba dan Hercules (de protagonist), Scar dan Hades (de villain), Mufasa dan Zeus (de papa), de hyena's dan Pain & Panic (de comic sidekicks van de villain), Rafiki/Zazu dan Pegasus (de trouwe helper), of Rafiki/Zazu dan Philoctetes (de wijze). En Meg stelt dan de Nala voor (de vrouw in het verhaal). Timon & Pumba worden dan deels vervuld door deels Pegasus enerzijds of Pain & Panic anderzijds en die zijn ook veel leuker dan opgenoemden, terwijl de vrouw misschien hier een iets complexere achtergrond krijgt dan Nala. Hades moet ook wel opboksen tov Scar, en is eigenlijk van elke rol het beste uitgewerkt of vertolkt.
Ik denk dat dit dan vooral zegt dat jij The Lion King beter vindt dan Hercules (of opnieuw volgens je top 23, beter dan al de rest), maar dat maakt het toch geen slechte film?
Maar goed, de volgorde die jij geeft aan die 23 films is helemaal niet de volgorde die ik zou hanteren en het is dan ook duidelijk dat we andere dingen zoeken in die films en door andere zaken worden aangetrokken.

Resident Evil: Welcome to Raccoon City

Vind er nog geen topic van maar vond deze beter dan de milla jovovich ones kwa verhaal , en bedoel daar eigenlijk meer mee. 'trouw aan de games' Milla's performance was altijd super het verhaal in haar versies was iets anders , eerste was nog ok daarna was het een tikkeltje overdreven maar desondanks vermakelijk.

Valerian and the City of a Thousand Planets (2017): 3/10
Wellicht dat er zijn die dit goed omwille van de naam van de regisseur die erbij staat, maar ik vond het absoluut een slechte film wederom. Het is nog steeds een heel voorspelbare film, het wordt pas naar het einde toe beter uitgelegd, en er zitten heel veel irrelevante stukken in. Weinig logica verder in de film ook. En de cast hun performances is ook niet erg goed. En ik weet niet wat de fetisj is dat sommigen hebben met bepaalde nummers of oude muziek die niet past in een film. Maar dat mag ook wel eens stoppen.

@Lakigigar, ik vind je review van Hercules nogal kort door de bocht, maar ieder zijn eigen mening uiteraard.

Ik was nochtans grote fan van de Griekse (en Egyptische en Noorse) mythologie als kind. En ik ben zeker dat ik niet de enige was. Dit lijkt me nog steeds een hot topic te zijn met alle goden en helden die er zijn en alle soorten adaptaties.

Euhm, nochtans grote hits imo. Er zitten een paar missers in, maar de volgende zijn toch wel heel memorabel.

Ik ben groot fan van Griekse, Egyptische en Noorse mythologie. Ik vind de hits niet memorabel maar blijkbaar is de meerderheid daar niet mee eens. Oké van Moana herinner ik me ook geen "hits" en ik herinner me daar maar weinig van bij de meeste Disneyfilms behalve dan in The Lion King. Maar Moana vind ik goed voor vele andere redenen.

Terug
Bovenaan